Hur går det till att köpa en tidigare omhändertagen häst?

Twihard

Trådstartare
Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst?

Hästar ses väl som en vara och sålt föremål är sålt? Eller finns det kolumner som komplicerar en vidareförsäljning av ett tidigare omhändertagit djur?

En vän till mig vill köpa en travare som ägaren köpt av polisen. Det bara krånglar hela tiden. Min kompis får inte veta vad handläggaren hos polisen heter då "Kontraktet är luddigt och man kan inte sälja hur som helst". Vi får känslan av att ägaren bara bluffar, men vi kan inget om hästjuridik. Ska min vän dra åt sig öronen eller vänta ut ägaren som hållt på i 3 månader?
 
Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst?

Hästar ses väl som en vara och sålt föremål är sålt? Eller finns det kolumner som komplicerar en vidareförsäljning av ett tidigare omhändertagit djur?

En vän till mig vill köpa en travare som ägaren köpt av polisen. Det bara krånglar hela tiden. Min kompis får inte veta vad handläggaren hos polisen heter då "Kontraktet är luddigt och man kan inte sälja hur som helst". Vi får känslan av att ägaren bara bluffar, men vi kan inget om hästjuridik. Ska min vän dra åt sig öronen eller vänta ut ägaren som hållt på i 3 månader?
Kan inte riktigt komma på vad som skulle orsaka säljaren att vilja vänta på sina pengar? Vad skulle han/hon få ut av att dra ut på affären?
 
Vi undrar med hon sa att det är ett speciellt fall pga tidigare ägaren som van årdade hästen. Eller det var ekonomiskt brott :/
 
Jag har köpt min häst från polisen (som omhändertagit den på grund av vanvård). Jag kan sälja den vidare utan problem. Det enda som står i mitt kontrakt är att jag inte kan "reklamera" hästen till polisen på grund av dolda fel eller liknande.
 
Det är säljaren som krånglar. Sedan kan jag inte förstå varför en köpare skulle vilja kontakta polisen. Det är ju bara att köpa hästen som den är just nu. Punkt slut.
 
Det är säljaren som krånglar. Sedan kan jag inte förstå varför en köpare skulle vilja kontakta polisen. Det är ju bara att köpa hästen som den är just nu. Punkt slut.

Det är ju inte det som går. Säljaren säger att kontraktet med polisen är komplicerat och att hon inte kan sälja hur som helst.
 
Jag har haft en sådan häst inackorderad. Det fanns inga restriktioner för vidare försäljning.

Om säljaren tar tre månader (!) på sig att genomföra en försäljning, oavsett hur luddigt ett påstått kontrakt må vara, gör man bäst i att leta på en annan häst.
 
Jag har haft en sådan häst inackorderad. Det fanns inga restriktioner för vidare försäljning.

Om säljaren tar tre månader (!) på sig att genomföra en försäljning, oavsett hur luddigt ett påstått kontrakt må vara, gör man bäst i att leta på en annan häst.

Ja, jag ska säga samna till min vän. Hon kan finna en till häst med bättre säljare :)
 
Det skulle möjligen kunna finnas någon klausul i avtalet som ska förhindra att hästen säljs tillbaka till den som den omhändertogs ifrån, för att undvika bulvanaffärer.
 
Det skulle möjligen kunna finnas någon klausul i avtalet som ska förhindra att hästen säljs tillbaka till den som den omhändertogs ifrån, för att undvika bulvanaffärer.

Har svårt att se hur man får till den inskräkningen i äganderätten. Men det hade ju varit skönt om det gick.
 
Har svårt att se hur man får till den inskräkningen i äganderätten. Men det hade ju varit skönt om det gick.

Kan ju finnas nåt vite kopplat till det. Jag har ingen aning faktiskt, polisen brukar, ironiskt nog, inte vara jättebra på juridiska formuleringar. Men det är det enda jag kan tänka mig att polisen skulle kunna ha åsikter om vid en ev vidareförsäljning.
 
Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst?

Hästar ses väl som en vara och sålt föremål är sålt? Eller finns det kolumner som komplicerar en vidareförsäljning av ett tidigare omhändertagit djur?

En vän till mig vill köpa en travare som ägaren köpt av polisen. Det bara krånglar hela tiden. Min kompis får inte veta vad handläggaren hos polisen heter då "Kontraktet är luddigt och man kan inte sälja hur som helst". Vi får känslan av att ägaren bara bluffar, men vi kan inget om hästjuridik. Ska min vän dra åt sig öronen eller vänta ut ägaren som hållt på i 3 månader?

Om inte den som idag påstår sig äga hästen kan visa upp ett köpekontrakt eller ägarbevis där det framgår att hen verkligen äger hästen (att bara ha hästpasset är inte nog) så tycker jag att din vän ska dra öronen åt sig på en gång. Det finns massor av jättetrevliga, väluppfödda och väl omhändertagna travare med väldokumenterad bakgrund som skriker efter nya ägare, ett sånt köp ger bättre förutsättningar att få en trevlig välmående fritidshäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur fungerar det att ta över en häst som blivit omhändertagen av länsstyrelsen? Som jag förstått tidigare håller jourhemmen det lite...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 790
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 040
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 609
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp