Hur beter sig folk egentligen?

Den här tråden påminner mig om en gång när jag var trött och på en lugn liten väg råkade missa en väjningspliktsskylt... Dessutom kom för ovanlighetens skull en bil som jag borde ha stannat för, men inte gjorde. Det var aldrig någon fara, hyfsat gott om utrymme och jag gasade såklart på extra för att de inte skulle behöva stampa på bromsen eller så. Men egentligen skulle jag ha väntat.
Det gjorde att den andra bilen åkte efter mig, nääära bakom och blinkade som en jävla galning med helljusen. Jag förstår inte varför det skulle vara nödvändigt att bete sig så...
 
Personligen tycker jag mest det är tröttsamt med alla extremt stressade personer som försätter andra människor i fara pga deras stress. Riskera inte andra människors liv för att du är ute sent liksom...

Det är störande. På vägen ut till stugan är det 70-väg med lite 50-sträckor här och var när det dyker upp små samhällen. Vägen är dessutom väldigt svår att köra om på, vilket innebär att jag ständigt har en karavan av bilar bakom mig. En i baken på mig, och sen resten i baken på varandra. Tydligen har detta varit en 90-sträcka förr i tiden och jag förstår att det går att köra i 90 på den. Men nu är det 70 så KÖP DET OCH HÅLL AVSTÅND :rage: :arghh:
 
Jag har ganska mycket road rage.
Kan tuta och ge fingret åt folk som inte kan använda blinkers, byter fil mitt framför så jag får tvärbromsa osv.
Men jag skulle aldrig köra efter någon, lägga mig i röven osv.

En gång klev jag dock ur bilen och frågade var problemet var.
Körde i samhälle och blev tutad på när jag körde ut från en gata där det är högerregeln.
Människan som tutade var inte så tuff när jag stannade och klev ur bilen.
 
Cyklister kan jag störa mig på också. 9 av 10 tror (skiter i) att man inte får cykla över övergångsställen :banghead:.
Det får man inte om man ska ha företräde får man vackert stiga av cykeln och leda den över. På nåt sätt verkar cyklister tro att dom är lika hårda som bilarna.
NEWSFLASH !! Det är dom inte.

Jag skiter också i att man inte får cykla på övergångsställen. Däremot cyklar jag inte över om jag inte ser att bilisten stannar först. Brukar alltid vinka som tack för att dom stannar! Visst skulle jag kunna kliva av och dra cykeln men då får bilisten vänta mer än dubbelt så länge på mig.
Men stör man sig på sånt borde man kliva av och gå över i snigeltempo istället.

1333387420_snail_crosses_road.gif
 
Varför blir till synes helt normala personer som tokiga när de sitter bakom en ratt? DET är min fråga.

Jag har råkat ut för både det ena och det andra. Värst var den gången jag tutade på en person som körde ut framför mig på en 50-väg och jag körde lagligt med hästtransport. Jag reagerade med ryggraden eftersom jag hade ömtålig last och inte ville tvärbromsa.

Han gasade iväg och bakom nästa tvära kurva stod han stilla precis mitt i vägen så jag fick bromsa lite mer än jag ville. Hade dräktigt och halt sto i transporten på väg hem från klinik. Sedan körde han omväxlande 30 och 90 i ett par mil. På smal väg.
Var helt skakig när jag kom hem.

Just det där beteendet att köra om till varje pris och sedan sakta ner till under hastighetsbegränsning är väldigt vanlligt. Vad vinner man på det? Kul att skapa kö?
Ofta precis när tvåfiligt smalnar av ska man (MAN) pressa sig in framför så det är risk att bli trängd.
 
Varför blir till synes helt normala personer som tokiga när de sitter bakom en ratt? DET är min fråga.

Jag har råkat ut för både det ena och det andra. Värst var den gången jag tutade på en person som körde ut framför mig på en 50-väg och jag körde lagligt med hästtransport. Jag reagerade med ryggraden eftersom jag hade ömtålig last och inte ville tvärbromsa.

Han gasade iväg och bakom nästa tvära kurva stod han stilla precis mitt i vägen så jag fick bromsa lite mer än jag ville. Hade dräktigt och halt sto i transporten på väg hem från klinik. Sedan körde han omväxlande 30 och 90 i ett par mil. På smal väg.
Var helt skakig när jag kom hem.

Just det där beteendet att köra om till varje pris och sedan sakta ner till under hastighetsbegränsning är väldigt vanlligt. Vad vinner man på det? Kul att skapa kö?
Ofta precis när tvåfiligt smalnar av ska man (MAN) pressa sig in framför så det är risk att bli trängd.

Har märkt bilister som ska om till varje pris. Ligger i 120 km/h och så kör dom. Sen när dom kommit om ligger dom i 100 km/h helt plötsligt så jag får köra om dom igen.
Har folk inte farthållare på sina bilar eller har man helt enkelt inte lärt sig att använda den ?
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog vilja påstå att jag är bäst i vårt avlånga land på att använda blinkers. Jag är så van vid att nästan uteslutande köra i stadstrafik så vanan sitter kvar var jag än åker. Kommer ofta på mig själv med att blinka in på vår tomt på landstället även fast det är på en liten grusväg och inte en annan bil på långa vägar :rofl:

Samma här! Tänker inte sluta med det heller då det är lika bra att det får sitta i ryggmärgen.
 
Vart är normalt hyfs och sunt förnuft?

I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men konsekvensen vart helt uppåt väggarna.

Vid en större matvaruaffär finns en liten liten rondell, För att komma till denna så är det 2 rondeller innan. Hastigheten man håller in i den lilla rondellen är inte ens 30.
Han kom från vänster och jag skulle köra ut. Tyckte det såg ut som om han blinkade så jag rullade framåt inser att han ska rakt fram så jag får gasa på då jag redan kommit en bit ut. Det var knappt han behövde bromsa in för att släppa fram mig. Helt mitt fel absolut

men

Detta resulterade i att han följde efter mig i 10-15 min körde nära tutade när han kom ännu närmre (vid korsning mm) och pekade finger som hejsan. Det var 2st i bilen som satt och pekade finger grabbar mellan 20-30 år.
Jag var på väg att hämta upp en tjejkompis men inte fasen vågade jag stanna bilen utanför hennes dörr med de två i bilen bakom.

Inser i efterhand att jag skulle helt enkelt ringt polisen och berättat hela grejen medans jag satt i bilen men riktigt så långt tänker man inte alltid.

Vi pratade om hände4lsen under kvällen och min ena väninna har råkat ut för samma fenomen 3 ggr! En vid en omkörning då mannen blev förbannad körde efter henne hela vägen hem och skällde ut henne efter noter när hon hade sin dotter på 8 år bredvid sig. En helt vanlig omkörning på en större väg, inga konstigheter.

Vad är det för fel på folk egentligen?

Min mor råkade i storgräl med en man vid matvaruaffären pga av de som sitter utanför och ber om pengar. Mannen skrek åt dem, stod och spottade på dem mm mm Min mor är som hon är och gick fram till en av kvinnorna mannen stod och skrek på och gav henne en 20-lapp framför näsan bara för att.

Allvarligt? Vad är det som gör att folk tror att det är ok att bete sig hur som helst?

Vet egentligen inte vad jag ville med tråden mer än skriva av mig.

Har ni råkat ut för något liknande av människor som inte kan bete sig? Glad att jag hade firmabilen som INTE står i mitt namn och bara har växelnumret. Ringde till chefen efter för att berätta om grabbarna skulle höra av sig för jag kände att de skulle kunna hitta på vad som helst för de var arga.

Fy vad liten man känner sig ibland och jag har aldrig gjort det innan.
Jag har blivit omkörd på ett backkrön när jag körde lastbil med släp, de måste om till varje pris. Ett under att det inte händer fler olyckor än det gör.

Hur som, just den där gången så mötte omkörande bil en annan bil. Mötande bil fick tvärnita och blinkade med helljuset. Omkörande bil kunde gått in tidigare framför mig men valde att köra mot mötande bil. Inget hände tack och lov, jag ser i bakspegel att den mötande bilen vänder på vägen. Sen gjorde mötande bil en idiotomkörning av mig och full rulle efter den andra bilen. Körde om den och försökte få med den in på en p-ficka, men den andra bilen körde vidare sen jaga efter igen. Vid nästa p-ficka gav mötande bil upp och vänder raket framför mig!!
Bästa hade varit om mötande bil kunde släppt det helt i och med att inget hände, nu förlorade den personen massa tid och utsatte sig själv för fara...

Har två händelser till, men de tar jag när jag sitter vid datorn.
 
Sådär nu är jag vid datorn, blir lite för mycket för att skriva på mobilen. :p

När jag kört personbilen har jag råkat ut för två gånger folk som kört om mig och sen tvärnitat framför, så jag fått kasta mig ut på en omkörning. Första gången det hände skulle killen som tvärnitat köra om mig igen och la sig jämsides med mig och tutade och hade sig, jag tittade bara rakt fram och ignorerade totalt, andra gången stack jag för jag orkade inte med det.

Relativt nyligen var jag väldigt nära på att krocka, det var en bil som skulle svänga vänster och den hade stopp-plikt. Jag kommer på den stora vägen 70-väg, bilen kör ut rätt framför mig, så jag bokstavligt talat både hänger på tutan och bromsen. Tacka att jag har väldigt bra bromsar på lastbilen, personen i den personbilen verkade något förvirrad. Jag ser mycket i trafiken både gott och ont.

Något jag älskar är när folk kan använda sina blinkers, underlättar mycket i planeringen.
 
Cyklister kan jag störa mig på också. 9 av 10 tror (skiter i) att man inte får cykla över övergångsställen :banghead:.
Det får man inte om man ska ha företräde får man vackert stiga av cykeln och leda den över. På nåt sätt verkar cyklister tro att dom är lika hårda som bilarna.
NEWSFLASH !! Det är dom inte.
Det där är riktigt störande, jag skrämde en cyklist en vinter när det var isigt ute, cyklade rakt ut framför mig och lastbilen, även om det inte var hög fart, när jag bromsade bara kanade lastbilen på isen. Hade inte en chans att se cyklisten innan den var ute på övergångsstället.
Förvisso räknas de till oskyddade trafikanter och man får inte köra på dom, men det betyder inte att de slipper ifrån att visa hänsyn och cykla rakt ut utan att se sig för. :arghh:
 
Det värsta jag har varit med om är (såklart) när jag har kört släp med häst i.

Efter en rondell, ja ni vet ju hur långsamt man kör i rondeller... Heldragen linje och dessutom fullt med mötande trafik, enfligt. Där bestämde sig 3 bilar för att köra om. Och då var det alltså konstant möte, inte någon bil långt bort.

Sista bilen som höll på att krocka med mötande tutade dessutom på oss eller de de mötte?

Den personen smsade vi faktiskt och undrade vad han höll på med? Helt seriöst liksom!

Han kunde inte se sitt eget fel utan tyckte att det var olagligt att köra så långsamt i rondellen, och ifrågasatte körkortsbehörigheterna. Det roliga är att min partner som smsade har B, BE, C och CE, jag menar, hur många fler behörigheter ska man ha för att kunna köra kan man ju undra?


Jag blir sällan arg i trafiken, kan lägga mig på tutan om någon kör ut framför mig i en rondell så att jag måste nita. Och precis som flera andra i tråden, har jag häst i släpet och någon nitar framför mig så får de påhälsning. Jag riskerar hellre deras nackar och våra bilar än hästen där bak. Det ska bra mkt till innan jag nitar med häst i.

Beter någon sig dumt åt så har jag som standard att den personen vill jag inte vara nära, så antingen så saktar jag ner eller stannar någonstans och ger den bilen några min försprång.
 
Blinkar alltid så fort jag ska svänga, sitter i ryggmärgen
Däremot blir jag upprörd över bilar som åker i 70 på enkelfil och drar på när det blir dubbelfil på 2+1 väg som det finns alldeles för mycket av
Då är jag glad över motorstark bil så att jag enkelt kan köra om och går kanske in lite nära framför dem
 
Förstår inte heller grejen med att "tillrättavisa" folk i trafiken.. har aldrig varit med om det heller mer än tutningar etc.

Bland det mest irriterande är ju för övrigt folk som inte kan blinka ut ur rondeller. Eller ännu värre, de som gör det vid fel tillfälle.
 
Jag brukar också blinka när jag svänger in på uppfartsvägen. Utan andra fordon inom synhåll.

Min mamma envisades med att blinka i samma kurva varenda gång hon körde där. Kraftig vänstersväng och rakt fram fortsatte vägen som cykelväg med en sån där "bom" som markerar att man inte får köra där. Varenda gång man påpekade att just där behöver hon inte blinka muttrar hon "bättre att blinka för mycket än för lite" :D
 
Sådär nu är jag vid datorn, blir lite för mycket för att skriva på mobilen. :p

När jag kört personbilen har jag råkat ut för två gånger folk som kört om mig och sen tvärnitat framför, så jag fått kasta mig ut på en omkörning. Första gången det hände skulle killen som tvärnitat köra om mig igen och la sig jämsides med mig och tutade och hade sig, jag tittade bara rakt fram och ignorerade totalt, andra gången stack jag för jag orkade inte med det.

Relativt nyligen var jag väldigt nära på att krocka, det var en bil som skulle svänga vänster och den hade stopp-plikt. Jag kommer på den stora vägen 70-väg, bilen kör ut rätt framför mig, så jag bokstavligt talat både hänger på tutan och bromsen. Tacka att jag har väldigt bra bromsar på lastbilen, personen i den personbilen verkade något förvirrad. Jag ser mycket i trafiken både gott och ont.

Något jag älskar är när folk kan använda sina blinkers, underlättar mycket i planeringen.

Kör om och tvärnitar är vanligt mär mam kör buss. Jag bromsade alltid förebyggande när en sådan var på väg om.

Samma hände när vi var ute med fullt släp (två hästar) och sambon körde. Han är inte van vid beteendet och hann inte bromsa så vi körde på den andra bilen :grin:
Bara plåtskador men så jävla onödigt.

(FB ansåg andra parten vållande.)
 
Det jag funderar mest over ar att det ar ett sa Svenskt fenomen. Just den omattliga ilskan och att sa totalt tappa beharskningen. Eller, ja visst ja, Frankrike. Jag har inte kort i Frankrike pa manga ar, men dar var det lika dant "way back when" jag korde dar nagra ganger. Att uppfostra och demonstrera och "ha ratt" (minsann!) i trafiken ar sa vanligt i Sverige och jag undrar verkligen varfor.

I Asien (sarskilt mellan ostern) och Afrika ar trafiken oerhort hetsig pa de flesta stallen, men folk ar inte arga och definitivt inte "uppfostrande" pa samma satt, de bara "gor" saker ganska oovertankt ibland. Samma sak i Mexico och nere i SydAmerika.

De stallen jag kort bil, oftast stor pick-up truck med langt slap, har i USA (inklusive New York City och Californien) har jag rakat ut for "road rage" en gang. Det var en som uppenbarligen tyckte att han kom fram till ett fyrvags stop fore mig och blev arg nar jag korde ut fore honom och at samma hall. Han korde upp tatt bakom och tutade som skjutton ... och nar jag gick at sidan (jag kor helt klart enligt den "enklaste losningen" och slapper forbi) korde han om och tvarnitade framfor och korde sedan ut pa motorvagen (som vi var pa vag till) mycket sakta for att halla mig bakom tills vi kom till tva filigt.
Har, sarskilt har i Oregon, ar trafiken valdigt artig. Kor man med slap backar folk for att man ska kunna svanga in, eller stannar langt bakom stop strecket for att ge rum. Pa mindre vagar stannar ofta motande trafik for att man ska kunna ta ut svangen i motande fil och svanga hoger in pa liten vag.
Det vill saga, har forsoker folk vara hjalpsamma istallet for mastrande ... Om man gor fel sa forstar andra att det i de allra flesta fall ar ett misstag. Om man rakar komma i fel fil och blinkar och saktar in ordentligt att man behover svanga in sa stannar de och slapper in. Det ar den trafik jag ar van vid och jag kan inte tala om hur ofta folk blir vansinniga pa mig nar jag kor i Sverige. Fran passagerare som skriker, "men det ar din RATT att kora forst" till billister som lagger sig nastan mot kofangaren i bak och tutar for att man slapper in nagon framfor sig.
 
Jag har råkat ut för så mycket knäppgökar i trafiken att jag vet inte vad jag ska tro. Ingen som följt efter mig som tur är utan jag upplever att många känner sig skyddade i sin bil och kan därför tuta/gestikulera bäst dom vill. Det obehagligaste var på en motorväg när ett gäng motorcyklister körde väldigt långsamt, ungefär i 60-70 så jag körde ut i vänsterfilen och körde förbi. Inga konstigheter. Då kör ena motorcyklisten upp jämte mig och stirrar in i fönstret på passagerarsidan. Sedan ligger han där, tätt intill och bara stirrar genom sin svarta hjälm. Jag ska av på en avfart till höger så jag blinkar flera gånger för att visa att jag måste köra ut, men han släpper inte ut mig. Efter kanske 3-5 min så åker han iväg.

En gång har jag faktiskt pekat finger själv :o Jag vet inte vad det var för ful sida som hoppade fram ur garderoben. Då kör jag på en smal 30-väg och det kommer en lastbil dundrandes alldeles för snabbt i mitten av vägen så jag får hastigt köra in till kanten för att han inte skulle ta backspegeln för mig eller krocka. I chocken så stannar jag av lite och bilen bakom lägger sig på tutan och två tanter börjar vifta hysteriskt. Jag blev nog lite skärrad eftersom det bara var några veckor efter att jag krockat rejält för första gången i mitt liv, och när tanterna la sig på tutan så brann det bara till i skallen och dom fick ett finger :crazy: Inte Singos stoltaste ögonblick.
Jösses jag pekar finger alldeles för ofta. Jag har nu gått över till att visa tummen ned istället när idioter bränner som galningar där det är 30. Även när jag är gående. Och har de firmalogga på bilen får de ett mejl också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 113
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp