Hur fasen ska man våga köpa häst?

För att jag gillade Herr Häst? :p
Nej, men även generellt anser jag att köper man inte en häst för 100-200k får man räkna med att den inte har stam, har artroser och lite problem. "Problemfria" hästar finns inte, och finns de öht kostar de 250k typ.

Köpte en jättefin 12-årig connemara med bra stam, inga skador, inga artroser, inga hälsoproblem, pigg, alert, välutbildad på medelnivå i både dressyr och hoppning, stabil i hanteringen. Enda "nackdelen" var att hon kunde vara lite het, så ingen nybörjarhäst men absolut aldrig elak eller bångstyrig.

Priset? Facila 25'.

Skulle ge på sin höjd slaktpris för den häst du beskrev.
 
Hej!

Vår store brune köpte vi för 60.000. Han är utbildad MSV dressyr, hoppar gärna, är pigg och framåt, men lyhörd och helt galet välriden. Dessutom är han lättlastad, lättskodd, lätthanterad, kelen. Importerades från Holland förrförra sommaren hamnade 3 månader på ridskola (trivdes inte alls). Han är kusin med Vallegro, vilket vi inte insåg förrän efter nåt halvår:-).

Har en lös benbit i ena kotan fram - med den har inte påverkat herr häst överhuvudtaget. Utöver det ser han oförskämt bra ut på röntgen för en häst i hans ålder (12 år). 167 cm hög och en underbar läromästare för min sambo. Vi hade inte kunnat hitta en bättre häst för det vi vill ha hästen till.

Så nej, hästar måste inte vara skadade och trasig för att att kosta under 100.000.

/Lavinia, som har en halvtrasig arab som aldrig kommer säljas. Hon var hel när jag köpte henne för 9 år sen, skadorna har sen ramlat in lite allteftersom.

Så en dansk häst -oberoende av ras/stam-, som är 8-16 år, utbildad LB-LA dressyr och LD hoppning, som är 148-162 cm i mkh och som varken har hovproblem, artros eller ringbandsförtjockning, kan alltså kosta under 100k, menar du?! :eek: :eek: :eek:

*Plockar upp sista spillrorna av min världsbild.....*
 
Den utrustningen som jag fick med (alltså inte köpt själv) var 2-3 Bucastäcken, 4 par benskydd, 1 Treadstone träns och hans Kieffer Donau -94 sadel. Mycket och bra alltså! :up:

Jag får lite dåligt samvete som påpekar det här också, men jag skulle inte kalla det där mycket och bra. Benskydden och täckena är ju bra, men för att man ska tjäna på att få med utrustningen på köpet kanske det hade behövt röra sig om en fin utprövad sadel. En Kieffer Donau från 94 kan inte vara värd så mycket? :)
 
Den utrustningen som jag fick med (alltså inte köpt själv) var 2-3 Bucastäcken, 4 par benskydd, 1 Treadstone träns och hans Kieffer Donau -94 sadel. Mycket och bra alltså! :up:

Och det är just nu, eller ja, sedan juli -16, han haft mycket problem. Men nu ska vi förhoppningsvis vara på banan på riktigt om någon månad. Så han har inte alltid haft problem, och kommer troligtvis inte ha så här mycket problem i framtiden heller, som han haft senaste året :up:

Givetvis gör jag inte det! Det var över 1 år sedan han "hoppade". Däremot har vi även på senare tid typ snyltat på markbommar/lite upphöjda markbommar (20 cm) som folk lagt ut och glömt att lägga tillbaka. Men jag är absolut ingen hoppryttare och har inget intresse av att hoppa över 30-40 cm heller.
Huvudsaken är att du är nöjd med hästen, eller hur?
Bry dig inte om vad andra tycker hästen är värd, du kommer väl inte sälja honom oavsett och köpt är köpt, onödigt att älta priser nu när han står hos dig och ni fungerar bra ihop.
Förstår inte riktigt varför tråden helt plötsligt handlar om värdet på din häst?
Tycker han ser söt ut och du älskar uppenbarligen din häst, då förstår jag att du är nöjd med köpet. :)
 
Huvudsaken är att du är nöjd med hästen, eller hur?
Bry dig inte om vad andra tycker hästen är värd, du kommer väl inte sälja honom oavsett och köpt är köpt, onödigt att älta priser nu när han står hos dig och ni fungerar bra ihop.
Förstår inte riktigt varför tråden helt plötsligt handlar om värdet på din häst?
Tycker han ser söt ut och du älskar uppenbarligen din häst, då förstår jag att du är nöjd med köpet. :)

Men precis. 5 sidor om bara babbel ju :p

Jag skulle betala det priset för mina 2 medryttarhästar LÄTT. Och då är den ena alldeless sne och vind men en klippa mentalt.
Den andra är fulltfrisk men otroligt speciell i huvudet.
Ingen har någonsin blivit tävlad och är på rätt låg nivå utbildningvis.

Men samtidigt vet jag att de kanske är värda 10k respektive 30k och då är de island utan eksem.
Men för MIG är de ju värda SÅ mycket.
 
Jag får lite dåligt samvete som påpekar det här också, men jag skulle inte kalla det där mycket och bra. Benskydden och täckena är ju bra, men för att man ska tjäna på att få med utrustningen på köpet kanske det hade behövt röra sig om en fin utprövad sadel. En Kieffer Donau från 94 kan inte vara värd så mycket? :)
Å andra sidan slapp ju TS att köpa en ny sadel. Så utgifterna blev mindre av att en fungerande sadel följde med.
 
Hahaha, här åker man bort och kommer hem för att inse att man oavsett om man skulle våga aldrig kommer kunna köpa häst eftersom jag har en preliminär budget på 40 000... Jag inser att det är lågt men då jag inte har några krav på ras, härstamning eller tävlingsmeriter (kommer inte tävla alls) så tycker jag det borde gå, med lite tålamod.

Gillar det där om mentor, har flyttat till annan del av landet sedan jag var aktiv med hästar men har nog en eller två som skulle kunna tänka sig komma och följa med i alla fall.

För att svara på lite av det som ni skrivit - först av allt, jag vill ha en häst/ponny, inte en maskin. Personlighet är ett måste så nej, jag förväntar mig inte en "perfekt" häst . I min värld finns det nog inte perfekta hästar, de är ju djur, de tar oväntade glädjeskutt, de skyggar för saker och de busar ibland. Det är så det ska vara! Självklart tar det också tid för hästen att landa i en ny tillvaro och definitivt räknar jag med att en ny häst kan testa och krångla med en ny ryttare.
Det är absolut inte inte sådant jag menar när jag skriver att folk håller inne med saker, dvs det står i annonsen att hästen är lugn och pålitlig men vid kontakt uppges det efter ett tag att ägaren inte vågar rida för att hästen stegrar sig så fort de lämnar gårdsplan tex. Eller att hästen, som inte är en unghäst, bara ridits en kort tid trots att det sagts helt annorlunda (det är otroligt många "inridning påbörjad-hästar" till salu alltså!)
Eller skador, många av de som blivit lurade har köpt hästar som gått igenom besiktning men som sedan blivit halta och det har visat sig att de haft en gammal skada som mörkats och som säljaren inte nämnt trots att man så klart frågat om sådant. Att säljaren köpt hästen som promenadhäst med en känd skadehistorik av någon annan.

När jag skrev om islänningar så menade jag att det verkar mest vara folk som vill sälja antingen till någon som vill tävla eller folk som vill ha någon som kan rida in hästen för de har bara påbörjat inridningen. Jag har ridit lite islänning och klarar tölta men faller inte in i någon av ovanstående kategorier.

Vi kollar även efter foderhäst och medryttarhäst. Men det blir ju en annan sak för då är det inte bara hästen som ska passa utan även ägaren ;-)

Slutligen - hästhandlare/förmedlingsstall, hm, var gång jag googlar något får jag typ panik efter att jag höll på att ringa på en häst hos en som tydligen är Sveriges värsta. Om någon av er känner till någon pålitlig och från Göteborg och neråt så får ni gärna PMa mig.
 
Hahaha, här åker man bort och kommer hem för att inse att man oavsett om man skulle våga aldrig kommer kunna köpa häst eftersom jag har en preliminär budget på 40 000... Jag inser att det är lågt men då jag inte har några krav på ras, härstamning eller tävlingsmeriter (kommer inte tävla alls) så tycker jag det borde gå, med lite tålamod.

Gillar det där om mentor, har flyttat till annan del av landet sedan jag var aktiv med hästar men har nog en eller två som skulle kunna tänka sig komma och följa med i alla fall.

För att svara på lite av det som ni skrivit - först av allt, jag vill ha en häst/ponny, inte en maskin. Personlighet är ett måste så nej, jag förväntar mig inte en "perfekt" häst . I min värld finns det nog inte perfekta hästar, de är ju djur, de tar oväntade glädjeskutt, de skyggar för saker och de busar ibland. Det är så det ska vara! Självklart tar det också tid för hästen att landa i en ny tillvaro och definitivt räknar jag med att en ny häst kan testa och krångla med en ny ryttare.
Det är absolut inte inte sådant jag menar när jag skriver att folk håller inne med saker, dvs det står i annonsen att hästen är lugn och pålitlig men vid kontakt uppges det efter ett tag att ägaren inte vågar rida för att hästen stegrar sig så fort de lämnar gårdsplan tex. Eller att hästen, som inte är en unghäst, bara ridits en kort tid trots att det sagts helt annorlunda (det är otroligt många "inridning påbörjad-hästar" till salu alltså!)
Eller skador, många av de som blivit lurade har köpt hästar som gått igenom besiktning men som sedan blivit halta och det har visat sig att de haft en gammal skada som mörkats och som säljaren inte nämnt trots att man så klart frågat om sådant. Att säljaren köpt hästen som promenadhäst med en känd skadehistorik av någon annan.

När jag skrev om islänningar så menade jag att det verkar mest vara folk som vill sälja antingen till någon som vill tävla eller folk som vill ha någon som kan rida in hästen för de har bara påbörjat inridningen. Jag har ridit lite islänning och klarar tölta men faller inte in i någon av ovanstående kategorier.

Vi kollar även efter foderhäst och medryttarhäst. Men det blir ju en annan sak för då är det inte bara hästen som ska passa utan även ägaren ;-)

Slutligen - hästhandlare/förmedlingsstall, hm, var gång jag googlar något får jag typ panik efter att jag höll på att ringa på en häst hos en som tydligen är Sveriges värsta. Om någon av er känner till någon pålitlig och från Göteborg och neråt så får ni gärna PMa mig.
Med tanke på att du inte ens har krav på varesig ras eller någon speciellt hög utbildning/meriter så kan du nog hitta en hel del för dom pengarna.... Skriv en egen annons om du är dålig på att söka själv.
 
@Pandasmamma
40' är inte lätt men inte omöjligt. Du kunde köpt min fux för de pengarna tex. Och hon var inte den enda jag hade att välja på.

Bara man är medveten om att man har en hemskt låg budget, att man inte kommer få en perfekt superhäst etc så är det värt att försöka.

Jo, jag inser att det är lågt men eftersom jag kan tänka mig stor d-ponny och är öppen för ras så bör det gå. Superhäst är en defintionsfråga, får jag en go kompis så jag jag i mina ögon fått en superhäst. Även om tex Dressyrtjejen här ovan inte skulle hålla med. Läste tråden om när du köpte din häst (någon tråd om importer) och blev inspirerad!
 
Jo, jag inser att det är lågt men eftersom jag kan tänka mig stor d-ponny och är öppen för ras så bör det gå. Superhäst är en defintionsfråga, får jag en go kompis så jag jag i mina ögon fått en superhäst. Även om tex Dressyrtjejen här ovan inte skulle hålla med. Läste tråden om när du köpte din häst (någon tråd om importer) och blev inspirerad!
Ett tips är att d-ponnyer generellt är ganska "dyra", gå du ner till c eller upp några cm till en liten storhäst så kan du få betydligt mer för pengarna.
 
Gick in på hästnet under allroundhästar och hittade direkt några hästar som skulle passa in på din beskrivning. Man får sedan räkna med att det blir en hel del provridningar och annonstittanden innan en häst trillar in. Jag har märkt att många överskattar sina hästar i sina annonser vad gäller prisbilden, men åk dit och titta även på hästar som ligger på 45-50. Det går oftast att pruta vid smidig affär om inte annat anges.
 
Jo, jag inser att det är lågt men eftersom jag kan tänka mig stor d-ponny och är öppen för ras så bör det gå. Superhäst är en defintionsfråga, får jag en go kompis så jag jag i mina ögon fått en superhäst. Även om tex Dressyrtjejen här ovan inte skulle hålla med. Läste tråden om när du köpte din häst (någon tråd om importer) och blev inspirerad!
Köpte nyss en 150 häst för under 40 000. Bra ålder, snäll att rida, inte så snygg men en rolig liten häst..
Inte tävlad men hoppar snällt runt bana. Så det finns.
 
Köpte nyss en 150 häst för under 40 000. Bra ålder, snäll att rida, inte så snygg men en rolig liten häst..
Inte tävlad men hoppar snällt runt bana. Så det finns.

Grattis! Ja, jag får fortsätta kolla och våga helt enkelt. Får man fel magkänsla kan man ju dra sig ur.
 
Om man skriver en köpesannons inser man hur mycket folk är beredd att pruta. Folk som hade sin häst på annons för 50-60 svarade på min annons där jag faktiskt satt 30' som max... Rekordet var den som var ute på annons för 70' men hen var beredd släppa för 35'...

Jag föll för en annan innan min btw. Ett fbl, ca 155. Lugn, cool och trygg. Hoppade allt man styrde på, mycket trevlig i dressyr, hade startat PJ felfritt och fint. Den gick tyvärr inte igenom besiktningen. Behandlades för kotledsinflammation ena fram. Såldes sen efter bes ua och hopptävlar på 90 - 1 M nivå utan besvär. Den låg också inom din budget @Pandasmamma
Sen. Jag kollade på och svarade på annons på en rad som INTE var vad jag sökte/vad de utannonserades som.
Be om video!! Ofta visar videon annat än annonsen ger sken av och man kan spara pengarna för att åka och titta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 211
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 587
Senast: Gry
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 771
Senast: shia
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 454
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp