Hur förhålla sig till tränare som vill använda graman på unghäst som är ostadig i formen?

Vitavi

Trådstartare
Har nyligen börjat rida för en erkänt duktig tränare men har blivit lite ställd över hens metoder. Särskilt att hen vill prova graman på ostadig unghäst som inte orkar bära sig. Tränarens motivering är att hästen ska lära sig vart den ska ha huvudet (dvs böja på nacken) hur skulle ni förhålla sig till detta? Jag är kritisk och tycker det är fel väg att gå. Strunta i var hästen har huvudet skulle jag säga och träna istället upp bakben, rygg, balans etc. Vet inte ens om jag vill fortsätta rida för denna tränare längre :(
 
Jag vill såklart byta då jag är helt emot graman och ffa på unghäst. Problemet är väl att det är den enda tränare som kommer hit och jag har varken bil eller transport :(
Jag blir så trött...det är inte direkt första tränaren som förespråkar graman som nödlösning och detta är en b-tränare och unghästutbildare...
Visst hen tvingar mig inte att ha graman men har ju helt tappat förtroendet för hen som tränare.
 
Ring olika tränare och fråga om de kan tänka sig att komma hem till dig/ditt stall. Det kostar givetvis men det är det ju värt. Om du inte får napp bland dressyrtränare kanske du kan höra dig för bland andra inriktningar? Grunden är för det mesta den samma.
 
Jag håller med doleron fullt ut. Prova och se vad du tycker om tränaren i övrigt. Speciellt eftersom du har ett begränsat utbud. I och med att du uppenbarligen inte köper rakt av vad en tränare förespråkar ser jag ingen större risk med att du fortsätter att träna.
 
Eller så rider du med gramanen för tränaren en gång och ser vad du tycker. Om tränaren är B-tränare bör denna kunna hjälpa dig så pass mycket att du bara använder gramanen när det "behövs" och i övrigt är den slak. Om du tränar för tränare en gång i veckan så rider du väldigt många dagar i veckan utan gramanen.

Eller som det redan har föreslagits; du säger till tränaren att du inte vill använda dig av graman och förhoppningsvis accepterar hen det och hjälper dig ändå :)

Själv var jag som du helt i mot gramananvändning från början och kände mig både dålig på att rida samt svag som person när jag gick i mot mina egna värderingar. Men, jäklar vad bra det blev. Min häst kände sig trygg och blev avslappnad när hon var inom ramen och jag blev stabil och still med mina händer. För mig har det hjälpt mycket att få lite hjälp av gramanen som är en HJÄLPtygel. Naturligtvis ska den inte missbrukas, men med hjälp av skickliga tränare kan man lära sig när det kan vara bra att använda sig av den.

Om jag var du skulle jag prova med graman en liten stund i början på träningen, skulle det gå åt fanders ser ju tränaren det också och tar förhoppningsvis av den. Och skulle det fungera jättebra, så kan ni ju alltid ta av den efter bara en liten stund och rida resten av träningen utan.

Lycka till :D
 
Jag hade försökt hitta en annan tränare. Har lärt mig den hårda vägen på en känslig häst vad som kan hända om man inte följer sin magkänsla (också en duktig, erkänd tränare); det behöver inte vara några extrema saker alls för att man ska lyckas förstöra för sig en lång tid framöver...

(Dessutom vill jag inte behöva tala om för min tränare vad vi ska göra; jag vill att vi ska ha samma filosofi så att jag inte behöver fundera över, mitt i koncentrationen, om det vi gör känns ok eller inte.)
 
Har nyligen börjat rida för en erkänt duktig tränare men har blivit lite ställd över hens metoder. Särskilt att hen vill prova graman på ostadig unghäst som inte orkar bära sig. Tränarens motivering är att hästen ska lära sig vart den ska ha huvudet (dvs böja på nacken) hur skulle ni förhålla sig till detta? Jag är kritisk och tycker det är fel väg att gå. Strunta i var hästen har huvudet skulle jag säga och träna istället upp bakben, rygg, balans etc. Vet inte ens om jag vill fortsätta rida för denna tränare längre :(

Jag hade verkligen inte velat rida för en sån tränare. I min bok så är det en som inte fattat ett smack faktiskt. Graman är verkligen inte ett verktyg för att lära unghästen hålla huvudet på plats, det är en nödbroms på hästar som är helstolliga. Att tvinga huvudet till en viss position kommer garanterat göra att hästen förlorar balansen om den inte redan har balans att gå där. Nej, jag tror verkligen inte på graman på en unghäst för det syftet. Det är aldrig en långsiktig lösning. Nånsin.
 
Eller så rider du med gramanen för tränaren en gång och ser vad du tycker. Om tränaren är B-tränare bör denna kunna hjälpa dig så pass mycket att du bara använder gramanen när det "behövs" och i övrigt är den slak. Om du tränar för tränare en gång i veckan så rider du väldigt många dagar i veckan utan gramanen.

Eller som det redan har föreslagits; du säger till tränaren att du inte vill använda dig av graman och förhoppningsvis accepterar hen det och hjälper dig ändå :)

Själv var jag som du helt i mot gramananvändning från början och kände mig både dålig på att rida samt svag som person när jag gick i mot mina egna värderingar. Men, jäklar vad bra det blev. Min häst kände sig trygg och blev avslappnad när hon var inom ramen och jag blev stabil och still med mina händer. För mig har det hjälpt mycket att få lite hjälp av gramanen som är en HJÄLPtygel. Naturligtvis ska den inte missbrukas, men med hjälp av skickliga tränare kan man lära sig när det kan vara bra att använda sig av den.

Om jag var du skulle jag prova med graman en liten stund i början på träningen, skulle det gå åt fanders ser ju tränaren det också och tar förhoppningsvis av den. Och skulle det fungera jättebra, så kan ni ju alltid ta av den efter bara en liten stund och rida resten av träningen utan.

Lycka till :D


Jag är rätt rabiat motståndare till den sortens användning av graman som TS nämner att tränaren vill få till. Jag fattar verkligen inte hur den ska hjälpa en häst att hitta egen balans. Jag begriper inte varför det är viktigt att få en UNG häst i den typen av ram, tvinga den att böja ihop sig. Jag fattar inte vad målet med ridningen är om det allra viktigaste från början är att hästkraken ska böja nacken till varje pris.
 
Jag är rätt rabiat motståndare till den sortens användning av graman som TS nämner att tränaren vill få till. Jag fattar verkligen inte hur den ska hjälpa en häst att hitta egen balans. Jag begriper inte varför det är viktigt att få en UNG häst i den typen av ram, tvinga den att böja ihop sig. Jag fattar inte vad målet med ridningen är om det allra viktigaste från början är att hästkraken ska böja nacken till varje pris.

Det kanske inte handlar om att hästen ska böja på huvudet. Det kanske handlar om att ryttaren ska bli mer stabil och still. Kanske behöver ryttaren stabilisera upp sig själv för att kunna hjälpa hästen med balansen och vingligheten? Och vem säger att gramanen måste vara jättespänd? Och är det helt fel att visa hästen vägen var den ska ha huvudet? En skicklig tränare kan hjälpa till att se till att bakbenen kommer in och ryggen upp, och ibland kan det vara lättare med en graman som används på rätt sätt.

Jaja, det här med graman kommer alltid dela upp hästmänniskor i två delar. Jag är för och kan argumentera för det. Lika många är i mot och kan argumentera bra för det. Och det var inte det tråden skulle handla om, även om jag tycker att det är intressant att diskutera frågan.
 
Det kanske inte handlar om att hästen ska böja på huvudet. Det kanske handlar om att ryttaren ska bli mer stabil och still. Kanske behöver ryttaren stabilisera upp sig själv för att kunna hjälpa hästen med balansen och vingligheten? Och vem säger att gramanen måste vara jättespänd? Och är det helt fel att visa hästen vägen var den ska ha huvudet? En skicklig tränare kan hjälpa till att se till att bakbenen kommer in och ryggen upp, och ibland kan det vara lättare med en graman som används på rätt sätt.

Jaja, det här med graman kommer alltid dela upp hästmänniskor i två delar. Jag är för och kan argumentera för det. Lika många är i mot och kan argumentera bra för det. Och det var inte det tråden skulle handla om, även om jag tycker att det är intressant att diskutera frågan.

Om ryttaren inte är stabil så ska ryttaren ha siststräning tycker jag istället för att exprimentera med en graman det är liksom helt fel ände. Har man inte fattat fysiologin om hur en lösgjord häst i balans funkar så ska man inte ha en graman anser jag. Eller rättare sagt, har man en lösgjord häst i balans så behövs inte en graman. Jag har aldrig sett en häst vara i egen balans när den rids med graman. Nånsin. Inte ens de som påstår sig ha gramanen så löst att den inte har någon inverkan. Och Nej, varför ska man visa hästen var den ska ha huvudet? Hästen kommer rätt med huvudet när resten är i balans och allt är på plats, men att tro att det börjar med huvudets position så är man i min bok helt fel ute.
 
Det kanske inte handlar om att hästen ska böja på huvudet. Det kanske handlar om att ryttaren ska bli mer stabil och still. Kanske behöver ryttaren stabilisera upp sig själv för att kunna hjälpa hästen med balansen och vingligheten? Och vem säger att gramanen måste vara jättespänd? Och är det helt fel att visa hästen vägen var den ska ha huvudet? En skicklig tränare kan hjälpa till att se till att bakbenen kommer in och ryggen upp, och ibland kan det vara lättare med en graman som används på rätt sätt.

Jaja, det här med graman kommer alltid dela upp hästmänniskor i två delar. Jag är för och kan argumentera för det. Lika många är i mot och kan argumentera bra för det. Och det var inte det tråden skulle handla om, även om jag tycker att det är intressant att diskutera frågan.

Behöver ryttaren bli mer stabil och still kan man ju anars lösa det med sitsträning på en utbildad häst? Och så får de som kan det utbilda de unga hästarna.

En graman visar inte var hästen ska ha huvudet iom att den också verkar bakåt.
Det går absolut att formge hästar framifrån så att man sen lättare kan rida dem bakifrån iom att underhalsen är inaktiv. Men det åstadkommer man inte med graman.

Jag har hittills inte träffat en enda häst som man behöver graman till för att kunna utbilda och formge. Däremot har jag hittat x antal ryttare som inte kan utbilda hästar dit. Det är något helt annat.
Kan man inte som tränare hjälpa eleverna utan sån kanske man får rekommendera dem vidare, kan jag tycka.
Om jag känner att jag inte förmår hjälpa en elev skulle jag för deras skull säga det. Eller säga att de tyvärr inte själva i dagsläget klarar av den häst de har.
Alla ska inte ha unghästar. Och alla kan inte utbilda hästar, ens om de är tränare.
 
Om ryttaren inte är stabil så ska ryttaren ha siststräning tycker jag istället för att exprimentera med en graman det är liksom helt fel ände. Har man inte fattat fysiologin om hur en lösgjord häst i balans funkar så ska man inte ha en graman anser jag. Eller rättare sagt, har man en lösgjord häst i balans så behövs inte en graman. Jag har aldrig sett en häst vara i egen balans när den rids med graman. Nånsin. Inte ens de som påstår sig ha gramanen så löst att den inte har någon inverkan. Och Nej, varför ska man visa hästen var den ska ha huvudet? Hästen kommer rätt med huvudet när resten är i balans och allt är på plats, men att tro att det börjar med huvudets position så är man i min bok helt fel ute.

Jag håller med om mycket som du säger. Men jag tror ändå att man kan få en viss hjälp av gramanen. Och jag har sett en hel del hästar vara i balans när dom rids med graman.
 
Jag hade försökt hitta en annan tränare. Har lärt mig den hårda vägen på en känslig häst vad som kan hända om man inte följer sin magkänsla (också en duktig, erkänd tränare); det behöver inte vara några extrema saker alls för att man ska lyckas förstöra för sig en lång tid framöver...

(Dessutom vill jag inte behöva tala om för min tränare vad vi ska göra; jag vill att vi ska ha samma filosofi så att jag inte behöver fundera över, mitt i koncentrationen, om det vi gör känns ok eller inte.)

oavsett metoder osv så litar man inte på sin tränare i grunden utifrån grundfilosofi osv så blir det inte bra.
så finns aspekten i sammanhanget bör man byta tränare om det handlar ffa om grundläggande nivå.
 
Det kanske inte handlar om att hästen ska böja på huvudet. Det kanske handlar om att ryttaren ska bli mer stabil och still. Kanske behöver ryttaren stabilisera upp sig själv för att kunna hjälpa hästen med balansen och vingligheten? Och vem säger att gramanen måste vara jättespänd? Och är det helt fel att visa hästen vägen var den ska ha huvudet? En skicklig tränare kan hjälpa till att se till att bakbenen kommer in och ryggen upp, och ibland kan det vara lättare med en graman som används på rätt sätt.

Jaja, det här med graman kommer alltid dela upp hästmänniskor i två delar. Jag är för och kan argumentera för det. Lika många är i mot och kan argumentera bra för det. Och det var inte det tråden skulle handla om, även om jag tycker att det är intressant att diskutera frågan.
¨

Så resoneras det bland många år 2014 och tillbaka minst 10 år.
Jag tycker inte öht utifrån din motivering att det känns rimligt.
jag ser inte utifrån nybörjarridning och argument öht varför hästen ska skolas öht i bilden, om det är du själv som ryttare och rekommedantionerna för just ryttare du argumenterar för här?

jag har aldrig hört ngn som argumenterat att hästen ska stabilisera upp sig med hjälptygel när det är ryttaren i sak som behöver utbilding? :(
 
Tack för alla svar! Gör mig inget att det blir lite allmän diskussion om gramanens vara eller icke vara då jag finner det mkt intressant
Majoriteten av er verkar hålla med mig om att tränaren är helt fel ute så det blir nog att jag slutar rida för hen. Känns inte värt x antal 100 per gång om man får en så dålig känsla
Kan ju även tillägga att det alltid går bättre när jag tränar själv. Då rider jag mkt övergångar bl.a. vilket resulterar i en lösgjord häst som inte är särskilt ostadig.
Jag får inte rida övergångar på träningarna....tränaren tycker hästen är för pigg och därför ska jag inte rida varken övergångar eller tempoväxlingar vilket ju resulterar i lång oengagerad ostadig häst som tränaren nu vill ha graman på.
Jag inser ju medan jag skriver det här hur dåligt det låter. Jag har tappat förtroendet för tränare öht...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Magiana
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 720
Senast: Balahé
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 622
Senast: Emelei
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp