Hur fasa in nytt foder vid flytt?

spinxx

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Vi byter stall om tre veckor och kommer då att byta både krafft- och grovfoder.
(Vi går från Krafft groov till Mustang orginal, och byter silage-leverantör om detta ger en bättre insyn).

Hur hade ni lagt upp foderbytet för att underlätta på bästa sätt för magen? :)
 
Som rubriken lyder.

Vi byter stall om tre veckor och kommer då att byta både krafft- och grovfoder.
(Vi går från Krafft groov till Mustang orginal, och byter silage-leverantör om detta ger en bättre insyn).

Hur hade ni lagt upp foderbytet för att underlätta på bästa sätt för magen? :)
Om det finns möjlighet hade jag tagit med lite av det gamla kraft- och grovfodret och sakta blandat in det nya för att fasa in.
 
Om det finns möjlighet hade jag tagit med lite av det gamla kraft- och grovfodret och sakta blandat in det nya för att fasa in.

Det finns möjlighet för det.
Dock blir det nästan lättare om jag hämtar hem lite av det nya kraftfodret innan flytten.

Hur lång tid hade du gett det?
 
Det finns möjlighet för det.
Dock blir det nästan lättare om jag hämtar hem lite av det nya kraftfodret innan flytten.

Hur lång tid hade du gett det?
Ja, det går ju att göra åt det hållet också.

Angående tiden så skulle jag nog säga att det beror på hur pass känslig hästen är.

Min häst fick kolik och då fick vi temporärt ge hö, sen skulle jag fasa tillbaka till hösilaget, tog en näve hösilage första dan i alla mål, andra dagen två nävar, tredje dagen tre nävar osv.

Med kraften hade jag nog kanske istället för nävar gått på ett deciliter mått beroende på hur mycket hästen får. Är det inte så mycket skulle man kunna börja med lite, typ några pellets bitar (om det nu är pellets form vill säga).

Hoppas du hänger med på hur jag tänker. :)
 
Jag brukar köra två veckors anpassning till nytt grovfoder vid flytt, om möjligt. Då brukar jag ta hem grovfoder från nya stallet som jag börjar fasa in en vecka innan flytten, samt ta med motsvarande mängd från gamla till nya stallet och fasa ut över en vecka efter flytt.
På så vis använder jag inte mera hö från något av stallen än vad jag skulle om jag bytte grovfoder tvärt vid flytten. Så inga stallägare har nånsin protesterat mot detta sätt. :)

Ang. kraftfodret så beror det väldigt på hur mkt du ger, men om hästen har känslig mage så skulle jag evt. börja byta det redan nu, så att den inte behöver anpassa sig till både nytt grovfoder och kraftfoder på samma tid.
 
Om du har möjlighet så börja redan nu, skulle jag säga. Ju försiktigare desto skonsammare, liksom. :)
 
@sorbifolia ditt upplägg är jättebra tycker jag och ffa utifrån resonemanget ang foder för nuvarande och nya hyresvärden.
Som hyresvärd kan man annars känna sig rätt småvresig om någon som inte ens flyttat in ännu kommer och vill hämta med sig massa foder :cool:
 
@sorbifolia
Som hyresvärd kan man annars känna sig rätt småvresig om någon som inte ens flyttat in ännu kommer och vill hämta med sig massa foder :cool:

Tur för mig som flyttar in hos en kompis då :D Hänger i nya stallet oförskämt ofta..:angel:
Det är snarare den gamla stallägaren som kan bli lite vresig av att jag vill ta med mig silage vid flytten.

Hämtar kraftoder i helgen och börjar fasa in det direkt. Tanken är att 2 av 3 kraftfoder-mål byts ut mot nytt foder och att kvällsmålet fortfarande blir det foder jag gett idag och som inte erbjuds av stallägaren.

Då börjar jag redan nu! Tack för svar :)
 
Jag fick hämta hösilage i nya stallet och det visade sig att det var mycket godare än höt i gamla stallet. Tog med mig hö till nya stallet men det fick jag kasta. Så det blev ca 5 dagar med båda . Så går det när man ska var "duktig" ;)
 
Som rubriken lyder.

Vi byter stall om tre veckor och kommer då att byta både krafft- och grovfoder.
(Vi går från Krafft groov till Mustang orginal, och byter silage-leverantör om detta ger en bättre insyn).

Hur hade ni lagt upp foderbytet för att underlätta på bästa sätt för magen? :)

Ärligt talat har jag aldrig fasat över foder. Har iofs alltid haft eget kraftfoder som tagits med men när det kommer till grovfoder - aldrig.

Min häst var ej stressad eller känslig i magen dock
 
Jag har redan börjat fasa in kraftfodret, var och hämtade två säckar på nya stället så att den processen är helt färdig när vi flyttat om 2 v.

När det gäller grovfoder kommer jag att ta med mig så att jag fasar in den det första veckan. Hon är inte känslig *peppar, peppar* och har tidigare inte visat tecken på orolig mage eller dyl.

Om någon är intresserad:
Plan för foderbyte över 7 dagar (grovfoder).
Dag 1-2 : 1/4 av dagsgivan byts ut mot det nya fodret
Dag 2-3 : 1/3 av dagsgivan byts ut.
Dag 3-4 : 1/2 av dagsgivan byts ut.
Dag 4-6 : 3/4 av dagsgivan byts ut.
Dag 7: Full ranson av det nya fodret.

Plan för foderbyte över 14 dagar (kraftfoder).
2 dl per liter kraftfoder byts ut mot det nya fodret.
Öka med 2 dl var tredje dag. Dag 14 är det full ranson av det nya fodret.

Både grov- och kraftfoder blandas med det gamla och ges aldrig "självt" under infasningen.

OBS! (känns som om jag måste poängtera ett par saker)
  • Hade hon fått 4kg kraftfoder/dag och det alltså inneburit 800gr av det nya fodret under de första dagarna hade jag inte rekommenderat ovanstående. Det känns som en för stor portion att börja med, särskiljt om man har en känslig häst.
  • Givetvis håller man koll på sin häst, dess allmäntillstånd och träck under och straxt efter infasningen.

Skönt att ha fått lite struktur på det hela/ Ordnings & planeringsnörden.
 
Jag har aldrig fasat in grovfoder till hästar som flyttar. Ofta har jag köpt hästar och då har jag blandat det grovfodret som är över i hönätet i transporten i mitt egna kvällshö. Det är den infasningen mina hästar får.

Har bara haft kolik på en häst en gång och då hade det inte med grovfodret att göra utan det var av helt annan anledning.
 
Min äldre fånghäst gjorde vi så att vi tog med grovfoder som fasades in under en period i början. Likadant med kraftfodret, där körde vi så tills det gamla kraftfodret var slut (alla köpte eget i det stallet vi flyttade ifrån, medan det nya hade samma till alla).

Den yngre har flyttat tre gånger. Första gången tillsammans med ovan nämnda ponny, och då fick hon också vara med på infasningen, men hon fick mer av det nya direkt för att det skulle räcka till den äldre längre. Andra gången flyttade vi från ett stall med hösilage (som hästen inte tål) till ett stall med enbart torrhö, och där bröt vi direkt vid flytten. Tredje och sista gången flyttade vi till eget stall, och då tog vi med oss vårt hö från tidigare stall (alla hade eget), så till och med samma bale.

Fick något preparat utskrivet av veterinär vid flytten jag skrev om längst upp, just för att den ponnyn var gammal och extremt känslig. Då åt hon det tills burken var slut ~ en månad, för att stabilisera magen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 275
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp