Hur förbannad har jag rätt att bli?

Samba

Trådstartare
Min man och jag har varit gifta i ca 10 år. Vi är båda runt 60 så vi har ju en historia med barn i olika förhållanden och några ex.
Vi bor i trakten där makens exfru är född, eftersom bostadspriserna är bra här. Självklart tycker även maken att det är bra att ha nära till två av sina vuxna barn.
Problemet är som jag upplever det, den gränslösa exfrun. De har varit skilda i över 20 år. En gång i tiden var det tydligen fullt krig dem emellan, nu är det vapenvila. Han har inget som helst behov av att umgås med henne. Självklart måste man träffas vid dop, födelsedagar och andra liknande tillfällen och det går i regel hyfsat bra.
Nu i mellandagarna hade vi bjudit hit makens barn och barnbarn på middag. På morgonen ringer dottern och frågar om det är ok att hennes mamma tittar in en stund? Hon skulle lämna en sak till dottern. Maken sade att helst inte, men om det är helt nödvändigt så ok. Jag var och handlade på förmiddagen och maken hade gått in till grannen under tiden utan att låsa dörren.
När jag kom hem från affären sitter exfrun vid vårt köksbord och dricker kaffe som hon hade gjort i ordning till sig själv. :mad::banghead:

Hon hade alltså gått in i vårt hus där ingen var hemma och gjort sig bekväm. Hon hade även gått husesyn på egen hand.

Jag blev så vansinnigt arg så att jag höll på att explodera. Dock tyckte jag att det var makens sak att skälla ut henne, vilket han inte gjorde, "för han vill inte bli osams med sina vuxna barn".:crazy:
Dock slog han bort hennes tydliga hintar om att hon ville stanna på middag.:arghh:

Det här tär på mig. Det är inte första gången exet visar ett omdömeslöst och gränslöst beteende, och säkert inte den sista heller.
Hur ska jag hantera henne? Ska jag säga något alls, eller försöka tvinga maken att sätta ner foten? Han brukar inte ha något problem annars med att vara rak, tydlig och även oförskämd om det behövs men i detta fallet tyckte jag att han uppförde sig som en mes.
 
Det bästa vore väl om din man som ändå är den som har ett förflutet med kvinnan tog upp detta med henne så att inte du ska behöva blanda dig i?
Han borde tala om för henne att det inte är ok att ta sig in sådär utan överenskommelse. Det hör ju till allmän vett och etikett att veta om men hon verkar ha svårt att förstå grundläggande uppförande? Har hon egen nyckel hem till er eller hur kom hon annars in?
 
Varför tycker du att det var makens sak att skälla ut henne? Är det inte ditt hem också? Är det ditt hem har du rätt att ha åsikter om vem som vistas där och har därför rätt att säga ifrån. Hade min sambos ex gjort något liknande (skulle aldrig hända men...) så hade jag gjort klart för henne att det där inte är okej alls och bett henne gå. Varför skulle min sambo behöva fixa sådant när det är jag som kommer dit först/upptäcker det först? De har visserligen barn gemensamt men det är också det de har gemensamt. Han har inget ansvar för henne eller för vad hon gör lika lite som jag har och beter sig någon så gränslöst så bör man säga ifrån själv direkt. Inte låta det fortgå för att sedan bli arg på sin partner och anse att han har någon skyldighet att göra det jag inte klarar. Det blir jättekonstigt för mig.
 
Det bästa vore väl om din man som ändå är den som har ett förflutet med kvinnan tog upp detta med henne så att inte du ska behöva blanda dig i?
Han borde tala om för henne att det inte är ok att ta sig in sådär utan överenskommelse. Det hör ju till allmän vett och etikett att veta om men hon verkar ha svårt att förstå grundläggande uppförande? Har hon egen nyckel hem till er eller hur kom hon annars in?
Dörren var olåst. Maken var hos grannen en stund och hade inte låst dörren. Hon har verkligen inte nyckel till vårt hus.
 
Om någon gick in i mitt hus, om jag inte sagt att det är okej vare sig jag känner personen eller ej så hade jag sagt till själv.
Du kunde sagt på ett artigt sätt sagt att jag uppskattar om man kollar med oss först om man får gå in i vårat hem om vi inte är hemma.

Mina svärföräldrar tex frågar alltid om dom får gå in i vårat hus om vi inte är hemma och likaså min svägerska och då har dom egna nycklar. Det är inte bara att traska in hur som helst. Likaså gör vi med svärföräldrarnas hus dit vi har nyckel.
 
Frun är en helt fritt stående person. Hon råkar vara mor till deras gemensamma barn, men det är ingen fribiljett att bära sig illa åt.

Hemfridsbrott är faktiskt ett brott. Att maken vill hålla sams med sina vuxna barn hör väl inte alls hit, de kan väl knappast mena att deras gränslösa mor har rätt att begå brott mot bakgrunden att hon har vuxna barn?!
 
Frun är en helt fritt stående person. Hon råkar vara mor till deras gemensamma barn, men det är ingen fribiljett att bära sig illa åt.

Hemfridsbrott är faktiskt ett brott. Att maken vill hålla sams med sina vuxna barn hör väl inte alls hit, de kan väl knappast mena att deras gränslösa mor har rätt att begå brott mot bakgrunden att hon har vuxna barn?!
Fast jag gissar att TS bor på landet. Och där, har jag lärt mig på Buke, tycker många att det är okej att stövla in hursomhelst hos varann. Så exet kanske bara gör som hon brukar göra hos andra och som andra brukar göra hos henne.
 
Fast jag gissar att TS bor på landet. Och där, har jag lärt mig på Buke, tycker många att det är okej att stövla in hursomhelst hos varann. Så exet kanske bara gör som hon brukar göra hos andra och som andra brukar göra hos henne.
Ja det är olika kulturer. Jag låser alltid dörren oavsett om jag är hemma eller inte, tycker att det är en smidig och enkel lösning.
 
Har min inte gjort några andra överenskommelser, så tänker jag att det ändå är lagen man har som norm i botten.
Och då skulle jag egenhängigt skälla ut eller polisanmäla den som gjorde det oavsett vem det var ifall jag kom hem till någon som bosatt sig i mitt kök.
Jag tror inte att jag någonsin i mitt liv blandat in lagen i mina reflektioner kring folk omkring mig, och mina relationer med dem! Jag förstår inte Buke på den punkten. Jag måste vara väldigt annorlunda. :confused:
 
Fast jag gissar att TS bor på landet. Och där, har jag lärt mig på Buke, tycker många att det är okej att stövla in hursomhelst hos varann. Så exet kanske bara gör som hon brukar göra hos andra och som andra brukar göra hos henne.
Det där måste jag få dementera. Det är sällan okej att stövla in hos folk oavsett om man bor i stan eller på landet. Jag har bott på landet större delen av mitt liv och jag har aldrig uppskattat när folk beter sig så och jag är långtifrån ensam. Jag känner ingen som tycker att det är ett okej beteende. De som tycker att det är okej att bara stövla in är i minoritet och hör oftast till den gränslösa skaran.
 
Det där måste jag få dementera. Det är sällan okej att stövla in hos folk oavsett om man bor i stan eller på landet. Jag har bott på landet större delen av mitt liv och jag har aldrig uppskattat när folk beter sig så och jag är långtifrån ensam. Jag känner ingen som tycker att det är ett okej beteende. De som tycker att det är okej att bara stövla in är i minoritet och hör oftast till den gränslösa skaran.
Ja, fast du kan inte dementera det andra har skrivit.
 
Fast jag gissar att TS bor på landet. Och där, har jag lärt mig på Buke, tycker många att det är okej att stövla in hursomhelst hos varann. Så exet kanske bara gör som hon brukar göra hos andra och som andra brukar göra hos henne.
Nej! Tror du skaffat dig nån uppfattning baserat på typ en enda speciell användare....

Det är ok om man har en relation där man tydligt gjort klart att det är ok. Det är dock väldigt sällsynt. Och det handlar inte om random personer utan om nära vänner eller släktingar.

Jag som snart tillbringat 60 år på landet skulle ALDRIG gå in i någons hus utan att bli inbjuden. Och jag skulle definitivt inte stöka runt i huset på egen hand.
Om nån gjorde sådär hos mig skulle jag allvarligt fundera på att ringa polis. Grrrrr.
 
Nej såklart inte men att tro att det är kutym att bara stövla in för att det är på landet blir fel. Faktum är att det är något som de som bor i stan ofta tror vilket gör att det brukar vara sommargäster som beter sig så när de är på landet.

Jag skrev inget om kutym, jag skrev att vad jag lärt mig på buke tycker många det är okej, osv. Jag har alltså läst det här. Du kan inte dementera det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 404
Senast: Tiger tok
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 365
Senast: honung
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 718
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp