Hur hade ni gjort?

curious

Trådstartare
Hej

För ett tag sedan hyrde jag ett hästsläp av ett företag. Hästen skulle till tandläkaren. Innan lastning gick jag igenom transporten och kollade så allt verkade vara ok. Allt gick bra med själva resan, men precis innan jag skulle backa ur hästen blev den rädd för något precis utanför, vet ej vad, och slängde upp huvudet i Taket. Såg att det blev en ytlig spricka i plastramen som är runt takluckan. Väl ute började blodet rinna från pannan. Som tur var så var vi hos veterinären och han fick sy åtta stygn i pannan. Veterinären tyckte det verkade konstigt att skadan blev så stor. Tittade inne i släpet igen där hästen slagit i pannan och i själva ramen runt luckan sitter det 6 st skruvar med den vassa sidan inåt transporten. Dessa skruvar stack ner 1-2 cm ca. Om de inte funnits där hade kanske hästen bara blivit öm och jag hade självklart betalat för en ny plastram. Berättade för uthyraren och de skulle kolla upp med deras försäkringsbolag. Senare meddelade de att jag slipper betala för att min häst förstört deras släp och det var ju snällt. Men så här efteråt tänker jag att de skruvarna borde inte ha funnits där. Jag tänkte inte på att kolla ramen runt luckan i taket innan färd utan jag bara kollade så luckan var lite öppen. Hur hade ni gjort? Tackat för att ni slapp betala för förstörelse av släpet? Den stora kostnaden denna dagen blev sårvården tyvärr.
 
Hej

För ett tag sedan hyrde jag ett hästsläp av ett företag. Hästen skulle till tandläkaren. Innan lastning gick jag igenom transporten och kollade så allt verkade vara ok. Allt gick bra med själva resan, men precis innan jag skulle backa ur hästen blev den rädd för något precis utanför, vet ej vad, och slängde upp huvudet i Taket. Såg att det blev en ytlig spricka i plastramen som är runt takluckan. Väl ute började blodet rinna från pannan. Som tur var så var vi hos veterinären och han fick sy åtta stygn i pannan. Veterinären tyckte det verkade konstigt att skadan blev så stor. Tittade inne i släpet igen där hästen slagit i pannan och i själva ramen runt luckan sitter det 6 st skruvar med den vassa sidan inåt transporten. Dessa skruvar stack ner 1-2 cm ca. Om de inte funnits där hade kanske hästen bara blivit öm och jag hade självklart betalat för en ny plastram. Berättade för uthyraren och de skulle kolla upp med deras försäkringsbolag. Senare meddelade de att jag slipper betala för att min häst förstört deras släp och det var ju snällt. Men så här efteråt tänker jag att de skruvarna borde inte ha funnits där. Jag tänkte inte på att kolla ramen runt luckan i taket innan färd utan jag bara kollade så luckan var lite öppen. Hur hade ni gjort? Tackat för att ni slapp betala för förstörelse av släpet? Den stora kostnaden denna dagen blev sårvården tyvärr.

Var det originalinstallation? I så fall får du väl stämma tillverkaren?
 
Nej. Har kontaktat tillverkaren av det märket släpet var av och fått en bild på hur det ser ut original. Detta är något som uthyrarna själva har gjort.
 
Jag hade tackat och sedan påtalat att det måste åtgärdas så det inte händer igen. Din häst kunde ha skadat sig mycket värre!!!!!

Jag hade inte krävt ersättning för stygnen dock men verkligen berättat vad som hänt och hur mycket extra det kostade dig osv osv


Hej

För ett tag sedan hyrde jag ett hästsläp av ett företag. Hästen skulle till tandläkaren. Innan lastning gick jag igenom transporten och kollade så allt verkade vara ok. Allt gick bra med själva resan, men precis innan jag skulle backa ur hästen blev den rädd för något precis utanför, vet ej vad, och slängde upp huvudet i Taket. Såg att det blev en ytlig spricka i plastramen som är runt takluckan. Väl ute började blodet rinna från pannan. Som tur var så var vi hos veterinären och han fick sy åtta stygn i pannan. Veterinären tyckte det verkade konstigt att skadan blev så stor. Tittade inne i släpet igen där hästen slagit i pannan och i själva ramen runt luckan sitter det 6 st skruvar med den vassa sidan inåt transporten. Dessa skruvar stack ner 1-2 cm ca. Om de inte funnits där hade kanske hästen bara blivit öm och jag hade självklart betalat för en ny plastram. Berättade för uthyraren och de skulle kolla upp med deras försäkringsbolag. Senare meddelade de att jag slipper betala för att min häst förstört deras släp och det var ju snällt. Men så här efteråt tänker jag att de skruvarna borde inte ha funnits där. Jag tänkte inte på att kolla ramen runt luckan i taket innan färd utan jag bara kollade så luckan var lite öppen. Hur hade ni gjort? Tackat för att ni slapp betala för förstörelse av släpet? Den stora kostnaden denna dagen blev sårvården tyvärr.
 
Rent krasst då har du valt att lasta din häst i det släpet, vilket innebär att du har godkänt det. Att du glömde att kolla där är inte en godtagbar ursäkt rent juridiskt.

Se det som en jämkning att du inte behöver betala för det som din häst haft sönder. Lär dig något av det och gå vidare.
 
Med tanke på kostnaden för att sy åtta stygn när man ändå var hos vet knappast är så hög hade jag inte gjort något. Med tanke på att de redan kompenserat dig och du själv lastade hästen i släpet. Du gjorde rent mänskligt inget fel när du missade skruvarna - men juridiskt så är det kinkigare.

Jag skulle låta det vara. Hoppas hästen snart är läkt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 064
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 499
Senast: Exotizc
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 123
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp