Hur bota vintern?

tjenixen

Trådstartare
Jag börjar få riktigt svårt att hantera den här vintern, det är bara mulet, slask och nästan alla har gått i ide känns det som..
Kom hem från julsemester med en massa energi som sakta men säkert sugits ur mig av vädret och all inomhusluft...
Så nu tänkte jag försöka dra ihop lite inspiration till sociala saker man kan göra när vädret är skit, blött och kallt - allt för att hålla uppe humöret :up:

Någon som har tips på överlevnad? :)
 
Själv känner jag redan att det vänder. Det är ljusare på kvällen, det blir ljust tidigare på morgonen. Visst är det fortfarande trist väder, men härnere har vi i alla fall inte snö - jag hade inte orkat skotta hela säsongen!

Jag försöker vara snäll mot mig själv, tänka lite ide även om det inte är praktiskt utförbart. Planera för vad som ska hända när det släpper (börja springa, påta i trädgården, nya projekt etc) och kanske förbereda det som går. Något att se fram emot tycker jag gör det lättare.
 
Jag tillhör ju en av dom som älskar vintern! Visserligen så bor jag lite längre norrut och mitt i fjällen så det är svårt här att inte älska den ;) Men däremot är det ett riktigt blåshål här så ofta är det ändå väder som gör att man gärna håller sig inomhus.
Det vi brukar göra då är att hänga helt enkelt! Gå ner på byn och ta en fika, sitta hemma och spela spel, ha middagar eller varför inte bullbakningskvällar? Byn är otroligt social och så länge folk är lediga vill de alltid göra nått och det spelar ingen roll riktigt vad man gör :)
När vädret är lite mer okej och det snöar mer rakt ner än horisontellt så åker vi skidor, skoter eller tar oss upp på fjället på annat sätt.

Jag hade aldrig klarat av att bo söderut där vintern är som en enda lång, kall, mörk och blöt höst. Usch det är nog min värsta mardröm...
 
Jag bor också i fjällen och älskar vintern! Här blir det aldrig riktigt mörkt, eftersom vi har snö.
Jag försöker vara ute så mycket som möjligt under den ljusaste tiden på dagen, och så räknar jag ner till början på mars. Sedan stoppar jag gärna tiden, Då är det skoter, snö, grilla korv i snödrivan, SOL som gäller!
Ni som inte uppskattar vintern bor nog på fel plats ;)

* Jenny *
 
Jag börjar få riktigt svårt att hantera den här vintern, det är bara mulet, slask och nästan alla har gått i ide känns det som..
Kom hem från julsemester med en massa energi som sakta men säkert sugits ur mig av vädret och all inomhusluft...
Så nu tänkte jag försöka dra ihop lite inspiration till sociala saker man kan göra när vädret är skit, blött och kallt - allt för att hålla uppe humöret :up:

Någon som har tips på överlevnad? :)
Åka skridskor!
 
Parkera kroppshyddan i favoritfåtöljen, den framför brasan. Leta rätt på en bra bok. Tänd en brasa, häll upp en stadig malt. slå på stereon med ex Vivaldis 4 årstider, vintern förslagsvis. ;)
Sätta sig ner, slå upp boken och börja njuuuuta.
 
Jag försöker vara ute när det är ljust, oavsett väder. Ute får jag vara oavsett eftersom jag har både häst och hund.
Det som revolutionerat vintern för mig är BRA kläder. Överdragsbyxor, ordentliga jackor, bra strumpor som inte blir kalla osv. Lär väl inte få nåt fsshionaward, men jag slipper frysa.

Och jag vilar mycket mer på vintern. Hittar trevliga serier att titta på, planerar året och dricker te, typ;)
 
Parkera kroppshyddan i favoritfåtöljen, den framför brasan. Leta rätt på en bra bok. Tänd en brasa, häll upp en stadig malt. slå på stereon med ex Vivaldis 4 årstider, vintern förslagsvis. ;)
Sätta sig ner, slå upp boken och börja njuuuuta.

Alldeles för plottrigt. Malten förtjänar mer uppmärksamhet och njutning, så brasan funkar, men bok och musik får vänta till efter whiskyglaset är tomt.
 
Jag drömmer om att emigrera fram tills våren kommit. Jag avskyr att ha blöta vantar och tjocka kläder. Drömmen om att emigrera håller mig vid mod tillräckligt för att stå ut, är det riktigt illa kollar jag små franska hus i Provence och kalkylerar med vad vi skulle ha råd med.
 
:) Allt det brukar reda sig efter ngr glas. Då lägger man ner boken, sluter ögonen och so .. bara njuter...

Ju godare droppar kräfva mer koncentration. Lagavulin 16, eller Laphroaig QA, eller en mildare Highland Park passar vintern, eller sommaren eller vilken vår eller höstkväll som helst......
 
Jag bor också i fjällen och älskar vintern! Här blir det aldrig riktigt mörkt, eftersom vi har snö.
Jag försöker vara ute så mycket som möjligt under den ljusaste tiden på dagen, och så räknar jag ner till början på mars. Sedan stoppar jag gärna tiden, Då är det skoter, snö, grilla korv i snödrivan, SOL som gäller!
Ni som inte uppskattar vintern bor nog på fel plats ;)

* Jenny *

Det är skillnad på vinter och vinter. Din vinter låter ljuvlig - särskilt i mars ;) det vi har haft i Stockholm iår är helt vedervärdigt. Ena dagen snöar det ett par decimeter sen smälter det i två dagar och så lite regn och lite kyla på det....det är hårt, knaggligt och isigt. Och mörkt, jag glömde mörkret..
 
Jag drömmer om att emigrera fram tills våren kommit. Jag avskyr att ha blöta vantar och tjocka kläder. Drömmen om att emigrera håller mig vid mod tillräckligt för att stå ut, är det riktigt illa kollar jag små franska hus i Provence och kalkylerar med vad vi skulle ha råd med.

Min ena dotter har kommit fram till att hon nog fortsättningsvis tänker spendera vintrarna i Auroville, sydöstra Indien och somrarna i Sverige. I Indien klarar hon sig på en tusenlapp i månaden och det jobbar hon lätt ihop under sommaren i Sverige.
 
Min ena dotter har kommit fram till att hon nog fortsättningsvis tänker spendera vintrarna i Auroville, sydöstra Indien och somrarna i Sverige. I Indien klarar hon sig på en tusenlapp i månaden och det jobbar hon lätt ihop under sommaren i Sverige.

Låter som du har en klok dotter!
 
Jag googlar tabeller med solens upp- och nedgång minst en gång varje vecka, och räknar nogsamt varje ljusare minut som väntar runt hörnet, både morgnar och kvällar. Köper tulpaner i buketter och krokus i krukor, tänder ljus, fantiserar om den kommande våren med trädgårdspyssel och utefika och kvällsritter i dagsljus och sedan bara... uthärdar jag den tid som är kvar. Men ganska ofta så bara njuter jag också av att tända en brasa och dricka gott te (eller något starkare), kolla på tv/film/teater/utställning/konsert, ta ett skumbad, laga god mat och känna att "hey, det är nu man verkligen kan slöa med åtminstone lite gott samvete".

Men när vädret inte är alldeles för hopplöst, så är en riktigt bra pannlampa och musik i öronen en utmärkt hjälp för att ändå ta sig ut till fots en mörk och stjärnklar kväll. Eller så går det också bra med bara pannlampa, och en häst eller två att rida ut med.
 
Jag sitter hemma väldigt mycket då jag även jobbar hemma mesta delen av tiden. När jag inte jobbar njuter jag av böcker, musik, te, dagdrömmeri, bourbon, ljus mm (sörjer att jag inte har badkar!).
Många av tipsen låter superhärliga för hemmakvällar - men vad gör ni för sociala saker under vintern? :)
 
D-vitamin, D-vitamin, D-vitamin! Gärna i höga doser (är vattenlösligt och svårt att överdosera). Jag känner en enorm skillnad mot förra vintern.

Vad gäller socialt så blir det mycket middagar och luncher, antingen hemma eller på stan. Överlag så är jag mycket mer mån om att äta gott (!) och vettigt vintertid än sommartid. Ska även på konsert om ett par veckor. Sen är den inplanerade weekenden i Riga i maj en fantastisk morot för att orka igenom.
 

Liknande trådar

Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp