Hur beter sig folk egentligen?

Kör om och tvärnitar är vanligt mär mam kör buss. Jag bromsade alltid förebyggande när en sådan var på väg om.

Samma hände när vi var ute med fullt släp (två hästar) och sambon körde. Han är inte van vid beteendet och hann inte bromsa så vi körde på den andra bilen :grin:
Bara plåtskador men så jävla onödigt.

(FB ansåg andra parten vållande.)
Inget vanligt beteende häromkring (de jag råkade ut för skedde med några års mellanrum mellan händelserna), dessa som körde om så hade retat upp sig på något. Är säkert så att vissa beteende är mer vanliga i andra delar av landet osv. Oavsett är det onödigt, vet beteendet kallas brakechecking i t ex USA, folk som gör det verkar inte ha mycket innanför pannbenet...
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,
Då ska du ju inte köra bil.
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,
Varför vill du utsätta folk för den stressen i trafiken? Liksom varför vilja medvetet utgöra en sådan fara i trafiken som det kan innebära att stressa någon på det sättet? Ditt beteende är ju inte bättre än dom andras när du gör så. Och vad händer den dagen det faktiskt är ett farligt pucko som inte bara ignorerar ditt beteende? Man vet aldrig vad folk kan ta sig till eller hur långt folk kan gå..fast jag vet o andra sidan inte hur långt du kan gå när du har tid heller iofs.

Räcker annars att tuta så har man gjort människan i den andra bilen uppmärksam på att beteendet eller körstilen inte var okej.
 
- Kör in precis framför en när de har kört om. Risk för seriekrock, stenskott och (på vintern) skitig framruta. Typ 9,9 av 10 bilister går in för nära framför när de har kört om. Det är nog det som gör mig mest vansinnig i trafiken eftersom det är både korkat och hänsynslöst.
Nu har vi ju oftast tvåfiligt men relaterat till ovanstående är folk som kör alldeles för nära när man kör om. Som tydligen tycker att omkörningsfilen bara är för folk som vill köra om i 150 och kör ännu närmare när man inte genast kastar sig in efter omkörning.
 
Varför vill du utsätta folk för den stressen i trafiken? Liksom varför vilja medvetet utgöra en sådan fara i trafiken som det kan innebära att stressa någon på det sättet? Ditt beteende är ju inte bättre än dom andras när du gör så. Och vad händer den dagen det faktiskt är ett farligt pucko som inte bara ignorerar ditt beteende? Man vet aldrig vad folk kan ta sig till eller hur långt folk kan gå..fast jag vet o andra sidan inte hur långt du kan gå när du har tid heller iofs.

Räcker annars att tuta så har man gjort människan i den andra bilen uppmärksam på att beteendet eller körstilen inte var okej.
Jag skulle säga värre. Jag utgår från att de flesta människor inte medvetet utsätter sina medmänniskor för fara, utan att de flesta situationer är misstag. Att förfölja någon däremot, det är aldrig ett misstag. Det är en medveten handling som försätter människor i fara.
 
En bekant körde med släp på 2-1väg och höll hastigheten. Körde om en lastbil utan att gasa på och fick en dyr bmw upp i rumpan som tutade och blinkade. Min bekant fortsatte omkörningen i samma hastighet och när bmw'n körde om så flög min bekants långfinger upp.

De två killarna i bmw'n la sig framför, bromsade ner, svängde ut i vänsterfilen, la sig bredvid. När min bekant tittade åt sidan hade killarna vevat ner rutan och min bekant fick möta en pistolsmynning. Skottet avlossades men träffade tack och lov bara bilen.

Är sen den historian otroligt noga med att inte peka finger åt någon i trafiken!
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,

Du borde verkligen inte få behålla ditt körkort.
 
Men varför peka finger och tuta?????
De som gör fel vet oftast om det, och INGET blir bättre av att rabiata trafikpoliser tutar och har sig?
Och.. handen på hjärtat.... VEM av oss gör alltid rätt? Jag är helt säker på att vi alla missar, en del av att vistas i trafiken hänger på samspel, och att vara smidig och förlåtande.
Jag tycker ärligt synd om de som tutar, och eldar upp sig. De kan inte var nyttigt, varken för trafikrytmen eller deras hjärthälsa. Förmodligen är de inte säkrare trafikanter, utan förmodligen farligare trafikanter?
Hjälp varandra, i stället för att bli vansinniga!

* Jenny *
 
Det dummaste jag varit med om var nog en bil som låg i baken men inte körde om trots att det var raksträcka och fritt. Det pågick tillräckligt länge för att jag hann undra vad tusan personens problem var (och han låg tillräckligt nära för att jag kunde notera att det ev. hörde ihop med att han körde Merca :angel:). Helst plötsligt får han i alla fall för sig att nu jävlar ska han om. Bara att han missat skylten som varnar för att det blir 2+1 väg vilket innebär att han är väldigt nära att smälla rakt in i mitträcket.

Något i stil med TS har jag dock aldrig upplevt (ta i trä). När min bil blev stående för någon månad sedan var det faktiskt inte en enda som tutade utan de insåg väl att det inte var medvetet och gjorde en fin sväng runt. Däremot har en kompis blivit förföljd och känt sig så otrygg att hen stannade utanför polisstationen som lyckligtvis ligger i närheten av personens bostad.
 
Det dummaste jag varit med om var nog en bil som låg i baken men inte körde om trots att det var raksträcka och fritt. Det pågick tillräckligt länge för att jag hann undra vad tusan personens problem var (och han låg tillräckligt nära för att jag kunde notera att det ev. hörde ihop med att han körde Merca :angel:). Helst plötsligt får han i alla fall för sig att nu jävlar ska han om. Bara att han missat skylten som varnar för att det blir 2+1 väg vilket innebär att han är väldigt nära att smälla rakt in i mitträcket.

När jag har stött på folk som betett sig sådär irrationellt har de haft en telefon fastklistrad vid örat.


Det blev bättre den första månaden efter att förbudet infördes men nu verkar det öka igen.
 
Jag kan bli jätteirriterad på idioter i trafiken men aldrig att jag gör mer än att svära för mig själv. Möjligen att jag tutar om det blir en riktigt obehaglig situation och jag blir rädd, typ om någon svänger ut så tajt framför att jag får ställa mig på bromsen.
Följa efter folk osv verkar ju helt absurt!
 
Jag åkte med hästtransport en mörk morgon och gick inte ut i vägrenen när jag hade en bil bakom. EFTERSOM det var mörkt OCH vägrenen lite längre fram var dålig där det bl.a. fanns en liten bit där vägen ’sjunkit’ och orsakade ett gupp.
Trots att vägen var fri från trafik tyckte den som kom ifatt och körde om att han (japp en han) skulle lära mej en läxa genom att tvärt svänga in preciiis framför mej och gira ut i väggrenen. Där han då låg en bit med gasen i botten. Hamnar i guppet och kör nästan av vägen :cool:



Jobbarkompis blir ilsk i trafiken och slänger ut armen genom fönstret och pekar finger för att samtidigt köra rakt in i en betongsugga och sabbar bilen :angel:

Karma finns :p
 
En bekant körde med släp på 2-1väg och höll hastigheten. Körde om en lastbil utan att gasa på och fick en dyr bmw upp i rumpan som tutade och blinkade. Min bekant fortsatte omkörningen i samma hastighet och när bmw'n körde om så flög min bekants långfinger upp.

De två killarna i bmw'n la sig framför, bromsade ner, svängde ut i vänsterfilen, la sig bredvid. När min bekant tittade åt sidan hade killarna vevat ner rutan och min bekant fick möta en pistolsmynning. Skottet avlossades men träffade tack och lov bara bilen.

Är sen den historian otroligt noga med att inte peka finger åt någon i trafiken!
:nailbiting::eek::crazy:
 
Blev omkörd när jag körde släp med häst i. Höll 70 på 70 väg ändå skulle en bil om. Kör om i en liten backe, helt utan sikt. På krönet får han möte. Jag tänkte bara att nu dör vi allihopa, nu dör hästen. Hade inte jag stampat på bromsen hade vi 3 bilar + släp mer eller mindre frontalkrockat. Min häst slog i huvudet och fick ett sår :( blev som tur var inte rädd för transporten. Typ la mig på tutan, jävla idiot som kör så och riskerar andras liv.
 
Jag kan erkänna att jag svär en hel del bakom ratten åt idioter, brukar väldigt sällan peka finger och gör jag det då sker det på ett passivt aggressivt sätt, typ när de inte ser eller under instrumentbrädan och liknande.
Speciellt när jag jobbar får jag tänka lite extra på hur jag beter mig både i och utanför lastbilshytten, då jag är en "reklampelare", dels för åkeriet och dels för den reklamen som sitter på lastbilen, ser inte så bra ut om jag skulle bete mig illa.

Jag har råkat ut en gång vid rusningstid (var på den tiden när jag inte hade jobbat så länge på åkeriet). Jag skulle svänga vänster och det var en stor lucka och sen kom det massa köer, så jag hann ut, om det inte hade varit för att lastbilsfan fått för sig att växla mitt i. Hade nämligen en halvautomatisk historia och det går inte fort när den ska byta växlar. Vilket i sin tur innebar att jag tappade all fart och blev nästintill stillastående innan bilen hittade nästa växel. Vid det här laget hade bilarna från höger hunnit ikapp och bilen först i kön blinkade argt med helljuset. Hade tack och lov inget släp efter den lastbilen. Jag hade inte räknat med det sega växelbytet utan hade snarare räknat med att hinna ut och hinna få upp farten innan de andra kom ikapp, men många gånger förstår inte de som blinkar argt varför och det är inte ens värt att gå fram till dom och tala om det, bättre fortsätta köra och försöka göra det bästa av situationen istället.

Jag har märkt skillnad på mig själv sen jag tog lastbilskortet, innan jag tog det tillhörde jag dom som var tvungen att köra om lastbilar osv, men nu har jag en helt annan förståelse och är mer lugn än jag var tidigare.
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,
Men vilket moget beteende. Jag hade skämts ihjäl (och blivit rasande!) om jag suttit bredvid någon som jagade bilar även om det bara var ett varv i en rondell. Jisses.
 
En bekant körde med släp på 2-1väg och höll hastigheten. Körde om en lastbil utan att gasa på och fick en dyr bmw upp i rumpan som tutade och blinkade. Min bekant fortsatte omkörningen i samma hastighet och när bmw'n körde om så flög min bekants långfinger upp.

De två killarna i bmw'n la sig framför, bromsade ner, svängde ut i vänsterfilen, la sig bredvid. När min bekant tittade åt sidan hade killarna vevat ner rutan och min bekant fick möta en pistolsmynning. Skottet avlossades men träffade tack och lov bara bilen.

Är sen den historian otroligt noga med att inte peka finger åt någon i trafiken!
Oj.. när jag var liten och nyss lärt mig betydelsen av peka finger pekade jag finger åt en pappa tyckte var korkad i trafiken. Han berättade att just det du beskrev kan hända. Sedan dess har långfingret hållits undan :p
 
Jag skulle nog vilja påstå att jag är bäst i vårt avlånga land på att använda blinkers. Jag är så van vid att nästan uteslutande köra i stadstrafik så vanan sitter kvar var jag än åker. Kommer ofta på mig själv med att blinka in på vår tomt på landstället även fast det är på en liten grusväg och inte en annan bil på långa vägar :rofl:

Jag brukar tänka att det är när man tror att det inte behövs (för att man tror att det inte är en kotte i närheten) som den kanske gör mest nytta. För har jag missat en bil i döda vinkeln, fotgängare, cyklist eller annat så ger jag åtminstone dom chansen att rädda upp situationen om jag förvarnar vart jag ska genom att blinka :idea::D
 
De konstigaste tillfällena jag tutat ilsket var faktiskt när jag fick möte på en landsväg utan mittlinje och mötande bil ligger nästan helt på min sida på raksträcka och flyttar sig inte. Hände två gånger på en veckas tid. Bara någon dag innan första händelsen hade jag dessutom varit nära på att fronta med en herrelös rullande bil när jag körde jobbilen. Jag blev helt enkelt väldigt rädd och sen galet arg (det var delvis gravidhormonerna som spökade).

Jag kan bli irriterad i trafiken men vet med mig att jag gör en del misstag själv så att förfölja någon för att skälla ut skulle jag inte ge mig in på (och har tack och lov aldrig blivit utsatt för heller).
 
Okej, nu har jag fått höra att jag inte skall ha körkort och att jag är värst i trafiken. Men nä jag tycker inte det. Dom som sitter i mobil, målar ögonfransarna eller inte kan vanlig enkel höger regel är fan så mycket värre. Jag sitter oftast på hoj, ni riskerar mitt liv som oskyddad trafikant! Kommer fortsätta tuta, peka finger och köra efter bussar som trycker ner mig i diket (väst trafik gav den chauffören en skriftlig varning). Sticker ut hakan lite till och säger att kärringar faktiskt är värst bakom ratten. Yngre killar som kör fort vet oftast vad dom gör iallafall.
B den stora trafikfaran
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 108
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp