Hur hantera saker som ej hämtas?

annie_

Trådstartare
Jag har en del grejer som lämnats kvar efter att jag avslutade medryttarnas 'medrytteri' (:p), som det inte verkar vara något intresse i att hämta för den ansvarige (deras mor). Har skickat sms några ggr och sagt att om sakerna inte hämtas inom snar framtid så vill jag ha ut en hyra för utrymmet alt se sakerna som mina. Jag har väldigt begränsat med utrymme i från början, och har ingen lust att hålla andras grejer när mina knappt får plats. Detta var i början av februari...
Jag sa upp fortsatt ryttarskap i mitten på dec då det långt ifrån funkade.
Det skickades andra människor att hämta sakerna (ryttarutrustning och viss hästutrustning), men jag vill att mina schabrak och tyglar kommer tillbaka samtidigt med hämtning då de har tagit med sådant hem för smörjning/tvätt. Meddelade personen att jag vill ha det levererat samtidigt.. Vilket resulterade i att personen inte dök upp eller hörde av sig om att hen inte kommer på avtalad tid, när jag fick tag på hen skulle modern fixa fram mina saker. Nu har ytterligare två månader gått snart, och jag funderar på vad lagen säger? Kan jag se sakerna som mina, kräva hyra eller göra vad jag vill med dem?
 
Jag anser mig ha försökt att framföra mitt, genom att skicka sms då jag vet att hon jobbar (har gjort iaf) oregelbundet. Jag har aldrig fått något svar, den tredje personen som skulle komma o hämta grejerna sist hörde av sig 15min efter att jag skickat till henne. Så jag vet att hon får dom o läser. Tycker att bollen ligger på hennes sida..
 
Skicka ett mess med en deadline, t ex tre veckor. Har hon inte hämtat prylarna då gör du vad du vill med dem.
 
Fast, jag vet ju att hon läser mina sms. Vill gärna ha saker skriftligt, dessutom.
Det är klart att jag kan ringa, men varför ska jag ringa och jaga henne utan att veta hur jag kan gå tillväga om hon skiter i det som hon hittills har gjort? Därav tråden, eftersökte inte alternativ till att kontakta henne (vill ha det svart på vitt vad som skrivits/sagts), utan hur lagen ser ut med grejer som man ej hämtar.
 
Håller detta, rent juridiskt? Är grejerna mina om hon inte fullföljer, helt lagligt sas?
Det är inte så lätt att svara på så där rakt över, lite beror det nog på värdet och en hel del på tiden som sakerna varit kvarlämnade. Jag vet t ex att det är krav på längre tid att förvara saker än vad du har gjort ännu för en fastighetsägare som vräker en hyresgäst innan det går att slänga eller sälja.
Men vill du bli av med dom och om dom inte blir hämtade i tid vara säker på att dom ändå är dina att göra vad du vill med, så lämna in dom till polisen som hittegods. Säga som det är att det är kvar glömt i ditt stall och ingen vill hämta det. Sedan kan du skicka sms till fd fodervärd och meddela att det är inlämnat till polisens hittegods. Hämtas det inte ut inom tidsgränsen så får du sakerna, om du vill ha dom annars säljs/förstörs dom av polisen.
 
Funkar nog inte, jag tror att sakerna är lite utspridda.... Jag hade inte haft några problem att lämpa sakerna hos dem, om det inte vore för att de har grejer jag vill ha tillbaka! Jag tror att det är där skon klämmer, de "existerar" nog inte längre då de verkar vara 'lite som det är' där...
 
Om en hyresgäst i en fastighet lämnar saker funkar det såhär: om kvarlämnade grejer inte hämtats trots anmodan så tillfaller de fastighetsägaren efter tre månader. Utan anmodan är det 6 månader som gäller. Bäst för dig är att kolla vad som gäller i din situation, säljer du grejerna tex innan de ev tillfaller dig kan du göra dig skyldig till brott. Lycka till :)
 
Jag har en del grejer som lämnats kvar efter att jag avslutade medryttarnas 'medrytteri' (:p), som det inte verkar vara något intresse i att hämta för den ansvarige (deras mor). Har skickat sms några ggr och sagt att om sakerna inte hämtas inom snar framtid så vill jag ha ut en hyra för utrymmet alt se sakerna som mina. Jag har väldigt begränsat med utrymme i från början, och har ingen lust att hålla andras grejer när mina knappt får plats. Detta var i början av februari...
Jag sa upp fortsatt ryttarskap i mitten på dec då det långt ifrån funkade.
Det skickades andra människor att hämta sakerna (ryttarutrustning och viss hästutrustning), men jag vill att mina schabrak och tyglar kommer tillbaka samtidigt med hämtning då de har tagit med sådant hem för smörjning/tvätt. Meddelade personen att jag vill ha det levererat samtidigt.. Vilket resulterade i att personen inte dök upp eller hörde av sig om att hen inte kommer på avtalad tid, när jag fick tag på hen skulle modern fixa fram mina saker. Nu har ytterligare två månader gått snart, och jag funderar på vad lagen säger? Kan jag se sakerna som mina, kräva hyra eller göra vad jag vill med dem?

Skriv ett brev och skicka till dem där du meddelar att du kommer att ansöka om handräckning från KFM om inte dina saker lämnats tillbaka inom en månad t.ex. Likadant med sakerna som finns hos dig skriv att du kommer att ansöka om handräckning på samma sätt om sakerna inte hämtats inom en månad. Sen om du verkligen kommer att göra det är en annan femma men det brukar få fart på de flesta som inget annat biter på. Om du verkligen vill ansöka om handräckning så finns blankett på KFMs hemsida, men troligtvis måste du ha några bevis på att dina saker har tagits hem av dem för att hjälp av KFM.
 
Funkar nog inte, jag tror att sakerna är lite utspridda.... Jag hade inte haft några problem att lämpa sakerna hos dem, om det inte vore för att de har grejer jag vill ha tillbaka! Jag tror att det är där skon klämmer, de "existerar" nog inte längre då de verkar vara 'lite som det är' där...

Men du ser det som ett alternativ att behålla grejorna som dina? Det gör ju inte att du får tillbaka dina grejor. Jag tycker det verkar lite sunkigt, hela historien.

VILL du ha tillbaka dina grejor, ring. Vill du bara bli av med deras skit, släng det och sedan får de bevisa att de har grejor hos dig om de kommer på att de vill hämta (lycka till för dem).
 
Men du ser det som ett alternativ att behålla grejorna som dina? Det gör ju inte att du får tillbaka dina grejor.

Ja, det gör jag. Där finns bl a saker som är någorlunda likvärdigt (om än ej rätt läderfärg), såsom tyglar och schabrak. Även en hel drös med fler grejer, som vore onödigt att slänga om de ej vill ha dom! Mina saker är en principsak, givetvis vill jag ha tillbaka dem om/när de hämtar sina saker.
 
Men du hävdar att du inte vill ha dem p g a platsbrist, de tar ju inte gärna större plats om det är deras grejor, än om de går över i din ägo.

Som sagt, jag kan se att det finns två sidor av den här historien.
 
Om en hyresgäst i en fastighet lämnar saker funkar det såhär: om kvarlämnade grejer inte hämtats trots anmodan så tillfaller de fastighetsägaren efter tre månader. Utan anmodan är det 6 månader som gäller. Bäst för dig är att kolla vad som gäller i din situation, säljer du grejerna tex innan de ev tillfaller dig kan du göra dig skyldig till brott. Lycka till :)

Det är av den anledningen jag funderar på hur det är mellan privatpersoner! Får för mig att man aldrig övertar något som är lämnat som privatperson, men är inte alls säker på de! :p

@Lovisaleonora, har jag något i min ägo som inte används eller tar upp plats så säljs det.
 
Är de i min ägo så får jag göra vad jag vill med dem? Är de inte i min ägo så står de där de står, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
3 929
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 298
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp