Hur hinna med?

Diamantica

Trådstartare
Mina barn går i förskolan och lågstadiet och har varsin häst. Vi rider 4 dagar i veckan men jag tycker att det är rätt svårt att hinna med trots stall hemma. Heltidsjobb, middag och läxor. Hur lägger ni andra hästfamiljer upp det?
 
Jag hade nog inte lagt upp det så att barnen red så ofta. Jag hade motionerat ponnyerna åt dom, vid hand, töm, körning eller som handhäst i skogen. Och låtit barnen rida kanske 2 dgr i veckan beroende på intresse. Man kan också ha medryttare för att hålla igång dom. Men jag tkr att det är mkt begärt av så små barn att motionera hästarna så ofta.
 
Nu har jag inga hästar, bara en medryttarhäst 2 ggr pervecka, en gång med dottern i förskoleålder och en dag själv.
Jag tycker att mitt schema är väldigt pressat som det är utan att ha hästar hemma, och då jobbar jag inte ens heltid utan 7-timmarsdagar.
Om det är svårt att hinna med så är det nog bäst för alla inblandade att dra ner på något. Antingen antalet hästar, antalet riddagar, eller gå ner i arbetstid.
 
När jag var i dina barns ålder, delade min syster och jag på en ponny.
Mina föräldrar var inte hästintresserade men pappa skötte ponnyn när han ändå skötte de 40 mjölkkorna så skötseln var liksom inte ett problem.
Middag lagade mamma när hon kom hem från sitt jobb, läxor skötte vi efter att vi "lekt med ponnyn".
Pappa var den som fick hantera oss och ponnyn, fram tills vi var tillräckligt stora för att klara av en hel del själva. Det var i och för sig inte så krångligt: vi red barbacka så det handlade inte värst mycket om att sätta på och prova ut utrustning: det var ett träns som gällde.
Mamma hjälpte till med läxor fram tills vi kunde sköta den saken själva också vilket vi gjorde från ca tio års ålder (förutom enstaka förhör på glosor i engelskan).

Japp, syrran och jag var antagligen praktbarn när det gäller att hantera själva.
Våra föräldrar hade också en självklar uppdelning av arbetsuppgifterna där pappa skötte djuren och mamma det andra. Pappa kunde knappast hjälpa till med läxor eftersom han gjorde kvällen i ladugården också, efter att vi ätit middag.

Förskolebarnet lär ju inte ha några läxor...
 
Man ska inte göra som jag gjorde i alla fall när jag var ung. Sket i läxorna och var i stallet direkt efter skolan, VARJE DAG, och sedan kom jag hem efter 20 eller 21.

Trots det lyckades jag ju med åtminstone en gymnasieingenjörsutbildning om än med helt kassa slutbetyg.

Man var ju inte riktigt klok i huvudet. Men, ute på dåligheter var jag iallfall inte.
 
Våra barn är ganska unga ännu och inte jätteintresserade, men sonen 9 år rider ibland och dottern 6 år rider ca 2 ggr I veckan. Sen rider jag själv ca 3 ggr I veckan och kör en gång I veckan med ponnyn. Försöker lägga ridning och körning på helger/lediga dagar, resten står de mest. Lägger inte ner så mycket energi på matlagning heller utan det blir enklare mat, halvfabrikat på vardagarna. Det är ju egentligen inte något man ska rekommendera kanske men laga en rejäl middag när jag kommer hem från jobbet orkar jag bara inte, är dödstrött då och ungarna är också trötta så det blir enkelt. Läxor är ännu bara till 9 åringen, det blir väl ett par kvällar I veckan som han behöver lite hjälp med det, är inte så mycket ännu.

Jag tror det är svårt att göra allt "perfekt". Och med perfekt menar jag att man kanske rider 5-6 dagar i veckan, lagar mat från grunden 7 dagar I veckan, har stenkoll på alla läxor och aktiviteter I skolan samtidigt som båda föräldrarna jobbar helltid. Jag är i alla fall ingen sådan undermänniska utan jag/vi gör så gott vi kan och orkar.
 
Som barn hade jag också ponny, den skötte jag minutiöst helt själv utan föräldrars inblandning, men var då lite äldre, 12 år när vi fick den, syrran var 9. Vi hade lite annan livssituation men kände nog att all ridning, skötsel klarade vi själva och läxor gjorde vi nog det mesta själv också. Mamma var visserligen hemma med hade stora problem med lite allt möjligt så hon var inte så mycket till hjälp, men vi fick mat vissa dagar i alla fall. Pappa jobbade jämt. I vårt fall var hästarna en räddning/tillflykt så lite svårt att jämföra.
 
Jag undrar också hur alla har tid! Dottern går i 3:an och vi har varsin häst (häst + B-ponny) + en pensionerad shettis hemma på egen gård. Jag jobbar 80% , 6 veckor ren dagtid och 6 v oregelbundet (mkt natt). När jag går dagtid får hennes ponny gå 4-5 dagar/vecka. Ofta rider dottern 3 dagar/vecka på sin, två ggr med mig och en ridlektion, sen brukar jag eller maken ta 1-2 pass med hennes ponny. Min egen går 5-6 dagar/vecka, då tar oftast medryttaren 1 dag och jag resten, blir en del ridning med pannlampa. När jag jobbar natt är det enklare att få ihop det, mer tid i dagsljus. Stalljobbet hjälps jag och maken åt med, likaså matlagning.

När jag och min syster hade ponny som barn var vi äldre (11 och 13) och mins jag inte fel så var mamma hemma och jobbade som dagmamma då så mat och så fixade ju hon. Vi delade stall med våra grannar och delade på morgonfodring in/utsläpp osv. Men det mesta skötte jag och syrran och grannens dotter själva.
 
Man ska inte göra som jag gjorde i alla fall när jag var ung. Sket i läxorna och var i stallet direkt efter skolan, VARJE DAG, och sedan kom jag hem efter 20 eller 21.

Trots det lyckades jag ju med åtminstone en gymnasieingenjörsutbildning om än med helt kassa slutbetyg.

Man var ju inte riktigt klok i huvudet. Men, ute på dåligheter var jag iallfall inte.
Så gjorde jag också, men det är ytterst sällan jag behövt göra läxor. Så det kan funka.
Nu för tiden, beroende på skola och barn, är det inte alls säkert att det ens existerar läxor.
 
Så gjorde jag också, men det är ytterst sällan jag behövt göra läxor. Så det kan funka.
Nu för tiden, beroende på skola och barn, är det inte alls säkert att det ens existerar läxor.
Nu var det några år sen (dock kortare tid än sen du gick i skolan), men på högstadiet hade vi läxor varje dag på nästan varje lektion. Lektionerna var till för att ha genomgång, sen om vi hade tur och genomgången gått snabbt så hade vi tio minuter på slutet att börja med läxorna.

Min lillasyster fick läxor sen hon gick i 1:a eller 2:a klass, nu är hon 12 år och har minst 3 läxor i veckan. Så att säga att läxor inte existerar är att ta i. :p
 
Nu var det några år sen (dock kortare tid än sen du gick i skolan), men på högstadiet hade vi läxor varje dag på nästan varje lektion. Lektionerna var till för att ha genomgång, sen om vi hade tur och genomgången gått snabbt så hade vi tio minuter på slutet att börja med läxorna.

Min lillasyster fick läxor sen hon gick i 1:a eller 2:a klass, nu är hon 12 år och har minst 3 läxor i veckan. Så att säga att läxor inte existerar är att ta i. :p
Det gjorde jag inte, jag skrev att det inte är säkert att läxor existerar. Våra elever får sällan läxor faktiskt, de är sällan kapabla att göra dem utan hjälp och det är inte säkert att föräldrarna hjälper till.
 
Så gjorde jag också, men det är ytterst sällan jag behövt göra läxor. Så det kan funka.
Nu för tiden, beroende på skola och barn, är det inte alls säkert att det ens existerar läxor.

Dottern har läxa varje dag, läsning 15 min/dag, skrivläxa 2 ggr/vecka och sen matte eller engelskaläxa också. Går i 3:e klass.
 
Det gjorde jag inte, jag skrev att det inte är säkert att läxor existerar. Våra elever får sällan läxor faktiskt, de är sällan kapabla att göra dem utan hjälp och det är inte säkert att föräldrarna hjälper till.
Hm, det har du rätt i. Är väl en annan sak om man är äldre, men ja, min syster b.la måste få hjälp för att ens orka göra sina läxor..
 
Lösdrift, fri tillgång på grovfoder, storkok av mat på helgerna, städhjälp hemma mm är saker som man kan göra eller skaffa för att få mer tid över på vardagarna.
 
Det ser ju så olika ut beroende på hur och var man jobbar och bor och allt runt omkring. Men klocka dig, skriv ner dygnets alla timmar och i vissa fall minuter. Sen gör du ett schema och lägger in det du måste och hur lång tid det får ta. Då ser du var som tar tid och om du borde hinna med eller om du borde dra ner på någonting.

Jag har inga barn, men jag har ganska många djur hemma och jag vet att det tar en timme varje dag att göra djuren. Tänker mig att en timme fokuserat på barnen är ändå ganska mycket, så lite jämförbart i alla fall.

Jag kan mina tider och jag vet att ska jag hinna så måste jag resa mig från bordet och sätta igång kl X oavsett hur trött eller kaffesugen jag är. Men ofta så är det små tidstjuvar som gör stor skillnad, eller ostrukturerat sätt att jobba. (typ springa imellan läxor, grytor och hänga tvätt samtidigt som man funderar över vad man ska packa i morgon osv.)
 
Mina barn går i förskolan och lågstadiet och har varsin häst. Vi rider 4 dagar i veckan men jag tycker att det är rätt svårt att hinna med trots stall hemma. Heltidsjobb, middag och läxor. Hur lägger ni andra hästfamiljer upp det?
Jag och mina barn 11 och 12 har två hästar tillsammans och står kollektivt vilket innebär 22 Stallpass i månaden , jag jobbar heltid de har läxor och vi lagar all mat från grunden så visst går det? Men så har vi inga andra aktiviteter heller och fokuserar helt på ridning hästar och tävlingar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 591
Senast: Mirre
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp