Hur har ni finansierat era hästar?

gunhild

Trådstartare
Sitter och funderar lite på det här med att köpa häst. Jag har alltid fått köpa väldigt billiga hästar (dyraste var 35 000) och då har min mamma köpt, nu är man ju vuxen och får således köpa sina hästar själv :) Har min nuvarande men om några år så får hon nog bli pensionär. Och du funderar jag på hur folk fått ihop pengar att köpa häst för? Sparat? Lånat? Annat? Och i vilken prisklass? Vill ni inte svara på vad hästen kostat så kanske ni vill berätta om det var över eller under 50 000:-
 
Jag har köpt många hästar under åren. Det första som gällt är att jag aldrig har köpt häst om jag inte haft pengar och heller aldrig tittat på hästar i prisklasser som varit högre än mina tillgångar.
Hur jag har fått ihop summan har varierat men det har varit sparade pengar, retroaktiv lön, sålda hästar, skatteåterbäring, arv o s v.
 
vet en familj som lånat 30 000 för att köpa en ponny för... 30 000.

Själv har jag bara köpt häst för pengar jag redan har. Känns säkrare så än ett lån, och den kostade väl ca 20 000. fick leta potentiellt fina hästar i vad som då var "mycket låg" prisklass eftersom jag inte hade så mkt att röra mig med. Har till och från funderat på nästa häst, den ligger nog långt fram i tiden då jag vill ha en riktigt bra häst och dessutom röntga den från topp till tå innan köp och det tar väl ett tag för mig att spara till. Handpenning till hus går före, tyvärr
 
Jag har bara köpt en häst, resten har jag fött upp själv. Henne köpte jag för pengar som jag redan hade.

Jag vill känna att det är jag själv som äger mina hästar och inte banken.
 
Jag har bara köpt en häst, resten har jag fött upp själv. Henne köpte jag för pengar som jag redan hade.

Jag vill känna att det är jag själv som äger mina hästar och inte banken.

Jo det är ju sant, dessutom blir ju den slutliga kostnaden större då man betalar ränta också. Funderar på hur lång tid det skulle ta att spara ihop 100 000:-? Ett halvt liv med min inkomst haha....
 
Jag sålde en lägenhet som hade ökat massor i värde. Så egentligen kanske man kan säga att hon var gratis;)
 
Har alltid finansierat hästarna med pengar jag redan har, dvs ihopsparat.
Men det har aldrig varit några dyra hästar och jag köper häst väldigt sällan eftersom de jag haft fått stanna livet ut.

Nyaste tillskottet kostade 14'000 efter rejäl prutning.
Det är nog unghästen som kostat mest att 'tillverka'/finansiera, från betäckning till födsel i runda slängar 25'000 kr.
 
Min första häst köpte jag genom att låna 1/3 av min snälla morfar och resten betalade jag själv av sparade pengar. De andra hästarna har jag sparat ihop till + sålt hästar.
 
Jag vill känna att det är jag själv som äger mina hästar och inte banken.

Så känner jag med.

Jag har dessutom fastnat för den ras jag precis köpt, samt inga krav på stora tävlingsprestationer så jag känner inget behov av att lägga flera hundra tusen på en häst. Just nu iaf :) , det kan ju ändras men då spar jag ihop pengarna. Personligen känns det fel att ta lån för nöjen.
 
Sparade pengar, ofta unga hästar som varit billiga, men blivit dyra som vuxna. Just nu är hälften av hästarna mina egna uppfödningar. Gamla avelston kan vara riktigt billiga och fortfarande ha ett eller två föl kvar att ge.

Men det är nog mer ekonomiskt att spara pengarna från början. Fast jag tycker det är kul med föl och unghästar :)
 
Jag har också funderat på hur folk gör och framförallt de personer som köper dyrare hästar. Jag menar absolut inte att döma eller så..men jag funderar på om det är möjligt att ta lån för att köpa häst eller hur folk gör som köper hästar typ 100 ooo .
Säg att man vill köpa ett hyfsat tex halvblod, då kommer man ju ganska snart upp i de summorna.
 
För typ 100 år sen lånade min mamma till en häst till mig. Detta efter att den hästen vi köpte innan visat sig vara svårt synskadad (lång historia) och hästen dömdes ut. Så då lånade hon en summa och köpte en häst, som jag hade i 9 år. Det är den enda hästen som det lånats pengar till i mitt hästliv.

Den jag har nu födde jag själv upp från pengar jag arbetat ihop och fått efter födelsedagar, med ett lånat sto. Überseriöst självfallet som 15-åring :angel: Men jag har ju henne kvar iaf.
 
Jag har också funderat på hur folk gör och framförallt de personer som köper dyrare hästar. Jag menar absolut inte att döma eller så..men jag funderar på om det är möjligt att ta lån för att köpa häst eller hur folk gör som köper hästar typ 100 ooo .
Säg att man vill köpa ett hyfsat tex halvblod, då kommer man ju ganska snart upp i de summorna.

Många är duktiga på att spara pengar. Eller så får man loss en summa genom ex arv, försäljning av hus/lägenhet osv.
Många banker har jag sett erbjuder dessutom lån till häst. Lite konstigt eftersom hästen kan dö dagen efter.
 
Jag har också funderat på hur folk gör och framförallt de personer som köper dyrare hästar. Jag menar absolut inte att döma eller så..men jag funderar på om det är möjligt att ta lån för att köpa häst eller hur folk gör som köper hästar typ 100 ooo .
Säg att man vill köpa ett hyfsat tex halvblod, då kommer man ju ganska snart upp i de summorna.

Jag tror att de flesta som inte sparar ihop pengarna lånar dem istället, egentligen är det väl inget konstigt med det. Många lånar ju till bilar som kostar mycket mer och minskar mycket fortare i värde. Däremot kanske inte själva lånet är så förmånligt men det kan man ju försöka att förhandla med sin bank om. Själva sparar jag ihop till mina köp och så har jag inte så dyr smak :-) Den dyraste jag köpt kostade 29000 och det har jag sparat ihop ett par gånger om efter det så jag skulle kunna köpa en rätt mycket dyrare häst nu om jag ville.
 
Min första var det pappa som betalade för jag var 9 år och hade inte sådär våldsamt med pengar :angel: Hon kostade 15.000
Min andra köpte jag själv med sparpengar, 50.000+ kostade hon


Som det känns nu skulle jag inte ta lån för att köpa häst men om jag kommer göra det i framtiden återstår att se
 
Av de hästar som köpts köptes den ena av mamma när jag var 14 år, den andra köptes när jag var 16 och då betalade jag typ 1/3 med egna sparpengar. Hästarna kostade 30 000 och 20 000 för sådär 15 år sedan..

De hästar som jag nu har, (utöver den som kostade 30' som fortfarande lever) är uppfödda hos mig och där har det blivit betäcknings/uppfödningskostnader som ju är mer utspritt, dvs ingen direkt klumpsumma motsvarande deras egentliga värde.
 
Mina tre första hästar fick jag via familjen (mamma). Min fjärde betalade jag med pengar från sparkontot och min nuvarande sparade jag ihop till.

Skulle aldrig ta ett lån på 100.000 kr för att köpa häst. Då kompromissar jag med hästen och köper en jag har råd med direkt. Så det är vad jag har gjort. I mitt fall blev det unghäst istället för en äldre ridbar häst. Men nu är han tre år och vi har allt det roliga framför oss :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 566
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 845
Senast: Inte_Ung
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp