Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

C

cipramil

Jag och sambon bor i en förhållandevis nybyggd trea (maj-06, vi har bort där sen april-07) med helkaklat badrum och värmeslingor (om det nu kan ha någon betydelse...:)) Duschkabinen är av glas med plastfogar och är hyfsat lätt att göra ren med kalkborttagare men själva fogarna som "förbinder" duschkabinen med golvet är hemska!:eek:
Jag tror att det är fogat med silikon - detta är ju helt omöjligt att göra rent! Fogarna är mörkt brunsvarta - är det mögel/svamp/kalk/annan skit? och hur får man bort det?
Eftersom badrummet är så fräscht i övrigt skäms jag över att duschen ser ut att vara 150 år gammal och aldrig rengjord...
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Kollade du inte på 'Rent hus' på trean när det gick? :eek:;)

Köp ett gäng citroner, skär upp i halvor och gno. Jädrar vad det löser upp gammal ingrodd svartbrun äckelkalk! :idea:
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

vilket supertips! :)

Det skall jag genast prova i min dusch här hemma.

Följdfråga (ledsen för trådkap cipramil): funkar det i fogarna på kaklet också?
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Prova - det skadar nog inte iallafall? Jag har själv inte kakel i mitt badrum, men däremot gör jag då och då lite flyttstädningar som extraknäck, och då brukar jag använda skurpulver på kalelfogar. Typ tomteskur, som brukar finnas att köpa på rusta för 15;-.
Men citron fungerar kanon på badkar, golv och silikonfogar iallafall - det vet jag! :)
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

super, tackar för svaret

och skriver upp tomteskur på "rustalistan"
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

ättiksprit löser kalkavlagringar som en dans oxå .... bor på öland=kalkrikt vatten :grin:
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Jag använder Vanish spray (egentligen för tyg), det är det enda som har funkar på kakelfogar, silikonfogar etc. Finns bl a på RUSTA och i mataffärer. Spraya, låt verka några minuter och skrubba sedan med borste.

23150671.jpg

23150661.jpg
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

cillit bang har en spray som tar bort kalkrester, och en massa annat också.
den, kombinerat med svinto och en rejäl borste har gjort rent min duschkabin som var ingrodd med kalk- och järnavlagringar från vattnet...

funkar absolut på kakelfogar, andra fogar vågar jag inte svara på ifall de tål cillit bang.. står dock på flaskan vad man kan använda den på och inte! :)
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Men är det här svarta kalk? Det är inte mögel eller något annat? Att glasrutorna i duschkabinen får en vit hinna är ju kalkavlagringar, men svart? Får inte ihop det färgmässigt :)
Jag har provat de flesta kalksprayer som finns, inkl Cillit, och nu senast något industriavsett dunderkalkmedel som luktade riktigt vidrigt. Grön flaska, tror den hette Kalcinex? Hursomhelst sprutade jag på rejält och lät det verka, sedan skrubba så hårt jag bara kunde, detta upprepades i flera omgångar med noll resultat. (På övriga fogar mellan kakelplattorna i duschen verkade det hur bra som helst, de blev kritvita och fina! :bump:)
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

nej, kalk tror jag väl iinte att det är (?) men min erfarenhet är att cillit funkar bra på en hel massa fläckar, inte bara kalk :)
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Men är det här svarta kalk? Det är inte mögel eller något annat?

Mina 5 cent i sakfrågan är att det är en kombination av kalk och järnavlagringar kombinerat med mögel. Ibland kan det anta en rosaaktig färg dessutom. Jag vill ha det till att det är kalkavlagringar i botten, som övrigt hakar på och gror i.
Jag har gnott med cillit bang, ajax, jif....u name it, men resultatet är bara mjölksyra i armen. Men med bara citron och ibland extra skjuts av salt eller ättika, har det skett underverk.

Ett annat tips för kakelytor och typ spisar...jag skulle inte prova på vinylgolv...är att strö ut bakpulver och ättika över. Det fräser till, sen är det bara att torka bort fläckar som suttit sen rom byggdes. :idea:
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Men är det här svarta kalk? Det är inte mögel eller något annat? Att glasrutorna i duschkabinen får en vit hinna är ju kalkavlagringar, men svart? Får inte ihop det färgmässigt :)
Jag har provat de flesta kalksprayer som finns, inkl Cillit, och nu senast något industriavsett dunderkalkmedel som luktade riktigt vidrigt. Grön flaska, tror den hette Kalcinex? Hursomhelst sprutade jag på rejält och lät det verka, sedan skrubba så hårt jag bara kunde, detta upprepades i flera omgångar med noll resultat. (På övriga fogar mellan kakelplattorna i duschen verkade det hur bra som helst, de blev kritvita och fina! :bump:)

Det är antagligen svartmögel, mycket vanligt i våtutrymmen men håller sig borta länge efter rengöring (hade massor i kakelfogarna i mitt badrum).
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Ofta är det hudavlagringinagr och därav en del fett som sitter som en "hinna" . Därför ska du rengöra med ett alkaliskt medel( allså nåt allrent eller sanitetsrent allså nåt som löser fett) innan du avkalkar..För avkalkningsmedel löser inte fett, och det är därför kalk och andra lager inte går bort om man bara tar avkalkning, då detta är ett surt medel..och inte tränger igenom fettlagert..speciellt i badrum..och i duschar är dte ofta en kombination av hud, fett och rester från schampoo osv..så jag skulle tippa att om du tar en rejäl omgång med nåt alkaliskt medel, så får du bort dte lagert och kan sen komma åt fogarna, på allvar!

det där med svarta fläckar i fogarna vet jag inte rikgit, men det blir väl till att skrubba, men som sagt, rengör med nåt allrent eller grovrent innan du kalkar av, så blir resultatet betydligt bättre:)

/
Ja, jag jobbar med Städutrustning och kem;)
 
Sv: Hur göra rent äckliga fogar i duschen???

Väcker liv i tråden.

Lyckades du få rent silikonfogen? Jag har lite samma problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp