Hur fixa vettig sladd till ridbana?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Testade för första gången att sladda ridbanan igår. Använder ett aluminiumnät som knappt väger nånting, men det får iaf med sig sanden. Min fråga är hur 17 får man plats med sig själv och sladden bakom hästen? Och hur 17 får man ut sladden i hörnorna på ett bra sätt?

Allt jag använder är hemmabyggen, så om någon har några bra tips blir jag superglad :-). Det var evigheter sen jag sladdade volt med häst.

/Lavinia
 
Jag använder två armeringsnät ca 1x2m har längst med nätet satt fast en lite grovare stolpregel - ca 3/4 dels ner på nätet. Om man saknar tyngd brukar jag lägga på ett par stora stenar eller "markplattor" för att få lite mer tyngd. Drar den både med häst och med åkgräsklipparen. Jag märkte sist jag körde med åkgräsklipparen att om jag kortade av avståndet mellan sladden och klipparen så kom jag lättare ut i hörnen men vill man komma hela vägen ut får man nog lyfta ut den och starta i hörnet.

Det låter som du har för korta tömmar, när jag sladdar med ponnyn har jag mina "skogsbrukstömmar" som är tillräckligt långa så jag hamnar bakom sladden - men ibland går jag på sidan.
 
då jag sladdar (spåret på gräsbanan, dvs bara jord) med gräsklipparen iofs, så har jag en upp och nedvänd pinnharv. den drar med sig jord där det är för mycket och fyller i där det är för lite samtidigt som den luckrar upp lite lagom.
har ibland en stock framför harven (vilar bara mot i framkant) för att dra med mer jord och liksom hyvla av de övre topparna.

för att sladda en mjukare ridbana så är nog en upp och nedvänd pall bäst. lagom tyngd och bara plattar till om man inte går för snabbt.

då jag körde däck m,m med min ponny så gick jag alltid lite bredvid, hade bara 6m tömmar vilket var på tok för kort även om det bara var en liten b ponny.
 
Ok.
Så steg 1. Byt ut tömmarna mot tömkörningstömmarna när jag sladdar. Check.
steg 2. Lägg på mer tyngd (jag ville inte börja med för tungt, banan i sig är rätt tung just nu och fröken är inte så van att dra, prinsessa som hon är).
steg 3. Ha nåt som är lätt nog att jag orkar lyfta ut det i hörnen. Check. Ska bli skoj att experimentera mer!

/Lavinia
 
Ok.
Så steg 1. Byt ut tömmarna mot tömkörningstömmarna när jag sladdar. Check.
steg 2. Lägg på mer tyngd (jag ville inte börja med för tungt, banan i sig är rätt tung just nu och fröken är inte så van att dra, prinsessa som hon är).
steg 3. Ha nåt som är lätt nog att jag orkar lyfta ut det i hörnen. Check. Ska bli skoj att experimentera mer!

/Lavinia
Du kan ju lägga ngt på nätet till en början och öka på vikten lite då och då. Vänja in lite långsamt med en sladd hon är van vid istället för att byta till ngt som kanske gräver ner sig direkt ;).
 
Precis min tanke:-). Man vill ju inte överanstränga fina arabprinsessor när de ska bli bruksaraber :-).

Du kan ju lägga ngt på nätet till en början och öka på vikten lite då och då. Vänja in lite långsamt med en sladd hon är van vid istället för att byta till ngt som kanske gräver ner sig direkt ;).
 
Precis min tanke:-). Man vill ju inte överanstränga fina arabprinsessor när de ska bli bruksaraber :-).

Ett till tips, jag brukar lägga stenarna i ett hönät och knyter fast dem på armeringsnätet :) jag tror nästan att det är lättare & bekvämare för hästarna att dra om det är lite tyngd bakom, då får de liksom rätt "drag" annars så hoppar bara det de drar omkring och blir troligen obehagligt i draglinorna. Men som du själv säger, börja lättare, sladda kanske inte hela banan första gången och öka successivt :)
 
Jag har två pinnharvar i bredd, med eller utan vikt, som först harvar/krattar. Bakom pinnharvarna har jag armeringsnät som täcker bredden på harven. Då luckras marken upp med harven och jämnas till av nätet. Funkar riktigt bra på min paddock. Men blir ett långt ekipage, jag jag får dra ut manuellt i hörnen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 832
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 538
Senast: svea
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp