Hur gör man med mat till 2 katter?

emmawallenborg

Trådstartare
Jag vill skaffa en kompis till min katt, men har lite funderingar om hur man gör med maten för två katter. Har en helig birma-hona som är 10 månader gammal. Hon är inte jätteglad i mat, men hon gillar sitt torrfoder och har fri tillgång på det. Får henne inte att äta mjukmat mer än typ 2ggr/vecka så det blir mest torrisar och annat gott (tex kyckling) som hon får ibland. Vad jag har förstått så brukar inte birmor bli tjocka, men om jag väljer en annan ras som kanske har lättare för att gå upp i vikt, kan det bli ett problem med den fria tillgången? Jag vill jag ju inte att nästa katt ska äta för mycket och bli överviktig. Är det smartast att köpa ännu en Birma som troligtvis också kommer kunna ha fri tillgång på torrfoder?O_o Hade annars tänkt att framtida katt skulle vara en Ragdoll eller Sibirisk katt.

Finns det någon här som kan hjälpa en förvirrad? :D
 
Samtliga våra katter har blivit mer angelägna om att äta när maten serverats när de blivit fler än en och därmed fått lite konkurrens om maten.
 
Har samma erfarenhet som @ako
Min maine coon var inte så förtjust i blötmat när jag hämtade henne, nu äter hon det med god aptit sen vi skaffade en huskatt.
 
Jag har en Ragdoll och en Huskatt. Båda har haft fri tillgång på torrisar sen dom var små och det har fungerat kanon.
 
Jag vill skaffa en kompis till min katt, men har lite funderingar om hur man gör med maten för två katter. Har en helig birma-hona som är 10 månader gammal. Hon är inte jätteglad i mat, men hon gillar sitt torrfoder och har fri tillgång på det. Får henne inte att äta mjukmat mer än typ 2ggr/vecka så det blir mest torrisar och annat gott (tex kyckling) som hon får ibland. Vad jag har förstått så brukar inte birmor bli tjocka, men om jag väljer en annan ras som kanske har lättare för att gå upp i vikt, kan det bli ett problem med den fria tillgången? Jag vill jag ju inte att nästa katt ska äta för mycket och bli överviktig. Är det smartast att köpa ännu en Birma som troligtvis också kommer kunna ha fri tillgång på torrfoder?O_o Hade annars tänkt att framtida katt skulle vara en Ragdoll eller Sibirisk katt.

Finns det någon här som kan hjälpa en förvirrad? :D

Det finns feta birmor också. Hård sanning. ;)

Köp den katt du vill ha, sedan få du fixa med maten så det funkar för båda. Ska du köpa unge så behöver den ändå bäbismat i början, så det blir kanske lite trixande.
 
Vessla, min ena katt, lägger på sig så att det märks med en gång om hon får kattmat med mycket kolhydrater i. Men jag har torrmat framme hela tiden och det går bra för jag köper köttrika sorter, antigen Orijens eller Acana. Om dom är sugna på blötmat så får dom Mjau-tetror. Den med kycklinglever är ganska poppis. När jag hade kattungar så kände Vessla av konkurransen och åt jättemycket men det gick bra ändå.
 
Vessla, min ena katt, lägger på sig så att det märks med en gång om hon får kattmat med mycket kolhydrater i. Men jag har torrmat framme hela tiden och det går bra för jag köper köttrika sorter, antigen Orijens eller Acana. Om dom är sugna på blötmat så får dom Mjau-tetror. Den med kycklinglever är ganska poppis. När jag hade kattungar så kände Vessla av konkurransen och åt jättemycket men det gick bra ändå.

Ja, det gör nog lite skillnad. Men 3 av mina är överviktiga (inte jätte, men ändå) på Acana.
 
Har aldrig träffat en normalviktig birma, förutom kattungar/unga katter som kommer för kastrering.
Överlag skulle jag säga att 9/10 katter är överviktiga, oavsett ras. Folk i allmänhet verkar inte förstå hur en normalviktig katt faktiskt ser ut :cry:
 
Har aldrig träffat en normalviktig birma, förutom kattungar/unga katter som kommer för kastrering.
Överlag skulle jag säga att 9/10 katter är överviktiga, oavsett ras. Folk i allmänhet verkar inte förstå hur en normalviktig katt faktiskt ser ut :cry:

Jag tror många vet, men inte bryr sig. Dessutom är det ju många ägare (och katter) som gått på torrfoderniten och dessa katter är inte alltid lätta att banta.
 
Min burma var alltid en liten soptunna ang. mat sen han var liten. Däremot min siames som var sen kattunge otroligt kräsen; hon skulle endast vara en sort torrfoder och OM hon skulle äta blötmat så var det en sort med en konsistent och en smak.

Idag äter båda allting när det kommer till torrfoder (ges mest som godis) och blötmat; alla sorts märken, alla konsistenser och smaker, siamesen äter t.om färskfoder när det serveras. Det var långa veckor och månader med envishet men jag fick henne att gå över till blötmat. ;) Så det är väl en annan rekommendation ang. mat. Katter är kända för att vara lite petiga och svårutfodrade.
 
Våra två hade olika näringsbehov (en smalis och som lätt blev tjock). Så de fick individuellt anpassad mat 3 gånger om dagen. Frukost, lunch, middag. Nackdelen är att de väckte oss på morgonen och vill ha frukost.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 792
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp