Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

idag när vi tränade var hon helt annorlunda mot förra gången. Förra gången stod hon ganska länge inne och åt hö. Idag gick hon in några gånger, men de flesta gångerna gick hon åt sidan och ville inte in! När jag väl fick in henne så stod hon där en stund, och backade sen ut, och gick direkt åt sidan. Fattar inte vad som hänt!? :confused: hon var helt annorlunda mot förra gången!
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Hade hon inte åkt de ggr som hon kastade sig ut?
I såna fall är det bara att köra mer försiktigt.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

förstår inte riktigt vad du menar. vi har aldrig kört hästtransport med henne (har haft henne sen 24.11.2007) just pga vi har inte kkunnat lasta henne. Har försökt men då hon bara kastar sej ut hela tiden..
Det beror ju inte på det, att hon tror att vi kör för oförsiktigt, jag skrev ju på sida 2 vad som hänt med henne förr. Inge kul det, så jag förstår att hon inte gillar transporter efter de. Men hon har ju vart med mej länge nu, borde hon inte lita på mej o stanna kvar där? verkar ju som om hon inte tkr om mej nu :S vill hon inte komma å tävla, vinna massa tävlingar, vill hon inte att vi ska ha skoj. inge kul å bara vara här hemma hela tiden. har inte ens ett ridhus att hoppa i :(
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Jaha:o
Det har inget att göra med att hon inte tycker om dig, utan att hon tycker att det är obehagligt.
Träna som CS skrev o så bör du få hjälp att stänga bak.
Flytta mellanväggen åt sidan o öppna framdörren.
Gå in med henne o beröm sen backar DU ut henne på en gång o går in igen- ge en näve havre- när hon är helt inne.

hon bör vara hungrig o se släpet som en restaurang;)
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Ge henne en anledning att stanna kvar i transporten! Ett nät gott hö att plantera mulen i, eller en handfull mumsiga morotsslantar, eller varför inte lite mysigt kliande i pannluggen? Det låter som att hon har dåliga erfarenheter av att åka transport och skulle må bra av lite "positive affirmation". Gör hon likadant i transport med mellanvägg som i transport utan?
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

axel: okej, jo jag får hjälp att stänga bak, orkar inte lyfta upp rampen själv så :P
aa, jag borde träna men vi har ingen transport (ingen egen o idag förde vi tillbaka den vi hade på prov). Så nu ska vi först hitta en begagnad att köpa, som dessutom ska ligga rätt så nära oss - rätt så svårt att hitta en bra.

Jerseyite: jaa vi har nästan alltid haft hö/havre där framme. men hon märker om man försöker stänga där bak (kastar sej ut fort då).
alltså det beror lite på.. det kan vara lite bättre utan mellanvägg när hon får stå brett.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Om jag fattat rätt; Hon går in i transporten men vill backa ut ganska fort?
Lasta på henne, be någon annan stänga så fort hon är inne, och låt henne sedan stå där. Ge henne ett hönät och låt henne äta upp. Ge henne tid att slappna av innan ni kör!

Sen är orsaken till svårlastade hästar VÄLDIGT ofta, för att inte säga alltid, att de som kör inte kör som man borde med transport. Ett exempel är en kompis som har en svårlastad och lite stressad häst. Så fort hästen är inne i transporten kastar hon sig in bakom ratten och kör iväg FORT, istället för att låta henne stå där och lugna sig. En ovärdelig detalj på en transport är DÖRRAR istället för bommar bak. Då kan man öppna lämmen men låta hästen stå kvar en stund till, då lär den sig att det inte lönar sig att försöka stressa ut.
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Precis, men oftast går hon åt sidan.
Aa, men nu är det såhär: i vintras när ägaren sagt "hon går rakt in i transporten, inga probleem!" trodde vi på det, o lastade henne helt vanligt, stängde bommen där bak. MEN då när den va stängd fick hon panik, och backade under bommen! blev lite öm i ryggen efter det, men efter 2 veckor gick hon att rida. så vi vågar inte stänga förrän hon står lugnt där inne, stilla, för vi är rädda att samma sak händer igen, vore inte kul! :S

jaa men sånt gör inte vi och inte förra ägaren heller ^^ jag skulle jättegärna vilja ha dörrar istället för bommar, för då kan hon inte backa ut! :) men vi har inte hittat nån sån till salu än.
 
Att hon går åt sidan är bara bevis att hon tänka. Nu när du begär att hon stanna kvar så lägga du lite mer tryck på henne så hon hitta på andra saker för komma undan det. bry dig inte och så fort hon går åt sidan fortsätter sidled ett tag med lite fart och ett ler:D (blir inte arg), vill hon åt sidan så säger du bara "vilken bra idé! Låt mig hälpa dig!" :devil: Så fort du har henne vid lämen igen så stopp omedelbart och står still. Sen fråga henne in igen om hon vill åt sidan så hjälper henne igen tills hon går framåt. Så fort hon vill framåt så stanna och vila en stund att visa henne hon gjorde rätt. När du vill nåt av henne och hon gör rätt eller försöker gör rätt så stå still eller ta trycket bort från henne. Hon snabb lära det är henne belöning och du ska ser när de kommer på det brukar de försöker göra mera.

Det hon gör har inte med om hon tycker om dig eller inte det har med hennes självförtroende att göra hon känna sig inte säkert. Det med transporten är synd men det också måste du lämna bakom er. Om du bära det med dig så är det lätt att du överföra dina osäkerheter till henne mer än det hon har själv. Förstår vad jag menar? Tänka att det är bara nåt nytt för henne och du vet inget om hennes förtids olyckor.

Göra detta lastning teknik 7 gånger så kommer du ser en skillnad. Du har redan gjort, vad, 2 gånger? Jag säger 7 gånger för de flesta blir frustrerad rätt så fort och ger inte hästen det tid den behöver och sluta innan de får se att hästen försöker sin bästa. Så om du kan räkna bort tränings gånger själv så blir det lättare.

Dörrar går lätt att tillverka till de flesta transportar. Om du inte har en handyman hemma så finns det säkert svetsare i närheten som kan hjälpa till.:banana:
 
Sv: Re: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Har provat att lägga lite tryck där bak på henne för att gå längre in eller stanna kvar. men de slutar oftast med att hon backar ut.
Jaa jag förstår :)
Nej jag har prövat fler än 2 gånger, ca 7-8 ggr har vi tränat nu den här månaden, och lite mindre i somras (några gånger).
aa det tror jag nog vi kan tillverka i transporten när vi har köpt en, kan ju inte göra det på nån transport som vi hyr :P
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Ur säkerhetssynpunkt hade jag nog tränat på att gå in och ur transporten utan att stänga om henne tills ni har hittat en transport med dörrar. Jag har ett sådant släp, och det var inte så dyrt.. För då kan ni stänga om henne utan att hon kan komma under nån bom och skada sig.

Så tills dess, led in henne steg för steg. Låt henne inte gå rakt på utan framhovar på lämmen - stanna. Ett seg till - stanna. Halva hästen inne - stanna. Gör det gradvis och prata inte lugnande till henne. Alltså inte det där typiska "luuuuugn tjejer, sååååja". Då tror hon att det ÄR farligt (antagligen) och blir snarare stressad. Prata snarare i normal ton, inte sådär gulle-pipigt utan som vanligt och säg "bra tjejen. Ett steg till. Duktig." Klappa mycket och stå stilla på lämmen. Beröm ännu mer om hon börjar tugga och slicka, och ge en liten godbit när hon är duktig!
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Okej,tack. Men jag får inte träna förrän snön har försvunnit eller typ i april. och då ska vi låna en enhästarstransport som borde va lite bredare. så vi får hoppas att det funkar då :)
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Bara en tanke: Det går inte för er att hyra ett släp med fronturlastning?
På sådana här hästar kan det vara bra att gå igenom släpet ngr gånger, så att de inte tänker bakåt när de kommer in, bryta mönstret liksom. Och sen öva på att stanna i transporten, vänta en kort stund, och sen gå ur framvägen igen. Gång på gång, tills hon slappnar av och inte tänker bakåt.

Sen kanske man inte har den möjligheten.
Jag hade inte det med min häst, och han var precis som din, han slängde sig bakåt i vild panik. Jag förespråkar inte att man binder fast hästen i transorten så att den skadar huvudet om den får panik, hästen ska vara ouppbunden tills dess att luckan är stängd.( Detta innebär alltså för mig att ngn håller i hästen..)
Jag gjorde som så att min häst fick gå in i transporten med mig, och när han var inne så var det ett gäng som lyfte upp linor som låg på rampen (han klev över dem på vägen in) och höll emot när han kastade sig. Jag höll emot därinne, klappade honom mjukt när han väl lugnade sig. Mat var i början inte att tänka på, han var för stressad. Men efter att vi gjort så här ett par tre gånger, så lugnade han sig så pass att han kunde stå i transporten, vi kunde stänga luckan och han kunde slappna av såpass att han åt lite i transporten.
Efter någon vecka kunde vi åka, men vi var noga med att alltid ha linor med ifall att han skulle få återfall.. Dock så fick han inte det, han blev så småningom så pass lättlastad att min man kunde leda in honom, (han är totalt icke hästmänniska, men väldigt lugn) och jag stängde lugnt luckan bakom honom.

Och för att klargöra, jag drog inte in honom med linor, jag höll honom bara kvar med dem..

Ett annat tips är att träna hästen att gå fram vid tryck bak. Led hästen på stallbacken, backa henne mot en lina, ett staket eller dy. Så fort hon vidrör staketet, driv framåt. Tillslut kommer hon att lära in att vid kontakt bak, gå fram. Annars är ju hästar mottrycks djur, men just detta går att lära in. Testa!

Och du, lycka till!! Du kommer att klara det, med mkt tålamod, men sen kommer du att få lön för mödan!
Peppkram!
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

jag har alltid velat ha med fronturlastning :P men finns inga här i närheten vad jag vet.
tack tack! :)
 
Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?

Min valack gjorde så (när vi kommit så pass långt med lastträningen att han öht klev in..). Godis funkade inte, eftersom han inte ville äta det. Försökte jag att sätta fast honom, backade han direkt. Jag kom fram till att anledningen till att han backade ur, var att han inte kände sig trygg i transporten. Träning träning träning och lite mer träning. Att försöka hålla emot och/eller tvinga honom, funkar inte - det triggar hans flyktinstinkt. Jag tränade mycket (dagligen) och bara stod i transporten med bakbommen öppen och hästen lös. Ville han backa ur, så kunde han - och så gick vi på igen. När han stod avslappnad och halvsov, bad jag honom att backa ut. När han backat ut på kommando, var vi klara - backade han ut på eget bevåg började vi om igen. Satte upp ett mål (antal minuter kvar i transporten, lugnt) inför varje dag. Började på en minut.
Inga höjda röster, ingen press, inget daltande - bara lugnt, konsekvent och mys i transporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Blyger
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp