Hur bäst träna bakdel på hund?

Domino_s

Trådstartare
Har en snart 3-årig tik. Blandning Vit herde och Siberian Husky.
Jag har börjat träna med henne på allvar nu igen och tycker att jag börjar se reslutat.

Hela hunden har breddat sej och fram i bogen börjar muskler poppa upp. Även på bakbenen.

Men hur ska jag träna med henne för att få muskler uppe på rumpan. Hon har ett jämt lager hull men absolut inga muskler. :eek: (kanske en liten om man tittar noga)....

Vet att med schäfern kan man dra bildäck. Men har för mej att detta är mest för att sänka bakdelen på dom. Är detta nåt att tänka på?

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Sänka bakdelen? Nej absolut inte, utan för att träna dom. Att gå mycket i kuperad terräng, observera gå, så att hunden verkligen får lyfta på benen är bra, och man kan även låta den dra en kedja i samma terräng. Bildäck i terräng blir nog för mycket hugg och stopp.
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Jag har alltid trott att man låter dom dra för att bygga muskler som på så sätt ger den typiska "schäferhållningen".

Jag har ju dragsele till henne och det har visat sej att hon älskar den delen i träningen (huskyn i henne kanske). Låter henne dra pulka och sånt med mindre barn i, det älskar hon. Kanske ska köra på hårdare med den träningen.

Tyvärr har väl skogspromenaderna blivit lidande, blir mycket "vanligt" promenerande och att hon är lös när hon är med i stallet.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Jag känner bara till bruskfolk som drar med sina schäfrar, och vi vill då rakt inte ha nån räkhäck på våra.
Det finns givetvis de med utställningslinjer som drar också, men jag kan som sagt bara tänka mig att det är i allmänt muskelstärkande syfte.
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Jag känner bara till bruskfolk som drar med sina schäfrar, och vi vill då rakt inte ha nån räkhäck på våra.
Det finns givetvis de med utställningslinjer som drar också, men jag kan som sagt bara tänka mig att det är i allmänt muskelstärkande syfte.

:bump::bump: Amen till det!

Vill inte heller se sådana ryggar.
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Jag med whippet har hört tipset att träna i grustag/slalombacke osv, alltså galoppera i brant uppförsbacke. Ska ge muskelträning till bakben o hela bakre partiet. Men det funkar säkert bäst på springgalna vinthundar.... :D eller andra som verkligen ger järnet även uppför om man tex kastar nåt.

Kanske inte passar tyngre hundar med HD inom rasen? Jag har ingen aning om så kan vara fallet.
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Ut å klättra med henne .. det ger bra .. å springa efter boll i grustag eller i backar ...!!
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Jag med whippet har hört tipset att träna i grustag/slalombacke osv, alltså galoppera i brant uppförsbacke. Ska ge muskelträning till bakben o hela bakre partiet. Men det funkar säkert bäst på springgalna vinthundar.... :D eller andra som verkligen ger järnet även uppför om man tex kastar nåt.

Kanske inte passar tyngre hundar med HD inom rasen? Jag har ingen aning om så kan vara fallet.

Då kan det nog passa min donna, hon är ganska springgalen hon också....:D

Jag vet inte hur statusen ser ut med HD hos föräldrarna, antar att den med siberian i sej är minst i farozonen. Donna är genomgången (dock ej röntgad, tyvärr, men det är tänkt att göras). Enligt vet, skulle det va mycket otroligt att hon skulle få problem, men man kan ju aldrig säga säkert.
Uppfödaren säger att föräldrarna inte har haft problem. Dock har jag aldrig träffat hundarna.

Ska testa backar som några av er föreslog....Tack för tipsen!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur bäst träna bakdel på hund?

Jag skulle inte gå in med riktad bakdelsträning eller drag etc utan höftledsröntgen, det är onödigt ta risken, och tippa hunden över den ev kanten. Om hon dessutom inte musklat på sig som förväntat 'uppepå' rumpan skulle det vara en liten varningsklocka för att än mer kolla med rtg innan ökad belastning.

Akriva hundar som utan 'extremer' tränar allsidigt musklar sig jämnt om de inte sparar sig. Om de inte musklar jämnt så absolut kolla om hunden sparar sig för den är lite bekväm, eller om den har en fysisk anledning.
 

Liknande trådar

J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 187
Senast: Turelur
·
Övr. Hund Jag behöver lite tips och råd. Är fundersam på hur jag ska göra. Jag har en snart 9-årig schäfertik som har höftledsfel, hon kan...
Svar
4
· Visningar
1 149
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp