Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

sussisus

Trådstartare
Jag inser att jag förmodligen är "tvungen" att köpa en surfplatta, men jag behöver få några svar på mina frågor.:) (jag försökte fråga i en butik, men den försäljaren kunde inget om just mina undringar - det sade han själv).
För att berätta hur mycket novis jag är på detta område så har jag en tio år gammal Nokiamobil, med inbyggd ficklampa.:D

Jag har hittat en Acer Iconia W3-810 som motsvarar det jag vill med en eventuell surfplatta: litet format, liten skärm, Windows 8, digital hårddisk och dessutom Office-paketet på köpet.
Jag vill ju kunna använda plattan att skriva på istället som nu då jag skriver i mitt kollegieblock och sedan skriver in allt i datorn när jag kommer hem.
Men nu är det lite frågor jag gärna vill ha svar på, om ni kan hjälpa en stackars novis;):

  • Den viktigaste frågan för mig är: kan jag använda plattan offline - dvs skriva på när jag reser och sedan tanka över till "stordatorn" via ett microSD-kort eller MicroUSB-kontakten?
  • Plattan har Wi-Fi, men hemma har jag ADSL - hur funkar det, går det att synka?
  • Tänkte om det behövs internet för att logga in någonstans för att aktivera någon kod som behövs för att få igång plattan? Eller om det bara är att köra igång...

Tekniska specifikationer:
Operating System Windows 8 Pro
Processortillverkare Intel
Processor Atom
Processor Modell Z2760
Processorhastighet 1,50 GHz
Processor Core Dual-core (2 kärnor)
Standard Minne 2 GB
Minnesteknologi LPDDR2
Minneskortläsare Ja
Minneskort som stöds microSD-kort
Flash-minneskapacitet 32 GB
Skärmstorlek 20,6 cm (8,1")
Bildskärmstyp LCD-skärm med Active Matrix TFT-färg
Screen Mode WXGA
Bildskärmsupplösning 1280 x 800
Teknik för bakgrundsbelysning LED
Grafikkortstillverkare Intel
Grafikkortsmodell Graphics Media Accelerator HD
Grafikminnes teknologi LPDDR2
Grafikminnets tillgänglighet Delat
Wi-Fi Ja
Wi-Fi-standard IEEE 802.11b/g/n
Bluetooth Ja
HDMI Ja
Mikrofon Ja
Operativsystem Windows 8 Pro
Operativsystem Struktur 32-bit
Batteriinformation
Antal celler 2-cell
Batteri Li-Ion Polymer
Batterikapacitet 3400 mAh
Maximal nätaggregat Effekt 18 W
Höjd 11,4 mm
Bredd 134,9 mm
Djup 219,0 mm
Vikt (ungefärlig) 500,0 g
Inget 3G-stöd
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Du kan använda plattan utan någon som helst uppkoppling. Bara ladda batteriet, starta upp och köra!
Enklast med plattor, tycker jag, är att köpa till ett tangentbord. Det värsta jag vet är att sitta och skriva massor med touchskärmen. Snabbare och enklare med 'knappar'.

Vill du koppla upp dig emot internet så finns det simkort att köpa - precis som till telefoner. Hur det fungerar med den plattan du tänkte på vet jag inte men torde vara likadant.
Edit: Såg nu att det stod "Inget 3g stöd" så det kanske innebär att det endast fungerar via WIFI på denna. Kolla upp det!
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Acer Iconia är ett bra val eftersom den är en hybrid, det finns alltså med ett tangentbord. Har själv funderat på den en stund men min nästa dator kommer istället bli en "fullstor" hybridlaptop, Lenovo Yoga.

Du kan inte ha simkort i Acer Iconian utan måste ansluta till ett wifi för att surfa.
Wifi är samma sak som trådlöst. Alla internetuppkopplingar kan vara trådlösa, om du har en sån sändare (router). Mest troligt har du en trådlös router hemma, men om du inte har det kan du få en från din operatör om du ringer och frågar. Även mobiltelefoner kan skicka ut wifi (inställningar-->internetdelning), och mobila bredband om man har en router som man sätter antingen hela usb-modemet i eller bara simkortet.

Den går utmärkt att använda offline och du behöver bara slå igång och köra, den är precis som en dator (en windows8-dator då, det ser lite annorlunda ut än alla tidigare versioner, så att du är förberedd på det). Den är dock inte särskilt rolig utan internet :). Dom här småplattorna är ju inte riktigt till för att vara arbetsdatorer (mer som surfdatorer/småspel), utan skriver du mycket ska du nog titta på en något större, "riktig" laptop. Så att du har ett tangentbord som är tillräckligt stort för att ge en bra arbetsställning, och en skärm du inte får ont i ögonen av.

Hur du sen vill föra över sakerna till stordatorn är upp till dig, men du måste inte använda minneskortet om du ansluter datorn till wifi när du är hemma. Är din andra dator en windows-dator kan du sätta igång ett hemmanätverk där du kan komma åt vissa mappar från båda datorerna.

Låt mig föreslå några andra billiga, större laptops istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1928106
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351846
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1768577
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Tack för era svar!

Vet ni om man kan klistra på något skärmskydd, eller gör det plattan okänslig då?
Den kommer ju att åka på rätt mycket stryk om jag har den i fickan och dessutom petar på skärmen hela tiden.

Här hemma har jag ADSL utan tillgång till Wifi (vi ska eventuellt få optisk fiber, men sedan gäller det att koppla in detta också).

Datorn jag skriver detta på - en Asus K55V - har Windows 8, så jag är hyfsat van.

Inte tänkt ha som arbetsdator utan mer som anteckningsbok typ så jag bör klara mig utan tangentbord.
Men om jag inte klarar mig utan tangentbord - kan man köpa till vilket tangentbord som helst? Blir detta inte mycket större än själva plattan?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Ska du bara ha den som annteckningsblock så tycker jag du kan uppgradera telefonen samtidigt och köpa en större smartphone. Då får du dessutom uppkoppling till internet osv.
Vill du enkelt dela dina annteckningar med andra eller liknande så har jag hört mycket gott om Samsung Note 2.

Det finns skärmskydd att köpa, sen om det finns till den modellen vågar jag inte svara på. Men det stör inte användningen alls. Sedan kanske det finns skal/fodral att köpa till så får den ytterligare skydd.
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Ah, fast jag har en urgammal mobil som man bara kan ringa med och skicka sms.
Men den är bra, jag kan tappa den i golvet utan problem.
Jag känner själv att jag inte är redo att uppdatera till en smartphone, jag börjar lite lätt med en surfplatta så att säga.

För min del räcker det att vara uppkopplad till internet när jag är hemma, jag vill inte för min egen skull kunna vara uppkopplad dygnet runt för då finns risken att jag inte gör något annat än surfar på nätet (som t.ex. nu när jag skulle ha sovit för minst en timme sedan ;)).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Står detta när jag kollar på Prisjakt:

3G (UMTS) Nej
4G LTE  Nej
Bluetooth  Ja
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Hittade detta på en sida om Windows 8:

Flygplansläget är en inställning i Windows 8 som avaktiverar datorns förmåga att sända eller ta emot signaler, samtidigt som användning av andra program fortfarande tillåts, såsom spel eller musikspelare. Om du slår på flygplansläget avaktiveras trådlösa nätverk, mobila bredband och Bluetooth-anslutningar.

Kan jag använda mig av stordatorns Bluetooth för att använda Iconians Bluetooth?
Jag har flygplansläget av på min stordator, eftersom jag har ADSL har jag inte funderat på flygplansläget.
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Ska du skriva, som på ett anteckningsblock - med en penna, så tänk på att de billiga pennorna man kan köpa lite över allt inte ger så bra kontakt med skärmen, det blir enligt min erfarenhet som att skriva med fingret.

Jag har en Note 2 i jobbet, och kan varmt rekomendera samsungs modeller som har den sk S-pen. De har sådana modeller med win 8 också
http://www.samsung.com/us/windows-8-pcs/intel-ultra-thin-tablets/

Vill även nämna att jag tycker att Note 2an är lite för liten att anteckna någon längre stund på. Nästa platta jag köper själv kommer att vara lite större - mellan 8-10'' och med en s-pen för att kunna anteckna och rita ordentligt på dem.
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Hittade detta på en sida om Windows 8:

Flygplansläget är en inställning i Windows 8 som avaktiverar datorns förmåga att sända eller ta emot signaler, samtidigt som användning av andra program fortfarande tillåts, såsom spel eller musikspelare. Om du slår på flygplansläget avaktiveras trådlösa nätverk, mobila bredband och Bluetooth-anslutningar.

Kan jag använda mig av stordatorns Bluetooth för att använda Iconians Bluetooth?
Jag har flygplansläget av på min stordator, eftersom jag har ADSL har jag inte funderat på flygplansläget.


Nej men... alltså... nej...
Flygplansläget använder du när du ska åka flygplan. Samma som i mobilen. Annars kan du strunta det. Flygplansläget AV-aktiverar alla nätverksanslutningar. Om flygplansläge är på så kan man inte surfa på något sätt, alls.

Stordatorn och Iconian kan du koppla ihop med bluetooth, bluetooth är ett sätt för olika enheter att ta kontakt med varandra. Du kanske känner till att man kan koppla ihop två telefoner med bluetooth? Eller telefonen och bilen? Du skulle kunna använda bluetooth för att skicka filer från iconian till stordatorn, tillexempel :).
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Det känns lite som om du egentligen har ett enkelt behov (lite anteckningar lite då och då, och viljan av att kunna arkivera det på datorn), och börjar komma in på väldigt avancerade lösningar. Iconian är trots allt en "stordator", bara i en annan form.

Har du tittat på "smartpens"? Den jag använder kommer från Lightscribe, och fungerar precis som vanligt papper och penna. Du skriver med bläck på ett speciellt papper (som du kan skriva ut själv, så det blir inte dyrt), och pennan håller reda på vad du skrivit, så den kan tanka över det till datorn senare.
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Det känns lite som om du egentligen har ett enkelt behov (lite anteckningar lite då och då, och viljan av att kunna arkivera det på datorn), och börjar komma in på väldigt avancerade lösningar. Iconian är trots allt en "stordator", bara i en annan form.

Har du tittat på "smartpens"? Den jag använder kommer från Lightscribe, och fungerar precis som vanligt papper och penna. Du skriver med bläck på ett speciellt papper (som du kan skriva ut själv, så det blir inte dyrt), och pennan håller reda på vad du skrivit, så den kan tanka över det till datorn senare.

Mycket bra tips!

Jag har själv massa fina prylar och kan skriva ruskigt snabbt med korrekt fingersättning på tangentbord, men likförbannat så antecknar jag för hand på lappar, block, kvitton etc :). Inget slår känslan av att skriva på riktigt!
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Nej men... alltså... nej...
Flygplansläget använder du när du ska åka flygplan. Samma som i mobilen. Annars kan du strunta det. Flygplansläget AV-aktiverar alla nätverksanslutningar. Om flygplansläge är på så kan man inte surfa på något sätt, alls.

Stordatorn och Iconian kan du koppla ihop med bluetooth, bluetooth är ett sätt för olika enheter att ta kontakt med varandra. Du kanske känner till att man kan koppla ihop två telefoner med bluetooth? Eller telefonen och bilen? Du skulle kunna använda bluetooth för att skicka filer från iconian till stordatorn, tillexempel :).

Okej, då vet jag det - jag är ju novis liksom;)
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Det känns lite som om du egentligen har ett enkelt behov (lite anteckningar lite då och då, och viljan av att kunna arkivera det på datorn), och börjar komma in på väldigt avancerade lösningar. Iconian är trots allt en "stordator", bara i en annan form.

Har du tittat på "smartpens"? Den jag använder kommer från Lightscribe, och fungerar precis som vanligt papper och penna. Du skriver med bläck på ett speciellt papper (som du kan skriva ut själv, så det blir inte dyrt), och pennan håller reda på vad du skrivit, så den kan tanka över det till datorn senare.

Jag skriver varje dag och jag skriver berättelser med förhoppning om en bok så småningom.:)
Om inte laptopen varit för tung/stor och andra familjemedlemmar gärna använder den när jag är på jobbet, så hade jag givetvis tagit med den, men nu vill jag ha något litet smidigt.

Angående smartpen - vad är vitsen med att skriva på ett papper och det arkiveras i pennan, då måste jag ju slänga pappret för varje gång (det är en av anledningarna till att jag inte tittade vidare på Wacom Inkling), för det är väl inte ett evighetspapper?
 
Sv: Hur funkar en surfplatta (undrar en total novis)

Mycket bra tips!

Jag har själv massa fina prylar och kan skriva ruskigt snabbt med korrekt fingersättning på tangentbord, men likförbannat så antecknar jag för hand på lappar, block, kvitton etc :). Inget slår känslan av att skriva på riktigt!

Alltså jag gillar ju att skriva på papper, men det blir så mycket lösa lappar som man kan tappa bort.
Eller så läggs det på hög för att man nån gång i framtiden ska skriva in i datorn t.ex. släktprogrammet eller kanske något recept eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp