Hur har ni era små barnrum inredda?

Tips kan ju vara att ha lådor med facksystem i för de olika bitarna, alltså sånt som är lika varandra i de olika facken. Min bror hade så när han var liten
Var med något min mamma försökte få mig att göra vid det fina skrivbordet - sortera och sortera, i små glasslådor som det varit Klings glass i och som passade så bra i hurtsarnas lådor. Hu - hon påstod att då skulle det gå fortare att bygga sen - än idag mår jag illa av att behöva sortera dessa "bra och ha lådor" som jag har stående.
Lego ska man riva och gräva i - letandet efter det man vill ha tränar förmågan att välja det som går lika bra. Det är en väsentlig del av legokulturen.
Känsla när mamma och pappa stoppat en i säng - och man får syn på DEN DÄR BITEN, och man smyger upp och ska bara sätta dit den. Givetvis hittar man sen näst och nästa bit och tiden flyger iväg. Det var tider det!
 
Utdragslåda under sängen med allt lego i. Då går det att skjuta in hela legostaden under sängen, kanske även sätta spärr på mot lillasysters klåfingriga fingrar.
 
Sen får ni försöka lyssna på vad han vill ha och hur han vill ha det i sitt rum.
Jag har än idag ett gammalt påttskåp hittat i en container från den tiden ungefär, kanske något senare, sju åtta års åldern.
Ska jag tro min pappa så hade jag varit nöjd med en packe stora flyttlådor i mitt rum när jag var i fem, sex år gammal. Man kunde haka ihop dem till långa gångar att krypa runt i kors och tvärs. Nog har jag nåt minne av dessa lådor, men att jag skulle vart så begeistrad i dem!
 
Inget skrivbord är tillräckligt för LEGObygge. Frigör golvyta.
Det finns väl inget barn som leker på ett bord? Så fruktansvärt kreativitetsdödande.
Som att säga till en konstnär att hen inte får kladda ner sig.
Och ingen rörig matta där legobitarna inte syns.
Mvh Lego rules
 
Här är en bild från när vi hade ett långvarigt strömavbrott för tre år sedan. Jag gick upp på vinden och hämtade några lådor....
10518583_4584653592598_1317686828029513661_o.jpg

byggde zombieapocalyps gjorde jag. Det är ett stoooort matbord och det räckte ingenstans när jag skulle leta bitar.
10526122_4584632832079_1227310421894348444_n.jpg
 
Sätt en barngrind till hans rum då. Jag tror som @ptr att skrivbord inte är ändamålsenligt för en 5-årings legobyggande.

Det är väl inte tänkt att han måste sitta vid skrivbord och bygga lego. Men han får inte bygga med lego i vår säng, soffa, köksbord eller badkar utan att det ska ske i hans rum. Dödar det kreativiteten så är det att föredra framför att lillasyster kvävs av en legobit.

Han har idag massa trofast lådor med blandat lego och han bygger inte när det är riv och gräv. Däremot bygger han gärna efter instruktion om han har bitarna i fråga. Därför vill jag ge honom möjlighet att sitta ifred och bygga på det sätt som passar honom.
 
Kan tilläggas att sonen är under utredning och han fixar inte att städa själv om han har vält ut lådor med lego. Han fixar att plocka upp saker som han vet var det ska ligga men att ha ospecifika lådor som "valfria legobitar" funkar tyvärr inte.
Det blir frågor som "var ska den här ligga?"
Och jag pallar inte den frågan för varenda legobit ;)
 
Det är väl inte tänkt att han måste sitta vid skrivbord och bygga lego. Men han får inte bygga med lego i vår säng, soffa, köksbord eller badkar utan att det ska ske i hans rum. Dödar det kreativiteten så är det att föredra framför att lillasyster kvävs av en legobit.

Han har idag massa trofast lådor med blandat lego och han bygger inte när det är riv och gräv. Däremot bygger han gärna efter instruktion om han har bitarna i fråga. Därför vill jag ge honom möjlighet att sitta ifred och bygga på det sätt som passar honom.
Och därför föreslog jag en grind så att han kan bygga ostört på sitt rum.
 
Bifogar lite gamla bilder på rummet. Notera att sängen på bilden är en yttepyttig loftsäng på 70*140.

13934623_10154223589896001_5363231098713036519_n.jpg


13912528_10154223589766001_5165131258449238334_n.jpg
Den var ju pyttig, det håller jag med om! Vår höga vi hade var ändå inte jättehög utan typ 160 som högst och 120 under- funkar bra under normal takhöjd. 90*200 i bäddmått så räcker ju hela uppväxten. Vi hittade vår på Hoppekids och de har olika både höjder och storlekar. Under vår hade skrivbord fått plats om man hade velat, och under den lägre, som är 90 cm under tror jag, hade en bra förvaringsmöbel funkat. Kolla t ex Ikeas expeditserie där det finns olika hyllor och dörrar och smålådor etc för att inreda den med.
 
Du har inga bilder?

Ja loftsängen är underbar. Lillasyster var löjligt avundsjuk när han fick en loftsäng och då ville hon med ha en. Då dök denna upp på tradera inom hämtavstånd. Flickornas rum har jag koll på vad vi ska fixa med. Där tapetserar vi om. Här tapetserade vi om och målade när sonen föddes. Övriga tapeter är sen nånstanns nittiotal men allt vitt och strukturtapeter.
Detta är ena lillasysterns rum så möblerna försvinner hans nuvarande rum.

Vi har trofast fullt med lego men förvaringen funkar dåligt och han bygger inte direkt. Det är väldigt svårt att hitta rätt bitar när det i någon av de många lådorna. :(
Jo, jag har bilder men jag har ingen aning om hur man lägger upp dom. :o Ska kolla det och se om jag kan få till det. ;)
 
Den var ju pyttig, det håller jag med om! Vår höga vi hade var ändå inte jättehög utan typ 160 som högst och 120 under- funkar bra under normal takhöjd. 90*200 i bäddmått så räcker ju hela uppväxten. Vi hittade vår på Hoppekids och de har olika både höjder och storlekar. Under vår hade skrivbord fått plats om man hade velat, och under den lägre, som är 90 cm under tror jag, hade en bra förvaringsmöbel funkat. Kolla t ex Ikeas expeditserie där det finns olika hyllor och dörrar och smålådor etc för att inreda den med.

För att förtydliga så är detta lillasysters rum i dagsläget och hennes säng. Han har två systrar som nu kommer få dela rum. Treåringen har denna säng idag och alltså inte sonen som är fem. Det är mer för att illustrera hur stor plats sängen kommer att ta. =)
 

Liknande trådar

Hemmet hej. jag och sambon bor i en "2:a" men det finns dock ett liiiitet rum som idag används som förråd/skafferi/städskrubb. men då sonen...
Svar
5
· Visningar
3 714
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp