Hur beter sig folk egentligen?

Något som kunde slutat annat än lyckligt var en gång när jag och hästen var på väg hem efter träning.
I en rondell får jag sällskap av en lastbil med släp som ska åt samma håll som mig. Från rondellen och 1,5-2 mil så ligger den sådär äckligt nära hästsläpet. Sådär att föraren lätt hade full insyn i släpet (hade översta luckan nere).

Jag tar in på en annan väg och lastbilen följer efter. Nära.

Nu går vägen upp mot ett krön där man inte ser om det kommer någon mötande bil. Även om man kör vanlig bil så är det inte ett bra ställe att köra om, men det gjorde lastbilen.
Idiot.. Tänkte jag, och saktade in.
När han är bredvid mig får vi möte, jag får tvärnita och mötande bilen likaså.

Det gick ju bra, men fy fan vad skärrad jag var.

Hur tänker man när man väljer att köra om ett hästtransportsekipage med en långtradare på en kort sträcka innan ett krön :rage:
 
Ju mer jag läser i den här tråden, desto snabbare hoppas jag att det ska bli förbjudet för människor att framföra fordon.
Dom självkörande bilarna gör oxå misstag, tåg, buss, spårvagn, cykel, häst mm är oxå fordon så blir jobbigt om alla ska gå till jobbet.

Men hoppas på att självkörande bilar blir verklighet i min livstid så det går att sova i bilen på väg till jobbet.
Det sorgliga är att lagar sätter käppar i hjulen för utveckling och tester av självkörande bilar.
 
Såå märkligt med folk som ska ”läxa upp” andra i trafiken :crazy: är det folk som aldrig nånsin gjort ett misstag själva eller?

Jag brukar som mest tänka ”hjälp de arma idioterna” om någon beter sig riktigt märkligt i trafiken. Annars är jag mest tacksam över alla fantastiska medtrafikanter som underlättar och hjälper mig alla gånger jag klantar mig i trafiken, byter körfält så jag lättare kan köra på motorvägen och andra saker. För klantar mig gör jag ibland, jag är ju bara en männska :)

Så klokt formulerat!
Jag minns att min körskolelärare sa att : Köra bil är ett samspel i trafiken, man MÅSTE hjälpas åt!

* Jenny *
 
Fast många gånger i sådana scenarion med 2+1-vägar tycker jag att de som ligger i kön håller alldeles för korta avstånd. Har man några bilar framför sig är det knappast alltid man har en chans att hinna om allihop när det blir tvåfiligt (i alla fall inte utan att i så fall behöva gasa på i en väldig hastighet, om kön inte går i extrem snigelfart, och det är ju inte heller så käckt alla gånger) så då måste man ju ges en chans att köra om ett par bilar i taget.

Ligger man i en kö utan att själv vilja köra om finns det väl ingen anledning att ligga med kortare avstånd än att en bil kan komma emellan utan att man själv behöver bromsa. Om man inte bara kan vara såpass vaken att man lättar lite på gasen när man ser att någon kommer i omkörningsfilen och behöver en lucka.

Det här med lite samspel liksom.
Min far brukade lakoniskt mässa att man ska ha fem bilars avstånd mellan sig och framförvarande. Och tillade - oftast är det fem bilar där..... :D
 
Dom självkörande bilarna gör oxå misstag, tåg, buss, spårvagn, cykel, häst mm är oxå fordon så blir jobbigt om alla ska gå till jobbet.

Men hoppas på att självkörande bilar blir verklighet i min livstid så det går att sova i bilen på väg till jobbet.
Det sorgliga är att lagar sätter käppar i hjulen för utveckling och tester av självkörande bilar.

Visst, men betydligt färre än människor.
 
Men hoppas på att självkörande bilar blir verklighet i min livstid så det går att sova i bilen på väg till jobbet.
Det sorgliga är att lagar sätter käppar i hjulen för utveckling och tester av självkörande bilar.
Nej självkörande bilar gör inga misstag, de kan vara trasiga eller ha undermålig programvara men misstag i den meningen som människor gör gör inte maskiner. Än har vi inte artificiell intelligens.
 
Dom självkörande bilarna gör oxå misstag, tåg, buss, spårvagn, cykel, häst mm är oxå fordon så blir jobbigt om alla ska gå till jobbet.

Men hoppas på att självkörande bilar blir verklighet i min livstid så det går att sova i bilen på väg till jobbet.
Det sorgliga är att lagar sätter käppar i hjulen för utveckling och tester av självkörande bilar.
Framför allt hur alla varor osv ska ta sig till affärerna m.m.

Vete tusan om jag gillar idén med självkörande bilar egentligen, tänk om något tekniskt fel inträffar... vete tusan asså...
 
Framför allt hur alla varor osv ska ta sig till affärerna m.m.

Vete tusan om jag gillar idén med självkörande bilar egentligen, tänk om något tekniskt fel inträffar... vete tusan asså...
Ja, det är utan tvekan bättre som vi har det nu!
Eller... Tänk om någon somnar bakom ratten... Eller kör alkohol/drogpåverkad... Eller kollar på sin telefon istället för på vägen... Eller bara blir så fruktansvärt arg på sina medtrafikanter att de låter ilskan ta över och orsakar olyckor...
 
Ja, det är utan tvekan bättre som vi har det nu!
Eller... Tänk om någon somnar bakom ratten... Eller kör alkohol/drogpåverkad... Eller kollar på sin telefon istället för på vägen... Eller bara blir så fruktansvärt arg på sina medtrafikanter att de låter ilskan ta över och orsakar olyckor...
Olyckor kommer alltid hända oavsett, det man kan göra själv är att försöka föregå med gott exempel, för att vara en förebild för andra. Om ingen börjar blir det aldrig någon förändring.
Jag tror många olyckor idag beror på stressen i samhället, samt distraktionen.
Försäkringensbolagen säger att de märkt en trend på märkliga singelolyckor på raka fina vägar, vilka de tror beror på distraktion i någon form, men svårt att bevisa.
 
Just trådar som den här gör mig rädd för att köra bil trots att jag alltid använder blinkers och tänker på att följa trafiklagarna. Jag tog mitt körkort direkt när jag fyllde 18, ett halvår sedan, och för inte så länge sedan orsakade jag en mindre bilolycka där jag hade svängningsregel men inte väntade på fri sikt. Har tänkt många gånger på HUR jag kunde missa något så viktigt, för att inte säga självklart? Det bara hände där och då liksom, och oturligt nog så kom det en bil. Men alltså hade föraren av den andra bilen hoppat ur och blivit fly förbannad och betett sig så hade jag nog aldrig vågat sätta mig i en bil någonsin igen :crazy:...

Det jag försöker säga är väl typ att man ibland gör rent av korkade misstag utan att vara en idiot förövrigt :p
 
Det var en olycka på Essingeleden kväll med en bil som brakat rakt in i baken på en hästtransport. Jag kom genast att tänka på den här tråden. Att folk ska ligga så nära bakom!

Tillägg: Misstänkt drograttfylleri tydligen.
 
Framför allt hur alla varor osv ska ta sig till affärerna m.m.

Vete tusan om jag gillar idén med självkörande bilar egentligen, tänk om något tekniskt fel inträffar... vete tusan asså...
Jag skulle uppskatta självkörande bilar. Däremot skulle jag gärna ha broms och kanske även ratt så jag kan hjälpa bilen på traven om man kör häst eller om något i bilen skulle haverera.
 
Jag skulle uppskatta självkörande bilar. Däremot skulle jag gärna ha broms och kanske även ratt så jag kan hjälpa bilen på traven om man kör häst eller om något i bilen skulle haverera.
Jag tror seriöst att självkörande bilar kommer aldrig funka här, föe vi har för dåliga vägar tänker på potthål och dåliga linjemarkeringar osv.
Känns lite OT för tråden så jag återgår till ämnet om hur folk beter sig.
 
Utsikten just nu. När färjan kom in var det en stressad bil som skulle av, tutade och pekade finger och betedde sig allmänt illa, gasade förbi andra bilar och trängde sig. Bättre andas och ta det lugnt istället. Jag satt på första parkett för att se spektaklet då jag stod först i kön för att få köra ombord.

image.jpg
 
Visst var det den som strejkade pga en snökant eller nåt? :D De visade ett klipp på nyheterna.
Den hade också grav ångest över alla fotgängare som skulle fram och glo på den; den litade inte alls på deras fredliga uppsåt utan såg dem mer som helt stokastiska varelser som man inte kunde förutse det minsta - de ändrade ju riktning och fart helt utan mönster i absolut närhet till fordonet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 694
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 231
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 031
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 085
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp