Hur gör man på meeting?

Elsiiiiii

Trådstartare
Ska på ett tredagars meeting under sommaren och ta med mig både min häst och ponny. Det är mitt första meeting så vill nu veta ALLT.

1. Hur många klasser rider ni per dag? Planerar att rida 1 klass första dagen, 2 klasser andra dagen och 1 klass sista dagen.

2. Hur ofta bör man gå promenader med hästen/mocka boxen?

3. Vilken tid bör man vara där på morgonen/lämna för kvällen?

4. Vad tar man med sig? Vad behöver man ha med sig för förvaring? Ska man ta med sig egen mocknings-utrustning?

Skriv gärna om ni har några mer tips och saker som man behöver tänka på :)
 
Klasser beror på hur det gått och vad man har för mål med meetingen.
Såhär ser en dag ut för mig:
kl 06:00-0700: Vakna , fodra, mocka, fylla vattenhinkar. Sen går jag och äter frukost.
Efter det¨; Gå promenad , fylla på mer vatten. Ta bort lite mer skit så det blir lättare att mocka,
Någonstans här kanske du ska tävla, då rider du fram och tävlar, sen fodrar du lunch.
Gå promenad igen, kolla vatten igen.
Fodra.
mocka, sista promenaden.
Ju fler promenader du orkar då, ju bättre. Oftast hinner man bara med två promenader om man har fler hästar.

Kvällscheck, ca 2200. Då kollar jag ev täcke, vatten och ger lite mer hö.
 
1. Jag hade nog bara hoppat en klass om dagen, då det är rätt påfrestande att vara iväg på meeting. Men sen beror det på vad det är för klasser också kan jag tycka. På en del meeting får hästen inte hoppa mer än en klass/dag. Så kolla upp det i första hand.

2-3. Där har @Sporthorse gett dig ett bra svar.

4. Du tar med dig allt som kan behövas, utrustning och mat. Tänk på att packa med extra kläder mm för alla väder, regntäcke mm till kusen. Ta hellre med dig för mycket än för lite. Det finns (nästan alltid) grepar och skottkärror på plats men är det ett stort meeting med många som stallat upp är det skönt att ha egna grejor med sig, då det kan va svårt att hitta lediga grepar/kärror.

Det du kan tänka på är att ha dubbla uppsättningar av schabrak, täcken, ridbyxor, tävlingstopp mm. Oavsett om det regnar eller är jättevarmt så är det skönt med ombyte då det inte är så kul att rida runt i blöta/skitiga/svettiga saker :up:
 
kan tillägga ang klädsel och sånt: Du tar givetvis med dig din hästs foder, samt krubba, vattenhinkar, något att hänga upp hinkarna med.
Jag tar med elektrolyter och mineraler eftersom dom svettas mycket. Är det såna tältstall sp blir det riktigt varmt där inne. :wtf:
Jag tycker att man ska ha ett ombyte per dag, skönt med flera par byxor och tröjor, ev något extra ifall att det tänka ombytet skitat ner sig samt överdragsbyxor. Iaf jag skitar lätt ner mig när jag bär vitt. :D
Med schabrak så har jag två per häst. Brukar ta ett för tävling och ett för träning samt ett reserv ifall man har fler hästar. Lätt hänt att det ena ramlar i en vattenpöl eller blir indraget i boxen av hästen eller annat tråkigt.

Ta med dig extrapengar till mat och dryck samt fika som du köper hemma, brukar kosta en del på meeting.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 719
Senast: hhere
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
26
· Visningar
2 399
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 336
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 136
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp