Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Shenzi

Trådstartare
Jag har efter en ganska äcklig upptäckt i mina mjölpåsar, börjat fundera på hur man bäst förvarar mjöl, havregryn, pasta, musli m.m egentligen.

Hur gör ni? Jag har liksom bara ställt in påsarna i skafferiet. Jag bakar inte överdrivet ofta, så det tar en stund för mig innan en mjölpåse är uppbakad dessutom. Fast jag vill ju gärna ha lite torrvaror hemma, när lusten att baka faller in.

Borde man hälla upp torrvaror i bra burkar istället? Glas? Plåt? Plast?

Har ni några bra tips på förvaringsburkar i så fall?

:laugh:
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Jag skulle nog ta påsarna som de är och lägga/ställa dem i plåtburkar. Antingen köpa nya som jag gillar eller leta äldre på loppisar eller både och. :)
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Har du fått ohyra i skafferiet bör du sanera ordentligt. Personligen hade jag nog slängt öppnade torrvaror (alternativt lagt dem i frysen några dygn) och dammsugat och torkat ut skåpet med något starkt medel.

Sedan kan nog förslutningsbara burkar vara ett alternativ. Jag har själv aldrig haft problem med detta och ställer därför bara in påsarna men blev jag drabbad skulle jag definitivt köra med burkar.
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Lufttäta burkar är säkrast. Plåt brukar inte vara lufttät.

Om du har såna skafferihyllor som går att ta loss så ta ut dem och kolla att det inte är några insektsägg i skarvarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Jag förvarar så gott som allt i glasburkar. snyggt och praktiskt! passa på och köp flera då det är rea, för ibland kan de vara ganska dyra.
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Har köpt fina äldre syltburkar i olika storlekar på Myrorna, kostade 5 kr st har jag för mig. Jättesnyggt och praktiskt.
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Allt är slängt som var där i. Ska köra med Kill-it där tänkte jag, det borde ju döda.

Det såg ut som nattfjärilar, kollade i alla påsar och i en rågmjölspåse var det som ett tjockt lager spindelnät :crazy: Var inte alls längesen jag köpte den påsen..

Usch :(
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Det ska jag tänka på, tror att hyllorna går att ta ut :)
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Ja syltburkar borde ju vara bra, finns nya har jag sett, på bland annat Lagerhaus, men de kostar ju mer än beg. Ska kolla på loppisar här runt i kring, tack för tipset :)
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Såg det ut som nattfjärilar så är det nog mott.

Ja det är det nog, kollade på internet och de lilla skitarna i mitt skåp såg ut sådär. Usch, äckligt. Mitt skafferi är helt tomt på innehåll nu, bara en burk majs och ett oöppnat paket bulgur kvar typ.
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Efter att ha fått slängt alla torrvaror i skafferiet 2 gånger pga av ohyra för x antal år sedan. Det blir rätt dyrt i längden så jag införskaffade Tuppeware lufttäta burkar för torrvaror. Dyra var de och jag köpte typ 1-2 burkar per månad tills jag hade till alla torrvaror. Jag vill ha ett rätt stort grundsortiment hemma för torrvaror, inte bara mjöl och socker. Tog mig ett år att få ihop de burkar jag behöver.

Har dock aldrig ångrat mig - helt suveräna burkar, lätt att ha det överskådligt i skafferiet och dessutom är de hållbara.

Det var 22 år sedan jag införskaffade burkarna och de håller fortfarande. Finns billigare alternativ både på Ikea och på Ica.

/Lizzie
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Jag har hela långa livet bara ställt in påsar och förpackningar som de är. Det är så det är meningen att man ska göra...
Har haft mjölbaggar vid ett par tillfällen men då slängt allt angripet och noga trorkat ur skåpet. Det har räckt. Senast i en plåtburk med havregryn. Den torkade jag ur och ställde i frysen en vecka. Innan dess var det nog 15 år sedan jag sist hittade nåt i skafferiet.

Har haft ohyra i helt täta burkar också. Ohyran kommer nämligen inte utifrån utan från själva mjölet.... Det enda positiva med det är att de stannar i den burken ;)

Själv tar jag inte så allvarligt på om det är någon tråd i en mjölpåse. Det är inte giftigt och är bara att ta bort ju. Har till och med sett trådar vid påsar i affären....
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Vi har varorna i förvaringsburkar av plast från Ikea eller så har vi en plastpåse runt förpackningen, som är väl åtsluten. Glömmer vi platpåse så har vi mott hos oss som ett brev på posten. Det sägs ju att ohyran kommer från matvarorna, men jag vet inte om jag tror på det... Har nämligen aldrig stött på ohyra när vi förvarat spannmålsprodukterna väl inslutna.
 
Sv: Hur förvara skafferivaror, egentligen?

Mamma hade mjölbaggar i sitt förra hus innan de bytte kök. Tror de haft såna mott också så hon har allt tätt förslutit sedan dess.
Kan säga att mott växte bland mandlen ändå...

Och i syrrans smörgåsrån gjorde vi en läskig upptäckt av någon larv för nån vecka sen... Det enda vi kunde hitta som hade fått ngt på sig...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katthona som normalt är snäll, lugn, klok, kelen och trevlig. Men nu har hon 4 ungar och hon är helt mat-galen. Hon river...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 551
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp