Hur gamal kan en häst bli?

Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Håller med dig. Min gamling mår som bäst nu när han får komma in vid fyra och ut vid åttatiden på morgonen. Att gå ute sliter på honom. I somras fick han själv bestämma hur han skulle göra. Jag tog in honom och gav honom kraftfoder vid sex, sjutiden på kvällen. Några gånger indikerade han att han ville ut och då tog jag ut honom igen men efter någon vecka var han nöjd och ville stanna i stallet.

Han är snart 33 nu och pigg och rask. Rider honom inte längre då hans ben blir lite risiga men de håller för honom att gå på och han är en glad och bestämd gammal herre. Mycket svag för sötsaker!
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Slänger in en bild på 30-åriga halvblodet i stallet. Rids nästan varje dag av sin matte.
DSCN0190.jpg

Typiskt! Först jättestor och nu kan man knappt se bilden...:confused:
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Blir så innerligt glad när jag hör sådant här berättas om gamla hästar, som sköts så väl att de mår fint trots att åldern överstiger 30 år. Dom är så väl värda att tas omhand ordentligt på ålderns höst.

Har några funderingar. Jag tror INTE på att det var vanligt förr att hästar blev 40-45 år. Varför skulle dom bli det förr och inte nu?

Beträffande lösdrift ute eller vanlig box får man tänka till lite mer. Utekaniner blir inte lika gamla som innekaniner. Men gamla hästar bör ju röra på sig kontinuerligt precis som äldre människor. Dock tror jag utevistelse från morgon till sen eftermiddag kan räcka bra. TÄnk på gamla hingstar som Maraton (lever o är över 30)och Ganesco (död-blev över 30) som mest står inne i sina boxar och bara går ut några timmar om dagen men ändå blir så pass gamla. Kanske att det tär i onödan på gamla hästar att vara ute i kylan på vintern dygnet runt.
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Blir så innerligt glad när jag hör sådant här berättas om gamla hästar, som sköts så väl att de mår fint trots att åldern överstiger 30 år. Dom är så väl värda att tas omhand ordentligt på ålderns höst.

Håller helt med dig och tänkte glädja dig lite till genom att berätta att mitt haflingersto Sindy är 31 år och mår bra! Hon har visserligen Cushings, men mår bra när hon får sin medicin, och hon håller just nu på att tappa en tand, så hon har svårt att äta hö, men därför får hon uppblötta lusernpellets i stället, och det går också bra!

Sindy i somras:
sindy07.jpg
 
Sv: Hur gamal kan en häst bli?

Det beror ju lite på ras osv. men 25 och ibland mer när det gäller stora hästar typ halvblod. Den äldsta ponnyn blev väl 42 år om jag minns rätt. Härligt!!! :bump:Det brukar ju tyvärr främst vara tänderna som inte vill längre. Ett tips mot stelhet är örtblandingen mobility med bl a djävulskloört från dodson & horrell. Ger det både till min border collie snart 9 år och till mitt sto 20 år. Fast hon är inte en dag över 8 enligt henne själv. Ger även äppelcidervinäger varje dag.:rofl:
 

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 277
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 768
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 905
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 028
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp