Hur håller ni ordning på träningen?

Lejonelle

Trådstartare
Jag behöver göra en lite mer strukturerad träningsplan med kriterierlista och stegringstrappa och antal upprepningar för en massa nya beteenden, för två hundar.
Så det känns som vi skulle behöva något system, kanske en app eller använda oss listor att bocka av - gärna i mobilen.
Vad använder ni för något?
 
Jag kommer ibland ihåg att skriva ner en dagsplan i en liten liten anteckningsbok jag har som får plats i fickan. Då skriver jag vad jag vill öva på, sen hur det gick.

Men det är sällan jag kommer ihåg att göra så :p
 
Jag har lovat mig själv efter vinterledigheten är över att vi ska skriva precis allt i våran träningsbok, tror det underlättar en hel del i träningen när man får en tydlig överblick över sin egen träning. :up:Får se om jag håller i min nya regeln då jag är en riktig regelbrytare när det kommer till mina egna regler. :p
 
Skriver ner mer detaljerat i en träningsdagbok. Sedan bara korta ord om vilka moment som ska tränas vilka dagar i vanliga almenackan/kalendern.

På så vis vet jag vad vi ska fokusera på och får det gjort.

Du skulle ju kunna skriva in i din kalender på mobilen att på måndag ska ni träna på skiften och så sätta alarm på det? Eller nåt liknande som du då får en påminnelse och ett kom-igång- att träna.
 
Jag behöver göra en lite mer strukturerad träningsplan med kriterierlista och stegringstrappa och antal upprepningar för en massa nya beteenden, för två hundar.
Så det känns som vi skulle behöva något system, kanske en app eller använda oss listor att bocka av - gärna i mobilen.
Vad använder ni för något?

Jag har hört att flera använder appen Trello för detta :)
Jag är analog och lägger in det i min vanliga kalender.
 
Det mesta håller jag i huvudet, men jag använder även min blogg (nåja, använde - det har varit rätt tomt där de senaste... tja... 3 åren, sedan Indigo skadade sig men nu har jag börjat ta tag i det igen), tex så listar jag de moment/saker vi behöver inför kommande tävlingar, gärna en bit framåt - dvs. nu när vi siktar på att tävla startklass så tittar jag även på momenten i klass 1 och 2 som kan ta lite tid att träna in.

Nu har jag ju bara en hund som jag siktar på tävling i lydnad, rally, bruks med och så då en som bara tränar nosework, men hade jag två eller flera som tränade samma moment/klasser hade jag nog behöva använda bloggen lite mer, för annars är det ju risk att man blandar ihop eller glömmer bort hur långt man kommit med de olika hundarna. ;)

Om jag behöver listor som ska bockas av använder jag OneNote, funkar bra både på datorn och i mobilen.

Jag har testat att göra jättebra träningsschema i Excel och sen följa dem men det håller bara några dagar så jag har lagt ner det. :cool:

Att blogga om träningsläget samt hålla det mesta i huvudet är det som funkar bäst för mig. Man får nog hitta det som funkar för just en själv - bara för att en metod är bra för en person är det inte säkert att den är bra för en annan, vi funkar ju inte alltid på samma sätt. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 570
Senast: alicegard
·
Hundträning Hjälp önskas! Jag ska införskaffa en långlina till min valp att använda till skogspromenader och träning. Vilken längd kan vara lagom...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp