Hur fick ni ert jobb?

Kiwifrukt

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?
 
Mitt första jobb fick jag genom min mamma, som var husmor på hotellet där jag fick jobbet. Jobbet jag har nu fick jag också genom kontakter, min sambo rekommenderade mig till en av lagledarna och så ringde de upp och bad mig att komma och jobba hos dem, simple as that! :D
Andra jobb (tre stycken) jag har haft har jag fått genom att jag har gått dit och pratat med dem, har antingen haft CV med mig eller mailat det till dem i efterhand. Har aldrig nått någon framgång genom att skicka in ansökningar på utannonserade jobb.
Jag har aldrig haft någon relevant utbildning för de jobben jag har fått, jag gick hästlinjen på gymnasiet och har jobbat som frukostvärdinna på hotell, lokalvårdare och butiksförsäljare. Nu jobbar jag på lagret på ett bryggeri :up:
 
Enträget jäkla arbetssökande genom platsbanken. Har tyvärr aldrig haft turen med kontakter och liknande. Mitt första "riktiga" jobb (dvs heltidsjobb) fick jag efter drygt 8 månader och ca 70 arbetsansökningar. De flesta jobben var hittade genom platsbanken men jag sökte också arbeten på olika bemanningsföretag och intresseansökningar osv osv.
 
Just nu jobbar jag som frilansande projekt- och produktionsledare inom reklam och kommunikation och just detta uppdrag fick jag genom kontakter. Jag tipsade om en kompis förra våren och hon återgäldade det genom att tipsa om mig till några hon gillade. Förra uppdraget fick jag genom en gammal kontakt som jag träffat via en rekryterare, och det är nog nästan det vanligaste sättet för mig. Ofta söker folk upp mig på LinkedIn också.

Jag har pluggat på Berghs och där fick jag mycket kontakter som jag fått jobb genom och det är nog också mitt stora tips. Sök en utbildning med bra renommé och gärna praktik.

Andra jobb jag har fått innan har jag också fått genom kontakter (min pappa tipsade ett företag om mig för de behövde någon med lite skinn på näsan) och sen har jag kunnat skriva ett CV med det jobbet som utgångspunkt i erfarenhet och sen har det rullat på.
 
Man kan nog kalla det kontakter.

Har två jobb, ett säsongsjobb som är så kul att jag vill ha det trots att jag inte behöver det, samt mitt huvudsakliga jobb som dock är tidsbegränsad, för tillfället fram till nästa sommar.

Säsongsjobbet blir min 3e sommar där som arbetande, sommaren innan gjorde jag mitt masterexjobb där och skapade relationerna och visade att jag hade kompetensen som behövdes som säsongare. Min chef där såg sedan till att jag syntes för VDn och jag fick under hösten 2013 även jobba i en projektgrupp som tillsattes av VDn.

Mitt huvudsakliga jobb är som lärare på min förra utbildning (universitetet). Mot slutet av min första sommar på säsongsjobbet skickade jag iväg ett mail till mina gamla lärare och frågade om de behövde mig och var lite lagom kaxig om att de visste att jag var bra. ;) Hade tur med att de just då verkligen behövde ha in någon, som blev jag.
 
Jag sökte via platsbanken, blev kallad på intervju och nån vecka senare var papperna skrivna. :)
Detta är mitt andra "riktiga" jobb, första fick jag genom kontakter. Har gymnasieutbildning och några kurser från universitetet med mig.
 
För mig har det varit blandat. Första sommarjobbet fick jag via pappa. Sedan fick jag jobb via en vän till familjen och ett jobb genom en vän som rekommenderade mig.
Ett jobb ringde jag upp chefen och frågade och fick börja direkt :)
Har också sökt jobb via platsbanken, mitt nuvarande jobb Fick jag för att en chef ringde upp mig och frågade om jag ville jobba och det ville jag ju!
 
Hittade en annons med ett jobb som verkade passa bra, sökte det och förklarade att de borde älska mig, fick komma på intervju och blev knappt ivägsläppt därifrån ;) Har inga som helst kontakter med arbetsgivaren sedan innan, inga gemensamma vänner/bekanta eller liknande. Hon föll helt enkelt för mitt personliga brev, märkligt nog. Har knappt någon utbildning, uselt CV och enligt studievägledare m.fl. skulle det knappt ha varit någon idé för mig att söka jobb, för ingen skulle vilja anställa mig. De hade fel.
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Jag arbetar extra inom butik i fackhandeln. Jag fick jobbet genom annons på arbetsförmedlingens hemsida. Det var 480 sökande till 2 tjänster, så helt ärligt - det var tur som gjorde att jag fick jobbet...

Tidigare jobb:
Barnskötare/vikarie på grundskola - fick in en fot via bemanningsföretag från första början, sen fick jag anställning direkt via skolan istället.
7-elevenbutik - kontakt som rekommenderade mig.
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?

Mitt allra första jobb fick jag genom en vanlig annons (men var ej inskriven på AF utan sökte allt själv) men det tog tid, hade sökt många jobb innan och varit arbetslös,hade inte heller någon praktikplats eller kontakter att gå genom. Jag gick en vuxenutbildning på gymnasienivå inom ämnet efter det vanliga gymnasiet och det var tack vare den som jag fick jobbet kan man säga, hade lite flyt att de trodde jag skulle passa in på arbetsplatsen och att jag var entusiastisk att lära mig :) (hade ingen tidigare erfarenhet förutom utbildningen)

Min andra jobb fick jag genom min första arbetsgivare då jag tyvärr blev uppsagd därifrån, så det var helt genom kontakter, min chef fick nys om att en han kände behövde anställa just då vilket var tur för mig :)
 
Mitt första jobb fick jag efter praktiken på gymnasiet, frisörutbildningen. Vi hade praktik en gång i veckan så jag var redan inne i verksamheten när de behövde sommarvikarier och sen blev jag fast ett par år. Det var en kedja så jag fick även flytta till en annan stad och sen tillbaka när de lade ner i nya staden.

Då jag sen ville flytta tillbaka till den här andra staden gjorde jag så att jag ringde runt utan att få napp på andra salonger men en tjej ringde tillbaka två månader senare och erbjöd mig ett jobb.

Jag hade även vart hit och delat ut cv:n och fick ett jobb på en lifebutik. Så helt plötsligt hade jag två jobb!

Men det visade sig att frisörjobbet var svart även om ägaren vägrade erkänna det. Hon sa "ta lönen direkt ur kassan jag skriver upp det på min lön så dras alla skatter så som de ska..." Hmm... Hon vägrade dessutom ge mig avtalsenlig lön så jag blev inte kvar i många dagar ;)

Lifebutiken kunde bara erbjuda en 50% tjänst. Så jag gick in på ett fastoghetsbolag där flera vänner till mig jobbat tidigare och fick en städtjänst på om det nu var 70% kanske.
Där trivdes jag inte speciellt bra. Fantastiska kollegor men städa var inte min grej.

Då var det en tjej i stallet som jobbade på restaurang som fixade en intervju för säsongsjobb. Fick det jobbet och blev kvar över säsongen.
Sen efter den anställningen tog slut var det en annan tjej i stallet som tipsade om ett butiksjobb så jag ringde chefen och där är jag fortfarande kvar två år senare :)

Totalt har jag vart arbetslös i en månad efter studenten så jag får nog faktiskt känna mig ganska nöjd!
Kontakter och att gå in och visa upp sig och visa att man vill jobba har vart mina knep!

Just det här med att visa att man vill kan jag ta ett exempel. En kille på fastighetsbolaget hade knallat in på kontoret och sagt "hej jag behöver jobb, jag kan absolut ingenting men jag är jävligt villig att lära mig" han fick jobbet med en gång ;)
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?
Annons på arbetsförmedlingens hemsida :)
 
Som rubriken lyder, hur fick ni ert jobb? Kontakter, praktik genom skolan, arbetsförmedlingen, eller något annat sätt? Vad har ni för slags utbildning innan, behöver inte vara exakt utbildning, men gymnasieutbildning eller högre nivå?

Eftersom mitt sätt att försöka ta mig ur söka-jobb-träsket inte verkar fungera, så hade det varit intressant att läsa om hur andra som lyckats gjort. Har tyvärr aldrig fått möjligheten till praktik via mina utbildningar (varken på gymnasiet eller högskolenivå), fick mitt första sommarjobb genom kontakter, var sen kvar där i många år, och den erfarenheten har definitivt hjälpt mig på vägen när jag har sökt andra likvärdiga sommarjobb, men det är inget jag vill jobba med hela livet, eller ens på heltid.

Så, tell me, hur gjorde ni för att lyckas knipa den där efterlängtade anställningen?


Nuvarande tjänst sökte jag internt. Jag är en jäkel på anställningsintervjuer, tycker det är kul och intressant. Jag söker de tjänster jag vill ha, och har haft turen att kunna välja lite. Jag är nishad med specialkompetens och jäkligt bra på mitt jobb.
 
Jag skickade in en ansökan på en jobbannons, samma dag ringde de upp mig och ville att jag skulle komma på intervju och de ville att jag skulle jobba, jobbar ungefär 30% där. Andra jobbet så skulle jag jobba extra för en kompis då hon skulle ha semester. Blev kvar och jobbade helg till en början, men jobbar nu 75% där. :)
 
Pappa jobbade där, så han visade mig vart man skulle gå å söka jobb, typ pekade till och med på dörren, jag gav hon som satt där mitt CV och småpratade lite, nån/några veckor senare så ringde dom och ville att jag skulle börja jobba.

Jobbat där sen 2010, med två avbrott pga uppsägningar, just nu sjukskriven på 50% däremot, jobbar på en fabrik och gick naturbruks häst, de flesta som jobbar där känner någon som jobbar där, eller ja, är släkt.

Om jag vill vara där hela livet vet jag däremot inte.
 
Mitt nuvarande jobb fick jag genom att knalla in och fråga om de behövde anställda. Kom sedan tillbaka dagen efter med CV, och någon vecka efter ringde jag och kollade läget igen. Jag hade lite tur, då dom just för tillfället var i behov av mer personal.

Jobbet jag hade innan detta fick jag genom kontakter: min bror jobbade där och ordnade en intervju med chefen. Började som timmis/sommarvik, och fick sedan förlängt vik ganska omgående efter sommarens slut.
 
Mitt första jobb fick jag genom min mamma, och sen efter har det bara rullade det på med olika vikariat/tim-anställningar jag sökt via platsbanken. Min första tillsvidareanställning fick jag genom att jag egentligen sökte sommarjobb hos dem, men sen när jag kom på intervjun började de prataom tillsvidareanställning och det tackade jag ju inte nej till:o
Nu är jag studerande, men jobbet jag ska vara på i sommar sökte jag genom gamla hedliga platsbanken:)
 
Mitt första jobb fick jag genom gröna jobb och en stor dos tur. Med ett väl utfört arbete hade jag en referens värd guld och sen har jag fått de jobb jag sökt. Nr. 2 genom kontakter, nr 3 via gröna jobb och nr 4 genom kontakter.

Jag har bytt jobb endel på fyra år men inte vart arbetslös en enda dag. Mycket beror nog på tur och att jag är rätt slipad på intervjuerna.
 
Första extrajobbet i skolan fick jag genom prao . Jobbade kvar där under många år.
Första tillsvidaretjänsten fick jag genom platsbanken.
Lite diverse små extrajobb genom kontakter.
Fick in en fot i min gamla kommun genom arbetsförmedlingen och min handläggare. Genom de nya kontakterna fick jag fler extrajobb inom samma kommun.
Jobbet jag har nu.. Där blev jag uppringd av en man som sa att han hört att jag sökte jobb (helt otroligt, trodde aldrig något sånt kunde hända mig). Han hade fått numret av en annan företagare som jag sökt jobb hos några månader innan, det var en vän som tipsat mig om jobbet så man kan kanske säga att jobbet delvis blev mitt genom kontakter även om jag ens aldrig träffat han som rekommenderade mig ^^
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 166
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 123
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 328
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp