Hur har ni kört in?

Ichigo

Trådstartare
Jag tror att jag hittat den rätta hästen och om allt går vägen så bör han vara hemma om två veckor. Och då ska han köras in! Eller, köras om..? Han är en gammal travare, nitton år gammal gentleman, som gått fem lopp i sitt liv men skrotades snabbt då han inte tyckte det var kul att springa fort och var dålig på det. Han är inte bakskygg och jag har tömkört honom lite i skritt och ägaren gjorde det i både skritt och trav, vilket gick väldigt lugnt och fint, backade och stannade med honom och inget var något problem. Även gått igenom polisträning för hästar så han är van vid saker! Har läst en del på nätet om inkörning men vill höra från er :) Kommer självklart inte sätta honom framför vagn innan proffs kört honom! Men nu vill jag höra hur ni gjort när ni kört in och hur lång tid det tagit ungefär, bilder uppskattas!
 
Jag har också en häst som är inkörd men inte blivit körd på ett tag. För oss så har vi tömkört och lär oss röstkommandon, för att underlätta vad jag menar. Hon var tolkhäst i vintras och det var inga problem, så bakskygg är hon inte heller. Så jag tänkte senare ta en sele och fästa två skaklar i den och gå med dom släpandes i backen. Reagerar hon inte på det så kan man ta hjälp av någon som drar vagnen bakom, men inte fäster den i henne för att vänja vid ljuden. I nästa skede kan man ha två medhjälpare som drar i skaklarna så det blir lite tyngd så hon får dra och inte reagerar för det senare.
Jag tror det är enklare att köra om en häst som redan varit inkörd, men en häst som är icke inkörd så tar allt längre tid, de som redan är inkörda vet lite vad som gäller och behöver oftast bara bli påminda. :)
Funderar lite på hur du tänker som inte vill sätta din häst framför vagn innan ett proffs har kört den? Nyfiken på hur du tänker, då den tanken inte alls har slagit mig. :)
 
Det är lite så jag tänkt göra med honom, typ dra en stock i hagen och dylikt :) Har tyngre skaklar som jag tänkt att han ska dra också, det är en väldigt lugn och lyhörd herre så det blir nog jättebra ^^
Jag är lite (läs: mycket) nervös när det gäller nya saker så inte säker på att jag vill ge mig in i det själv då jag inte har någon erfarenhet. Men beroende på hur det går så kan det nog förändras då vagnen är rätt tung och stabil och har dessutom en ordentlig broms! :)
 
Mitt tips är att du går en körkurs med hästen. Det är lika viktigt att göra rätt vid körning som vid ridning så därför anser jag att en tränare vid körning är lika viktigt som en tränare vid ridning. Så mycket mer kan dessutom hända med en vagn bakom hästen därför ska man alltid alltid ha en medhjälpare med sig tills hästen är helt trygg med att bli körd. När man kör så har man så mycket mer utrustning som sitter fast på hästen än vad man har när man rider. När man rider så har man ju bara sadel och träns. När man kör så har du hela vagnen, du har linor och du har skaklar och det tar en liten stund ifrån att du har hoppat av tills du är framme vid hästens huvud och kan lugna den och på de sekunderna kan mycket hända.
Det är vettigt att lära sig grunderna från någon som är duktig istället för att behöva göra alla misstag själv för det kan bli ödesdigra misstag. Bara en sådan sak som hur man gör med tömmarna när man går av och på vagnen är jätteviktigt att kunna.

Det är vettigt att börja med att läsa böcker om körning så att du har klart för dig vilken typ av sele du ska ha. Vilken sele man ska ha beror på vad man ska göra, hur tungt hästen ska dra och vilken typ av vagn man ska använda. Till viss del beror det också på hur hästen är byggd. Det är viktigt att du köper en ordentlig sele så att du inte går och köper någon billig skitsele med fast brösta utan draglinor och utan baksele. Det är viktigt att det finns svängel på vagnen och beroende på hur tung vagnen är så kan du även behöva broms på vagnen. Ta hjälp av någon kunnig så slipper du göra dyra misstag!

Jag hade börjat med att sela på hästen och gå en promenad med sele på så att hästen får vänja sig vid selen. Om man kan tömköra så hade jag tömkört sen så att hästen kan alla kommandon och känner sig bekväm med att du går bakom. När det fungerar bra på bana så ger man sig ut på vägen. Kan man inte tömköra bra så hade jag inte gjort mer än skaffat en sele helst med hjälp ifrån någon kunnig och sedan gått en körkurs. Om man kan tömköra bra så hade jag gjort det mycket tills hästen är lugn med det och kan alla kommandon klockrent. Sen hade jag låtit en medhjälpare dra ett däck bakom hästen på promenader så att hästen vänjer sig vid att ha diverse ljud bakom sig. Går det bra så kan man fästa däcket med draglinorna och låta hästen prova på att dra däcket medans du tömkör (med en medhjälpare vid hästens huvud). Sen hade inte jag gjort mer förren jag hade gått en kurs. Var noga med att alltid ha en medhjälpare med dig så att du inte börjar greja själv. En person måste gå vid hästens huvud så att hen kan ingripa om något händer när man lär in nya saker. Egentligen ska man aldrig köra själv alls men det kan ju bli svårt rent logistiskt men tills hästen är lugn och trygg och både du och hästen har tillräckligt med kunskap så är medhjälpare ett måste!

Tänk på att travare är tränade för att springa fort framför vagn. Det är inte alla travare som kan lunka lugnt och harmoniskt framför vagnen utan det är springa så fort de kan som gäller. Jag hade inte köpt en travhäst utan att ha testat den framför vagn. Jag hade inte köpt en körhäst överhuvudtaget utan att veta säkert hur den reagerar när den hamnar i drag. Hellre en helt grön häst som man får köra in ifrån början än en häst som har lärt sig ett för mig oönskat beteende. Det är mycket svårare att lära om än att lära nytt.
 
Jag tror att jag hittat den rätta hästen och om allt går vägen så bör han vara hemma om två veckor. Och då ska han köras in! Eller, köras om..? Han är en gammal travare, nitton år gammal gentleman, som gått fem lopp i sitt liv men skrotades snabbt då han inte tyckte det var kul att springa fort och var dålig på det. Han är inte bakskygg och jag har tömkört honom lite i skritt och ägaren gjorde det i både skritt och trav, vilket gick väldigt lugnt och fint, backade och stannade med honom och inget var något problem. Även gått igenom polisträning för hästar så han är van vid saker! Har läst en del på nätet om inkörning men vill höra från er :) Kommer självklart inte sätta honom framför vagn innan proffs kört honom! Men nu vill jag höra hur ni gjort när ni kört in och hur lång tid det tagit ungefär, bilder uppskattas!

För hur länge sedan var det han kördes? Gick han fem lopp som två-treåring så var det ju ett tag sedan ;) Gör om en hel inkörning och se på reaktionerna hur fort du kan få fram. Jag körde in min ena häst förra sommaren, och det tog inte lång tid. Från att dra linor med däck till vagn med mig i på ca 10 ggr. Men hon är en cool ardenner som inte gärna gör annat än sitter under korkeken och luktar på blommorna. Min ungponny har det tagit betydligt längre tid med, motstånd i vartenda moment. Inte att hon skyggar, men att hon inte har förstått vad jag menat och haft en rätt så kass bjudning. Vi fick hitta sätt som var motiverande för henne. Hon fick vila i ett halvår och mogna mentalt, och det hjälpte. Nu som snart fyraåring är hon körd med mig i vagn både i paddock och ut. Men det har tagit tid, men den tiden har vi ju också haft eftersom hon är ung.

Det händer rätt så ofta att man ser travare som bara är inkörda för vagn, och aldrig har dragit linor, släpa etc. De kan trots att de är inkörda reagera kraftigt på att ha saker kring benen.
Det är klart önskvärt att ta körkurser, men inget som jag tycker är nödvändigt. Inte alla som har sådana kurser i sin närhet. Men om du själv är oerfaren inom körning så rekommenderar jag starkt att ta ut en tränare/erfaren kusk som kan hjälpa till när varje nytt moment introduceras. Framförallt när det är dags för vagn, innan dess kan man klara sig rätt så bra om man kan tömköra och har medhjälpare.

Kolla i tråden om våra inkörningsprojekt, där hittar du säkert massor med tips och inspiration!
 
Finns svängel och broms på vagnen, har tyngre skaklar jag tänkt dra efter honom, efter han är van vid draglinor och svängel, kanske dra stock också :) Vill göra förarbetet själv men låta proffs lära mig köra ordentligt (har lite hum om det) och även vara de som sätter honom framför vagn första gången. Vet att travare ska springa fort men med tanke på hur lugnt traven gick i tömkörningen och hur lugn och lyhörd han är i vanliga fall så är jag inte jätteorolig :)
 
Jag är lite (läs: mycket) nervös när det gäller nya saker så inte säker på att jag vill ge mig in i det själv då jag inte har någon erfarenhet. Men beroende på hur det går så kan det nog förändras då vagnen är rätt tung och stabil och har dessutom en ordentlig broms! :)
Jaha, då är jag med på vad du menade med ursprungsinlägget. Jag trodde det var något annat, men det är inte fel att ta hjälp av någon som kan hade jag nog också gjort om jag hade haft någon som kan i min närhet. Jag ser det som en lärande utmaning och tänker lite som så att "skynda långsamt" så det blir rätt.

Vad är det för vagn du har? Själv har jag ingen och den enda som finns i stallet är en rockard anpassad för ponny. Lite därför jag skyndar långsamt då jag inte har något för henne att dra än. :p
Har funderat lite på vad för vagn jag ska skaffa senare. :)
 
Mitt tips är att du går en körkurs med hästen. Det är lika viktigt att göra rätt vid körning som vid ridning så därför anser jag att en tränare vid körning är lika viktigt som en tränare vid ridning.
Oh, det där lät spännande. Hur kan man hitta lämpliga körkurser eller snarare hur ska man söka för att hitta en? :)
 
Jaha, då är jag med på vad du menade med ursprungsinlägget. Jag trodde det var något annat, men det är inte fel att ta hjälp av någon som kan hade jag nog också gjort om jag hade haft någon som kan i min närhet. Jag ser det som en lärande utmaning och tänker lite som så att "skynda långsamt" så det blir rätt.

Vad är det för vagn du har? Själv har jag ingen och den enda som finns i stallet är en rockard anpassad för ponny. Lite därför jag skyndar långsamt då jag inte har något för henne att dra än. :p
Har funderat lite på vad för vagn jag ska skaffa senare. :)
Absolut är det skynda långsamt som gäller, får hålla tillbaka mig då jag vill göra allt på en gång >.>

Jag håller på och bygger en prärievagn av en gammal edsbyvagn! ^^
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp