Hur gamal kan en häst bli?

F

fial8

Jag har en fjording på 25 år som nu börjar bli ganska stel i benen. Hur länge lever fjordingar igentligen?
Borde jag kanske motionera henne på annorlunda sätt nu?
Hon rids inte sepciellt hårt utan vi tar små turer på 30 min-1 timma..mest skrit och lite trav och galopp ibland. Och blandat skog och grusvägar.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Ju äldre hästen blir desto mer behöver den röra på sig. Helst varje dag och gärna då 2-3 kortare pass. Detta för att förhindra att den stelnar till. Så länge den är frisk och fräsch kan den jobba på som vanligt. En bekant hade en häst som blev 34...den red jag som vilken häst som helst när den var 32. Underbar och outtröttlig häst! Ingen av de yngre var alls i samma form.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Vad jag förstår så var det förr inte ovanligt att en häst blev ca 40-45 år (nu talar vi dock inte om alla hästar i alla länder men om ridhästar). Idag är medellivslängden för en svensk häst 7 år - alltså inte ens vuxen ålder.

Så slutar vi upp att avla sönder djuren, ställa dem för mycket på box, ge dem för lite stimulans i form av hage och flock, samt ger dem rätt föda och inte håller på för mycket med egna påhitt som avmaskningar och vaccinationer OCH rider dem väl. Då kan de mycket väl bli runt 40 år gamla.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Vad jag förstår så var det förr inte ovanligt att en häst blev ca 40-45 år (nu talar vi dock inte om alla hästar i alla länder men om ridhästar). Idag är medellivslängden för en svensk häst 7 år - alltså inte ens vuxen ålder.

Är det sant!? :eek: Var har du hittat den siffran? Du har säkert rätt men det låter ju hemskt!
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Om man rider dem varje dag i lättare pass + ger dem glucosamin (mot stelhet) så blir de som "nya" igen.

En del hästar blir gamla och en del inte.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Är det sant!? :eek: Var har du hittat den siffran? Du har säkert rätt men det låter ju hemskt!

Det har nog med att göra hur vi hästägare förbrukar våra hästar.
Idag är det bara pengar och tävlingsresultat som gäller för de flesta.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Har både läst det i tidskfift och hittat fakta på nätet. Minns nu inte vart jag hittade det men jag kan kika lite. Jag tror att detta var med i en artikel förut varpå jag forskade vidare lite för att ta reda på om det verkligen kunde vara sant.

Det är fruktansvärt. Men med tanke på hur vi avlar, att vi håller nästan alla hästar uppstallade på box men dålig utevistelse, i onaturliga livsformer, och rider/kör dem som vi gör så är det verkligen inte konstigt.

Ska tilläggas att jag tror att travhästar och galoppörer INTE ingår i denna uträkning. Isf är nog siffran ännu lägre. Jag tror att medellivslängden bland någon av dessa nån gång beäknats vara 3-4 år. Helt sjukt hur vi håller hästar i sverige idag.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Hej! Fortsätt såsom du redan gör! Ge henne stimulans och håll igång henne. Det kommer man långt med.

Håll lite koll på hennes tänder så att de fungerar som de ska, även hullet så hon inte faller ur. Tänderna är många gånger begränsande för hur gammal en individ kan bli i naturen. Nu är ju vi människor duktiga att på "artificell" väg även påverka och förlänga livslängden på våra domesticerade djur, men tänderna är ändå viktiga!
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Tips för att hålla en gammal häst i form: Undvik att låta den stå. Alltså låt den gå på lösdrift. Hästens kropp (både organen, lederna, musklerna) tar skada av att stå på box. De är gjorda att röra på sig nästan dygnet runt. Ge den fri tillgång på mat, eller många utfodringar/dagen så att den kan äta regelbundet, dess tarmar och organ är gjorda att hela tiden jobba med svårsmällt mat som gräs, hö etc.

Tillägger att 25 år är eg. inte gammalt för en häst. De borde orka med längre än så.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Fast det där med lösdrift o sånt är ju individuellt. Vårt gamla sto (22 år) är aldrig så "risig" som efter betet när hon gått ute. Hon mår bäst på höst/vinter/vår när hon står inne på nätterna och kan ligga ner och vila. Hon ligger inte utomhus.
Så man får ju vara lite anpassningsbar med individerna.

Dessutom förr stod hästar mycket på spilta, och var bara ute när de arbetades. På sommaren gick de i hage.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Nej det är inte sant!
Det som oftast är begränsande för hästars livslängd är tänderna. nånstans mellan 25 o 30 år börjar dessa ta slut o så småningom har hästen ingen fungerande tuggyta att mala fodret med även om den till äventyrs skulle ha alla tänder kvar.
PL
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

En fråga till dig! :)
HUR kommer det sig? Att tänderna blir dåliga vid 25-30 års ålder? Vad påfrestar tänderna mest i dagens sverige?
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Hästars tänder har helt enkelt en begränsad livsländ o de nöts av tuggningen. hur många senila glattbett har du sett?
PL
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Det som nöter mest är tuggning av grovfoder, kraftfoder nöter mindre. Onödig raspning är inte bra men man skall inte överdriva vad ngn som rutinmässigt raspar med en ledad konkav rasp kan åstadkomma. Då är de "hästtandläkare" som tillämpar den mer radikala skolan mkt farligare, de har verktygen men inte kunskapen.
PL
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Hej vad finns det för fakta som säger att hästar förr blev så gamla? Likaså vad finns det för belägg att avmaskning och vaccinering minskar livslängden? Har du sett en magsäck med magsår av styngflugelarver från årets säsong, det har jag...
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Nej det är inte sant!
Det som oftast är begränsande för hästars livslängd är tänderna. nånstans mellan 25 o 30 år börjar dessa ta slut o så småningom har hästen ingen fungerande tuggyta att mala fodret med även om den till äventyrs skulle ha alla tänder kvar.
PL

Har jag ju redan sagt egentligen!!
 

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 759
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 025
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp