Hur får jag hästen i form?

Ida_

Trådstartare
Hej! Jag har en fråga. Jag är medryttare på en väldigt pigg ponny. Han är ganska svår att få ner i form för han vill hest bara springa hela tiden. Någon som har bra tips på bra uppvärmning så han blir mjuk i munnen och sidorna osv och grundligt förklarat hur jag skall få ner honom i form? Hur man skall sitta, använda skänkarna och händerna osv grundligt och utförligt
 
Först måste man lösgöra hästen, dvs få den mjuk. Detta är något som kan vara svårt att få till själv och då är en tränare riktigt bra att rida för. Denne kan ge dig exakt dom instruktionerna du behöver och ska kunna förklara både grundligt och utförligt om varför. Lycka till. :up:
 
Hej! Jag har en fråga. Jag är medryttare på en väldigt pigg ponny. Han är ganska svår att få ner i form för han vill hest bara springa hela tiden. Någon som har bra tips på bra uppvärmning så han blir mjuk i munnen och sidorna osv och grundligt förklarat hur jag skall få ner honom i form? Hur man skall sitta, använda skänkarna och händerna osv grundligt och utförligt
Det finns jättemånga ridläraböcker. Ridlära av Bo Tibblin, Dressyr med Kyra, Ridhandboken osv.
 
Först och främst. Tänkt inte på vart hästen har huvudet. Att hästen jobbar i korrekt form är det viktigaste alltså att ponnyn jobbar med bakbenen under sig och jobbar med ryggen. Därav kommer nacken automatiskt.
Om du är medryttare rekommenderar jag dig att fråga vad ägaren brukar göra för övningar och prova dom. Sedan är övergångar något jag tror till 110% på. Massvis så hästen blir uppmärksam på dig. Volter, serpentiner det finns massvis att göra. Sluta/öppna så att hästen jobbar med baken är bra och får den uppmärksam. Skänkelvikningar är också bra övningar. Bara att googla upp bra övningar så kommer massa upp.
När du rider så tänk på att vara lugn, andas och rida lätt sakta i din lättridning. Glöm inte att använda dina ben även fast hästen är på och het. Problemet många glömmer ;)
Att sitta och jobba/jobba/jobba varv efter varv på en volt i trav och det bara är sprungit blir aldrig bättre. Gör mycket övergångar på olika ställen på volten. Trav>skritt>galopp>halt>trav osv osv. Bara nöta nöta.
 
Först och främst. Tänkt inte på vart hästen har huvudet. Att hästen jobbar i korrekt form är det viktigaste alltså att ponnyn jobbar med bakbenen under sig och jobbar med ryggen. Därav kommer nacken automatiskt.
Om du är medryttare rekommenderar jag dig att fråga vad ägaren brukar göra för övningar och prova dom. Sedan är övergångar något jag tror till 110% på. Massvis så hästen blir uppmärksam på dig. Volter, serpentiner det finns massvis att göra. Sluta/öppna så att hästen jobbar med baken är bra och får den uppmärksam. Skänkelvikningar är också bra övningar. Bara att googla upp bra övningar så kommer massa upp.
När du rider så tänk på att vara lugn, andas och rida lätt sakta i din lättridning. Glöm inte att använda dina ben även fast hästen är på och het. Problemet många glömmer ;)
Att sitta och jobba/jobba/jobba varv efter varv på en volt i trav och det bara är sprungit blir aldrig bättre. Gör mycket övergångar på olika ställen på volten. Trav>skritt>galopp>halt>trav osv osv. Bara nöta nöta.
 
Först och främst. Tänkt inte på vart hästen har huvudet. Att hästen jobbar i korrekt form är det viktigaste alltså att ponnyn jobbar med bakbenen under sig och jobbar med ryggen. Därav kommer nacken automatiskt.
Om du är medryttare rekommenderar jag dig att fråga vad ägaren brukar göra för övningar och prova dom. Sedan är övergångar något jag tror till 110% på. Massvis så hästen blir uppmärksam på dig. Volter, serpentiner det finns massvis att göra. Sluta/öppna så att hästen jobbar med baken är bra och får den uppmärksam. Skänkelvikningar är också bra övningar. Bara att googla upp bra övningar så kommer massa upp.
När du rider så tänk på att vara lugn, andas och rida lätt sakta i din lättridning. Glöm inte att använda dina ben även fast hästen är på och het. Problemet många glömmer ;)
Att sitta och jobba/jobba/jobba varv efter varv på en volt i trav och det bara är sprungit blir aldrig bättre. Gör mycket övergångar på olika ställen på volten. Trav>skritt>galopp>halt>trav osv osv. Bara nöta nöta.
Ok. Tack så jätte mycket! :)
 
Skänkelvikningar är jättebra för då blir han lös och fin i sidorna samt måste stanna upp och lyssna på dig.
Börja med att han ska ställa åt det hållet du vill och sedan kommer formen. Det är bra att han är pigg då kan du samla upp den energin i formen :).
Halsförlängare kan också vara ett alternativ då och då eftersom att det hjälper honom att förstår att han ska ner och fram, inte bara upp upp upp
 
Hej! Jag har en fråga. Jag är medryttare på en väldigt pigg ponny. Han är ganska svår att få ner i form för han vill hest bara springa hela tiden. Någon som har bra tips på bra uppvärmning så han blir mjuk i munnen och sidorna osv och grundligt förklarat hur jag skall få ner honom i form? Hur man skall sitta, använda skänkarna och händerna osv grundligt och utförligt

Det finns inga "trix" för att få en häst att gå på tygeln (i form). När man lärt sig tillräckligt bra grundridning, så kommer det. Ta hjälp av en tränare - det är den enda riktiga vägen för att lära sig bra ridning. Lycka till!
 
Skänkelvikningar är jättebra för då blir han lös och fin i sidorna samt måste stanna upp och lyssna på dig.
Börja med att han ska ställa åt det hållet du vill och sedan kommer formen. Det är bra att han är pigg då kan du samla upp den energin i formen :).
Halsförlängare kan också vara ett alternativ då och då eftersom att det hjälper honom att förstår att han ska ner och fram, inte bara upp upp upp

Fast nej. En halsförlängare ska aldrig användas för att få hästen att kröka på nacken! Hjälptyglar ska aldrig användas av den anledningen.
Ska sanningen fram så är det ju just upp upp upp man vill ha hästen. Upp med ryggen är prio ett och det enda som är viktigt när det gäller hästens form, vart nosen är spelar ingen som helst roll till en början. Hästen ska vara formad som en båge från svansrot till nacke. När hästen arbetar i en korrekt form med ryggen kommer nacken automatiskt.
Jag hade en tränare som brukade säga "tänk att du ska samla energin i bakhovarna, det är därifrån formen börjar".

Till TS ta hjälp av en tränare. En pigg och het häst gäller det att samla upp energin på för att få denne att arbeta. Hur man gör det bäst är individuellt i någon form av lösgörande arbete.
 
Hej! Jag har en fråga. Jag är medryttare på en väldigt pigg ponny. Han är ganska svår att få ner i form för han vill hest bara springa hela tiden. Någon som har bra tips på bra uppvärmning så han blir mjuk i munnen och sidorna osv och grundligt förklarat hur jag skall få ner honom i form? Hur man skall sitta, använda skänkarna och händerna osv grundligt och utförligt

När jag hade en egen C-ponny hade jag helt samma ''problem''. Jag ville att han skulle ha en böjd nacke, men hade ingen föraning och att dom måste jobba med kroppen först. Iallafall... Det du ska göra är att aktivera bakdelen. Det gör du genom ÖVERGÅNGAR. Skritt, halt, rygga, skritt. Skritt, trav, halt, rygga, trav. Galopp, skritt, trav, galopp, skritt, halt, rygga, galopp. När du fått igång bakdelen genom övergångarna så rinner det som en flod igenom kroppen och ut vid nacken. Då kommer hästen automatiskt att gå på tygeln eftersom den jobbar korrekt med kroppen. Hoppas tipsen hjälper dig! :up:
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för sitsträning. För min häst är det jätteviktigt att ryttaren sitter i balans och avslappnat. Annars går han helt enkelt inte på tygeln.
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för sitsträning. För min häst är det jätteviktigt att ryttaren sitter i balans och avslappnat. Annars går han helt enkelt inte på tygeln.

Precis. Det är inte bara hästen som ska vara mjuk och avslappnad.
 
Hörde en ridlärare säga att "få hästen i bra form genom vägar och rörelsernas korrekthet" fick en helt annan syn på ridning efter jag hörde det uttrycket.

Böjda spår lugnar ner medan raka spår och övergångar piggar upp.
 
Lydnad! Se till att du kan få hästen att starta, stanna och svänga (först framdelen, sen bakdelen) precis när du vill, där du vill och på en gång. Gör i skritt först, sen kan du ta start och stopp i trav men fortsätt med svängarna i skritt ett tag till. Var noga hur du sitter och hur du ger hjälperna. När ni förstår varann har du "språket" intrimmat och då kan man börja jobba vidare med andra saker som skänkelvikning och volter.
 
Vad menar du med "få ner i form"?
Kvittot på att en häst går i form är att den utför rörelser på rätt sätt, annars har du egentligen ingen aning. Du kan alltså inte rida runt runt(som gör pigga hästar piggare, och får otränade hästar att springa fortare när de inte orkar mer).
Lösningen på ditt problem låter enkelt, gör övningar och rörelser. Men det är svårare än vad det låter. Ta hjälp av en tränare som ser vilka övningar som passar dig och din häst.
 
Hej! Jag har en fråga. Jag är medryttare på en väldigt pigg ponny. Han är ganska svår att få ner i form för han vill hest bara springa hela tiden. Någon som har bra tips på bra uppvärmning så han blir mjuk i munnen och sidorna osv och grundligt förklarat hur jag skall få ner honom i form? Hur man skall sitta, använda skänkarna och händerna osv grundligt och utförligt
Är ponnyn verkligen pigg eller försöker springa från en obehaglig situation?
Fundera och tänka alltid efter på dig själv först innan du börjar titta på ponnyn! Hur duktig är du på att rida? Erfaren? Nybörjare? Vad har du ridit för ponny/hästar tidigare? Hur går det? Om du anser att du har bra balans, jämna mjuka händer etc kan du fundera på:
Hur utbildad är ponnyn? Hur går den med andra ryttare? Har den rätt utprovad utrustning etc.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 533
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp