Hur har ni inrett "dö-ytor"?

Jag har också haft såna ytor. Jag har ställt dit små bord som jag ställt dekorativa saker på. Det ena fick en silverbricka med ljus på i färger som fanns i rummet, det andra fick en liten bordslampa.
 
Måste du göra något? Kan de bara vara tomma? Eller möblera om för bättre "rumslogistik"? Jag hade i mitt tidigare hus ett rum på - 76 kvadrat! Kan verka lyxigt, men oj så svårt att möblera! Dessutom hade det snedtak åt två håll + bjälkar på långsidorna, kakelugn och två dörrar på ena kortsidan, så knappt några väggar alltså. Jag gjorde till sist två olika soffgrupper, med alla soffor stående "mitt i rummet", dvs inte mot någon vägg. Den ena var mot TVn, den andra runt kakelugnen. Men det innebar att du hade ryggen in mot rummet när du satt i sofforna, vilket många tyckte var jobbigt. Dessutom behövdes gångstråk genom rummet eftersom ett sovrum + ett badrum låg i ena änden, trappen ner i den andra. Jag tror ungefär halva rummet var "dö-yta"...
Jag har försökt intala mig själv att jag inte behöver göra någonting, men det hade varit kul att få i ordning så att rummet i alla fall känns färdigt. Nu flyttar jag runt möblerna ibland och det känns fortfarande så ... tomt :arghh: Problemet med rummet är att det är så fyrkantigt och stort, hade det varit avlångt hade det nog varit enklare för då kan jag dela in rummet i 2 "delar" mycket enklare, men nu är det bara en del som är jättestor :cautious: Jag har funderat på att möblera mer mitt i rummet som du beskriver ovan, så att dö-ytan blir mer som ett luftigt space i positiv mening. Men har så svårt att föreställa mig hur möblerna skulle stå. Får se om jag kan komma på något bra sätt och prova!
 
Stort klösträd? Om du har katt. Annars får du skaffa katt så du kan inreda med kattmöbler :idea:
Japp, katt har jag! :love: Men han är en sån som aldrig har fattat grejen med kattmöbler.. Det ska helst bara vara en stor och stabil klöspinne, är det några avsatser och sovplatser ovanpå pinnen tittar han mest bara på det och sen går han och lägger sig i soffan igen :cautious: Kan man ha kattmöbler även om katten inte använder dem? :D
 
Jag undrar som @warg om du verkligen måste möblera dessa ytor? Jag tycker många övermöblerar sina hem.

Min andra fråga är hur du har med ljuskällor i rummet? Många snålar med lampor. Ett normalstort (vardags)rum bör ha ca 7 ljuspunkter. Kanske en snygg golvlampa kan passa in?
Svarade @warg ovan, och nej jag vill inte övermöblera direkt. Men i alla fall få det att se lite mer enhetligt ut :)

Gällande ljuskällor tror jag nog att jag har på tok för lite! Har en liten lampa i vardera fönster (2 st), sen en stor taklampa och en lampa vid soffan. Har tänkt att jag ska ha lampor i hörnen, typ på en skänk eller på fot intill en växt/fåtölj.
 
Jag hade försökt flytta om möblerna för att slippa ha teven mitt i rummet.

Det är min spontana tanke också.

Sen gillar jag stora, gröna träd. Det ger liv utan att ta en massa plats eller göra att rummet känns övermöblerat. Kanske i kombination med någon form av belysning (finns ju ljusslingor att hänga på väggen t.ex.) om det är ett mörkt hörn.

Jag skulle nog byta plats på soffa & tv samt flytta ned det lite.

Jag tycker själv att jag har både för mycket och för lite möbler. Tror mer det är att jag inte har "rätt"

Nedanför trappen är ett sådant område som jag inte vet vad jag ska göra med. Har hellre ingenting än alldeles för mycket :)
Svarar alla om det med att flytta TVn. Det kanske jag borde prova. Det är ju inte så mycket jobb att bara flytta runt det hela :) Förut hade jag soffan vid ena väggen och TVn vid den andra väggen, men då blev det så stort avstånd att fjärrkontrollen inte fungerade.. Men att byta plats på dom, då tänker jag att man gärna vill se soffan hellre än TVn när man kommer in genom valvet? Eller det kanske inte spelar någon större roll? :o
 
Jag funderar på ett brickbord och en golvläslampa bredvid ensamma fåtöljen i hörnet.
Sen funderar jag på om du skulle ställa tvn t.v. om valvet, med soffan typ ”mitt i rummet” och bakom soffan mot fönstret en hel del växter, växter i fönstret, på nån piedestal, på en pall osv, så att det blir som en oas vid fönstret om du är med på hur jag tänker? Det är svårt att föreställa sig rummet med en ritad bild, men det kan ju bli bra :)
Jag förstår hur du menar! Tror faktiskt att det kan bli riktigt bra! Så det blir mer "öppet" när TVn inte står mitt i rummet. Och så kan jag fortfarande gå fram till fönstren om jag ställer soffan mer mitt i rummet :D Måste börja skissa på detta!
 
Jag förstår hur du menar! Tror faktiskt att det kan bli riktigt bra! Så det blir mer "öppet" när TVn inte står mitt i rummet. Och så kan jag fortfarande gå fram till fönstren om jag ställer soffan mer mitt i rummet :D Måste börja skissa på detta!

Kul att jag kan inspirera, jag är egentligen inte jätteintresserad av inredning men det var en sån där känsla jag fick :D
 
Japp, katt har jag! :love: Men han är en sån som aldrig har fattat grejen med kattmöbler.. Det ska helst bara vara en stor och stabil klöspinne, är det några avsatser och sovplatser ovanpå pinnen tittar han mest bara på det och sen går han och lägger sig i soffan igen :cautious: Kan man ha kattmöbler även om katten inte använder dem? :D

Ja det kan man :D tycker det ser hemtrevligt ut att inreda även för djuren.
 
Jag funderar på ett brickbord och en golvläslampa bredvid ensamma fåtöljen i hörnet.
Sen funderar jag på om du skulle ställa tvn t.v. om valvet, med soffan typ ”mitt i rummet” och bakom soffan mot fönstret en hel del växter, växter i fönstret, på nån piedestal, på en pall osv, så att det blir som en oas vid fönstret om du är med på hur jag tänker? Det är svårt att föreställa sig rummet med en ritad bild, men det kan ju bli bra :)
Jag håller med Fille och vill lägga till hängande blommor i amplar en bit in i rummet vid fönstrens sidor. Alltså inte i fönstren.
 
Jag hade nog ställt bokhyllan i det mörka hörnet, med skåpbelysning el dylikt, och haft en eller till och med två sköna läsfåtöljer med tillhörande lampa vid fönstret, kanske ett litet bord emellan också.
Kan inte tv:n stå till vänster om valvet?
 
Svarar alla om det med att flytta TVn. Det kanske jag borde prova. Det är ju inte så mycket jobb att bara flytta runt det hela :) Förut hade jag soffan vid ena väggen och TVn vid den andra väggen, men då blev det så stort avstånd att fjärrkontrollen inte fungerade.. Men att byta plats på dom, då tänker jag att man gärna vill se soffan hellre än TVn när man kommer in genom valvet? Eller det kanske inte spelar någon större roll? :o
Hur stort är rummet egentligen om avstånden blir så stora att fjärrkontrollen slutar funka? :D
Eller har du modell äldre på tv inkl fjärrkontroll?

Jag hade nog testat att ha soffan vid fönstret och tvn på andra väggen bredvid valvet. Men om det är stora avstånd kanske du behöver se över tvns storlek så det går att se bra :)

Annars är det ju alltid fint med en skänk eller liknande som man kan ha fina saker och ngn blomma på. Förvaring är aldrig fel :)
 
Du menar att det finns ytor i ett hem som inte "går" att möblera?! :D:angel:

Har två sådana hörn i vardagsrummet i vårt gamla hus. I ett sitter ett gammalt hörnskåp och under det ligger en stor, snygg hundbädd/kudde. Julgranen står där vid juletider.
I det andra står en svindyr (men diskret som tur är) designerfåtölj som vi har fått, endast katten använde den för den är inte alls bekväm (..) samt en stor, gammal moraklocka. Ser bra ut för ögat i alla fall. I tredje hörnet står ett gammalt sidobord med en enorm glasflaska på, en burk och en gammal stumpljusstake med glaskupa. Lite som ett stilleben i varje hörn.

Har även en hall där vi inte använder utan det är bara genomfart. Där står ett gammalt skrivbord med en fotogenlampa på, och en stor kista i andra änden.

Loppis och mormors gamla vind är bra grejer för att hitta utfyllnadsmaterial. Det behövs utfyllnad i ett enormt hus fullt med skrymslen och vrår, med endast 2 personer boendes.
 
Min hall uppe är väl en typisk dö yta..
Så här får det vara än så länge:
20180206_195241.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Japp, dagens i-landsproblem kommer här! Jag bor med sambo och en katt i ett hus på ca 120 kvm. Huset hyr vi av min sambos mor, och...
Svar
19
· Visningar
2 118
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp