Hur gammal blev din kanin?

MM

Trådstartare
Satt bara och funderade på hur länge en kanin lever och googlade runt lite och läste massa olika så tänkte att jag frågar här.

Hur gammal blev din kanin som dött av ålderdom?

Mina kaniner blir 5 och 6 år lite senare i år och det känns som dom är supergamla bara för att dom är ett smådjur men samtidigt så är dom ju lika pigga och glada som när dom var några några månader gamla bara.

Hur märker man av att en kanin börjar bli gammal på beteendet? Eller det kanske man inte märker av så värst? Jag har inte märkt något iaf men dom kanske fortfarande räknas som medelålders? :p
 
Satt bara och funderade på hur länge en kanin lever och googlade runt lite och läste massa olika så tänkte att jag frågar här.

Hur gammal blev din kanin som dött av ålderdom?

Mina kaniner blir 5 och 6 år lite senare i år och det känns som dom är supergamla bara för att dom är ett smådjur men samtidigt så är dom ju lika pigga och glada som när dom var några några månader gamla bara.

Hur märker man av att en kanin börjar bli gammal på beteendet? Eller det kanske man inte märker av så värst? Jag har inte märkt något iaf men dom kanske fortfarande räknas som medelålders? :p

Är inte alls så insatt i kaniner egentligen, men mina kusiners kanin blev 8,5-9 år gammal iaf. Vet inte ens vad det var för ras på den :p Men den var ganska stor och svart med långa hängande öron.
 
Är inte alls så insatt i kaniner egentligen, men mina kusiners kanin blev 8,5-9 år gammal iaf. Vet inte ens vad det var för ras på den :p Men den var ganska stor och svart med långa hängande öron.

Jag vet att en vän till mig hade en mindre kanin som blev 10 år. Jag tror den var lika stor som den större av mina. Men jag tänker om det är ovanligt gammalt eller om det är rätt vanligt.

Din kusins kanin låter som en vädur? :)
 
Första blev 9 eller 10 (vet inte exakt när han var född). Dog hemma av ålder.
Den andra blev bara 2 år, avlivad pga sjukdom.
Den tredje blev 9 år, blev då dålig med kramper och avlivades därför.
Den fjärde blev 5 år, avlivad pga sjukdom.
 
Mina kaniner har blivit 5-6 år allihop. Två dog bara så där och två avlivade pga sjukdom. Små kaniner allihop.
 
Min dvärgvädur blev över 10 år gammal, kan ha varit uppåt 12. Helt galet på en kanin som jag fortfarande har dåligt samvete över (jag fick honom som åttaåring och var inte mogen att ha djur) :(
 
Mina kaniner blev 10 respektive 12 år. De var utekaniner (med en jättefin, stor bur) men jag har ingen aning om vad de var för sort. Som jag minns det dog dem av åldern.
 
De flesta kaniner jag haft har blivit 7-8 år, förutom en som jag tyvärr fick avliva endast 4 år gammal pga komplikationer efter ett benbrott.
Min mamma hade en innekanin som blev 12 år.
Just nu har vi en hittekanin som kom till oss för tio år sedan. Veterinären trodde då att hon var 1-2 år så hon lär väl vara 11-12 år gammal nu. Pigg och glad, jättefin i pälsen men har blivit lite tunn senaste året. En dvärgvariant av något slag, väldigt fin är hon.
 
Min blev sju. En dvärgkanin (kan rasen varit dvärghermelin?) Den dog hemma i buren. Jag hade precis börjat fundera på vad jag skulle göra med den då jag skulle flytta för att börja plugga ett halvår senare.
 
Våra första kaniner blev 3 respektive nästan 8 år gamla. Lejonhuvade syskon som bodde ute, hanen hittades död en morgon som 3 åring, tyvärr vet vi inte vad dödsorsaken vad och honan avlivades knappa 8 år gammal p.g.a. en livmoderstumör. Vår tredje lejonhuvade dog 5 år gammal, vet inte inte heller dödsorsaken.
Vår fjärde, en lejonvädur (vad heter de på svenska?) hane avlivades knappa 7 år gammal p.g.a. att tänderna var slut.
Våra nuvarande lejonvädur (hona och hane) är 5½ och 4½ år gamla.

Hanen som dog 3 år gammal märkte vi inget före, var som från en tom himmel. Honan som blev 8 märktes det tyvärr inte heller mycket av tumören förrän den var riktigt illa. Kaninen som blev 5 åt i perioder lite dåligt förrän hon dog, men hittades ingen orsak till det. Hanen som blev 7 fick allt svårare att äta ju längre tid som gick, tills vi avlivade honom.

Med åldern kommer lätt olika problem, ofta tänderna och hos honor livmoderstumör (även andra tumörer). Kaniner visar tyvärr inte i första taget om de har sjukt, ofta går det att märka om de t.ex. inte äter som tidigare, magrar, eller blir allmänt tröttare. De flesta kaniner jag hört om som blivit gamla har dött av någon åldersrelaterad orsak mellan 7-11 års ålder (alla små kaniner).
 
Första blev 9 eller 10 (vet inte exakt när han var född). Dog hemma av ålder.
Den andra blev bara 2 år, avlivad pga sjukdom.
Den tredje blev 9 år, blev då dålig med kramper och avlivades därför.
Den fjärde blev 5 år, avlivad pga sjukdom.
Tillägger: Först och fjärde var dvärgvädurar. Den andra var en japantecknad holländare och den tredje en blandras av dvärgvädursstorlek.
 
Jag har haft en hel del olika kaniner, minns inte exakt hur gamla alla blev men de två senaste som dog blev 11,5 år (började matvägra och visade sig ha flera stora urinstenar, avlivades) respektive ca 10-11 år (hittekanin, uppskattad ålder vid upphittande + tid jag hade honom. Hade hela livet problem med att hålla magen igång vid fällning, under senare år andra problem med. Jag hade bestämt att nästa gång han blir sjuk på riktigt så skulle han nog få somna in och då blev det ett så allvarligt problem med magen att det inte var ett alternativ att ens försöka).

De som inte blivit ungefär så gamla har varit intakta honor som fått problem från livmoderrelaterade saker. Ungefär samma ålder på alla kaniner oavsett om de bott ute eller inne. Sen har jag under åren blivit riktigt duktig på att upptäcka problem hos pälsbollarna riktigt tidigt och haft tillgång till bra kaninkunniga veterinärer.

Alla kaniner jag haft har varit i någon liten variant, hermelinkorsningar, lejonhuvade etc
 
Satt bara och funderade på hur länge en kanin lever och googlade runt lite och läste massa olika så tänkte att jag frågar här.

Hur gammal blev din kanin som dött av ålderdom?

Mina kaniner blir 5 och 6 år lite senare i år och det känns som dom är supergamla bara för att dom är ett smådjur men samtidigt så är dom ju lika pigga och glada som när dom var några några månader gamla bara.

Hur märker man av att en kanin börjar bli gammal på beteendet? Eller det kanske man inte märker av så värst? Jag har inte märkt något iaf men dom kanske fortfarande räknas som medelålders? :p
Min dvärgkanin blev 13, då började hon få lite besvär att kissa så då avlivade vi.
Hon var innekanin på vintern och utekanin på sommaren om det har med saken att göra, jag är inte så kunnig på kaniner. :o
 
Satt bara och funderade på hur länge en kanin lever och googlade runt lite och läste massa olika så tänkte att jag frågar här.

Hur gammal blev din kanin som dött av ålderdom?

Mina kaniner blir 5 och 6 år lite senare i år och det känns som dom är supergamla bara för att dom är ett smådjur men samtidigt så är dom ju lika pigga och glada som när dom var några några månader gamla bara.

Hur märker man av att en kanin börjar bli gammal på beteendet? Eller det kanske man inte märker av så värst? Jag har inte märkt något iaf men dom kanske fortfarande räknas som medelålders? :p

Min kanin blev 9 ½ år, hon var pigg och glad in i det sista. Åkte till veterinären för att kolla upp henne, då hon blev andfådd när hon lekte med sin nya kompis. Misstanke om något virus som kompisen dragit med sig, veterinären var också inställd på det. Men vi röntgade för säkerhets skull och då visade det sig att hon hade tumörer i lungorna. :( Så ingenting mer att göra.
 
Slutlig ålder varierar ju otroligt på kaniner, men tycker man ska räkna med att de blir 8-10år då det ändå är såpass vanligt, i alla fall om det gäller mindre raser. Små kaniner lever generellt sett längre. De av jätteras som jag haft började bli skruttiga redan vid 5 års ålder. De äldsta jag har haft var båda små, under 2kg, och blev 14 och 15 år gamla. Den äldsta jag har nu blir 9 i år och är i lika fin kondition som alltid, han är snäppet större på 2,4kg. Majoriteten av mina kaniner är födda 2009-2010, och de är alla pigga och glada i dagsläget. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 187
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp