Hur få henne att stanna kvar i transporten?

E

Ellinore

Har en ponny som går in i transporten, men nästan alltid backar ut direkt hon kommit in. Så är det i alla fall om hon går in själv, går jag före tillsammans med henne stannar hon kvar en stund, men som mest har hon bara stannat kvar ca 10 sekunder.
När hon backar ut har jag försökt att hålla imot med spö och dra i repgrimmans grimskaft, inget av det funkar, hon brukar backa ännu fortare då.
Så skriv gärna tips om nån vill, min dröm när vi köpte henne var ju att tävla region/nationell nivå. Verkar som om vi aldrig kommer att kunna tävla mer :cry: jag är verkligen en tävlingsmänniska, och ääälskar att tävla. jag kan inte stå och titta på en hopptävling utan att vara avundsjuk på de som tävlar, typ tänka "åhh jag vill också tävla".
Så skriv jättegärna tips på hur jag ska få henne att stanna kvar i transporten.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Någon som har tips? skriv gärna :D
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Träna, träna, träna...
Min pålla gjorde precis samma sak, gick snällt in men kom ut igen lika fort och med mig flygandes i grimskaftet.
Lastträna i lugn och ro när ni inte ska iväg någonstans och undvik att rycka i henne lr använda spöet när hon backar, då blir de i regel ofta mer uppstressade. Följ istället med henne ut igen och be henne lugnt att kliva på igen, när hon är inne kan du ge henne ngn form av godis som belöning för att hon står kvar. Därefter ber du henne backa ur och så upprepar ni proceduren några ggr. Det viktiga är att avsluta positivt så har hästen med sig det till nästa gång. När ni sedan får henne att stanna kvar så lägger ni för bommen och stänger, belönar henne och sedan öppnar ni upp igen. Nästa övning blir att åka en kort sväng och sedan belöna henne för det. När jag skulle lära min pålla att lasta sig själv, fyllde jag ett hönät med hö och morötter som lockade och uppehöll henne medan jag backade ur och stängde bommen. Ganska snart förknippade hon transporten med att få åka iväg och ha kul så då gick hon gladerligen in i den och jag kunde plocka bort "lockbetet". Kunde då lasta helt själv och åka iväg och träna lr tävla. Efter tips här på Buke började jag sedan använda en longerlina när jag lastade, framförallt som en säkerhet ifall hon skulle kasta sig ut av ngn anledning. Den kastar jag helt enkelt över frambommen när vi gått in i transporten och hon förknippar det med att vara uppbunden och står helt stilla, likaså när jag lastar ut så använder jag linan och kan då öppna transporten och gå runt och in i skötardörren och be henne backa - för hon är fullt övertygad om att hon är uppbunden.

Det finns säkerligen fler metoder att använda sig av - bara att du söker här på buke - men så här fick jag min pålla att bli självlastande.

Lycka till!
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Om inte godis metoden funkar vilket den oftast gör, sätt på en halsrem och surra fast henne i bommen, och låt henne prova backa. Viktigt är dock att redskapen håller.
 
ja man ska göra tvärt emot det vi har lärt oss tidigare. Du ska låta henne backa ut om hon behöver det.:idea:

Om du ser det från hennes sida så är det en trä grota som att du vill henne står i, i hennes hjärna, kan möjligtvis bor tigrar där inne. Hon lita på dig att gå in när du begär det men "trycket" blir för mycket efter en kort stund. Som folk som är rädd för spindlar du kanske kan hålla det en sekund men så fort den rör sig så kan vissa :angel:flippa ur. Samma med hästar de går in men vissa pala inte med trycket. Och vill backa ut på en gång. Många säger att deras (och andras) bara jäklas med oss. Jo det finns såna men det är rätt så sälan än vad folk tror. De flesta är bara obekvämt där inne och vill lätta trycket bara. Vi kanske inte tror det men många hästar kan verkligen tror de kommer dö möjligtvis om de stannar kvar. Det är inbyggt i deras överlevnads instinkter. Tyvärr många av oss ser en transport som att den är ingen fara och har svårt att förstår att en häst kan ser det på en annan sätt.

Och glöm inte hästar är en av de mest klaustrofobik (stavning) art som finns...

Att låta hästen backa ur UTAN MOTSTÅND ALLS (motstånd kommer sennare) så hjälpa du bygga up hästens självförtroende, undvika panik attack, hästens förtroende för dig bygger up också mm. Du vissar hästen att den "överlevde" och den kan börjar testa vattnet lite mer. Det mer den får backa ut den lättare det är att stanna längre. Att dra på en häst när den vill ut gör en motsats effekt om den är inte längre i sin träning och kan koppla in hjärna när det får kort slutning att vet trycket framåt betyder framåt, inte koppla bort och flippa ur totalt. Många gånger dra man i grimskaftet och den första reaktion är att huvud slås upp och sen är back i full gång.

Så fort du ser hon vill ut så öppna händerna och låt repet glida gonom dina händer. Låt henne backa ut så långt hon behöver, vänta liten stund (berorende på häst. längre för de mer rädd/osäkert) sen in i transporten igen. I början försöker inte heller hinna säger "back" innan hon kommer ut, mest tiden hjälper det inte alls och kan göra mer skada än hjälp. Jag vet inte hur långt hon vill backa, kanske bara till huvud är ute och framföter är kvar på lämen. Men om det är längre, så med at hon får backa själv, så kommer det korta upp rätt så fort.

när hon kan står en kort stund 30-60 sek.) så kan du fråga att backa ut, gå iväg från transportet en vända och sen i igen. Repetera det om och om igen. Tills du ser hon börjar stanna längre och längre. Och backa inte lika långt. Det brukar inte ta lång tid heller. Att hon går in så är den svåra biten klart.:D Det är bara hennes självförtroende som är skakis.

När hon väl börjar stanna längre och inte backa fort ut men på en mer sakta fart kan du börjar JÄTTE LÄTT sätta lite tryck på repet. Du stänger dina händer mjukt och sakta och repet fortfarande får glider genom men inte lika lätt så säga. Så fort hon stannar (kan vara 1-50+ meter berorende på häst) du släppa allt med trycket så det finns INGET i repet. Och står still, säga inget, då ger du hästen tid att tänka och du belöna henna samtiden med att allt tryck är borta även från dig. Det är vår naturligt sätt att villa klappa och pratar mm. Men hästen ibland behöver att vi bara väntar. Så ser du att de slicka läpparna och sen ibland kommer up och vill vara med dig.

när hon gör rätt eller ger det en ärligt försök så belöna hon med det hon behöver...att vara säkert och bekväm. Inte en dunsande klapp på nacken och nån som står och säger "Duktig häst!". Jag inte säger att man ska inte prata med de alls det är bara när de är osäkert ibland är det bäst att vara tyst för de. Fast även att det klia på tungan.:angel:

Nu som vanlig :angel:är det långt men det är den mest intressanta ämne som finns för mig. I love it. :love: Och det är på en av de ända sätt du verkligen ser vad du har för häst rent psykologist. Detta sättet är lastning på en psykologiskt sätt mer än en av tvång. Kanske lite mer tid men mindre stress och en väldigt bra sätt att förstärka eras förhållande.
 
Jag måste lägga till ett par sakerl.

Det med godis.

Som Qluring säger godis kan ger när hästen har redan gjort det du begärt. T ex. du vill att hästen kommer in i transporten och stanna kvar. när den har stannat kvar , ja kan man ger godis. Men de flesta ger godis för att motta in hästen eller att motta den att stanna kvar och det är fel. Men som en belöning till det de har redan gjort rätt är helt ok. Men som en regel så använder jag inte av godis för osäkert/rädda hästar. De sällan "jobba" för godis. De äter det men inte ofta koppla ihop det som en belöning för de är orolig över andra saker.


Och det andra

Snälla, Ablsout aldrig använder det av en halsremsa får att ser "henne prova backa" då. Det är bara användas i det sammanhäng av folk med dåliga kunskaper i hästhantering. :mad: Man kan riskera skada till dig och hästen om den får panik.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Om inte godis metoden funkar vilket den oftast gör, sätt på en halsrem och surra fast henne i bommen, och låt henne prova backa. Viktigt är dock att redskapen håller.

Det där vill jag verkligen protestera emot!
Har själv, mycket idiotiskt, gjort så med min häst och det ångrar jag bittert.:grin:
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Om inte godis metoden funkar vilket den oftast gör, sätt på en halsrem och surra fast henne i bommen, och låt henne prova backa. Viktigt är dock att redskapen håller.

tror inte det är nån bra idé, inte på maskerade, då hon lätt får panik när hon känner att hon är fast. men tack iaf!:)
 
Sv: Re: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Jag måste lägga till ett par sakerl.

Det med godis.

Som Qluring säger godis kan ger när hästen har redan gjort det du begärt. T ex. du vill att hästen kommer in i transporten och stanna kvar. när den har stannat kvar , ja kan man ger godis. Men de flesta ger godis för att motta in hästen eller att motta den att stanna kvar och det är fel. Men som en belöning till det de har redan gjort rätt är helt ok. Men som en regel så använder jag inte av godis för osäkert/rädda hästar. De sällan "jobba" för godis. De äter det men inte ofta koppla ihop det som en belöning för de är orolig över andra saker.


Och det andra

Snälla, Ablsout aldrig använder det av en halsremsa får att ser "henne prova backa" då. Det är bara användas i det sammanhäng av folk med dåliga kunskaper i hästhantering. :mad: Man kan riskera skada till dig och hästen om den får panik.

tack så mycket! :) nej jag kommer aldrig att binda fast henne på nåt sätt i transporten när bakluckan inte är stängd, pga hon får så lätt panik.
 
bra!:laugh::bow:

Som jag skrev med eventuelt succesiv trycket på grimmskaftet så lära du henne att programera om hjärna så istället att får panik och bakåt så hon ska ta ett steg fram åt sen släppa allt tryck men det ta tid men är botbart. Men trixet är att du omedbart släppa allt tryck sekunden hon gör rätt.

Lycka till.
 
Sv: Re: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

har övat idag, gick inte så bra :( har ju alltid övat med mellanväggen åt sidan, idag hade jag den i mitten, och nej, då skulle hon inte in! nu har jag lust att sälja henne :(
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Nej då, ge inte upp!
Hade du mellanväggen i mitten när ni gick på? Upplever att det blir mycket värre, svårare, iaf. med min häst och vi har samma problem som ni.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Eftersom hon redan ogillar att gå in i transporten är det bättre om du har så mycket plats åt henne som möjligt så låt mellanväggen stå åt sidan. Eventuellt kan du tom ta bort mellanväggen när ni bara tränar, just för att hon ska känna sig trygg och inte lika trängd. När det sedan går bra utan mellanvägg så ökar du svårghetsgraden genom att ställa dit den igen, förhoppningsvis är hon vid det laget mer van vid att gå in och upplever det inte som lika obehagligt. Kom ihåg att det tar tid och inte går över en dag, likaså kommer det tillfällen då man går bakåt igen och får traggla med problemen på nytt. Det viktiga är att du bibehåller ditt lugn hur stressad och uppjagad hon än blir.

Jobba på!
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

okej, men det är så att den transporten vi har nu är lånad och föräldrarna är rädd att jag ska ha sönder den när vi går upp och tillbaka så många gånger på rampen. har redan haft sönder en transport och blev tvungen att betala 2500 kr så föräldrarna är inte direkt positivt inställda på att åka o tävla m.m. :/
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

men jag ska ev. träna imorgon, tycker ni jag ska ha en hink med havre där fram eller ska jag träna utan mat?
 
jag tänkte precis om det förut men glömt att skriva det.

Ge inte up! Allt du kommer gör med henne är nytt. Och du ska ser det som att varje gång du går framåt med henne har du klarat ett steg. Rampen att hon är avslapnat med det, inne med väggen på slänt är ett steg. nästa steg är att stänga mellan vägg. Och det är en nytt Threshhold (gräns) för henne så istortsätt du måste börjar från början varje gång du ändra nåt för henne bli det att flytta mellanvägg eller kan även att du står på en sidan och sen bestämmer att står nånannanstans. Hon märke ALLT. Och för en osäkert häst tycker de inte om ändringar. Och att du ger henne det tid hon behöver så ser du att kommer lita på dig mer. Allt ska gå ut på approach and retreat (dvs. Sätta på trycket *fråga henne stanna kvar eller går in* och ta bort trycket *backa undan/ut*) när hon känna sig osäkert.

Och med allt de kommer får en hjärn fiss och ni kommer får en bakslag nångång, om du förvänta det så blir man inte lika besviken.

Godis får du bestämma själv. Om det gör nåt bra för situationen, sure why not. Kommer ihåg belöna henne med det, inte mota henne att göra nåt. Annars lära hon inget än att sringa in äta och backa ut. Tillslut kan de lära dig att bara mata de...

Man kan har godis när hon kommer in i början sen kan det ta längre och längre innan du ta fram godisen för att hon ska får äta, så hon måste jobba för de om du förtstår vad jag menar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Låt trailern vara en restaurang- maten i krubban. Inte försöka locka in den på det viset. Låt den äta sin ordinarie måltid där.

Det är viktigt som CS skriver att inte hålla emot- om hästen redan har börjat att backa. Stora hästar slår då ofta upp huvudet o slår i taket- obehag som gör det mer ogästvänligt därinne.

Ha öppet framtill o så ljust som möjligt.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Har du inte en egen blir det givetvis svårare att träna kontinuerligt, men tyvärr finns det inga genvägar om hon ska bli trygg med att åka transport. Liksom andra skrivit så ska du använda havren som belöning när hon uppfyllt det mål du satt upp, det kan vara att lugnt och sansat gå upp med frambenen på rampen och stanna där tills du säger att det är ok att backa, nästa gång är målet att alla fyra benen ska vara på rampen osv. Många gånger får man ta myrsteg framåt för att hästen ska känna sig trygg med allt ni gör. Jag hade fördelen med att min pålla är ett riktigt matvrak och därför lockades in av höpåsen, den var dock inte tillräcklig för att hålla henne kvar inne till en början utan då fick det bli morötter som belöning om hon stod kvar. När hon sedan blev trygg med att vistas i transporten räckte det med höet och tillsist ingenting, nu lockas hon av att få komma iväg och jobba.
Vill du använda havre för att locka in din häst så ställ dig framme i transporten och ge henne belöningen när hon kommit in och ni stängt till transporten, annars lär de sig snabbt, som CS skrev, att snappa till sig havre utan att egentligen förtjäna den.
Orsaken till varför hästarna tycker att själva transporten är obehaglig kan oxå variera, för min häst handlade det främst om en rädsla för att behöva flytta. När jag köpte henne hade hon flyttat x antal ggr under en inte allt för lång period och även då åkt långa sträckor i transport. Hon hade då främst åkt transport vid de tillfällen hon skulle flytta och förknippade hela upplevelsen med att mista sin trygga tillvaro och hamna på en ny. Så för oss var botemedlet utöver tålmodigt tragglande oxå att hon kom underfund med att resan resulterade i något trevligt, dvs träning lr tävling och att hon alltid kom hem igen. Vet inte hur det är med din pållas tidigare transportupplevelser men det kan vara bra att ha i bakhuvudet då man lättare förstår deras ångest.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

I ditt fall kan den oxå haft mindre trevliga resupplevelser.

Jag köper helst unghästar/ föl o kan då lätt förstå ev. reaktioner.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Ja, det stämmer att Maskerade haft otrevliga upplevelser med transporter. När hon var yngre och bodde i Tyskland så var det en vild/busig häst som gjort så att hon fått ett sår på ena frambenet. Efter det så blev hon av någon anledning instängd i en transport. Bakluckan hade varit öppen och hon hade känt sig väldigt otrygg där inne, eftersom utanför så skrek och sprang människorna för de försökte fånga den där vilda/busiga hästen.

Men nu idag tränade vi med transporten igen. Gick MYCKET bättre! :D
Hade fått ett tips av en annan på internet, såhär skrev hon: "så gjorde min häst också. Så istället för grimskaft så hade vi en långlina som vi snurrade framme vid bommen om du förstår, Och kortade den ju längre in han kom och sen när han försökte backa så var det bara att hålla fast medans dom stängde bakom honom. sen stog man där inne och klappade och kanske gav någon morot bara för att dom skulle ta lastning med något positivt, nu går han nästan upp av sig själv"
så det testade jag idag :) hon gick in och stod där ca 30 sekunder som mest. sen när hon backade ut så höll jag inte imot med linan, hon fick gå ut. hade också lite hö i en kasse där fram :) och hon gick in fast mellanväggen var i :D men vi började med att mellanväggen var åt sidan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Blyger
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 326
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp