Bukefalos 28 år!

Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Sandra78

Trådstartare
Jag hann ha min häst i lite drygt 15 år. Dessförinnan var det medryttarhästar, sköthästar osv. De senaste 22 åren har jag nog varit i stallet minst fem dagar i veckan.
Igår fick jag ta bort min pälskling. Jag har fått löfte om att rida hennes hagkompis om jag vill, men just nu vill jag inte - jag måste få sörja först.
Men trots att jag har barn, hund och katt så känns det som att något saknas, just nu mest själva hästen förstås men jag inser att långt innan det kommer att kännas okej att "ersätta" henne så kommer jag att sakna att åka till stallet, mocka, packa höpåsar - allt det där som tar emot ibland men som man ändå gör.

Som sagt, förr eller senare kommer jag att vara tillbaka i "hästeriet", men vad gör man tills vidare? Antar att våra stackars 400 kvadratmeter trädgård äntligen kommer att få lite omsorg, där kan jag gräva... Men varken hund eller katt är särskilt roade av att bli borstade, och barnet har inget hår än... Och är putsa skor samma sak som att putsa sadlar?

Ursäkta ett kanske förvirrat inlägg, men jag undrar mest hur en hästmänniska överlever utan häst?
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Ja du...

Har inget bra svar då jag klarade mig i ett halvår innan jag köpte ny häst ;).

Ville egentligen inte heller köpa någon ny eftersom jag inte hinner med barn, hus/trädgård och jobb men det går inte att leva utan.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Det var lite det jag var rädd för :crazy: Men någon ny häst har jag inte råd med, däremot kommer jag säkert att leta mig en medryttarhäst framöver, men jag tror inte att det skulle funka än på ett tag, pälsklingen var "halvpensionär" sedan några år tillbaka men ändå var det mycket roligare att rida henne 20 minuter några dagar i veckan än att rida en frisk häst...

Så häst-/ridmässigt måste det nog gå ett bra tag. Men allting omkring, fasen, jag brukar sakna mockningen när hästen är på bete...
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Jag skaffade mig nu en riktigt ung häst eftersom han ändå inte ska jobbas så mycket de första åren.

Värst med tid är häst i full gång fast då kan man förståss ha medryttare vilket är svårt med unga och gamla.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Jag är kommer vara i samma sits snart när min gammeltant ska få vandra vidare.. Och det räckte att jag bytte till permanentbädd istället för halmen som tidigare funnits och jag saknar redan att det tog längre tid att mocka bort allt istället för bara skiten..:crazy: Det som jag gjorde sist när jag var utan häst i ett halvår var att ständigt gå till mitt sadelrum i huset där hästens alla saker är och pillade på alla prylar, smörjde och längtade efter hästarna..:o Det hjälpte mig lite iaf.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Det gör man inte! Efter några veckor skaffar man en ny, innan man driver omgivningen till vansinne.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Hej !
Jag är i samma sits, mitt sto "vandrade vidare" i veckan (har gråtit så mycket de senaste veckorna att man gått med konstant huvudvärk) och nu går man runt som i ett vakuum. Det är första gången på flera år som jag inte har en häst (antingen medryttarhäst eller egen) som väntar på mig i hagen.:(

Känns jättekonstigt och tomt..och fast man har tusen andra saker att göra , barn, hund, katt, renoveringshus ..så blir det inte gjort mycket då det enda man kan tänka på är hur man ska hitta en ny vän ...plus hur man ska ha råd med köpet!

Så nu kolllar man hästannonser typ 20 gånger om dagen istället för att fixa trädgården eller något annat vettigt.....

Känns som att det är bättre att ha häst och vara under ständig tidspress för att ibland hinna något mer än att sitta och deppa för då blir det verkligen inget gjort.
För min del kommer det att bli mycket pussande på min mans unghäst för att döva min längtan efter en egen...ridningen vågar jag knappt tänka på för det kommer jag att sakna något vansinnigt..hoppas man får låna häst lite så länge.

Hoppas att du hittar något nytt snart !! :)
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Jag fick ta bort min älskade arabvalack för lite mer än 1 år sedan. Vi hade över 10 fantastiska år tillsammans och han blev 27 år gammal. Om han inte hade gått omkull i hagen så hade han nog fortfarande levt.. :cry: Han reds 5-6 dagar i veckan och var i toppkondition så det var verkligen olyckligt att han skulle gå omkull.

Jag har nu bara tre små ponnyer här hemma. Två minisar och en 35 årig shettis. De fungerar som sällskap. Så någon häst att rida på har jag inte. Jag sålde mitt halvblod och hennes föl i samband med att jag blev gravid och fick barn för snart 1 år sedan. Och sedan dess har jag knappt inte ridit alls. De gånger jag har ridit har jag ridit någon kompis häst.

Jag saknar det här med att hämta in en häst från hagen, borsta, gosa, sadla, tränsa och bara rida iväg ut i skogen och samtidigt som man fattar galopp så släpper alla ens bekymmer taget och flyger iväg. Underbart! :love:

Men jag har varken tid eller råd med egen häst just nu och vad jag vet är det ingen här i närheten som söker medryttare, annars hade det varit kul och komma ut åtminstone 1 gång i veckan.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Beklagar :( Jo tack, huvudvärken känner jag igen, idag är faktiskt första dagen jag har linserna på mig ända till kvällen, annars har jag gråtit dem torra...

Jag har verkligen inte råd, eller tid med en egen häst. Men visst finns tankarna på en medryttarhäst. Jag vet ju att jag får låna min hästs fd hagkompis, jag trivs ju så himla bra i stallet så det känns lockande.
Tyvärr är väl inte hagkompisen riktigt min typ av häst, men det är klart, när Den Perfekta Hästen inte finns kvar så är sannolikheten större att det blir min typ av häst.

Ska åka till veckan och plocka ihop alla saker, och känna hur det känns att vara i stallet igen.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Ja, idag satt jag upp på hagkompisen, längre än så höll det inte... För första gången på två veckor har jag inte ont i axlar och nacke ikväll, ridning är bättre än massage!
Dessutom kändes det riktigt roligt att rida den här hästen nu, dels för att jag inte får dåligt samvete för att jag rider någon annan och dels var det roligt att sitta på en häst som man faktiskt vet är frisk och fräsch - slippa sitta och känna efter om allt känns okej.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Trixet är att ha mer än en. Men det funkar förstås dåligt om man inte antingen är väldigt rik eller har möjlighet att ha hästen hemmavid. Notera att jag är inte väldigt rik, men att jag och sambon skippar utlandresor till thailand, swimmingpool, dyra bilar etc för att kunna ha hästar- ingen av oss röker heller eller har andra dyrare vanor...

För mig började det med ett 6 månaders ponnyföl- när jag var 13. Året efter blev det en 8 årig russvalack som vi fick billigt för ägarna kunde bla inte fånga honom i hagen.

Ponny 1 hade jag i 27 år ett halvår innan vi fick avliva ponny 1 så dog ponny 2 av ålder då var han 32 år och tio månader gammal.

När jag flyttade ihop med min sambo så skaffade vi en nordsvensk unghäst som då var 2 år och några år senare köpte vi hans far.

Så då hade vi 4 st samtidigt. Så när gamlingarna dog fanns det två andra inte fullt lika gamla hästar som behövde en.

Som tur var för annars hade jag nog dött jag med. Kort efter mina gamla ponnyer dött fick jag en liten illbattig ponny som tröstpris av sambon.

Och när hingsten som är far till sambons nordsvensk började närma sig 20 så hittade vi ett äldre b-premierat nordsvenskt sto. Tanken var att få ett föl efter min gullehäst innan han också dog. Nu lever han min älskade hingst (Victor) fortfarande men är 24 år och börjar få lite problem med tänderna, vi får väl se hur pass länge han är pigg och glad. Men jag har ju hans dotter som också hon är en underbar häst och nu fyllda 2 år.

I år har avelsstoet fått ett hingstföl efter en a-premierad hingst. Tanken är att sälja det fölet.

Okej- nu sitter jag med en 24 årig nordsvensk hingst, en 20 årig nordsvensk valack, ett 19 årigt nordsvenskt sto, en 10 årig ponnyvalack och så det 2 åriga nordsvenska stoet. Årsfölet räknar jag inte med.

Hänger ni med?

Tanken är att det så småningom ska bli bara 2 hästar här hemma igen inom nåt år- troligen då det nu 2 åriga stoet och så en häst till. Kanske ponnyn eller kanske något av fölen som nuvarande avelsstoet ev får i framtiden. Självklart får de gamla hästarna vara kvar så länge de mår någotsånär bra och är levnadsglada.

Liksom hela tiden låta det överlappa.

Med lilla Elektra (2 åringen) så kommer jag med lite tur ha en ridbar häst tills jag är framme i 60 årsåldern.:angel:

Självklart blir jag superledsen när någon häst dör men när det hela tiden finns andra som behöver pyssel och skötsel så är man ju tvungen att ta tag i det hela och för mig blir det lite lättare på det viset.
 
Sv: Hur får man utlopp för "hästighet" utan häst?

Det låter som en smart lösning! Som sagt, för min del känns det åtminstone just nu alldeles lagom att ha "sköthäst" ett par gånger i veckan.

Har tyvärr aldrig haft möjlighet att häst/-ar hemma, och på min föräldrapenning och med en sambo som är sjukskriven på halvtid fanns det egentligen inte råd att ha pälsklingen ens, men det gick ändå... Bilarna är 15 resp 11 år gamla, den enda utlandssemester vi gjort tillsammans gick till Norge... Och poolen är inköpt på Jula för 49 kr :D
Däremot har vi lagt pengar på djuren, tex hjärtundersökning på oförsäkrad huskatt, träning och tävling med hund och dito med hästen när hon var frisk. Samt att hästen åt medicin för några tusen per år och fick massage regelbundet... Men det är ju djuren, och barnet förstås, som är det viktiga här i livet, en bil är bara en plåtlåda man förflyttar sig med!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 845
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 803
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 424
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 203
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp