Hur beter sig folk egentligen?

För övrigt tror jag att det man gör idag med människoövervakade självkörande bilar är det sämsta alternativet av alla, så det är en ren utvecklingsgrej. Något man dels tar till naturligt (tidig fas i utveckling och testning) men också för att det råder en övertro på mänsklig förmåga i förhållande till maskinen.

Då är maskinövervakade självkörande bilar allra bäst och maskinövervakade mänskliga förare bättre.
 
Lastbilar är det absolut läskigaste jag vet! Där jag kör ligger majoriteten alldeles för nära, kör alldeles för fort och har dålig uppmärksamhet på andra trafikanter.

För en halvtimme sen blev jag ikappkörd av en lastbil när jag låg över 80, den hade släp men skulle ändå försöka köra om mig fast den avbröt omkörningen flera gånger. När jag skulle svänga höger låg den så nära att jag inte såg regskylten. Jag gav tecken och började bromsa, chauffören såg antagligen inte det, blev skogstokig och började blinka med helljus och tuta.. Jag har redan mailat firman h*n jobbar för och berättat om beteendet.
I förra veckan låg jag i ytterfil och körde om en lastbli med släp. När jag är precis bakom förarhytten ger den tecken om att den ska svänga vänster och jag ser att den börjar svänga. Jag slänger mig på tutan och slapp bli mosad mot mitträcket. Antar att jag inte syntes i döda vinkeln men man ska inte påbörja en omkörning innan man tittat ordentligt.

Jag brukar se till att köra om dem så fort som möjligt och om det går köra lite för fort för att bli av med dem om de kommer upp bakom mig.
Döda vinklar på lastbilar är ett helvete. Har själv råkat ut för samma som dig, när jag låg på E4:an och körde om lastbilar, varav en kastar sig om. Kan ej varit någon uppsikt bakåt. Har märkt att 9 av 10 gånger är det utländska ekipage häromkring som gör sådana omkörningar.

Verkar många som har uppmärksamheten i mobilen än på vägen, ser det väldigt ofta även nu när den nya lagen trätt i kraft. Tråkigt. :/
 
Om man betanker att det ar en folkmangd av 350 millioner manniskor i Canada och USA och att man i Sverige jamfor med 10 millioner sa ser man kanske skillnaden lattare.

Canada, Californien, och nord ostra USA har en nagot hetsigare korstil an man har pa de flesta andra stallen har i USA ... men det ar fortfarande oandligt mycket lugnare och "artigare" an i Sverige. Har forsoker de allra flesta hjalpa sina medtrfikanter ... ser man att nagon har ett problem tanker man, "Oh stackars den" och hjalper till snarare an, "Den javeln ar ju inte klok ju" ...

Det känns som att vi i Sverige i allmänhet är väldigt lättirriterade när vi uppfattar att någon "går mot strömmen eller trampar på oss". Jag kommer inte på rätt uttryck men vi är ju otroligt lättretliga om någon inte följer en strikt köordning, t.ex. den som kom först till busshållplatsen ska få gå på först. Tror vi i allmänhet älskar struktur och ordning och flippar ur om någon bryter mot det. :p
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 270
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp