Hur har ni inrett "dö-ytor"?

Fazeem

Trådstartare
Kära buke!

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men med "dö-ytor" menar jag ytor i ett annars inrett rum som man helt enkelt inte har någon given användning till. Sådana ytor som enligt mig är nästintill omöjligt att hitta inspiration till att inreda :cautious: Har ni några sådana ytor i era hem? Hur har ni inrett dem? Jag behöver alla tips jag kan få!

I mitt vardagsrum har jag 2 sådana dö-ytor, en lite mindre (ca. 2*1 m) och en lite större (2*2 m), och jag kan för min själ inte komma på vad jag ska ha där. De är båda i mörka hörn, längst bort från väggen med fönster. Trägolv och dassigt vita gamla tapeter, färgerna i rummet är naturnära. Jag har redan en TV, soffa, bokhyllor, en gammal symaskin från Husqvarna och 2 fåtöljer modell äldre i rummet, och jag känner mig liksom "klar" med vad jag vill ha i ett vardagsrum. Jag skulle kunna tänka mig att ha någon form av läshörna och/eller en extrasäng någonstans, men varje gång jag tänker att jag ska ta tag i det så slutar det med att jag inte vågar göra någonting för det känns som att allt blir fel :confused: Jag känner att jag behöver lite inspiration och råd!

Så kära buke-inredningsfantaster, hit me med era bästa inredningstips för dö-ytor!
 
Piedestal med en stor grön växt på?
Hm ja det kan vara ett alternativ! Har till och med en piedestal som nu bara står och samlar damm :) Men har trott att det är för lite ljus där för att något ska överleva.. vet du om det finns några stora maffiga växter som kan stå någorlunda mörkt? :D
 
Hm ja det kan vara ett alternativ! Har till och med en piedestal som nu bara står och samlar damm :) Men har trott att det är för lite ljus där för att något ska överleva.. vet du om det finns några stora maffiga växter som kan stå någorlunda mörkt? :D
Inte rätt person att ge råd om just det, men något finns det säkert.
Är hela rummet mot norr och skuggat av träd utanför så kan du sätta upp en lampa över växten.:)
 
Hm ja det kan vara ett alternativ! Har till och med en piedestal som nu bara står och samlar damm :) Men har trott att det är för lite ljus där för att något ska överleva.. vet du om det finns några stora maffiga växter som kan stå någorlunda mörkt? :D
Garderobsblomma vill stå hyffsat mörkt. :)
 
Måste du göra något? Kan de bara vara tomma? Eller möblera om för bättre "rumslogistik"? Jag hade i mitt tidigare hus ett rum på - 76 kvadrat! Kan verka lyxigt, men oj så svårt att möblera! Dessutom hade det snedtak åt två håll + bjälkar på långsidorna, kakelugn och två dörrar på ena kortsidan, så knappt några väggar alltså. Jag gjorde till sist två olika soffgrupper, med alla soffor stående "mitt i rummet", dvs inte mot någon vägg. Den ena var mot TVn, den andra runt kakelugnen. Men det innebar att du hade ryggen in mot rummet när du satt i sofforna, vilket många tyckte var jobbigt. Dessutom behövdes gångstråk genom rummet eftersom ett sovrum + ett badrum låg i ena änden, trappen ner i den andra. Jag tror ungefär halva rummet var "dö-yta"...
 
Jag har en JÄTTEstor hall i mitt hus, den är säkert 80 kvm... helt hopplöst! Snedtak på båda långsidorna som går nästan ända ner till golvet.

*följer tråden med spänning och förhoppningar*
 
Jag undrar som @warg om du verkligen måste möblera dessa ytor? Jag tycker många övermöblerar sina hem.

Min andra fråga är hur du har med ljuskällor i rummet? Många snålar med lampor. Ett normalstort (vardags)rum bör ha ca 7 ljuspunkter. Kanske en snygg golvlampa kan passa in?
 
Hur blir det om du möblerar om i rummet? Helt plötsligt blir det kanske inga "dö-ytor" kvar då :) !
Jag möblerade om för inte så länge sedan, tyckte det blev bättre då men dö-ytorna är fortfarande kvar, jag har liksom inte tillräckligt med grejer för att fylla ut det :confused: Visserligen vill jag inte övermöblera, men nu är det så tomt och ... kallt. Såhär ser det ut nu: http://forumbilder.se/H5KM6/bild1 (lyckas inte få in den som en bild i inlägget)

Rummet är nästintill kvadratiskt och måtten är ungefär 2*2 m i ena hörnet och 2*1 m i det andra. Man kanske kan möblera det på något annat sätt så det blir bättre?
 
Jag möblerade om för inte så länge sedan, tyckte det blev bättre då men dö-ytorna är fortfarande kvar, jag har liksom inte tillräckligt med grejer för att fylla ut det :confused: Visserligen vill jag inte övermöblera, men nu är det så tomt och ... kallt. Såhär ser det ut nu: http://forumbilder.se/H5KM6/bild1 (lyckas inte få in den som en bild i inlägget)

Rummet är nästintill kvadratiskt och måtten är ungefär 2*2 m i ena hörnet och 2*1 m i det andra. Man kanske kan möblera det på något annat sätt så det blir bättre?
Jag hade försökt flytta om möblerna för att slippa ha teven mitt i rummet.
 
Jag hade försökt flytta om möblerna för att slippa ha teven mitt i rummet.

Det är min spontana tanke också.

Sen gillar jag stora, gröna träd. Det ger liv utan att ta en massa plats eller göra att rummet känns övermöblerat. Kanske i kombination med någon form av belysning (finns ju ljusslingor att hänga på väggen t.ex.) om det är ett mörkt hörn.
 
Jag skulle nog byta plats på soffa & tv samt flytta ned det lite.

Jag tycker själv att jag har både för mycket och för lite möbler. Tror mer det är att jag inte har "rätt"

Nedanför trappen är ett sådant område som jag inte vet vad jag ska göra med. Har hellre ingenting än alldeles för mycket :)
 
Jag funderar på ett brickbord och en golvläslampa bredvid ensamma fåtöljen i hörnet.
Sen funderar jag på om du skulle ställa tvn t.v. om valvet, med soffan typ ”mitt i rummet” och bakom soffan mot fönstret en hel del växter, växter i fönstret, på nån piedestal, på en pall osv, så att det blir som en oas vid fönstret om du är med på hur jag tänker? Det är svårt att föreställa sig rummet med en ritad bild, men det kan ju bli bra :)
 
Jag möblerade om för inte så länge sedan, tyckte det blev bättre då men dö-ytorna är fortfarande kvar, jag har liksom inte tillräckligt med grejer för att fylla ut det :confused: Visserligen vill jag inte övermöblera, men nu är det så tomt och ... kallt. Såhär ser det ut nu: http://forumbilder.se/H5KM6/bild1 (lyckas inte få in den som en bild i inlägget)

Rummet är nästintill kvadratiskt och måtten är ungefär 2*2 m i ena hörnet och 2*1 m i det andra. Man kanske kan möblera det på något annat sätt så det blir bättre?
Fler bokhyllor :-D
 
Hm ja det kan vara ett alternativ! Har till och med en piedestal som nu bara står och samlar damm :) Men har trott att det är för lite ljus där för att något ska överleva.. vet du om det finns några stora maffiga växter som kan stå någorlunda mörkt? :D

Fredslilja kan stå rätt mörkt och de kan bli riktigt stora och fina om de får möjlighet. :) utmärkt luftrenare. Ävn monstera man stå ganska mörkt och de kan bli stora.

Jag hade satsat på att möblera om så inte tvn står mitt i rummet och någon stor växt med belysning i ett av hörnen! I mitt eget hus saknar jag förvaringsytor pga snedtak, fönster och dörrar överallt (absolut inte öppen planlösning här nej) så jag hade inte tackat nej till att sätta in fina skåp, byråer eller hyllor där. :p
 

Liknande trådar

Hemmet Japp, dagens i-landsproblem kommer här! Jag bor med sambo och en katt i ett hus på ca 120 kvm. Huset hyr vi av min sambos mor, och...
Svar
19
· Visningar
2 118
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp