Hur fasen ska man våga köpa häst?

Jo, jag inser att det är lågt men eftersom jag kan tänka mig stor d-ponny och är öppen för ras så bör det gå. Superhäst är en defintionsfråga, får jag en go kompis så jag jag i mina ögon fått en superhäst. Även om tex Dressyrtjejen här ovan inte skulle hålla med. Läste tråden om när du köpte din häst (någon tråd om importer) och blev inspirerad!

Har du tid, ork och lust att åka runt så bör det inte vara några problem att hitta en vettig häst för 40000. Jag köpte en d-ponny i vintras för 28000 (med full stam sju år gammal) och då ska jag ärligt säga att det var för hans underbara temperament jag betalade den största delen av summan. Han har uppfyllt alla mina förhoppningar och mer därtill. Han kan inte så mycket men det gör mig inget. Han kan grunderna och är väldigt smart och lättlärd och det räcker fint för mig :)
 
Vore jag du skulle jag be mina kunniga bekanta som känner mig om råd.
Sen rikta in mig på tex en övervuxen ponny.
De är billigare än ponnyer med ponnymått och billigare än halvblod.

Ett halvblod som kostar 40 tror jag det är betydligt högre risk att det är ngt galet med än en övervuxen ponny, ett fullblod etc.

Och iom att du inte har ambition om svårklassridning utan mer på hobbynivå med en fin kompis tycker jag det känns som ett rimligt val.
 
Tillägg: Fråga de du litar på som är opartiska i försälningen om en vet som är jävligt petig.
Det finns veterinärer som inget ser. De kan man gärna åka till om man vill bli av med en reservation i försäkring eller som samvetslös säljare som vet att hästen har problem.
Sen finns det de veterinärer som tom ärliga säljare är lite nervösa att åka till iom de är SÅ petiga.
De vill man ha som köpare för att kunna fatta ett beslut på full info.
 
Hahaha, här åker man bort och kommer hem för att inse att man oavsett om man skulle våga aldrig kommer kunna köpa häst eftersom jag har en preliminär budget på 40 000... Jag inser att det är lågt men då jag inte har några krav på ras, härstamning eller tävlingsmeriter (kommer inte tävla alls) så tycker jag det borde gå, med lite tålamod.

Gillar det där om mentor, har flyttat till annan del av landet sedan jag var aktiv med hästar men har nog en eller två som skulle kunna tänka sig komma och följa med i alla fall.

För att svara på lite av det som ni skrivit - först av allt, jag vill ha en häst/ponny, inte en maskin. Personlighet är ett måste så nej, jag förväntar mig inte en "perfekt" häst . I min värld finns det nog inte perfekta hästar, de är ju djur, de tar oväntade glädjeskutt, de skyggar för saker och de busar ibland. Det är så det ska vara! Självklart tar det också tid för hästen att landa i en ny tillvaro och definitivt räknar jag med att en ny häst kan testa och krångla med en ny ryttare.
Det är absolut inte inte sådant jag menar när jag skriver att folk håller inne med saker, dvs det står i annonsen att hästen är lugn och pålitlig men vid kontakt uppges det efter ett tag att ägaren inte vågar rida för att hästen stegrar sig så fort de lämnar gårdsplan tex. Eller att hästen, som inte är en unghäst, bara ridits en kort tid trots att det sagts helt annorlunda (det är otroligt många "inridning påbörjad-hästar" till salu alltså!)
Eller skador, många av de som blivit lurade har köpt hästar som gått igenom besiktning men som sedan blivit halta och det har visat sig att de haft en gammal skada som mörkats och som säljaren inte nämnt trots att man så klart frågat om sådant. Att säljaren köpt hästen som promenadhäst med en känd skadehistorik av någon annan.

När jag skrev om islänningar så menade jag att det verkar mest vara folk som vill sälja antingen till någon som vill tävla eller folk som vill ha någon som kan rida in hästen för de har bara påbörjat inridningen. Jag har ridit lite islänning och klarar tölta men faller inte in i någon av ovanstående kategorier.

Vi kollar även efter foderhäst och medryttarhäst. Men det blir ju en annan sak för då är det inte bara hästen som ska passa utan även ägaren ;-)

Slutligen - hästhandlare/förmedlingsstall, hm, var gång jag googlar något får jag typ panik efter att jag höll på att ringa på en häst hos en som tydligen är Sveriges värsta. Om någon av er känner till någon pålitlig och från Göteborg och neråt så får ni gärna PMa mig.

Med en budget på 40.000kr och frånvaro av krav på perfektion, samt öppensinnighet gällande ras, så är jag säker på att du kommer att hitta en lämplig häst.
 
Har du tid, ork och lust att åka runt så bör det inte vara några problem att hitta en vettig häst för 40000. Jag köpte en d-ponny i vintras för 28000 (med full stam sju år gammal) och då ska jag ärligt säga att det var för hans underbara temperament jag betalade den största delen av summan. Han har uppfyllt alla mina förhoppningar och mer därtill. Han kan inte så mycket men det gör mig inget. Han kan grunderna och är väldigt smart och lättlärd och det räcker fint för mig :)

Måste tillägga att han självklart är fullt frisk.
 
Hahaha, här åker man bort och kommer hem för att inse att man oavsett om man skulle våga aldrig kommer kunna köpa häst eftersom jag har en preliminär budget på 40 000... Jag inser att det är lågt men då jag inte har några krav på ras, härstamning eller tävlingsmeriter (kommer inte tävla alls) så tycker jag det borde gå, med lite tålamod.

Köpte min för 38 000 :) 149cm, korsning, tror det stod LC och hoppad 70 cm och grundutbildad western, i annonsen.... Men lättlärd och, för det mesta, himla snäll och go. Han charmar dom flesta :D
 
Senast ändrad:

Sluta oroa dig. Det finns så många som gör hästköp till en större grej än vad det är.
Först och främst så får man bestämma sig för en budget. Jag vet vilka stall du pratar om och det finns många historier om misslyckade köp därifrån men även många nöjda. Vad jag tycker om just de stallen hör inte hit men jag tycker att du lägga lite tid på att åka runt och provrida hästarna du verkar tycka är intressanta, ta med någon annan som kan titta med mer kritiska ögon än du själv. När du bestämt dig för en häst så besiktiga den hos en veterinär du själv valt. Mer kan du inte göra. Antingen går hästen igenom eller så gör den inte det och då får man fortsätta att leta. Är övertygad om att det finns en häst för alla men främst hobbyryttare verkar livrädda för minsta lilla "fel" hos hästen. Alla hästar har ngt fel om du letar tillräckligt länge. Jag känner en tjej som tävlar 160 på en häst som har en lös benbit men den sitter "bra" till och har aldrig stört hästen. Sen ska det självklart inte vara vilka fel som helst men generellt verkar folk livrädda för minsta fel numera. Vill du ha tips på ställen med bra rykten och verkligt snälla hästar så skicka pm om du bor i Skåne.
 
Grattis! Ja, jag får fortsätta kolla och våga helt enkelt. Får man fel magkänsla kan man ju dra sig ur.
I höstas köpte jag en häst på 158 cm, född 2010, jättetrevlig liten häst som funkar hur bra som helst för en hobbyryttare, frisk, skadefri, svenskfödd och full stam (angloarab). 45' fick jag betala för honom, så det är inte alls orimligt att du skulle kunna hitta en trevlig, frisk häst åt dig för din budget :) Jag hade en budget på runt 70' men föll för denna då han var precis vad jag sökte :love:
 
Jag tror inte alls det kommer bli svårt att hitta häst för dig Ts. Du kan ju se över diverse olater.
Vi verkar ganska lika i val av häst :D

Det viktigaste för mig är att hästen är frisk och mår bra. Hästen får ha dåliga dagar, typ vid brunst, det gör mig inte ett smack.
Den får bocka om den blir glad, får vara lite egen och göra små hyss.
Behöver aldrig ha tävlats eller utbildats speciellt mycket, det kan jag ju göra själv med en bra tränare.
Stam är inte mycket för mig.

Men ja, frisk.

När du åker på en provridning, se till att fråga om allt. Var jobbig och störig, har hästen benskydd, fråga, annat bett än tränsbett, fråga, allt du ser fråga om det.
En vettig säljare uppskattar det.

Och sen kan du åka på hästar som är lite över budget, visa vilken bra hästägare du är och pruta lite ;)
 
För 40.000 får du en fin häst, men kanske krävs lite tålamod om du vill ha ett halvblod. Lägg ut en köpesannons, du kommer få massa svar!
Vi köpte precis en Haflinger, visserligen unghäst och inte så mycket riden men så lätt att rida på rätt sätt även för lite mer orutinerad ryttare! 30' betalade vi. Och jag hade turen för 2 år sen att snubbla över ett dressyrstammat 6 årigt SWB sto, grundriden, snäll och frisk för 25'. Bästa köp jag gjort.

Jag tycker att för 50-100' så får man oftast en "lagom häst". Frisk och utan kroniska skador. Snäll och enkel i all hantering. Rör sig lagom och hoppar snällt det man styr på upp till 110 kanske? Kanske lite tävlad lätta klasser.

Sen upplevde jag att dessa hästar ofta låg närmare 100' än 50' när jag letade häst, men jag är tveksam till att det sedan är pengarna dom får ut. Runt 60-70 kanske.

Eller är jag ute och cyklar prismässigt? :o:angel:
 
Jag sålde en trevlig liten häst för 23' för en vecka sedan. Grundriden, snäll och lätthanterlig, ingen skadehistorik, 16 år gammal. 151 cm hög, full stam (bra stam!) - men inget halvblod utan en liten Lipizzaner. Det är möjligt att jag hade kunnat få ett bättre pris för den, men köparna var så genomtrevliga och "bondade" så perfekt med hästen att jag inte hade några problem att släppa hästen för den summan.

Så jag håller med andra här - för 40' kan du säkert hitta en trevlig häst om du letar bland andra raser än halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 540
Senast: Gry
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 398
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp