Hur gör ni vid hälta?

CallMeAce

Trådstartare
Vila helt i box eller få strosa runt i hagen?
Tävlade i söndags och allt gick bra men när jag skulle lasta ur min häst så skedde det en liten olycka och han kastade sig bakåt.
Absolut inget stort men sen dess har han vart varm i vänster bak och pyttelite svullen. Han är halt i trav men inte skritt.
Hästarna håller sig lugna i hagen, han går på lösdrift med två andra. Han blir lätt stressad av att inte få vara ute och hålla koll på allt så funderar på om det faktiskt kan vara bättre att han strosar runt i hagen om det är en vrickning eller sträckning?
Hur gör ni andra? :)
 
Jag skulle ringt vet vid det här laget. Men i övrigt hålla dem där de är lugnast. Undantag om det finns minsta risk det är en senskada - får blir det stillhet i box. En rush i hagen räcker för att dra upp en liten senskada till en stor fatal. Så då är det strikt stilla i väntan på vet.
 
Jag skulle ringt vet vid det här laget. Men i övrigt hålla dem där de är lugnast. Undantag om det finns minsta risk det är en senskada - får blir det stillhet i box. En rush i hagen räcker för att dra upp en liten senskada till en stor fatal. Så då är det strikt stilla i väntan på vet.

Han är inte det minsta svullen över senorna. Bara pyttelite svullen (knappt märkbart) över kotan och varm där och ner över hoven. Misstänker inget med senorna.
 
Jag brukar ställa av, hålla koll så det blir bättre, blir det sämre eller ingen förändring ringer jag vet och rådfrågar.
 
Då skulle jag låta gå i hage om lugn där. Och boka tid hos vet. Hältor som inte uppenbart beror på sår och som håller i sig mer än ca 3 dagar vill jag ha uppkollade och bokar tid. Skulle de vara fräscha när det är dags för den bokade tiden kan man avboka.

Som svar på frågan hur jag skulle gjort då.
 
Jag skulle ha försökt ha i en mindre hage i anslutning till de andra hästarna, om möjligt. Om det går att ha hagen så att han ser dem hela tiden och inte blir orolig förstås. Kanske göra en fålla i den stora hagen t ex.
 
Jag har byggt en liten sjukhage nära de andras o så blir det box på natten i några dagar så får jag avvakta.
Kände mig så velig för vissa säger att det är bra om hästen rör sig när den vrickat eller sträckt sig....
Kände jag ville ha lite input. Avvaktar några dagar till så blir det veterinär om det inte blir bättre
 
Jag hade ringt ut veterinär :/ för jag är världens nojjigaste människa och hade en olycka med min häst ikväll då den skrapat upp pälsen på ena bakbenet och slagit sig rejält. Halt såklart och ville inte stödja på det benet. Ringde ut veterinär på en gång. Dyrt som fan säkert men kanske sömnen blir något bättre inatt.. veterinären konstaterade att hästen endast var väldigt öm (därav inte ville sätta ner benet ordentligt) och inget var trasigt men jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag inte ringt veterinären och det senare skulle visa sig vara något allvarligare eller blivit värre för att jag inte haft veterinären dit.
 
Jag hade låtit hästen gå ute som vanligt så länge den var lugn. Sedan hade jag avvaktat och om det inte blivit bättre om någon dryg vecka så hade jag velat åka till klinik. Jag tar aldrig ut veterinären längre men så har jag nära till klinik. Jag har ganska mycket is i magen vad gäller hältor av den här typen men så har jag en häst som gärna slår sig och är superkänslig. :crazy:
 
Jag tänker alltid när jag läser eller hör om sådana här skador att hade folk fått riktiga svar av vet så hade de nog varit mer positiva till att åka dit med hästen. Men får man ett "lite ojämn, har nog vrickat sig, 10 dagar metacam o sätt igång lugnt och återkom om det inte är bättre" så tro fasen att man inte åker dit?!

Jag har även bra alternativare som faktiskt ger svar och inte bara mer frågor när de anlitas. När man dessutom inser på vilken nivå de kan hitta problem och hjälpa hästen då är ju svaret plättlätt att ALLTID kolla upp hästen. För "en liten hälta" ÄR ju alltid något. Klart som fasen det är bättre för alla om man vet vad och anpassar sig efter det och kan följa upp!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 517
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp