Hur fort/hårt kan man gå fram?

NightRain

Trådstartare
Islänning. 4 år. inriden i april. inte mycket tiden sen dess. men hållt på att köra in vid sidan om. så idag så här han blivit körd med komplett utrustning och rockard . hade en kvinna som hållt på med körning måååååånga år med oss idag. hon sa att vi kunde åka med båda två en sväng så de gjorde vi han gick som ingenting självklart fick han ju ta i i de små uppförsbackarna men han tyckte de va jättekul å travade lätt osv. den branta backen hoppade jag ur för att underlätta så att säga. det jag undrar är vad tycker ni? är de för tufft att åka två st lite då å då korta sträckor? hur hade ni lagt uppträningen så att säga? han är en lat häst å bill gärna inte göra nåt i onödan. å jag vill jun inte att han förstörs på nåt sätt självklart. så hur hade ni gjort ? å lagt upp det. han kommer ridas ett par gånger i veckan.
 
Jag har hästar som är födda lata kan man säga.

Vissa hästar blir mer lugna när de drar vagn också, än när de rids. Verkar som om de ser det mer som ett jobb/allvar och ridningen som en hobby/ha roligt.

Jag brukar göra så att de första gångerna (månader, beroende på hur gamla) där det bara ska vara lugnt och skönt. Det viktiga är mer att spänna för och dra en bit. För mig är en bit två i vangen och ca 1-2 km beroende på hur det går. Det viktiga är att det går bra så om hästen är orolig av någon anledning, brukar mest vara omgivningen så tar jag en kortare tur den dagen för att turen ska bli utan olyckor och ändå göras.

Jag är inte främmande för att hästen kan bli svettig även då eftersom de blir det i ordentlig skritt redan.
 

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 195
Senast: TygerTyger
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
3 872
Senast: bellabus
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 487
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp