Hur gör ni med kattpassning som inte har familj/vänner som kan?

Aliche

Trådstartare
Jag börjar undra om det kommer fungera att ha kvar katterna efter att jag och exet gick isär. Han sa med en gång att han absolut inte kan ha katterna så om jag ville ha de kvar så fick de vara mina men han kunde hjälpa till att passa de när jag behöver resa. Han dumpade över hela ansvaret för katterna i samma konversation som när vi gjorde slut utan att jag egentligen fick tänka över saken.
Hjälpen har inte alls fungerat, varje gång jag ber honom om hjälp så är det krångel efter problem och han vill alltid att jag ska be alla andra innan honom, det slutar oftast med bråk och jag löser det för jag inte orkar tjafsa med honom, och de få gångerna han ställt upp så ska det vara helt på hans premisser, det känns inte kul. Hans mamma är jättegullig och ställer upp men jag vill ju inte be henne hela tiden.
Min familj bor 60 mil bort och det ena katten är inte så lätt att flytta på, hon blir stressad.
Det finns ju kattpassnings tjänster men ska man ha mer än ett par dagar blir det ganska dyrt.
Jag kan inte ens föreställa mig mitt liv utan mina katter men jag vill ju kunna träffa min familj mer än ett par gånger om året, och jobbet kräver lite resande också.
Jag vill inte leva mitt liv utan djur så ibland funderar jag på om det vore enklare med en hund som är mer flyttbar/lättare att ta med när man reser...

Hur gör ni andra som är själv med era katter men reser en del? Pusslar ni med vänner, känner ni er okej med att be dem ofta? Använder ni kattpassnings tjänster? Har ni löst det på något annat sätt?
 
Jag börjar undra om det kommer fungera att ha kvar katterna efter att jag och exet gick isär. Han sa med en gång att han absolut inte kan ha katterna så om jag ville ha de kvar så fick de vara mina men han kunde hjälpa till att passa de när jag behöver resa. Han dumpade över hela ansvaret för katterna i samma konversation som när vi gjorde slut utan att jag egentligen fick tänka över saken.
Hjälpen har inte alls fungerat, varje gång jag ber honom om hjälp så är det krångel efter problem och han vill alltid att jag ska be alla andra innan honom, det slutar oftast med bråk och jag löser det för jag inte orkar tjafsa med honom, och de få gångerna han ställt upp så ska det vara helt på hans premisser, det känns inte kul. Hans mamma är jättegullig och ställer upp men jag vill ju inte be henne hela tiden.
Min familj bor 60 mil bort och det ena katten är inte så lätt att flytta på, hon blir stressad.
Det finns ju kattpassnings tjänster men ska man ha mer än ett par dagar blir det ganska dyrt.
Jag kan inte ens föreställa mig mitt liv utan mina katter men jag vill ju kunna träffa min familj mer än ett par gånger om året, och jobbet kräver lite resande också.
Jag vill inte leva mitt liv utan djur så ibland funderar jag på om det vore enklare med en hund som är mer flyttbar/lättare att ta med när man reser...

Hur gör ni andra som är själv med era katter men reser en del? Pusslar ni med vänner, känner ni er okej med att be dem ofta? Använder ni kattpassnings tjänster? Har ni löst det på något annat sätt?
Har vänner som hjälper mig men oftast åker hon med. Planerar resor efter der
 
Jag börjar undra om det kommer fungera att ha kvar katterna efter att jag och exet gick isär. Han sa med en gång att han absolut inte kan ha katterna så om jag ville ha de kvar så fick de vara mina men han kunde hjälpa till att passa de när jag behöver resa. Han dumpade över hela ansvaret för katterna i samma konversation som när vi gjorde slut utan att jag egentligen fick tänka över saken.
Hjälpen har inte alls fungerat, varje gång jag ber honom om hjälp så är det krångel efter problem och han vill alltid att jag ska be alla andra innan honom, det slutar oftast med bråk och jag löser det för jag inte orkar tjafsa med honom, och de få gångerna han ställt upp så ska det vara helt på hans premisser, det känns inte kul. Hans mamma är jättegullig och ställer upp men jag vill ju inte be henne hela tiden.
Min familj bor 60 mil bort och det ena katten är inte så lätt att flytta på, hon blir stressad.
Det finns ju kattpassnings tjänster men ska man ha mer än ett par dagar blir det ganska dyrt.
Jag kan inte ens föreställa mig mitt liv utan mina katter men jag vill ju kunna träffa min familj mer än ett par gånger om året, och jobbet kräver lite resande också.
Jag vill inte leva mitt liv utan djur så ibland funderar jag på om det vore enklare med en hund som är mer flyttbar/lättare att ta med när man reser...

Hur gör ni andra som är själv med era katter men reser en del? Pusslar ni med vänner, känner ni er okej med att be dem ofta? Använder ni kattpassnings tjänster? Har ni löst det på något annat sätt?


Jag gör en kombo. Har två bekanta som jag kan fråga om kattvakteri, båda har egna djur som jag då kan ta hand om i utbyte vid andra tillfällen.

Men jag hyr in kissarna på katthotell vid behov också, jag kan inte alltid anpassa resor efter när mina vänner kan kattvakta.
 
Jag gör en kombo. Har två bekanta som jag kan fråga om kattvakteri, båda har egna djur som jag då kan ta hand om i utbyte vid andra tillfällen.

Men jag hyr in kissarna på katthotell vid behov också, jag kan inte alltid anpassa resor efter när mina vänner kan kattvakta.
Är din katt enkel, alltså att en anpassar sig enkelt efter nya omständigheter på ett katthotell? Min ena skulle nog kunna funka med den andra är en adopterad från kattstallet som lätt blir stressad vid förändringar så jag undrar om hon skulle klara av ett katthotell..
Det är väl det som är problemet när jag behöver kattvakt, att den personen måste bo i min lägenhet och det är ju inte alla som tycker det är så roligt.
Allmänt: Ni som "anlitar" vänner, erbjuder ni någon kompensation? Jag tänker om de inte har egna djur som man kan passa i utbyte?
 
Är din katt enkel, alltså att en anpassar sig enkelt efter nya omständigheter på ett katthotell? Min ena skulle nog kunna funka med den andra är en adopterad från kattstallet som lätt blir stressad vid förändringar så jag undrar om hon skulle klara av ett katthotell..
Det är väl det som är problemet när jag behöver kattvakt, att den personen måste bo i min lägenhet och det är ju inte alla som tycker det är så roligt.
Allmänt: Ni som "anlitar" vänner, erbjuder ni någon kompensation? Jag tänker om de inte har egna djur som man kan passa i utbyte?
Ja jag brukar betala för hjälpen
Är guld värt att få hjälp så
 
Vad är rimligt att erbjuda? De som ha passat tidigare har aldrig velat ha betalt trots att jag erbjudit så jag har ingen aning..
Brukar ge 250 kr för en helg. Men då bor de inte hos mig utan går och kollar till och ger mat mm flera gånger per dag.
Skulle vilja ge mer men de vet att jag kan passa deras djur vid behov så vi byter ju tjänster ibland med
 
Är din katt enkel, alltså att en anpassar sig enkelt efter nya omständigheter på ett katthotell? Min ena skulle nog kunna funka med den andra är en adopterad från kattstallet som lätt blir stressad vid förändringar så jag undrar om hon skulle klara av ett katthotell..
Det är väl det som är problemet när jag behöver kattvakt, att den personen måste bo i min lägenhet och det är ju inte alla som tycker det är så roligt.
Allmänt: Ni som "anlitar" vänner, erbjuder ni någon kompensation? Jag tänker om de inte har egna djur som man kan passa i utbyte?


Mina två är rätt så enkla. Ingen direkt stress av typen kissa utanför lådan eller så. Men det är ju också ett argument för att ha samma kattvakter så långt det går, så de inte far runt mellan olika personer.

Jag byter djurvakteri mot djurvakteri, men har vid några tillfällen också köpt extra mat eller liknande som kompensation. Utöver tack-present typ chokladkartong.

Skulle jag inte kunna byta "djurdagar", så hade jag absolut kunnat erbjuda ekonomisk kompensation. Så gjorde jag med min förra hund som var hos hundvakt tre dgr i veckan en period, hundvakten fick en viss summa per dag.
 
Jag byter med andra djurägare (tex folk jag träffat via forum :) ) eller i värsta fall hempassning. Vardagslivet med mycket jobbresor har vi faktiskt löst genom att ha inneboende. Hade nog inte klarat nuvarande jobb och djur annars faktiskt.

Mina katter tål utmärkt att vara hos andra, men tyvärr finns inga djurpensionat där de skulle kunna sitta utan att direkt se och höra andra katter (vilket är ett mycket märkligt upplägg för mig?).
 
Studenter brukar vara desperata. ;) Jag vet att i min stad finns det facebookgrupper där studenter med djur antingen kör med tjänster och gentjänster eller där djurglada djurlösa personer passar djuren (oftast) mot en liten ersättning.
 
Studenter brukar vara desperata. ;) Jag vet att i min stad finns det facebookgrupper där studenter med djur antingen kör med tjänster och gentjänster eller där djurglada djurlösa personer passar djuren (oftast) mot en liten ersättning.

Åh, det lät ju jätteintressant, studenter eller andra djurlösa människor. Det jag helst skulle vilja ha är någon som vill bo i min lägenhet när jag reser och ta hand om katterna. Ska se om jag kan hitta någon sådan grupp, vad heter den hos dig?
 
Åh, det lät ju jätteintressant, studenter eller andra djurlösa människor. Det jag helst skulle vilja ha är någon som vill bo i min lägenhet när jag reser och ta hand om katterna. Ska se om jag kan hitta någon sådan grupp, vad heter den hos dig?

En del annonserat på universitetets facebooksida, men det finns även grupper som heter i stil med ”Studenter med *djur* i *stad*”. :)
 
Min släkt bor ca 100 mil bort så jag frågar vänner om hjälp. Skulle anlita någon som kommer hem om det behövs. Eftersom jag har avelskatter vill jag inte sätta dem på pensionat, pensionaten brukar inte vilja ta emot okastrerade katter heller.
 
Varför vill du att passaren bor i din lägenhet när de ska passa katterna? Det hade jag sagt rakt av nej till. Det hade krånglat till livet så mycket i onödan. Däremot har jag många gånger passat andras djur och åkt dit så många gånger som djuret haft behov av och stannat så länge varje gång som djuret haft behov av och jag har gjort det gratis.
Om du släpper på kravet att djurvakten måste bo i din lägenhet tror jag att det blir enklare för det vet jag ärligt talat ingen som hade tyckt var okej.
 
Varför vill du att passaren bor i din lägenhet när de ska passa katterna? Det hade jag sagt rakt av nej till. Det hade krånglat till livet så mycket i onödan. Däremot har jag många gånger passat andras djur och åkt dit så många gånger som djuret haft behov av och stannat så länge varje gång som djuret haft behov av och jag har gjort det gratis.
Om du släpper på kravet att djurvakten måste bo i din lägenhet tror jag att det blir enklare för det vet jag ärligt talat ingen som hade tyckt var okej.
Det jag menade var att katterna kan inte flytta på sig utan de måste bo här hemma, Det skulle kunna funka med någon som kom flera gånger per dag, jag tyckte bara själv att om man ändå ska komma hit typ 2-3 gånger om dagen och stanna en stund så kanske det är bekvämare att bara bo hör istället för att åka fram och tillbaka. De som har passat katterna tidigare har bott här och det har aldrig varit några konstigheter med det, så helt konstigt är det uppenbarligen inte.
Tyvärr är merparten av dom inte tillgängliga längre så jag måste hitta nya lösningar.
 
Det jag menade var att katterna kan inte flytta på sig utan de måste bo här hemma, Det skulle kunna funka med någon som kom flera gånger per dag, jag tyckte bara själv att om man ändå ska komma hit typ 2-3 gånger om dagen och stanna en stund så kanske det är bekvämare att bara bo hör istället för att åka fram och tillbaka. De som har passat katterna tidigare har bott här och det har aldrig varit några konstigheter med det, så helt konstigt är det uppenbarligen inte.
Tyvärr är merparten av dom inte tillgängliga längre så jag måste hitta nya lösningar.
Nej att katterna inte ska flytta runt är jag helt med på :) Jag tänkte bara så att du inte låste dig vid att passaren måste bo i din lägenhet och därmed går miste om potentiellt bra passare :) Är du öppen med att om passaren vill så kan hen bo i din lägenhet under passningstiden men att det inte är något krav så är det såklart en helt annan sak. Vad som fungerar bäst beror ju helt på vad passaren har för livssituation i övrigt.
 
Har inte katt själv men är kattpassare ibland! Närmsta grannen frågade helt enkelt en dag om vi kunde tänka oss att titta till kissen när de är borta. Allt från en helg till drygt en vecka har det blivit och det har funkat jättebra. Går in till kisse två eller tre gånger om dagen och stannar en timme eller så. Ser till att kisse har vatten, ger mat och gosar. Är det bra väder öppnas balkondörren på förmiddagen och stängs på eftermiddagen.
Får väl mellan 100 och 400 kronor beroende på hur många dagar det gäller.

Vi kände inte varandra alls egentligen innan detta. Första kontakten blev av att vi behövde låna en skruvmejsel dagen vi flyttade in och annars har vi mest sagt hej eller småpratat ett par minuter på promenader (de med katten, vi med hund) eller i trapphuset.

Så vissa löser det alltså genom att fråga en upplevt reko granne som de egentligen inte har så bra koll på. :D

Hoppas verkligen det löser sig för dig på något vis!
 
Alltsomoftast är det min granne som passar katten. Då brukar katten få bo därinne och det funkar utmärkt.
Jag brukar inte betala utan vi byter tjänster. Dessutom brukar jag köpa en ordentlig julklapp som tack för årets hjälp :)

Någon enstaka gång har en kollega passat katten och då har vi bytt tjänster så att jag passar hennes katt när det behövs.
 
Vi har ett pensionerat grannpar som saknar livet på gård med djur som brukar ta hand om våra. Det hela började med att de frågade om de inte kunde få ta hand om dem när vi är borta för de är ju så fina :D
De blir alltid jätte glada när vi frågar och brukar gå förbi 2-3 gånger om dagen och stanna en stund och bara klappa dem :) Nu under sommaren har vi oftast vart ute och plockat bär eller svamp när vi vart borta så det har vart en perfekt tackgåva
 
Jag ber min moster som är pensionär att bo på gården när jag är borta längre än över helgen. Hon bor 12 mil bort, så jag får betala för hennes resa för att hon ska komma hit, och hon får någon rolig grej eller jag betalar någonting för henne när hon behöver. Fattigpensionär som hon är.

Är det bara en helg finns ett par i övre tonåren i närheten som bor hemma hos killens mamma och de älskar att få en hel helg för sig själva. De är bra på att ta ansvar för alla djur här hemma och jag litar på dem fullständigt. Min moster är också bra för hon är helt självgående.

Är det bara över en natt ber jag grannen kolla till katten, kaninerna och hästarna. Hunden tar jag normalt med mig eller så får hon vara hos en kompis.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 691
Senast: Kaching
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 664
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 484
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp