Hur bekymrad bör jag vara?

Gnist

Trådstartare
Lång story kort så var jag med om en bilolycka igår. Bilen voltade runt några gånger och jag slog i huvudet rejält ett antal gånger så halva vänster sida är som en enda ond bula, men ingen direkt yrsel eller illamående, blev inforslad till akuten där en läkare kikade på blåmärkena som började komma och klämde lite både på axel, nyckelben och nacke ca 30 minuter efter olyckan och därefter skickades jag hem. Ingen röntgen eller observation en stund för att se om

Fine by me, jag litar på läkare och insåg ju själv att det skulle kännas värre idag och det gör det ju, men jag har även idag fått ont i nacken, övre delen av ryggen, vänster axel, det "tinglar" i vänster arm och hand, men inte supermycket och det känns att halsen är svullen invändigt på vänster sida. Syns även på utsidan att bältet gjort lite skada en bit upp på halsen.

Övriga bältes-skador är de klassiska och ser förjävliga ut och gör ondare än de ser ut för, men dessa bekymrar mig inte alls utan det är halsen och nacken i första hand som jag funderar över.

Jodå, jag vet.. Ring 1177, men de kommer att vilja att jag åker in handlöst misstänker jag och jag har inte längre någon bil, ingen som kan köra in mig och helt ärligt så känner jag väl kanske inte att det är något superakut??

Men ptja.. Ni vet hur det är, man (i det här fallet jag då :p) kan ju inte låta bli att fundera på om man kanske ska oroa sig lite ändå eller inte.
 
Du ska nog oroa dig lite,men jag är fel person att klanka på dig eller skrika att du ska åka in NU! Hade själv inte åkt in ,men så valde jag ett besök hos vetten istället för ortoped akuten "ler" med en bruten handled.
Ta det i alla fall lugnt och var försiktig!
 
Jodå, det går. Känns ungefär lika "skönt" som igår/inatt och som sagt litar jag ju i stort på läkare och han sa ju också att det skulle bli mer stelt och ömt, fast han sa inte att rygg/nacke och sånt ont kunde komma i efterhand för direkt efter olyckan var det mest huvudet som gjorde ont och nu är ju den värken lite i skymundan tillsammans med bältesblåmärksvärken (snitsigt nytt ord), men jag håller mig relativt stilla och tar det bara lugnt.

Tror som sagt inte att det är något superakut som kräver att bli kollat på exakt just nu, men samtidigt är det ju bra att ha dokumenterat om utifall det skulle hänga sig kvar nått problem längre fram av det här, så det lutar väl just nu i alla fall åt att jag nog besöker hc till veckan på första bästa tid de har.
 
Jodå, det går. Känns ungefär lika "skönt" som igår/inatt och som sagt litar jag ju i stort på läkare och han sa ju också att det skulle bli mer stelt och ömt, fast han sa inte att rygg/nacke och sånt ont kunde komma i efterhand för direkt efter olyckan var det mest huvudet som gjorde ont och nu är ju den värken lite i skymundan tillsammans med bältesblåmärksvärken (snitsigt nytt ord), men jag håller mig relativt stilla och tar det bara lugnt.

Tror som sagt inte att det är något superakut som kräver att bli kollat på exakt just nu, men samtidigt är det ju bra att ha dokumenterat om utifall det skulle hänga sig kvar nått problem längre fram av det här, så det lutar väl just nu i alla fall åt att jag nog besöker hc till veckan på första bästa tid de har.

det finns ju jouröppet vc på helgen. Ringer du när de öppnar så får du säkert en tid redan idag :) Lyssna på Marvin, hon vet vad hon pratar om
 
Ingen aning om hur sjukresor och sånt funkar faktiskt :confused:

Här är inte hc jouröppet på kvällar/helger utan det är akuten som gäller i så fall och det känns på nått vis inte som att det här hör hemma på akuten även om det inte känns okej.

Det är ju just det jag försöker klura på, för som jag skrev i nån av "vårdtrådarna" också så litar jag på läkare och så länge jag inte "vet" att något är uppenbart galet fel så har jag svårt att motivera mig till att ta plats på just akuten, för jag inser ju att jag troligtvis skulle hamna relativt högt upp på deras priolista eftersom symptomen kommit efter en bilolycka.
 
Åk in! Bättre det än att du i värsta fall kommer ha ont hela livet?

För 2 veckor sen råkade jag ut för en olycka (dock inte med bil). Då CT röntgade de både nacke och hals direkt. Det känns bra fallifall det skulle ha kommit något efteråt. Jag har ännu inte ont mer än i foten, så jag hoppar på kryckor.

Och det är de som prioriterar fallen som kommer in, anser de att du får gå före så är det ju deras beslut.
 
Ont hela livet har jag ju ändå och jag är van smärta, har en relativt hög smärttröskel och därför är sån här smärta svår för mig att tolka. För lite för att jag ska bli oroad på riktigt, men för mycket för att jag bara ska vifta bort det och då känns hc som lämpligare att uppsöka än akuten i min hjärna som ju är till för mer akuta fall. Jag har ju ändock fått ett ok från en läkare..
 
Lång story kort så var jag med om en bilolycka igår. Bilen voltade runt några gånger och jag slog i huvudet rejält ett antal gånger så halva vänster sida är som en enda ond bula, men ingen direkt yrsel eller illamående, blev inforslad till akuten där en läkare kikade på blåmärkena som började komma och klämde lite både på axel, nyckelben och nacke ca 30 minuter efter olyckan och därefter skickades jag hem. Ingen röntgen eller observation en stund för att se om

Fine by me, jag litar på läkare och insåg ju själv att det skulle kännas värre idag och det gör det ju, men jag har även idag fått ont i nacken, övre delen av ryggen, vänster axel, det "tinglar" i vänster arm och hand, men inte supermycket och det känns att halsen är svullen invändigt på vänster sida. Syns även på utsidan att bältet gjort lite skada en bit upp på halsen.

Övriga bältes-skador är de klassiska och ser förjävliga ut och gör ondare än de ser ut för, men dessa bekymrar mig inte alls utan det är halsen och nacken i första hand som jag funderar över.

Jodå, jag vet.. Ring 1177, men de kommer att vilja att jag åker in handlöst misstänker jag och jag har inte längre någon bil, ingen som kan köra in mig och helt ärligt så känner jag väl kanske inte att det är något superakut??

Men ptja.. Ni vet hur det är, man (i det här fallet jag då :p) kan ju inte låta bli att fundera på om man kanske ska oroa sig lite ändå eller inte.

Jag hade nog åkt in för att få problemen "dokumenterade". Utvecklas det till ett större problem längre fram är det bra att ha orsaken klar för ev försäkringar osv så man inte börjar spekulera i om smärtorna orsakas av nåt som inte täcks.
 
Har tänkt den tanken jag med, men om det blir ytterligare dokumenterat idag på akuten eller om det blir i morgon på hc borde inte spela så stor roll i det hänseendet om det skulle visa sig bli nått långvarigt besvär till följd av det hela.
 
Ingen aning om hur sjukresor och sånt funkar faktiskt :confused:

Här är inte hc jouröppet på kvällar/helger utan det är akuten som gäller i så fall och det känns på nått vis inte som att det här hör hemma på akuten även om det inte känns okej.

Det är ju just det jag försöker klura på, för som jag skrev i nån av "vårdtrådarna" också så litar jag på läkare och så länge jag inte "vet" att något är uppenbart galet fel så har jag svårt att motivera mig till att ta plats på just akuten, för jag inser ju att jag troligtvis skulle hamna relativt högt upp på deras priolista eftersom symptomen kommit efter en bilolycka.
Fast sa inte läkaren åt dig att höra av dig om du hade några funderingar eller fick värre smärtor? Det brukar ju vara det första de säger när de har skickat hem en... Och stickningar i armen ska man vara försiktig med! I och med att du redan har varit inne så finns du i rullorna och behöver antagligen inte åka och sätta dig på akuten utan får ta dig direkt till berörd avdelning. När sonen fick spricka i handen så fick vi direkt nummer till ortopedavdelningen för att kunna ringa om han fick mer ont eller andra bekymmer.
 
Nix, inget sånt alls bara att jag skulle ha ondare dan efter och jo, det fattar ju jag med iom mjukdelsskadorna för sånt sväller ju en del, men jag hade ingen värk i nacke/rygg eller sånt där tingel direkt efter olyckan utan det började komma lite senare under kvällen.
 
Körde ju själv in i en bergvägg i februari så kan skriva under på att det gör ondare dag två än direkt efter... stickningarna i handen tycker jag du ska kolla upp kan ju vara så enkelt som en nerv i kläm eller något helt annat mkt värre? Konstigt att de inte röntgade dig efter en sån krock? Känns det helt uteslutet att åka in till akuten i dag så tycker jag definitivt du ska söka vård imorgon måndag
 
Jo, vård kommer jag söka eftersom det tillkommit problem som inte märktes direkt. Kanske pga adrenalinpåslag, att jag så kort tid efter lyckan helt enkelt inte kände alla skador, det är ju bara det där valet: akuten idag eller hc i morgon om de har nån tid över för att kika på mig. Tyckte också att det var märkligt att ingen röntgen togs, men litar ändå på att läkarna vet vad de ska kika efter och det är väl också lite därför jag drar mig för att belasta akuten idag.
 
Jag fick min i princip svarta armbåge röntgad trots ingen smärta och normal funktion.

Om du har hög smärttröskel och ändå har ordentligt ont så skulle jag iaf ringa och rådfråga.
 
Efter att ha börjat kännas som "kalla fläckar" på några ställen vid och nedanför nacken så ringde jag faktiskt 1177 och den människan var bensäker efter att ha hört om bilrullandet och min lista av symptom: Whiplash och troligtvis skadade nerver i nacke/axel

Rådet blev att ringa sjukgymnast i morgon för att bli genomkollad och få en bedömning av skadans/skadornas omfattning.

Så nu får jag hoppas att jag hör till skaran som inte får några större besvär i framtiden av det hela!
 
Jodå, det går. Känns ungefär lika "skönt" som igår/inatt och som sagt litar jag ju i stort på läkare och han sa ju också att det skulle bli mer stelt och ömt, fast han sa inte att rygg/nacke och sånt ont kunde komma i efterhand för direkt efter olyckan var det mest huvudet som gjorde ont och nu är ju den värken lite i skymundan tillsammans med bältesblåmärksvärken (snitsigt nytt ord), men jag håller mig relativt stilla och tar det bara lugnt.

Tror som sagt inte att det är något superakut som kräver att bli kollat på exakt just nu, men samtidigt är det ju bra att ha dokumenterat om utifall det skulle hänga sig kvar nått problem längre fram av det här, så det lutar väl just nu i alla fall åt att jag nog besöker hc till veckan på första bästa tid de har.

Vad som är viktigt är att du inte blir stel i nacke/axlar utan rör på dig, känn efter var det gör ont och aktivera så gott du kan.
Små stickningar är ingen fara så länge de inte ökar och du tappar känsel och kraft.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
392
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 461
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp