Hur hade ni tolkat detta?

Fibusen

Trådstartare
Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget om uppsägning ej skett senast 2 månader före avtalsperiodens utgång.

*Detta tolkar jag som att vill ägaren/fodervärden att avtalet ska avslutas den 6/6-16,så ska avtalet sägas upp senast 6/4-16,visst?

Uppsägningstid: Uppsägningstiden uppgår till 2 månader från vardera sida,för den händelse uppsägning inte sker löper avtalet vidare med 12 månader i sänder.

*Tolkar det som att om avtalet inte sägs upp senast 6/4-16 så löper det på 12 månader från den 6/6-16,visst måste det väll bli så? Eller är det från den 6/4-16 det löper på 12 månader till?
Och själva uppsägningstiden på 2 månader,kan detta avtal sägas upp när som,och med då 2 månaders uppsägningstid,eller är det bara tidigast 4/6-2016 det kan bli uppsagt? (Och avslutat tidigast 6/6-16?)

Står även:

Fodervärden ska under avtalstiden handha hästen och svara för samtliga kostnader så som stallplats,foder,vård,skoning,veterinärvård m.m bekräftande försäkring,se nedan.


Vad gäller om fodervärden tex säger upp avtalet i förtid,dvs innan 6/6-16? Är det "bara" 2 månaders uppsägningstid som gäller,eller kan det helt enkelt inte avslutas förrens TIDIGAST 6/6-2016? Och kan jag kräva att fodervärden ska stå för hästens kostnader 2 månader här hemma (uppsägningstiden) om jag får hämta hästen ögonaböj? Och vad kan man i sånt fall kräva om mina kostnader skulle vara högre för hästen än fodervärdens,hennes nuvarande kostnader,eller mina kostnader?

Jag har verkligen en toppenfodervärd,men hon har mycket problem med magen och familjesituationen för tillfället,nu tror och hoppas jag att hon kommer kämpa på hela avtalstiden,men OM,vad är rätt och vad är fel? Och om hon skulle bli så pass dålig att JAG vill avsluta avtalet,vilken rätt har jag att göra det? Och det kommer absolut inte handla om att han sköts dåligt på något sätt,utan helt enkelt att han blir riden för lite pga hennes sjukdom.

Ni får fråga om ni undrar något mer.
 
Senast ändrad:
Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget om uppsägning ej skett senast 2 månader före avtalsperiodens utgång.

*Detta tolkar jag som att vill ägaren/fodervärden att avtalet ska avslutas den 6/6-16,så ska avtalet sägas upp senast 6/4-16,visst?
Ja

Uppsägningstid: Uppsägningstiden uppgår till 2 månader från vardera sida,för den händelse uppsägning inte sker löper avtalet vidare med 12 månader i sänder.

*Tolkar det som att om avtalet inte sägs upp senast 6/4-16 så löper det på 12 månader från den 6/6-16,visst måste det väll bli så? Eller är det från den 6/4-16 det löper på 12 månader till?
Och själva uppsägningstiden på 2 månader,kan detta avtal sägas upp när som,och med då 2 månaders uppsägningstid,eller är det bara tidigast 4/6-2016 det kan bli uppsagt? (Och avslutat tidigast 6/6-16?)
Det löper då från 6.6-16, det kan sägas upp när som helst men blir ändå tidigast 6.6-16 avslutat. Men om man vill kan man säga upp det nu, men löptiden löper ändå tills uppsägningsbar tid så att säga.

Står även:

Fodervärden ska under avtalstiden handha hästen och svara för samtliga kostnader så som stallplats,foder,vård,skoning,veterinärvård m.m bekräftande försäkring,se nedan.


Vad gäller om fodervärden tex säger upp avtalet i förtid,dvs innan 6/6-16? Är det "bara" 2 månaders uppsägningstid som gäller,eller kan det helt enkelt inte avslutas förrens TIDIGAST 6/6-2016? Och kan jag kräva att fodervärden ska stå för hästens kostnader 2 månader här hemma (uppsägningstiden) om jag får hämta hästen ögonaböj? Och vad kan man i sånt fall kräva om mina kostnader skulle vara högre för hästen än fodervärdens,hennes nuvarande kostnader,eller mina kostnader?

Det kan tidigast avslutas 6.6-16. Om ni inte avtalat att hon ska stå för kostnaderna hos dig måste hon behålla hästen eller att ni kommer överens om nått nytt. Enligt avtalet måste hon ha den tom 6.6-16
Jag har verkligen en toppenfodervärd,men hon har mycket problem med magen och familjesituationen för tillfället,nu tror och hoppas jag att hon kommer kämpa på hela avtalstiden,men OM,vad är rätt och vad är fel? Och om hon skulle bli så pass dålig att JAG vill avsluta avtalet,vilken rätt har jag att göra det?

Ni får fråga om ni undrar något mer.

Beror på om ni särskilt avtalat om att du har rätt att avsluta det före. Annars gäller det som står omsesidig uppsägning om 2 måander, då gäller samma regler dig som henne.
 
Det enda som står är:

Om ägaren eller fodervärden i väsentligt avseende bryter mot detta avtal äger andra parten rätt att omedelbart säga upp avtalet till upphörande utan iakttagande av uppsägningstid.

Vi har inte avtalat något om hästens kostnader alls om det skulle avslutas tidigare tyvär.... Känns som jag var så noga att få med allt,men det missade vi naturligtvis. Det enda som står är att hon ska ansvara för alla kostnader under avtalstiden. Om hon nu skulle bli mer sjuk så skulle jag aldrig ha mage att kräva 1-1,5 års betalning av henne,men sitte själv lite dumt till då vi nyss köpt hus,så hade velat komma igång mer med det innan jag tog på mig en kostnad till,så dom där 2 månaderna hade ju varit till stor hjälp.

Däremot om hon själv inte vill avsluta avtalet,men jag anser att hästen inte rids så mycket han behöver (den anledningen att jag sökte fodervärd,tidsbrist!) och vill avsluta avtalet,har jag då rätt att göra det genom "regeln" jag skrivit här uppe? Eller handlar det bara om hästen blir tex dåligt skött/ omvårdnaden uteblir m.m?

Kan tilägga att jag hade ingen aning om att hon var sjuk innan jag skickade iväg hästen,och hon säger själv att det går bra endå,att hon har hjälp dom dagar hon själv inte kan,men som sagt så vill jag ju att han ska bli riden och utbildad,därför jag lämnade iväg han. Nu hoppas jag såklart att jag inte ska behöva krångla utan att det löper på som det ska,men såg en annan tråd om avtal,så vart lite nyfiken på vad som igentligen gäller i vårat,OM något skulle hända.
 
Senast ändrad:
Vill även tillägga att det inte står något "straff" (kommer inte på ordet...) om någon säger upp avtalet i förtid, brukar ju finnas något tex att om avtalet säga upp i förtid skall det och det ersättas från den osv. Finns inget sådant alls.

Det enda som står är att ska jag sälja hästen så har hon rätt att behålla honom genom hela avtalstiden.

Är endå lite nojjig att få hem hästen plötsligt i vinter då jag varken har tiden nu heller eller fett med pengar i dagsläget för det... Samtidigt så kan jag ju inte kräva av fodervärden att hon ska ta hand om hästen om hon blir mer sjuk,dvs långa perioder inlagd på sjukhus,då måste det ju gå på något sätt,men jag hoppas hon tänkt igenom allt nu när vi endå skrivit ett sånt pass bindande avtal som igentligen inte kan avslutas förrens 2016...
 
Det enda som står är:

Om ägaren eller fodervärden i väsentligt avseende bryter mot detta avtal äger andra parten rätt att omedelbart säga upp avtalet till upphörande utan iakttagande av uppsägningstid.

Vi har inte avtalat något om hästens kostnader alls om det skulle avslutas tidigare tyvär.... Känns som jag var så noga att få med allt,men det missade vi naturligtvis. Det enda som står är att hon ska ansvara för alla kostnader under avtalstiden. Om hon nu skulle bli mer sjuk så skulle jag aldrig ha mage att kräva 1-1,5 års betalning av henne,men sitte själv lite dumt till då vi nyss köpt hus,så hade velat komma igång mer med det innan jag tog på mig en kostnad till,så dom där 2 månaderna hade ju varit till stor hjälp.

Däremot om hon själv inte vill avsluta avtalet,men jag anser att hästen inte rids så mycket han behöver (den anledningen att jag sökte fodervärd,tidsbrist!) och vill avsluta avtalet,har jag då rätt att göra det genom "regeln" jag skrivit här uppe? Eller handlar det bara om hästen blir tex dåligt skött/ omvårdnaden uteblir m.m?

Kan tilägga att jag hade ingen aning om att hon var sjuk innan jag skickade iväg hästen,och hon säger själv att det går bra endå,att hon har hjälp dom dagar hon själv inte kan,men som sagt så vill jag ju att han ska bli riden och utbildad,därför jag lämnade iväg han. Nu hoppas jag såklart att jag inte ska behöva krångla utan att det löper på som det ska,men såg en annan tråd om avtal,så vart lite nyfiken på vad som igentligen gäller i vårat,OM något skulle hända.

Har ni skrivit in att den måste ridas x och y gånger per vecka eller så? Annars är det tveksamt om det räknas som väsentligt avseende. Där räknar jag mer in sånt som inte ta skadad häst till veterinär, strunta i skoning och annan misskötsel. Inte att hästen till och från får viloperioder.
 
Har ni skrivit in att den måste ridas x och y gånger per vecka eller så? Annars är det tveksamt om det räknas som väsentligt avseende. Där räknar jag mer in sånt som inte ta skadad häst till veterinär, strunta i skoning och annan misskötsel. Inte att hästen till och från får viloperioder.

Inte mer än att promenadridning inte är ikryssat,utan det som sitter ett kryss i är träning/tävling.

Som sagt så tror och hoppas jag inte att det kommer bli några problem,vill bara ha lite kött på benen inför kommande vinter. Vet själv att hästeriet kan bli lite motigare när det jämt är mörkt och kallt när man ska rida,har man dessutom en sjukdom som orsakar svår smärta/sjukhusvistelser i perioder så är nog motivationen ännu lägre. Jag måste gadda upp mig för denna häst är så otroligt känslig i magen så det är inte bara att ställa han "vart som helst" och ge han "vad som helst" att äta,utan min kravlista är ganska lång,för hästens skull då.

Har tack och lov genom mina underbara vänner en plan B, OM det nu blir så att det kör ihop sig i vinter för fodervärden,men jag håller tummarna att fodervärden håller sig frisk och allt så det blir som vi planerade från början då det verkligen inte är optimalt med varken tid eller plånbok nu att få hem häst.

Däremot så känns det skittråkigt om han bara skulle bli ståendes där då han mår mycket bättre att gå regelbundet,och speciellt för magens skull. Då känns det liksom som ett bättre alternativ att han får komma hem och ridas dom dagar jag kan + medryttare.

Men åter igen,jag hoppas att det rullar på som tanken var från början,fodervärden är verkligen duktig och sååååå mån om honom,och älskar han högt (därför blir jag orolig att hon behåller han trots att det igentligen inte funkar....) och han har blivit superfin under tiden hon haft honom,så hade varit tråkigt om det skulle köra ihop sig nu när dom börjat hitta varandra. Men känner mig iaf lite tryggare nu när det visade sig att avtalet verkligen gäller till 2016,och att det (igentligen) inte ska gå att avsluta innan,då bör hon iaf ha tänkt igenom saken ordentligt istället för att bara köra på så länge det går,sen bara ha 2 månaders uppsägningtid när som. :)
 
Hon verkar ju mån om hästen och det är ju det viktigaste. Hon kanske också löser det med medryttare om hon skulle bli för dåligt. Verkar ju som planen inte är att bara skicka tillbaka honom.
 
Hon är jättemån om honom,tvekar inte det minsta på något annat,men blev lite osäker förra veckan när hon kontaktade mig och sa att hon var tveksam själv på om hon verkligen var rätt för honom,att han kanske skulle ha det bättre hos någon annan. Frågade direkt då om hon börjat fundera på att säga upp och avsluta avtalet,och om hon var minsta tveksam så är det tusen gånger lättare för mig att ordna det praktiska nu,än mitt i vintern. Dels så kan han som sagt inte äta vad som helst,hösilage är bara att glömma,då kan jag lika gärna köra in han på kliniken direkt. Han får världens diarre och iom det kolik,sen RASAR han i vikt,och magen tar veckor/månader att bli bra. Hö är ganska svårt att få tag på här,och att komma över ett par ton mitt i vintern ser jag nästan som en omöjlighet,utan det måste i princip bokas på våren för att vara säker att få till hösten. Hösilage kryllar det av,men som sagt så kan han inte äta det öht.

Stallplats likaså,han behöver MYCKET mat och regelbundet,gärna fri tillgång. Lång utevistelse i hage, står han på box länge så kan magn klappa ihop av det. Stora hagar som inbjuder att hsn rör sig,står han still mycket stannar magen. Så det funkar tyvär inte att bara få hem han en vacker dag. I dagsläget har jag som sagt ordnat så vi har en plats iaf,men ingen mat,kan ju inte boka upp mig på hö om jag inte vet att han ska hem,därför så blev jag väldigt fundersm när hon skrev sådär,men enligt henne så finns det inga planer på att lämna tillbaka honom. Nu känns det tryggare när jag vet att hon enligt kontraktet bundit sig till 2016,då lär hon som sagt (förhoppningsvis) tänkt igenom det ordentligt.

Sen,skiter det sig så gör det,då får jag görs det bästa av sittuationen,förhoppningsvis så går det att lösa med mat även om han kommer mitt i vintern,annars så får jag sätta mig i en lastbil och åka och köpa det jag behöver där det finns. Bufferten är inte mycket att skryta om längre iom husköpet,men finns en liten en om olyckan skulle vara framme,och dom vanliga regelbunda kostnaderna är inget problem. Medryttare har jag klart med. (Ja,jag frågade direkt när fv skrev sådär...Kontrollfreak som jag är så drar jag igång på alla cylindrar när det blir förrändring )På något sätt så går det ju alltid. Lite osäker blir man ju,trots att hon lovordade att tanken på att avsluta avtalet inte funnits....
 
Vet att hon annonserat efter medryttare,men har inte hört något mer så ingen lär väll ha nappat än. Är mest hans mage jag är orolig över om hon skulle bli sjuk länge. Är 12 timmars utevistelse där dom står nu,så det är ju en fördel det iaf,även om det hade vsrit bättre med så länge som möjligt. Rids han inte på flera veckor så hoppas jag att han rör sig i hagen tillräckligt endå. Hemma här står han ju på lösdrift,så här rör han sig dygnet runt.

Är just bara det hon sa som fått mig att fundera och hittat ev nödlösningar,men hon kanske bara hade en dålig dag då.... Tiden får utvisa helt enkelt,men nu vet jag iaf vad hon skrivit på,och att det var som jag trodde. ;-)
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur något funkar rent juridiskt, det vill jag påpeka med en gång, men jag kan berätta hur vi gjorde gällande ett liknande fodervärdsavtal. Det löpte också på ett år, med tre månaders uppsägningstid för att ägaren skulle få en chans att ordna stallplats och förbereda sig på att få tillbaka hästen, och avtalet skulle sägas upp senast en månad innan det och det datumet.

Nu funkade det inte med fodervärden och hästen efter ett stallbyte, hästen trivdes absolut inte i det nya stallet. Det var mitt inne i avtalsperioden. Ägaren lyckades ordna en stallplats i sitt stall ganska omgående, men fodervärden stod för kallhyran på hästen under de tre månader uppsägningstiden varade. Ägaren hade säkerligen inte varit tvungen att ta tillbaka hästen i juridisk mening, men ville inte att hästen skulle stå på ett ställe där den inte trivdes (fodervärden hade ingen möjlighet att byta stall igen) och eftersom även ridningen blev lidande tog hon hem den.

Efter den händelsen kommer jag aldrig mer gå in i ett avtal som sträcker sig över ett helt år, eller ännu längre tid. Vad som helst kan hända som man inte hade räknat med alls.
 
@Fibusen bor inte du i clas i sjön?
Det är ju rimligt avstånd till Borlänge om det skulle skita sig och du måste ha hö så vet jag ett par bönder som brukar ha bra hö och de brukar inte sälja slut förrän i mars.
Om du nu mot förmodan skulle få hem hästen mitt i vintern.
 
Åhh,det vore ju helt kanon i sånt fall!:banana: Stämmer bra att jag finns där,och till Borlänge har jag väll ca 4 mil kanske,tar väll en halvtimme, fyrtio minuter till kupolen,så är ju nästan nästgårds. :p Kommer själv därifrån,men har alltid haft hö som ingår i hyran där.. Ringde förra stallägaren,men han hade gått över på hösilage,likaså en annan bonde jag köpte av på slutet,han hade lagt ner det helt för han har blivit gammal,och han tyckte inte det lönade sig (vilket jag kan förstå när han tog 1:- kilot... :crazy: Bad han höja hela tiden,men han trodde inte på mig när jag berättade att jag sett annonser på 3,50:- kilot,hö hade ju "alltid" kostat 1:- kilot...)

Kompisens karl hade bara hösilage,men har gått över till att ta hö nu när dom byggde om ladugården till stall,så där kan det ju finnas om jag har tur,men då är det bort mot Säter,vore skönt med så nära som möjligt,men måste man så måste man såklart. Dock har dom en massa hyresgäster nu så kan lika gärna vara fullbokat där med till vintern.

Kommer definitivt kontakta dig om det kör ihop sig under vintern. Försökte jaga hö förra senvintern,men det gick helt enkelt inte alls.... Hörde av många att dom fått så dåligt förra året för att det var för torrt. Året innan var det för blött. :cool:

Inte lätt att ha en häst som absolut inte tål hösilage,känns som fler och fler går över till hösilage,dels att det är enklare att tillverka då man inte är lika beroende av vädret,samt att förvaringen kan ske utomhus.
 
Åhh,det vore ju helt kanon i sånt fall!:banana: Stämmer bra att jag finns där,och till Borlänge har jag väll ca 4 mil kanske,tar väll en halvtimme, fyrtio minuter till kupolen,så är ju nästan nästgårds. :p Kommer själv därifrån,men har alltid haft hö som ingår i hyran där.. Ringde förra stallägaren,men han hade gått över på hösilage,likaså en annan bonde jag köpte av på slutet,han hade lagt ner det helt för han har blivit gammal,och han tyckte inte det lönade sig (vilket jag kan förstå när han tog 1:- kilot... :crazy: Bad han höja hela tiden,men han trodde inte på mig när jag berättade att jag sett annonser på 3,50:- kilot,hö hade ju "alltid" kostat 1:- kilot...)

Kompisens karl hade bara hösilage,men har gått över till att ta hö nu när dom byggde om ladugården till stall,så där kan det ju finnas om jag har tur,men då är det bort mot Säter,vore skönt med så nära som möjligt,men måste man så måste man såklart. Dock har dom en massa hyresgäster nu så kan lika gärna vara fullbokat där med till vintern.

Kommer definitivt kontakta dig om det kör ihop sig under vintern. Försökte jaga hö förra senvintern,men det gick helt enkelt inte alls.... Hörde av många att dom fått så dåligt förra året för att det var för torrt. Året innan var det för blött. :cool:

Inte lätt att ha en häst som absolut inte tål hösilage,känns som fler och fler går över till hösilage,dels att det är enklare att tillverka då man inte är lika beroende av vädret,samt att förvaringen kan ske utomhus.

Typiskt att jag inte visste det då, jag fick lov att sälja ett par ton jättefint hö i senvintras när jag böt stall.

Nä det är ett jäkla elände när de inte tål hösilage, min ena tål uppenbarligen inte heller det :(
Den har precis kommit hem från Strömsholm efter att ha blivit jättedålig av att ha ätit hösilage (det var inget fel på hösilaget bara hästen som inte tål) och vi har en i stallet (lösdriften) som också bara kan äta hö...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 985
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 087
Senast: Tirnanoogh
·
Ekonomi & Juridik Jag har en häst på foder,där kontraktet är uppsagt och hästen ska hem igen. Trött i skallen som jag är har jag svårt att reda ut när...
Svar
5
· Visningar
922
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp