Hur fungerar hundens svans?

Inte_Ung

Trådstartare
Efter första året med hund i huset så kvarstår detta mysterium med svansen.
Svansen verkar på något vis leva ett eget liv.
Den sopar ner saker, bankar på saker som låter, gör oss illa och ställer till allmän oreda.
Vet hunden verkligen inte var den har sin svans och vad svansen gör?
Resten av hunden skulle gå att ha i en porslinsaffär men inte just svansen.
 
Efter första året med hund i huset så kvarstår detta mysterium med svansen.
Svansen verkar på något vis leva ett eget liv.
Den sopar ner saker, bankar på saker som låter, gör oss illa och ställer till allmän oreda.
Vet hunden verkligen inte var den har sin svans och vad svansen gör?
Resten av hunden skulle gå att ha i en porslinsaffär men inte just svansen.
Nej, svansar lever sitt eget liv och är "bara" en förlängning av humöret arg, rädd, glad eller neutral = ingen hjärna. :D
 
Ja, svansar gör lite som de vill. Är dock glad att jag har en Aussie nu - Benjis hårda Labbesvans knockar ner ALLT med en vift, och han är 61 cm hög så hans svans sveper över de flesta soffborden.

Tinjas svans når också över soffbordet, men den är så mjuk att den kanske sveper med sig en kopp en liten bit, vilket betyder att alla koppar och grejer som inte står precis på bordskanten klarar sig :rofl:

Jag är ibland helt fascinerad över svansen. Jag kan spendera en hel promenad med att bara kolla hur Tinja för svansen - den är verkligen en förlängning av hennes humör. Möter vi en hund, då ser jag redan på långt avstånd om hon är intresserad eller inte. Är vi ute i skogen, då ser jag snabbt på henne om det är något som gömmer sig inne bland träden.

För att inte tala om hur otroligt viktig den är när hon rör på sig! Svansen är hennes roder, hennes segel och hennes hjälp när hon hoppar över hinder, sick-sackar sig genom ett slalom eller svänger tvärt. Man ser det extra tydligt när man filmar i slow motion - svansen är ett oumbärligt redskap för henne. :love:
 
Monster slår sig själv i ansiktet med svansen när han hälsar. Han är tydligt störd av det (hans svans är ett skapligt slagträ!), men det hjälps inte...

Jag skulle säga att svansen är både under kontroll och inte. De kan styra den om de vill, men de kan inte hindra de rörelser som inte är viljestyrda.
 
Ibland hör man mystiska ljud från sovrummet fast ingen människa är där. Det är Hunden som drömmer nåt skojigt och svansen dunkar mot väggen.
Väggen? Hur lyckas den med det?? Golvet ligger bättre till hands för våra hundars svansar när de sover :)
 
fungerar även utmärkt som propeller. lille pudel kom alltid i full kareta och tack vare propellern där bak så blev sprången längre och hastigheten högre (finns en anledning till att han kallades för blixten). han fullkomligt lyfte från marken både när han sprang och när han hälsade på folk
 
Efter första året med hund i huset så kvarstår detta mysterium med svansen.
Svansen verkar på något vis leva ett eget liv.
Den sopar ner saker, bankar på saker som låter, gör oss illa och ställer till allmän oreda.
Vet hunden verkligen inte var den har sin svans och vad svansen gör?
Resten av hunden skulle gå att ha i en porslinsaffär men inte just svansen.
Ibland vet de exakt i alla fall, resten av tiden tror jag helt enkelt inte att de bryr sig.
Vår kille brukar ligga platt på golvet och banka med svansen för att vi ska fatta att det gått för långt mellan måltiderna. Han börjar lite försynt och sen eskalerar det tills vi tycker han är så söt att han får något att äta :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 271
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 746
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp