Hur blir hingsten avelsgodkänd?

Snapsen

Trådstartare
Hej! Jag har googlat runt som en liten tok, men inte hittat något. Det finns ju "tillställningar" där en hel del hingstar närvarar samt rankas och får betyg för hur bra de skulle bli som avelshingstar.

Är det jordbruksverket eller någon annan organisation som håller i "avelsgodkänningen"? Finns det något bättre och officiellt namn för fenomenet? Hur anmäler man sin egen hingst för rankning/betygssättning? Vad är minimiåldern för hingsten?

Oerhört tacksam för svar :)
 
Holsteiner. Det visste jag faktiskt inte att det berodde på. Så det är olika "tillställningar" för olika raser? Vad händer om han är ca 10% av en annan ras?
 
Holsteiner. Det visste jag faktiskt inte att det berodde på. Så det är olika "tillställningar" för olika raser? Vad händer om han är ca 10% av en annan ras?

Om du tänker dig att han ska avelsgodkännas i Sverige så räknas han som SWB. Då ska han visas på bruksprov för att komma igenom det minimala nålsögat för avelsgodkännande. Finns mer info på ASVH's hemsida. Ska han godkännas som Holsteiner så får du åka med honom till Tyskland
 
Det är den rasförening man vill ha hingsten godkänd i som bestämmer vilka krav de har på de hingstar man avelsgodkänner.

Holsteiner är en ras som är godkänd av SWB. Han kan bli godkänd genom att göra bruksprov i Sverige eller utomlands om proven är godkända av ASVH. Han kan bli godkänd på tävlingsmeriter, eller om han är godkänd i ett annat avelsförbund.

Du hittar alla detaljer i hingstreglementet http://www.asvh.se/storage/ma/98dba.../-8/Hingstreglemente_2014-15_slutligt (2).pdf
 
Holsteiner. Det visste jag faktiskt inte att det berodde på. Så det är olika "tillställningar" för olika raser? Vad händer om han är ca 10% av en annan ras?
om du tänker efter lite ;) så inser du säkert att det är fullt naturligt att man har olika krav för olika raser. Ingen bryr sig väl om ifall en ardenner kan hoppa och ridbarheten hos en shetlandsponny bedöms väl inte särskilt ofta...

(allt är inte halvblod ;) )
 
Holsteiner. Det visste jag faktiskt inte att det berodde på. Så det är olika "tillställningar" för olika raser? Vad händer om han är ca 10% av en annan ras?

Tillägger att vad gäller varmblodiga ridhästar, alltså SWB, holsteiner, trakehner etc, så handlar det inte om vilka egentliga raser hästen tillhör utan i vilken stambok den har sin grundregistrering.
 
om du tänker efter lite ;) så inser du säkert att det är fullt naturligt att man har olika krav för olika raser. Ingen bryr sig väl om ifall en ardenner kan hoppa och ridbarheten hos en shetlandsponny bedöms väl inte särskilt ofta...

(allt är inte halvblod ;) )

Att det är olika krav för olika raser är självfallet, det förstår en apa. I mitt inlägg beskriver jag att det är själva "tillställningarna" jag inte är särskilt kunnig om, t.ex. var de anordnas, hur de anordnas osv. Det var oklart direkt hur det gick till, men nu har jag fått klarhet i detta tack vare alla andra bra svar.
 
Tack till alla bra svar! Känns som jag fått tillräcklig klarhet i de frågor jag ställde :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp