Hur hitta framåtbjudningen?

cili

Trådstartare
Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och har stött på patrull. Hur gör man för att hitta framåtbjudningen och modet att gå först?

Att vänja in vid tömkörningsgjord var inga problem, den bar han kalasfint redan vid första försöket. Sen fick han gå på några vanliga promenader med den på sig för att den skulle bli en del av vardagen. Därefter fortsatte vi med att sätta fast tömmarna i en grimma, och låta honom knalla runt några få minuter på ridbanan med ledare intill huvudet och lite lätt styrning i tömmarna (och stöd av ledaren för att följa åt rätt håll), det gjorde ha med bravur (han är van vid att ha sitt långa grimskaft hängande över hela kroppen sedan tidigare, ska tilläggas).
Vid nästa tillfälle bestämde vi oss för att ta en kort sväng längs grusvägen (otrafikerad sådan), i hopp om att få lite mer framåtbjudning än på ridbanan eftersom han verkligen gillar skogspromenader. Det gick inte alls som tänkt. Han vågar nämligen inte kliva på först, utan går gärna in bakom den person som leder honom. Han styr jättefint över till andra sidan av vägen för tömmarna även när någon annan går framför, så det enda som saknas är att han vågar ta för sig lite och gå förbi ledaren. Går ledaren bak så stannar han och går inte fram. På hemvägen vågar jag inte ha tömmarna på, eftersom han gärna skuttar omkring lite på några olika ställen och jag vill inte att han råkar trassla in sig, så eventuell gratisbjudning hemåt är svår att utnyttja.

Ska vi bara fortsätta att tömköra ute med någon gående framför och hoppas att polletten trillar ner med mer erfarenhet? (nu har vi som sagt bara varit ute på grusvägen vid ett tillfälle).
Med mina tidigare hästar har problemet suttit i styrningen, medan de gladeligen har knatat på längs vägar/stigar. Den här är tvärt om :p.


Det ska tilläggas att samtliga moment nämnda ovan varit utspridda över 2 månader med ca ett "pass" per vecka, jag vill inte stressa honom på något sätt eller träna intensivt med en så ung häst (född 2016). Just nu går han på bete, planen är att ta upp tömkörningen igen i höst och då vill jag gärna ha några knep/strategier att ta till :)
 
Vill man göra det på hästens egna villkor så står man helt sonika still och manar på honom lite snällt tills han själv tar steget att gå framåt. Samma sak som när man rider in en häst som vägrar gå framåt när man satt sig på den. När det väl släpper och de fattar vad de ska göra så går det bra sen. Men det krävs ju lite tålamod. Ibland får man stå väldigt länge innan de bestämmer sig för att gå.

Vill man göra det lite snabbare och stressande manar man på honom lite mer kraftfullt. ;) Givetvis ska ingen gubbe stå någon annanstans än bakom honom oavsett. Och håll i tömmarna för det kan gå fort framåt ifall man manar på lite för mycket.
 
Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och har stött på patrull. Hur gör man för att hitta framåtbjudningen och modet att gå först?

Att vänja in vid tömkörningsgjord var inga problem, den bar han kalasfint redan vid första försöket. Sen fick han gå på några vanliga promenader med den på sig för att den skulle bli en del av vardagen. Därefter fortsatte vi med att sätta fast tömmarna i en grimma, och låta honom knalla runt några få minuter på ridbanan med ledare intill huvudet och lite lätt styrning i tömmarna (och stöd av ledaren för att följa åt rätt håll), det gjorde ha med bravur (han är van vid att ha sitt långa grimskaft hängande över hela kroppen sedan tidigare, ska tilläggas).
Vid nästa tillfälle bestämde vi oss för att ta en kort sväng längs grusvägen (otrafikerad sådan), i hopp om att få lite mer framåtbjudning än på ridbanan eftersom han verkligen gillar skogspromenader. Det gick inte alls som tänkt. Han vågar nämligen inte kliva på först, utan går gärna in bakom den person som leder honom. Han styr jättefint över till andra sidan av vägen för tömmarna även när någon annan går framför, så det enda som saknas är att han vågar ta för sig lite och gå förbi ledaren. Går ledaren bak så stannar han och går inte fram. På hemvägen vågar jag inte ha tömmarna på, eftersom han gärna skuttar omkring lite på några olika ställen och jag vill inte att han råkar trassla in sig, så eventuell gratisbjudning hemåt är svår att utnyttja.

Ska vi bara fortsätta att tömköra ute med någon gående framför och hoppas att polletten trillar ner med mer erfarenhet? (nu har vi som sagt bara varit ute på grusvägen vid ett tillfälle).
Med mina tidigare hästar har problemet suttit i styrningen, medan de gladeligen har knatat på längs vägar/stigar. Den här är tvärt om :p.


Det ska tilläggas att samtliga moment nämnda ovan varit utspridda över 2 månader med ca ett "pass" per vecka, jag vill inte stressa honom på något sätt eller träna intensivt med en så ung häst (född 2016). Just nu går han på bete, planen är att ta upp tömkörningen igen i höst och då vill jag gärna ha några knep/strategier att ta till :)

Han är så ung, poletten kommer att trilla ner. Det är flera år (eller ja, minst 1) till han behöver kunna det "på riktigt". Passa på att träna i det som han är bekväm med och förstärk det i massor. Det är minst lika viktigt att han ska stå still som att gå fram. Och här är ju ett gyllene tillfälle att berömma det!
Jag har själv en -16 som jag ibland tömkör ut på promenad när jag har draghjälp av någon annan häst framför. Och då kan vi gå både framför och bakom det ekipaget utan problem. Och det är bra, då stärks han i sitt självförtroende och det blir lättare sen.

Så mitt tips för bättre framåtbjudning är helt enkelt att sänka kraven så du kan berömma i princip allt unghästen gör. Och sen vänta.
 
@Mli Jag försöker att jobba så i det mesta, att göra allt så pass enkelt att han gör rätt av bara farten. Smart idé att använda annan häst framför, det kan nog bli ett mellansteg från att ha en människa som går där.

Det är just att han är så ung som gör att jag velar lite, en äldre häst som kan start och stopp i andra situationer blir ju lättare att börja tömköra när man vet att den egentligen kan kommandon. Jag är också lite osäker på att bara vänta ut honom (då tror jag att han tröttnar och går till första bästa grästuva istället) eller att gå direkt på med pisken (även om jag förstår att ingen menar att jag ska slå till honom, men han är rätt obrydd av att bli petad på).
Jag är i alla fall glad att det är start vi har problem med och inte att stå still, hellre ha en idiotsäker broms än att den fungerar dåligt :)

Nu ska han få ha sitt sommarlov, och sen får jag snacka ihop mig med någon stallkompis att hänga på när vi sätter igång och provar igen till hösten. Har också kommit fram till att vi kan träna mer start och stopp för ord/ljud även när han hanteras till vardags, för nu går han nog enbart på kroppsspråk.
 
Jag är också lite osäker på att bara vänta ut honom (då tror jag att han tröttnar och går till första bästa grästuva istället)
Fast går han ett steg så är du ju med. Det är ju inte så att du låter honom gå helt vind för våg dit han vill. Går han mot första bästa grästuva tar du bara lite i tömmen så kommer han ju gå dit och koncentrera sig på dig. Jag tycker att du gör för stor grej av det hela med en annan häst som draghjälp. För mig blir det att gå den långa vägen istället för att lära honom att gå längst fram på en gång.
 
Fast går han ett steg så är du ju med. Det är ju inte så att du låter honom gå helt vind för våg dit han vill. Går han mot första bästa grästuva tar du bara lite i tömmen så kommer han ju gå dit och koncentrera sig på dig. Jag tycker att du gör för stor grej av det hela med en annan häst som draghjälp. För mig blir det att gå den långa vägen istället för att lära honom att gå längst fram på en gång.
Nu spelar det ingen roll längre. Han finns inte längre i livet :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 006
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp