Bukefalos 28 år!

Hur gamla blir undulater?

Nu är medellivslängden nere på cirka 4 år. Men det är vanligt att undulater på 2,5 år dör. Försämrad avel och fel kost är bovarna.
 
Oki, är duktig på undulater?? Min gamla herre har fått nånslags böld på magen. Vad kan det vara? Förutom den så är han pigg och glad, äter som han ska och så
 
Jag hade en som blev 11 år....den fick oxå en böld på magen, det gick väldigt fort när den dog....bara på en dag sådär....mycket äldre än din tror jag är väldigt ovanligt....
 
Jag har en undulat som är 12 år som är väldigt pigg och kry

:bump:
 
Böld? Kan vara lipom, en fettknuta. De får det av för fet mat och förlite motion.
 
Ja det kan det säkert vara. Han motionerar ingenting, han är inte särskilt tam. Han vill inte gå utanför sin bur. Han slutade äta vanliga frön för ca 1 år sedan. Sen dess äter han bara hirskolvar och honungsklockor (gottegris). Så får han frukt ibland.
 
Det er vanlig at undulater får svulst på brystbenet. Om det er vanligst at de er godartede eller ondartede vet jeg ikke, men jeg har sett undulater som hart levd lenge med slike. Jeg ville nok tatt en tur til dyrlegen for sikkerhets skyld.

Min undulat er snart tre og et halvt, jeg håper han blir gammel... Han har visstnok nyresvikt, vi hadde noen runder med han til dyrlegen for to år siden, siden han hadde så løs bajs, jeg tror jeg brukte 5-6000 kr på han... :crazy: Må jo dét!

Han har like løs bajs fortsatt (vi fikk utelukket bakterier o.l. og papegøyesyke) men er vill og gal :rofl:, det ser ikke ut til å plage ham det minste! Han kom seg fint gjennom en forkjølelse+øyebetennelse for et år siden óg, selv om vi ikke ga han antibiotika pga nyresvikten. Så heldigvis virker det som han er i toppform! :banana:
 
Jag avlar med div olika färger och teckningar och inte sjutton dör dom så tidigt inte. Jag skulle snarare säga att medellivslängden för en undulat ligger på 7-10 år.
Över 10 och dom är gamla.

Skulle mina fåglar dö vid tre års ålder så skulle jag misstänka sjukdom på en gång!

Men ...... nu tänker jag på dom valiga "pipränsarna" förståss. Utställningsundulater/Engelska får man dra ner medellivslängden på med några år och då hamnar man ju nästan vid fyra *hua*

Nåja, en bekant påstår att dom hade undulater som vart 20, men det vet jag inte om det är sant!
 
Okej, du kunde lika gärna gett honom endast grädde att äta. Räkna inte med att han lever länge till.
 
Kul för dig att du "avlar".

Enligt Agrias hemsida:
"Undulaten lever i par och kan bli upp till 18 år gammal. Medellivslängden är dock bara 6 år, pga inavel, tumörbenägenhet samt felaktig utfodring och skötsel."

Vet inte hur gammal denna infon är, jag har hört 4 år av veterinärer.
 
En jeg kjenner hadde en undulat som ble 18! Så det er visst mulig! :)
 
Självklart är det möjligt, men dagens undulater är inte av samma "kvalité".
 
Men det är ju lite konstigt att han blivit så gammal om vi nu gett honom så fel mat. Vad ska man ge dem då?
Ger vi honom vanliga undulatfrön så äter han ju inte= svälter ihjäl.
 
Nej, för du har en "äldre upplaga", då var aveln bättre.

En undulat svälter knappast ihjäl, om det finns en fågel som är styrd av magen så är det undulater :D Om du tar bort fröna så brukar det ta cirka två dagar innan de äter pelletsen. Du kan inte låta honom sitta hungrig i mer än två dagar, utan du får sätta in den gamla maten om han inte börjat äta pelletsen efter den tiden. Sedan så kan du försöka ett par dagar senare. Och låt stackaren få komma ut :(
 
Pellets?? till en fågel?
Eftersom han inte är tam så går det ju inte att "ta" ut honom. Vi kan låta "dörren" till buren stå öppen men han går inte ut ändå. Jag kan ju inte tvinga honom. Han ser ganska glad och nöjd ut där han står i köket.

Men tack för åsikterna ändå.
 
Ja, det finns pellets till fågel. Jag syftar inte på kaninpellets.

Självklart så kan du ta ut honom. Ta honom över ryggen bara och lyft ut honom. Vill han in i buren igen så går han in.
 
Sv: Hur gamla blir undulater?

Min underbara Zero blev 15,5 år. Han åt vanligt undulatfrö, grönsaker och så älskade han kyckling.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har ett jobb att göra när det gäller taket på mitt stall. Det är en 100 år gammal byggnad och tegeltaket ligger ovanpå det gamla...
Svar
4
· Visningar
276
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hejsan alla! Min katt var ute igår i ca 4 år och när jag släppte ut henne så hade hon halsband på sig men när hon kom tillbak så var...
2
Svar
20
· Visningar
855
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Hästnyheter Byggnaderna för K4-stallet som ligger vid stadshuset i Umeå är över 100 år gamla och q-märkta. Förra veckan kom beslutet om att det ska...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 572
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp