Hur fungerar det att resa till Finland med båt?

Red_Chili

Trådstartare
Så var Aysu rabiesvaccinerad och båtresa bokad. Nu sitter jag här och funderar på hur resten fungerar. Att jag ska avmaska hos veterinär 1-5 dagar innan avresa har jag koll på.

Själva resan har jag däremot mindre koll på. Vi ska alltså till Finland för att tävla. Hur gör jag för att komma ombord på båten? Vi åker bil och åker med Viking Line. Jag måste ju visa upp passet någonstans. Ska det göras innan eller efter jag checkat in oss/bilen? Var? Hur? När vi kommer fram, hur gör jag då? Antar att de vill se papper igen? Hur lång tid ska jag räkna med att allt sådant tar?

Är det något mer jag ska ta med för att klara själva resan, mer än stamtavla, passet, lure coursing-boken och något intyg på att hunden är avmaskad? För de in det i passet kanske?

Usch, jag som blir nervös bara av att ta mig iväg till svenska tävlingar. Nu ska vi till Finland och EM... :nailbiting: (saknar en smiley som springer runt i nervösa cirklar och häller i sig tusen koppar te)
 
Avmaskningen fylls i i passet. De som är intresserade av att titta i det är ju motsvarigheten till tullen, så rimligen på finska sidan. Har inte åkt båt till Finland, bara bil, och då var det inga som helst kontroller, men de kan ju vara petigare när man kommer med båt. Jag tror det finns andra här på forumet som åkt båt, så fler svar kommer nog från dem :)
 
Så var Aysu rabiesvaccinerad och båtresa bokad. Nu sitter jag här och funderar på hur resten fungerar. Att jag ska avmaska hos veterinär 1-5 dagar innan avresa har jag koll på.

Själva resan har jag däremot mindre koll på. Vi ska alltså till Finland för att tävla. Hur gör jag för att komma ombord på båten? Vi åker bil och åker med Viking Line. Jag måste ju visa upp passet någonstans. Ska det göras innan eller efter jag checkat in oss/bilen? Var? Hur? När vi kommer fram, hur gör jag då? Antar att de vill se papper igen? Hur lång tid ska jag räkna med att allt sådant tar?

Är det något mer jag ska ta med för att klara själva resan, mer än stamtavla, passet, lure coursing-boken och något intyg på att hunden är avmaskad? För de in det i passet kanske?

Usch, jag som blir nervös bara av att ta mig iväg till svenska tävlingar. Nu ska vi till Finland och EM... :nailbiting: (saknar en smiley som springer runt i nervösa cirklar och häller i sig tusen koppar te)

Du behöver oftast inte visa passet överhuvudtaget. I Sverige åker du bara ombord båten med hunden i bilen (välrastad vovve!). Sedan får hunden vara på hytten eller uppe på däck. Du får inte ta med hunden i restaurangerna eller butikerna.

Om du ska rasta är det lättast att göra det uppe på däck. Finns en liten sandlåda för hundar som är sjukt vidrig och inte ens hundarna vill gå där. De flesta hundar kissar och bajsar bara på däcket någonstans, eller kniper tills de kommer fram i land. Personalen sköljer däcket med slang varje morgon. Bajs måste du självklart plocka upp med påse!

När du åker av färjan så kan det hända att de vill kontrollera pass men överlag är det inte ens någon personal i tullen. Vill de se något kommer de fram till din bil eller vinkar fram dig.
 
Du behöver oftast inte visa passet överhuvudtaget. I Sverige åker du bara ombord båten med hunden i bilen (välrastad vovve!). Sedan får hunden vara på hytten eller uppe på däck. Du får inte ta med hunden i restaurangerna eller butikerna.

Om du ska rasta är det lättast att göra det uppe på däck. Finns en liten sandlåda för hundar som är sjukt vidrig och inte ens hundarna vill gå där. De flesta hundar kissar och bajsar bara på däcket någonstans, eller kniper tills de kommer fram i land. Personalen sköljer däcket med slang varje morgon. Bajs måste du självklart plocka upp med påse!

När du åker av färjan så kan det hända att de vill kontrollera pass men överlag är det inte ens någon personal i tullen. Vill de se något kommer de fram till din bil eller vinkar fram dig.

Det lät ju smidigt! Jag var inställd på att det skulle vara lite som att flyga med hund. Vet att vänner som flugit med hund varit tvungna att checka in hundarna låångt i förväg även om de bara rest inom Sverige. Vill ju inte gärna missa avgången bara för att jag planerat in för lite tid till incheckning osv. På ditresan åker vi över natten, så jag hoppas på att hon ska vara tillräckligt inställd på nattsömn för att slippa rastning öht...
 
Tyvärr är det dåligt med koller. :( Åh, jag måste försöka åka till helsinfors i sommar. Då fixar vi mini buketräff @Red_Chili

Det låter fint! :D

Och justja, för att gå lite OT i min egna, nystartade tråd.. :angel: Har du koll på vilka färskfodertillverkare och liknande som finns? Jag har sett att Mush har återförsäljare nära där mina släktingar bor, men jag vet inte vilka fler märken som går att köpa av i Finland. Finns det något liknande mush, som mest säljer krossat kött så att man själv får komponera ihop maten? Kan inte finska tillräckligt bra för att veta vad jag ska googla på.. hittar jag bara tillverkarnas hemsidor borde det ju gå bra att leta upp återförsäljare där.
 
Som redan skrivits, är det väldigt sällan ens personal i tullen när man kör av. Ibland har polisen blåskontroll, men dom vill inte se pass, tittar bara konstigt på en när man försöker ge fram det :p
Men, välj filen "varor att deklarera" när du ska köra ut, iaf om det är möjligt (är det inte bemannat, kan det alternativet vara avstängt:))
 
Det låter fint! :D

Och justja, för att gå lite OT i min egna, nystartade tråd.. :angel: Har du koll på vilka färskfodertillverkare och liknande som finns? Jag har sett att Mush har återförsäljare nära där mina släktingar bor, men jag vet inte vilka fler märken som går att köpa av i Finland. Finns det något liknande mush, som mest säljer krossat kött så att man själv får komponera ihop maten? Kan inte finska tillräckligt bra för att veta vad jag ska googla på.. hittar jag bara tillverkarnas hemsidor borde det ju gå bra att leta upp återförsäljare där.
(är inte mush finskt? :o)
Vom og hundemat fick jag upp via en snabb googling iaf :)
 
Som redan skrivits, är det väldigt sällan ens personal i tullen när man kör av. Ibland har polisen blåskontroll, men dom vill inte se pass, tittar bara konstigt på en när man försöker ge fram det :p
Men, välj filen "varor att deklarera" när du ska köra ut, iaf om det är möjligt (är det inte bemannat, kan det alternativet vara avstängt:))

Fy så otrevligt att det är så dålig koll! Ska hålla utkik efter en sådan fil att köra i och kommer ta med både körkort och nationellt ID-kort för säkerhets skull, om någon vill se att jag är jag :D
 
(är inte mush finskt? :o)
Vom og hundemat fick jag upp via en snabb googling iaf :)

Jo, mush är finskt! De ska visst ha bättre och större sortiment i Finland än i Sverige också. Har dock hört av en uppfödarbekant att det verkar vara lättare att barfa i Finland än i Sverige, så det borde ju finnas massor att välja på i djuraffärerna, hoppas jag. Har någon liten idé om att försöka hitta nya, roliga saker att ge i Finland och kanske köpa på mig lite att ta med hem (beroende på hur reglerna ser ut för sådant iofs..).
 
Jo, mush är finskt! De ska visst ha bättre och större sortiment i Finland än i Sverige också. Har dock hört av en uppfödarbekant att det verkar vara lättare att barfa i Finland än i Sverige, så det borde ju finnas massor att välja på i djuraffärerna, hoppas jag. Har någon liten idé om att försöka hitta nya, roliga saker att ge i Finland och kanske köpa på mig lite att ta med hem (beroende på hur reglerna ser ut för sådant iofs..).
http://www.hurjabarf.fi/tuotteet/ här var nån sida med lite allt möjligt :)
Alltså, nu bor jag ju inte i Finland, men ja, jag har också uppfattningen om att det både barfas och lagas egen mat i mycket större utsträckning i Finland. Här har jag iaf inte sett typ hundgröt (ska blandas med typ köttfärs eller liknande för att få ihop en näringsmässigt komplett måltid) säljas, inte ens i djuraffären och där tror jag det säljs i vanlig mataffär :p
 
Flyttade ju från Estland till Sverige i vintras och åkte båt med hunden. Filimon är så stor så flyga var inte ett alternativ. Det var inga problem på båten. Nu var jag till fots och inte med bil, men mina föräldrar har åkt bil med hund och det har heller inte varit några problem.

Det enda man ska vara uppmärksam på är att rastning av hunden bara är tillåtet på ett deck oftast och att det finns en speciell sandlåda där hunden bör rastas. Såklart blir det inga böter om hunden kissar utanför, men min hund tvärvägrade att både kissa och bajsa på båten. Han höll sig i 18 (!!!) timmar från det att vi åkte hemifrån i Tallinn tills vi kom till Stockholm, sen satt han i en lövhög bra länge... Så om hunden är kräsen med toalettunderlag så kan det blir svårt på båten.
 
Det enda man ska vara uppmärksam på är att rastning av hunden bara är tillåtet på ett deck oftast och att det finns en speciell sandlåda där hunden bör rastas. Såklart blir det inga böter om hunden kissar utanför, men min hund tvärvägrade att både kissa och bajsa på båten. Han höll sig i 18 (!!!) timmar från det att vi åkte hemifrån i Tallinn tills vi kom till Stockholm, sen satt han i en lövhög bra länge... Så om hunden är kräsen med toalettunderlag så kan det blir svårt på båten.

Stackarn :( Hoppas att någon hund har kissat i lådan innan, för i så fall tror jag inte det ska vara några problem för Aysu, hon gillar att kissa över andras kissfläckar :p Fast det är klart, är det mycket fåglar så kanske hon blir lite för distraherad och vill jaga istället. Blir utan tvekan rymningssäker sele på där!
 
Har aldrig behövt visa hundens pass när vi åkt båt. Rastningslådan är som sagt riktigt snuskig, mina har också hållit sig istället för att använda den.

Det är lätt att barfa här! Mush säljs t.ex. på många Prisma (ett vanligt matvaruhus som finns här och var) och dom flesta djuraffärerna har något färskfoder i lager. Också olika köttkrossar och rkb. Kolla om det finns nån Musti&Mirri-butik (samma kedja som heter grizzly zoo i Sverige) i närheten, där säljs färskfodret Maukas och även olika barfprodukter. Maukas är samma som Pure Natural i Sverige.
 
Har åkt ganska många gånger till Finland med båt och jag tycker det fungerar jätte bra. Du har fått många bra råd redan, rastning sker som sagt var på däck, sandlådan vill inte ens mina hanar kissa i/på, den brukar vara super snuskig. Däremot på däck har ingen av mina hundar haft några problem att vare sig kissa eller bajsa.

Vill du ha hunden med dig när du äter går det bra att sitta vid borden utanför restaurangen, du kan få bordsbetjäning även där. En gång när jag åkte med bara en hund tog jag med henne när jag åt och personalen kom ut med en tallrik med köttbullar till hunden när jag fick min mat.

En del golvrädda hundar kan reagera på bildäcket och bli rädda.

Har aldrig behövt visa pass vare sig i Sverige eller Finland.
 
Nu har jag bara importerat katt till Sverige från Finland och tog båten. Det var otroligt okomplicerat. De kontrollerade varken katten när vi klev på eller av båten (känns ju lite otryggt förstås för vem vet vad det kommer in för djur). Tullen var nog tom på svenska sidan vill jag minnas. Det är ju bara viktigt att boka in djuret på båten, men det antar jag att ni redan gjort :). Djuret får till och med en egen biljett :p.

Otroligt smidigt att åka med djur i alla fall kunde jag konstatera. Stort lycka till på tävlingen :up:
 
Det låter fint! :D

Och justja, för att gå lite OT i min egna, nystartade tråd.. :angel: Har du koll på vilka färskfodertillverkare och liknande som finns? Jag har sett att Mush har återförsäljare nära där mina släktingar bor, men jag vet inte vilka fler märken som går att köpa av i Finland. Finns det något liknande mush, som mest säljer krossat kött så att man själv får komponera ihop maten? Kan inte finska tillräckligt bra för att veta vad jag ska googla på.. hittar jag bara tillverkarnas hemsidor borde det ju gå bra att leta upp återförsäljare där.
Musch har ju typ allt från häst till gris i male form. Sen finns det ju Vaisto, och vanliga Musch-mixar. Finns i typ alla djuraffärer, men Musti&Mirri säljern förutom alla möjliga sorters kött/ben också Maukas, som finns i Sverige under annat namn.

EDIT: @mazariin hann svara. Men de flesta stora mataffärer har kött för hundar i frysdisken, ifall man inte har någon djuraffär nära.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU. När jag fick...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 445
Senast: moster
·
Övr. Katt Jag ska flytta tillbaka till Gotland under januari månad och kommer ta med mig min katt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det på...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp