Hur göra?

Huskatten

Trådstartare
Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när vi flyttade till vårt hus som vi sålde för några år sedan, lilla katten är 6 år och hon köpte vi när vi bodde i huset.

De har alltså båda 2 varit ute när vi hade gård men stora katten trivdes aldrig ute. Han hade det jättejobbigt inser jag i efterhand med att försöka hålla koll på sitt revir och han trivs alldeles ypperligt att vara innekatt här i lägenheten. Den lilla trodde jag skulle vantrivas som innekatt men hon har fixat det fint också även om hon jagade stora fåglar i trädgården och klättrade i träd. De har ju flera klätterträd och grejer här hemma att motionera på.

Nu åker vi bort i en vecka i sommar - vi åker inte bort så ofta och när vi gör det har vi kattvakter som kommer hit men de tycker det är för lite omsorg tror jag - de vill ha folk i kring sig. Dom saknar verkligen oss när vi jobbar och sitter som klistermärken på mig så fort jag kommer innanför dörren.
Så idag började jag fundera på om de skulle kunna bo hemma hos en av mina föräldrar i deras stuga under tiden vi är borta.

Stugan ligger i skogen vid havet utan trafik förutom den lilla enskilda grusvägen de som bor här ute använder. Det finns ju vilda djur ikring så jag tvekar ... fördelen vore ju att de får den dagliga mänskliga vardagen att hänga i soffan och sängen och att "se folk" hela dygnet motför att de är här hemma och någon kommer och spenderar en stund med dem varje dag bara.

Jag har inte möjlighet att ha någon boendes här hemma under tiden vi är borta.
Om de skulle vara där ute i stugan kan jag inte riktigt vara säker på att de är inne där hela tiden - dörrar kommer öppnas och stängas... Det är inte realistiskt att tänka att de håller sig inne.

Om de får följa med ut hade jag en liten tanke på att bo själv med dem där några dagar innan jag åker ... Men hur vänjer jag dem bäst vid att vara där? Stora katten tror jag kommer hålla sig nära huset men med den lilla vet man aldrig.

Jag blir så osäker på hur jag ska göra :wtf: Är det någon som har ett bra input?
 
Det skulle jag inte göra I och med att katter ska hållas inne några veckor åtminstående innan de släpps ut för att hitta hem, några dagar räcker absolut inte. Så antingen om dom är där längre eller så får du lösa de på annat sätt. Borde väl inte vara så svårt att säkerställa att katterna inte tar sig ut? :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp