Hur fungerar islandsstång?

Problematisk

Trådstartare
Inser att det bästa stället att få svar på den här frågan antagligen är på islandshästforumet :)
Jag tycker det är kul och intressant med bett och vill veta hur "allt" fungerar. Islandsbett är ett av de bett jag inte riktigt fattar funktionen med.
Nackstycket sitter i bettringen. Kedjan sitter i bettringen. Själva mundelen sitter iofs aningen under bettringen, är det det som ger det en stångeffekt?
Hur hårt spänner man kedjan? Lika som på jaktkandar och pelham?
Förklara gärna hur det fungerar :)
 
Inser att det bästa stället att få svar på den här frågan antagligen är på islandshästforumet :)
Jag tycker det är kul och intressant med bett och vill veta hur "allt" fungerar. Islandsbett är ett av de bett jag inte riktigt fattar funktionen med.
Nackstycket sitter i bettringen. Kedjan sitter i bettringen. Själva mundelen sitter iofs aningen under bettringen, är det det som ger det en stångeffekt?
Hur hårt spänner man kedjan? Lika som på jaktkandar och pelham?
Förklara gärna hur det fungerar :)
Jag vill minnas att jag ställt exakt samma fråga här tidigare. Om du söker hittar du kanske, vill minnas att jag inte kände att jag fattade riktigt och det kändes som att många egentligen inte vet säkert.
 
Men nog sitter väl nackstycket och kedjan i samma på många vanliga stångbett också? Eller tänker jag fel nu?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Equilina
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 082
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 187
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp