Hur göra smidigast?

20032003

Trådstartare
Grannproblem... :(

Kortfattat: Vi har ägt vår fastighet sedan 2004. Strax efter köp upptäckte vi att en del av grannfastigheten låg på "vår" sida vägen, och det kändes inte helt okej att vi ev. skulle bli av med parkering och utfarter/infarter från vår tomt. Både vår fastighet och fastigheten mitt emot hade haft samma ägare, och vid en omdragning av väg uppstod denna knasiga situation. Nu åtgärdas det aldrig pga att det inte var ett problem när ägaren var densamma. Vi lät upprätta ett nyttjanderättsavtal med förre ägaren vilket innebär att vi använder den delen av tomten som ligger på "vår" sida, mot att vi underhåller den. Vi har nyttjanderätt så länge vi äger fastigheten.

Nya ägarna, som först i vinter har blivit permanentboende i huset mitt emot, verkar inte vilja förstå att de äger marken men att VI ändå har bestämmande- och nyttjanderätt över den. De har nu parkerat en husvagn där, som både står i vägen för trafik samt vi oroar oss över att ska skadas av våra hästar eller något annat. I förrgår kom grannen till oss och trots förklaring från vår sida menar han att det inte är möjligt att vi har ensamrätt till marken. Vi har dubbelkollat med mäklaren samt även med Lantmäteriet och visst stämmer det så som vi trodde att det är. Igår skrev jag ett sakligt och vänligt brev, samt bifogade kopior på avtal och kartor, och lade i grannens brevlåda. Vi vill att de flyttar bort sin husvagn senast lördag, och att de förhoppningsvis förstår att de inte har rätt att ställa saker där. Min man förstod det som om de även planerade att ställa en container på "vår" sida...:crazy:

Men OM de fortfarande inte ger sig, och fortfarande inte förstår hur det fungerar, vad gör vi då??? Polisanmäler? Det känns jättetråkigt, och jag vill verkligen inte ha problem. Det var ju liksom just därför vi såg till att upprätta det här nyttjanderättsavtalet från första början...
 
Sv: Hur göra smidigast?

Märkligt att tidigare ägare kan avtala bort deras rättighet för all framtid. Det borde vara under begränsad period. Låter inte rimligt att din granne utan ersättning från er har noll bestämmanderätt eller nyttjanderätt över sin mark.

För att undgå bråk borde ni betala arrende eller erbjuda er att köpa aktuell markbit, tycker jag.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Jag håller med, varför köpte ni inte loss markbiten istället för att krångla till det med avtal med förra ägaren?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Frågan är om det är ett servitut eller bara ett avtal mellan dåvarande ägare av respektive fastigheter.

Min tro är att det skiljer en hel del rättsligt mellan de två.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Som svar på alla inlägg...

Nyttjanderätten gäller fastigheterna emellan och inte mellan fastighetsägarna, detta innebär att det är fullt möjligt att avtalad nyttjanderätt gäller även vid fastighetsöverlåtelse. Detta är oberoende av om den finns inskriven hos lantmäteriet eller inte. Om nyttjanderätten inte finns inskriven hos lantmäteriet måste dock den nya fastighetsägaren ha informerats om nyttjanderätten innan köpet för att nyttjanderätten ska fortsätta gälla.

Jag kan hålla med om att det kanske hade varit klokare att markbiten tillförts TS fastighet med tanke på hur fastighetsindelningen beskrivs, men gjort är gjort. TS har ju fått bekäftat av lantmäteriet att nyttjanderätten gäller, det tolkar jag som att den finns inskriven. Då är det inte ens något att diskutera- grannen ska respektera avtalet. Men visst, det finns många som bara bryr sig om de lagar som de själva finner vettiga, så för att förbättra grannsämjan så kan det ju vara en idé att TS erbjuder sig att köpa loss marken - men då såklart till ett skäligt pris.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Hur kan man få sån nyttjanderätt?
Tråkigt för din granne, som köpt en tomt han inte får använda, förräns ni säljer er fastighet om typ 60 år.

Han måste väl ha rätt att säga upp avtalet, i och med att han vill ha plätten för förvaring?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det är inte alls synd om grannen. Man ska som köpare kontrollera vilka rättigheter och skyldigheter som belastar den fastighet man tänkt köpa. Förutsatt att den finns inskriven hos lantmäteriet.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Absolut, det är bättre att försöka prata med grannen och komma överens om en lösning båda kan leva med än att stoppa papper i brevlådan. Om grannen vägrar blir det tråkigt för alla inblandade då TS självklart har rätt enligt avtal, något grannen borde informerats om vid köpet, men trist för grannen att inte kunna nyttja sin egen mark och med dålig sämja som resultat.

Mitt enda råd är att vänskapligt bjuda in grannen på fika eller en matbit och försöka prata med dem, säg att ni vill försöka lösa det här innan det blir ett större problem. Goda grannar är guld värda. :)
 
Sv: Hur göra smidigast?

Mitt enda råd är att vänskapligt bjuda in grannen på fika eller en matbit och försöka prata med dem, säg att ni vill försöka lösa det här innan det blir ett större problem. Goda grannar är guld värda. :)
Bra förslag. Kanske kan TS få köpa loss markbiten.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Ja, det är riktigt. Nyttjanderätten är inskriven. Allt är gjort som det skulle gjorts med andra ord.

Jag är faktiskt rent ut sagt CHOCKAD över vissa av svaren jag ser här...:crazy: Hur i hela friden kan man tycka synd om min granne? Han har köpt en fastighet med en nyttjanderätt inskriven som han alltså medvetet har accepterat. Varför skulle det finnas uppsägning på det? Man köper ofta fastigheter där elbolagen har servitut, t.ex., inte finns det väl frivillig uppsägning på det?

Nåja, jag hoppas att medlidandet med grannen kommer ifrån att man inte vet hur det ser ut här. Båda fastigheterna har kompletta tomter. Ingen, och jag menar ingen, skulle i sin vildaste fantasi kunna gissa att markbiten som det rör sig om tillhör den andra fastigheten och inte vår. Det rör sig om en remsa, ca 10 m bred och till största del asfalterad, som löper framför vårt hus parallellt med 80-vägen som går precis utanför. Just nu står grannens husvagn parkerad ca 1,5 m ifrån vägkanten precis bredvid vår hästtransport. Det finns precis, precis plats emellan vagnarna för mig att köra in med bilen när jag kommer hem. Husvagnen skymmer dessutom sikten för trafikanter som svänger ut från en annan mindre väg och jag SKÄMS när jag tänker på att folk tror att det är VI som har satt husvagnen där... Vi fick klagomål på ett par nyponbuskar som någon tyckte skymde sikten för att de blivit för höga (såklart klippte jag ner dem), så jag kan bara föreställa mig vad det tycker nu... USCH... :( Det finns ingen liten hörna heller där man skulle kunna ställa husvagnen utan att den antingen stör oss i vårt dagliga liv eller folk som kör på vägen.

Jag roade mig lite med att fundera på om min granne hade skrivit om situationen, sett ur hans synvinkel. Jag antar då att svaren hade blivit i stil med att grannen var en komplett idiot som inte kollade upp vad som gällde innan han köpte huset - eller?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Nej, tack. Vi blev attackerade av en mycket oförskämd granne som inte var till att prata med. Man uppför inte sig som han gjorde. Jag föredrar att sköta sådana här saker sakligt och skriftligt så att det finns dokumentation i efterhand på vad som sagts.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Han måste väl ha rätt att säga upp avtalet, i och med att han vill ha plätten för förvaring?

Men VARFÖR skulle han ha rätt att säga upp den? Han köpte ju fastigheten med vetskapen att nyttjanderätten fanns? Det var ingen hemlighet precis. Och vad för sorts trygghet hade det varit för oss, om det gick att säga upp lite hur som?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Men VARFÖR skulle han ha rätt att säga upp den? Han köpte ju fastigheten med vetskapen att nyttjanderätten fanns? Det var ingen hemlighet precis. Och vad för sorts trygghet hade det varit för oss, om det gick att säga upp lite hur som?

Men om du vill ha en smidig lösning, varför erbjuder du dig inte att köpa loss den? Det är alltid lättare att äga saker själv.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det känns som att lantmäteriet eller den som anlagt vägen gjort en blunder (beroende på vad som kom först). Men det enklaste är väll om grannen är icke kommunicerbar att kontakta en jurist så man får det svart på vitt och kan lämna över till grannen.

Det är inte så ovanligt att man äger mark som man själv inte kan nyttja av olika anledningar vägservitut m.m. En anledning till att det blir så är att det kanske inte är värt kostnaden att stycka av marksnutten som skall nyttjas eller att den av någon anledning inte får styckas av.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra smidigast?

Men om du vill ha en smidig lösning, varför erbjuder du dig inte att köpa loss den? Det är alltid lättare att äga saker själv.

Fast jag förstår faktiskt inte vitsen med det i nuläget? Vi HAR ju nyttjanderätten, mot att vi underhåller remsan. Jag känner inget behov av att äga. Det är inte jag som har fel här...:crazy: Och vad är det som säger att han VILL sälja?

I och med att det ser ut som det gör här så är jag 99% säker på att den nuvarande ägaren inte var särskilt uppmärksam på det hela när han köpte huset. Det är nog först i efterhand som han överhuvudtaget har förstått att han äger den lilla biten. Och då är det ju faktiskt för sent att komma och vara förbannad. Förbannad får han ju vara på sig själv i så fall, inte på oss.

"Misstaget" begicks ju för länge sedan när vägen drogs om. Hur länge sedan det är det vet jag inte ens. Jag är 45 år, och vägen har funnits på det nuvarande stället så länge jag minns.

Trist och onödig alltihopa, och jag hoppas verkligen att de flyttar på sin husvagn senast lördag och att de kommer att förstå hur det ligger till lagligt sett.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Det kan finnas en poäng med att ni köper loss marken och marken därigenom tillfaller er fastighet, för den dagen ni säljer er fastighet så upphör ju nyttjanderätten at gälla. Vilket medför att kommande ägare hamnar i den sits som ni befann er i när ni köpte huset, med risk att ha en granne som vill använda marken som "skrotupplag". Att ni köper loss marken kan tänkas höja värdet på er fastighet, samtidigt som det inte behöver påverka värdet på grannfastigheten nämnvärt (grannens möjlighet att använda marken tycks ju ändå begränsas pga storlek och läge).

Eftersom att fastighetsindelningen förefaller vara en miss och att det naturliga hade varit att marken tillhör er fastighet så kan det eventuellt vara möjligt att ändra fastighetsindelningen genom tvång (om ni skulle vilja alltså). Detta innebär ju dock ändå att ni måste köpa loss marken, så en gemensam överenskommelse är såklart alltid att fördra.

Jag förstår att du inte tycker att du ska behöva köpa loss marken, men med tanke på situationen är det kanske ändå den enklaste lösningen och så ni (med facit i hand) borde ha gjort från första början.

Om du inte kan tänka dig att köpa loss marken så har du rätten att ta bort husvagnen, x antal dagar efter att du informerat grannen om vad som gäller. Du kan även kontakta polisen. Men risken med att hålla så hårt på hur det borde fungera är att grannsämjan blir än sämre. Så frågan är vad ni prioriterar?
Att rätt ska vara rätt? Att ha en god grannsämja? Att ha så lite problem som möjligt? Eller något annat?
 
Sv: Hur göra smidigast?

Vitsen är att komma från de här diskussionerna. Ska ni dra in jurist (vilket det ju absolut kan bli tal om) är det betydligt billigare att betala för marken och ha problemet ur världen en gång för alla.

Att sälja med sådana nyttjanderättsavtal är förödande för prisbilden.

I era skor hade jag absolut försökt förmå grannen att sälja.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Visst är det trist att det är som det är, men du frågade ju efter hur man gör smidigast och smidigast är ju att försöka komma överens med grannen om en lösning istället för att sitta vid köksbordet och reta sig.
 
Sv: Hur göra smidigast?

Men VARFÖR skulle han ha rätt att säga upp den? Han köpte ju fastigheten med vetskapen att nyttjanderätten fanns? Det var ingen hemlighet precis. Och vad för sorts trygghet hade det varit för oss, om det gick att säga upp lite hur som?

Jag tänkte att det var som med arrenden. Att en ny ägare kan hävda att den ska bruka marken själv.
 
Sv: Hur göra smidigast?

I era skor hade jag absolut försökt förmå grannen att sälja.

Jag är nästan säker på att det inte hade varit intressant för honom, i alla fall inte åt ett vettig pris misstänker jag. Han verkar onekligen väldigt speciell, och jag tror inte att han är särskilt medgörlig eller hänsynsfull inför andra människors behov och åsikter. Eller lagar och regler, för den delen.

Av en slump, när jag kopierade fastighetskartan åt honom, upptäckte jag att han troligtvis har tagit en bit allmän väg som sin egen. Hans tomt består egentligen av två fastighetsbeteckningar. Den ena är en mindre ruta där boningshuset ligger och den andra är en något större rektangel med ett garage på. Mitt emellan går en liten bit grusväg. På fastighetskartan börjar och slutar hans två tomtgränsar vid sidorna av vägen. Han har lagt en elkabel (som han aldrig flyttar på) ovan jord tvärs över vägen samt att han parkerar sina fordon på vägen. Jag kan alltså ej längre rida på vägsnutten för att komma över till andra sidan. Helt acceptabelt (även om det är onödigt) så länge jag trodde att det var hans tomt. Och i vintras satte han upp hinder så att timmerlastbilarna inte kunde använda vägen när de kom ut från skogen. Då trodde jag att vägen tillhörde hans tomt, och hade full förståelse för att han hindrade att de körde där, men nu är jag inte alls säker på att han faktiskt äger vägbiten...

Soppa...:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 708
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Så här är läget... För många år sedan köpte en kompis en husvagn ( avställd och obesiktigad) de hade ingen stans att ställa den (...
2
Svar
20
· Visningar
2 868
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp