Hur beter sig folk egentligen?

Haha, vinnarskallen som kommer fram hos många i trafiken. Dom ska absolut vara först ? Även om man sitter i en Hyundai Atos :D:p.
Jotack. Hamnade bakom en skitbil med två unga killar på e4. De körde om och saktade ner brutalt mycket. När jag skulle om ökade de hastigheten, när jag släppte gasen bromsade de. Då försökte jag öka igen och de hängde med. Blev så jäkla frustrerad. Där låg jag fast i ytterfilen för några urdumma småpojkar tills de valde att svänga av :mad::banghead:
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.
Börja med eco-driving.
Det är helt omöjligt att hetsa upp sig i trafiken, om man försöker spara bränsle vid varje moment i bilkörningen.
 
Svarar alla här: jag beskrev avståndet som "kort", tresekudersregeln, lagom. Alltså inte 200meter = gott om plats att stoppa in en till bil i.

Och om en bil gör en korkad omkörning så bromsar jag såklart, men den omkörningen är ju fel från början, och jag ska inte behöva bromsa och skapa ny plats för den bilen. Den ska köra om NÄR det finns plats.

Då får jag bromsa, ibland kraftigt och det stör trafikrytmen. Kanske jag har en bil bakom mig med lämpligt avstånd som också behöver bromsa osv.. kedjereaktion.

Fast många gånger i sådana scenarion med 2+1-vägar tycker jag att de som ligger i kön håller alldeles för korta avstånd. Har man några bilar framför sig är det knappast alltid man har en chans att hinna om allihop när det blir tvåfiligt (i alla fall inte utan att i så fall behöva gasa på i en väldig hastighet, om kön inte går i extrem snigelfart, och det är ju inte heller så käckt alla gånger) så då måste man ju ges en chans att köra om ett par bilar i taget.

Ligger man i en kö utan att själv vilja köra om finns det väl ingen anledning att ligga med kortare avstånd än att en bil kan komma emellan utan att man själv behöver bromsa. Om man inte bara kan vara såpass vaken att man lättar lite på gasen när man ser att någon kommer i omkörningsfilen och behöver en lucka.

Det här med lite samspel liksom.
 
Ju mer jag läser i den här tråden, desto snabbare hoppas jag att det ska bli förbjudet för människor att framföra fordon.
 
Idag råkade jag ut för ett beteenden som jag nästan förträngt, troligen pga den dryga vintern. Vissa motorcyklister, som tvunget ska köra om I KURVOR MED MÖTANDE BILAR OCH HELDRAGEN LINJE!! :eek: VARFÖR?!! :arghh:
 
Det syns så j-la bra här när folk har varit till fjällen :meh:
Ja, har upplevt det samma här när vi åkt på slalomresa. Gärna ska bilen vara så fullpackad med ungar och saker så man har så lite sikt ut ur bilen som möjligt. Kör ofta som om de skulle ha stulit bilen :meh:
Det finns en orsak till att vi i den här hålan suckar om att takboxrallyt är igång :nailbiting:
 
Det syns så j-la bra här när folk har varit till fjällen :meh: De kör aldrig långkörning normalt utan puttrar på i en stad och plötsligt ska de fixa landsvägskörning med renar, hastighet mm. Häng gärna på ett släp (skotrar eller husvagn) som de f-n inte vet var det har så blir det en mardröm för övriga trafikanter :cautious:
Och så kommer de upp med dubbfria däck och blir förvånade över att vägarna inte saltas här :laugh:. Har en backe där jag brukar promenera, har fått hjälpa till att putta på ett antal turisters bilar där i vinter.
 
Varför? För att några missköter sig? Det blir lite orättvist att basera all trafik på den här tråden, då den fokuserar enbart på det negativa, finns mycket positivt också men det är inte vad den här tråden handlar om.

För att de flesta, även de som sköter sig, begår misstag etc. Och tyvärr måste lagar och regler grundas på idioterna. Om alla kunde köra på ett trafiksäkert sätt, så skulle vi knappt behöva några regler.
 
För att de flesta, även de som sköter sig, begår misstag etc. Och tyvärr måste lagar och regler grundas på idioterna. Om alla kunde köra på ett trafiksäkert sätt, så skulle vi knappt behöva några regler.
Men misstag är väl ändå en helt annan femma än medvetet idioti beteende, tror knappast att en idiotomkörning är ett misstag. Det behövs regler för att vi ska ha något att gå efter, utan regler skulle det likna vilda western på riktigt.
 
Fast många gånger i sådana scenarion med 2+1-vägar tycker jag att de som ligger i kön håller alldeles för korta avstånd. Har man några bilar framför sig är det knappast alltid man har en chans att hinna om allihop när det blir tvåfiligt (i alla fall inte utan att i så fall behöva gasa på i en väldig hastighet, om kön inte går i extrem snigelfart, och det är ju inte heller så käckt alla gånger) så då måste man ju ges en chans att köra om ett par bilar i taget.

Ligger man i en kö utan att själv vilja köra om finns det väl ingen anledning att ligga med kortare avstånd än att en bil kan komma emellan utan att man själv behöver bromsa. Om man inte bara kan vara såpass vaken att man lättar lite på gasen när man ser att någon kommer i omkörningsfilen och behöver en lucka.

Det här med lite samspel liksom.
Jag pratar om en person som påbörjar sin omkörning precis innan filerna går ihop. Och vi säger tre-fem bilar är inga problem att hinna om nästa 2-fil om någon enstaka km. Varför trycka dig förbi 1-2 bilar som dessutom ligger på laglig eller drygt laglig hastighet?

Och jag pratar om dom som trycker in sin bil precis framför min huv för att omkörningfilen tar slut.

Alltså farliga omkörningar. Som omkörande bil inte tjänar något på. Utan bara stör trafikrytmen. Förstår inte syftet till dom, nej.
 
Såå märkligt med folk som ska ”läxa upp” andra i trafiken :crazy: är det folk som aldrig nånsin gjort ett misstag själva eller?

Jag brukar som mest tänka ”hjälp de arma idioterna” om någon beter sig riktigt märkligt i trafiken. Annars är jag mest tacksam över alla fantastiska medtrafikanter som underlättar och hjälper mig alla gånger jag klantar mig i trafiken, byter körfält så jag lättare kan köra på motorvägen och andra saker. För klantar mig gör jag ibland, jag är ju bara en männska :)
 
Jag pratar om en person som påbörjar sin omkörning precis innan filerna går ihop. Och vi säger tre-fem bilar är inga problem att hinna om nästa 2-fil om någon enstaka km. Varför trycka dig förbi 1-2 bilar som dessutom ligger på laglig eller drygt laglig hastighet?

Och jag pratar om dom som trycker in sin bil precis framför min huv för att omkörningfilen tar slut.

Alltså farliga omkörningar. Som omkörande bil inte tjänar något på. Utan bara stör trafikrytmen. Förstår inte syftet till dom, nej.

Ja att påbörja en omkörning så sent är väl bara dumt. Jag tolkade inte dina tidigare inlägg som att det var sådana kasta sig ut sista sekunden-omkörningar det handlade om.

Men att man hinner om en hel radda bilar på en enda omkörningssträcka är ju inte alltid givet. Eller vill köra såpass fort att man hinner om... Det finns ju vägar där omkörningsfilerna inte är längre än 600-700 m. Det är inte så långt.

Men vi tänker kanske utifrån olika situationer.

Jag tycker hur eller hur (rent allmänt nu) att bilkörning känns tryggast när alla bara visar hänsyn till varandra. Att tuta, peka finger och bete sig bara för att hävda sin så kallade rätt är bara urlöjligt (och i värsta fall farligt förstås).

Svära högt för sig själv kan man ju göra emellanåt, däremot. I detta kan jag vara väldigt kreativ. :D
 
Jag med!! Jag brukar släppa gasen och låta motorbromsen gå in samt hålla lite extra till höger i körfältet för att de antingen ska fatta och hålla avståndet eller köra om mig. Någon gång har föraren bakom inte fattat vinken så då har jag bromsat lite lätt några gånger så att bromsljusen ska uppmärksamma föraren på att han måste hålla avståndet.

Det fetade... Rekommenderar inte. Det finns förare som blir provocerade av sådana saker och kör på en med flit.
 
Dom lärde ut det på körskolan när jag tog körkortet i alla fall.:)
Det må så vara, men det hjälper inte den dagen du har en idiot bakom dig. Tro mig, jag har provat.

Visst åkte jag inte på det, men det var ju trisst att ha bilen på verkstad hur länge som helst.
 
Det må så vara, men det hjälper inte den dagen du har en idiot bakom dig. Tro mig, jag har provat.

Visst åkte jag inte på det, men det var ju trisst att ha bilen på verkstad hur länge som helst.
Det är tråkigt att du råkade ut för det, men alla gånger jag har gjort det så har det resulterat i att bilen bakom ökat avståndet, och körningen har blivit säkrare.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 719
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 117
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp