Hur får jag hem mina hästar???

chaosgirl

Trådstartare
Hej allsmäktige bukefalos!

Jag har ett stort problem jag ber er om råd av..

Det är som så att 2011 lånade jag ut mina hästar till en vän som stallade upp dem på en annan väns gård och bodde där över sommaren, av någon anledning så stormade polisen och länsstyrelsen in en dag och omhändertog alla djuren. Senare lyckades denna vän vinna över maktmissbruket och fick rätt mot länstyrelsen. Jag mejlade till länsstyrelsen direkt jag fick veta, och förklarade att det var mina hästar och att de hade även dem sagt till polis & länsstyrelssen när dem hämtade djuren..

Vad GÖR jag?
Hur får jag hem mina älsklingar??

Jag har fött upp den ena och den andra var min tävlingshäst och som sagt hon som fick djuren omhändertagna vann i kammarrätten mot dem och blivit beviljad skadestånd men hon kämpar också för att få hem sina djur eftersom hon fått rätt mot länsstyrelssen..

Problemet är att det här är ett tag sedan allt hände, men eftersom länsstyrelssen inte skickat in papperena i tid så påstår dem att mitt ägarbevis kom in för sent trots att det står i deras egna papper rätt ägare ändå påstår dem att eftersom dem inte fått in uppgifter om ägare så har hästarna sålts..

Så snälla bukefalister, hjälp mig .. Detta är enbart ett maktmissbruk som gått för långt!
kammarrätten sa att det var ett solklart fall att djuren skulle lämnas tillbaka och att de aldrig sett så välmående djur..
 
Hej allsmäktige bukefalos!

Jag har ett stort problem jag ber er om råd av..

Det är som så att 2011 lånade jag ut mina hästar till en vän som stallade upp dem på en annan väns gård och bodde där över sommaren, av någon anledning så stormade polisen och länsstyrelsen in en dag och omhändertog alla djuren. Senare lyckades denna vän vinna över maktmissbruket och fick rätt mot länstyrelsen. Jag mejlade till länsstyrelsen direkt jag fick veta, och förklarade att det var mina hästar och att de hade även dem sagt till polis & länsstyrelssen när dem hämtade djuren..

Vad GÖR jag?
Hur får jag hem mina älsklingar??

Jag har fött upp den ena och den andra var min tävlingshäst och som sagt hon som fick djuren omhändertagna vann i kammarrätten mot dem och blivit beviljad skadestånd men hon kämpar också för att få hem sina djur eftersom hon fått rätt mot länsstyrelssen..

Problemet är att det här är ett tag sedan allt hände, men eftersom länsstyrelssen inte skickat in papperena i tid så påstår dem att mitt ägarbevis kom in för sent trots att det står i deras egna papper rätt ägare ändå påstår dem att eftersom dem inte fått in uppgifter om ägare så har hästarna sålts..

Så snälla bukefalister, hjälp mig .. Detta är enbart ett maktmissbruk som gått för långt!
kammarrätten sa att det var ett solklart fall att djuren skulle lämnas tillbaka och att de aldrig sett så välmående djur..
 
citat: "men eftersom länsstyrelssen inte skickat in papperena i tid så påstår dem att mitt ägarbevis kom in för sent trots att det står i deras egna papper rätt ägare ändå påstår dem att eftersom dem inte fått in uppgifter om ägare så har hästarna sålts". Var har länsstyrelse skickat in papper försent, och vad är det för papper? Vem påstår att de inte fått in ägaruppgifter?

Efter ett omhändertagande bestämmer länsstyrelsen vad som ska hända med djuren som omhänderagits dvs om de ska lämnas tillbaka, omplaceras eller avlivas. Det låter som väldigt lång tid med 4 år om kammarrätten inte dömt till din väns fördel förrän nu.
 
citat: "men eftersom länsstyrelssen inte skickat in papperena i tid så påstår dem att mitt ägarbevis kom in för sent trots att det står i deras egna papper rätt ägare ändå påstår dem att eftersom dem inte fått in uppgifter om ägare så har hästarna sålts". Var har länsstyrelse skickat in papper försent, och vad är det för papper? Vem påstår att de inte fått in ägaruppgifter?

Efter ett omhändertagande bestämmer länsstyrelsen vad som ska hända med djuren som omhänderagits dvs om de ska lämnas tillbaka, omplaceras eller avlivas. Det låter som väldigt lång tid med 4 år om kammarrätten inte dömt till din väns fördel förrän nu.

Nej det har varit en väldigt lång tvist med överklaganden som aldrig kom fram osv...
Men länsstyrelsen kan ju fortfarande inte ta något som är mitt bara för att min fodervärd har den uppstallad där??
specifikt med tanke på att ALLA djuren ska lämnas tillbaka enligt kammarrätten dom?
 
Nej det har varit en väldigt lång tvist med överklaganden som aldrig kom fram osv...
Men länsstyrelsen kan ju fortfarande inte ta något som är mitt bara för att min fodervärd har den uppstallad där??
specifikt med tanke på att ALLA djuren ska lämnas tillbaka enligt kammarrätten dom?


Dem påstår att dem skickat papper till mig om att bevisa att jag äger hästarna i tid men jag fick dem 1 månad efter att tiden för attt bevisa ägarskapet gått ut?? trots att det är dem som har skickat det försent så försöker dem få det på att jag har skickat in papperna för sent? och då ska vi ta med att jag ringde handläggaren några dagar efter det skedde och bad om att få tillbaka mina djur och skickade ett mejl om att jag ägde hästarna..
 
Dem påstår att dem skickat papper till mig om att bevisa att jag äger hästarna i tid men jag fick dem 1 månad efter att tiden för attt bevisa ägarskapet gått ut?? trots att det är dem som har skickat det försent så försöker dem få det på att jag har skickat in papperna för sent? och då ska vi ta med att jag ringde handläggaren några dagar efter det skedde och bad om att få tillbaka mina djur och skickade ett mejl om att jag ägde hästarna..
länsstyrelssen påstår att dem inte fått in mina ägarintyg på hästarna eller alla överklaganden från min väns håll, trots att de thr faxats, skickats med rek brev och mejlats in till handläggaren..det var inte föränn vännen ringde till domstolen som överklagandet kom in..
 
Varför inte ringa till Länsstyrelsen och påtala att enligt dom (som vunnit laga kraft förutsätter jag) ska hästarna återlämnas och föra samtalet med dem?

Det är rätt rörigt beskrivet, så jag får inte riktigt grepp om vad som gjorts. Kan du inte bara spalta upp fakta och utlämna allt det andra?
 
ts: Fodervärden är djurhållare, och om en djurhållare får ett beslut om ett omhändertagande tas de djur som djurhållaren håller, oavsett vem som äger dem, detta då en djurhållare är ansvarig för de djur denne håller. När de väl omhändertagits reds det ut om någon annan äger djuren, och då är det vanliga att ägaren kan hämta sina djur direkt, ägarbevis krävs såklart.

Om det nu kommit en dom från KR att djuren ska lämnas tillbaka så får du kontakta polisen så att de berättar vem som har djuren och ser till att du får dem, detta då djuren efter ett omhändertagande är i polisens ägo, och det är polisen som ombesörjer en omplacering. Polisen får då berätta hur du ska gå tillväga, det blir ganska speciellt eftersom det gått så lång tid. Jag förstår inte varför du inte fick dina djur direkt om du visade ägarbevisen för länsstyrelsen redan 2011.
 
Faktan är

Vid omhändertagandet så sa både Stallägaren och fodervärden som hade dem uppstaplade att jag äger dem

Så fort jag fick veta ringde jag och mejlade in uppgifter om att jag äger dem

Handläggaren svarade på mejlet flera veckor senare och påstådde att det var försent, trots att jag ringde bara några dagar efteråt

Stallägaren vann i kammarrätten och det står i domen att ALLA djur skall lämnad tbx

Jag har återigen försökt kontakta handläggare och enhet utan resultat..

Nu har jag tröttnat och undrar till vem jag ska vända mig till för att få hem djuren, de som sålde stallägarens djur påstår att dem vet inte vart djuren är så Stallägaren håller på och bråkar för att få hem djuren då det står i domen från rätten att alla djur ska hem..

Det har uppdagats en rad tjänstefel, lagbrott och felaktiga beslut som kammarrätten dömt..

Så situationen ser ut nu så vill jag ha tag i rätt person, bevisa att hästarna är mina och få hem dem för jag har INTE valt att min vän ( fodervärden) s stallplats blir stormad av länsstyrelsen i polis och tar djur bara pga att de står på den adressen..

Dem visste trots att de påstått att dem inte visste att det var mina djur så jag förstår inte varför jag återigen ska behöva kontakta dem för att ha stulit och sålt MINA hästar!
 
Du har redan fått bra svar från rebus. Förmodligen är bästa chans att försöka spåra djuren själv, eftersom parterna inte verkar särskilt samarbetsvilliga.

Samtidigt måste jag säga att jag förstår att myndigheterna inte kan gå på en muntlig utsago att djuren tillhör någon annan, det är nog precis vad alla säger i ett ögonblick där myndigheterna kommer och ska hämta en massa djur.

Tycker det är jätteviktigt att man verkligen har koll på vem som tar hand om ens djur och var de avser att hålla dem. Det kan ju lika gärna vara skulder det rör sig om, där KFM mäter ut egendom som de anser vara t ex en stallägares. Och så står det en foderhäst bland dem, som åker med.
 
Som skrivet innan är det rörigt och inte helt lätt att förstå. Men om djuren sålts efter omhändertagandet kan det bli svårt att få tillbaka dom. Den nya ägaren har ju inte gjort något fel och har fritt förfogande över dom, t ex att sälja. Jag misstänker att det bästa man kan hoppas på om dom är sålda är ekonomisk ersättning för deras värde plus ev skadestånd. Detta är något som du bör ta hjälp av en juridiskt kunnig person med.

Det finns en del saker som gör djurskyddslagstiftningen svår,dels så ger den rätt att ingripa snabbt för att skydda djuren och dels tar det lång tid för bestridande av beslutet.

Har man gjort fel från myndigheternas sida så gör en JO-anmälan, går att göra direkt på nätet. Den kommer att ligga till grund för bedömning och utredning av både vad som hänt och om det finns brister i lagstiftningen. Det blir då JO som tar reda på vilken/vilka tjänstemän som gjort ev fel.
 
Men hur kan du vänta i VECKOR på att få svar från ett mejl nr det är så pass akut?????
Man RINGER väl så man får prata direkt.
Jag hade ringt och till och med åkt ner till kontoret och kämpat varje dag tills hästarna stod hemmahos mig igen.
Jag hade kontaktat en advokat till att börja med.

Och jag fattar inte.. länsstyrelsen kommer inte bara och beslagtar hästar utan anledning.. tyvärr funka det inte att de bara gör så för att "jäklas"
Utan får de tips om vanvård åker de ut och kollar till djuren och prata med ägaren eller den som handhar djuren, och stämmer de inte så händer inget.
Och stämmer de så får man en varning och en lista vad som skall göras och sedan kommer de tillbaks för att kontrollera att man åtgärdat sakerna som var bristfällande.
Du ska vanvårda djuren grovt för att de ska bli beslagtagna på dagen...typ halvdöda djur.
 
I dagens läge krävs det inte mkt för att djuren ska bli hämtade, jag har varit med om flera fall där allt handlar om prestige och att det är inte förän ägarna vunnit i kammarrätten de har fått rätt

I det här fallet så hade Stallägaren tagit över några antal djur som blivit vanvårdade hos sin förra ägare..

Och handläggaren ville inte lyssna på vetintyg och fakta om varför djuren var i det skicket, medans resten av stallägarens djur var i toppskick, med tävlingsresultat som BIR och BIG och första plats i hoppning o dressyr..

Varför jag gav upp? För att jag fick inga svar, jag har ringt/mejlat och faxat i flera års tid med kampen om att få hem dem men första gången jag fick svar på dessa år var igår då jag fick handlingarna på mejl och kunde läsa alla papper..
 
Jag hade klivit in på länsstyrelsens kontor vid öppnandet (med alla bevis om att jag är ägare och att det var inskickat i tid) gjort klart att jag vill veta var mina djur är innan stängning och sätt till att länsstyrelsen är medvetna om vilken bra första sida det kan bli i en dagstidning.

Säkert inte rätta vägen.
 
TS : jag tycker din redogörelse för vad som verkligen hänt osv känns rörig .

Lång tid har gått och för att ett fall ska gå upp i kammarrätten går det ytterligare ganska lång tid . Man kan som läsare då undra rejält varför du inkom så sent med anspråk på ägande att det då var för sent osv . Hade du det rörigt själv om inte brev , post, telefon försök till dig gick fram kanske tänker jag ? Dvs du missade flera kontaktförsök pga egna omständigheter ?


Tror inte någon här öht kan besvara dina frågor utan du måste ju vända dig till ansvarig instans , ngt annat finns liksom inte .
 
En liten fundering, är det inte så att djurägaren är ersättningsskyldig för uppstallningskostnaderna för omhändertagna djur? I så fall är det väl (i alla fall ekonomiskt) nästan bättre att hästarna är sälda eftersom en räkning på flera års uppstallning borde bli rätt stor?!
 
Varför var inte du som hästägare och knackade på hos Länsstyrelsen så fort du fick reda på detta? I fyra år har du ju nu låtit någon annan (alla vi skattebetalare, förmodar jag?) betala för dina hästars uppehälle.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 095
Senast: Smedholt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp